Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Stulle skrev:Det sitter naturligtvis i huvudet på grabbarna, för ingen tror väl på fullaste allvar att det som visas på isen är det som övas på på träningar. Hur man får bort spöket vet jag dock inte.
Det sjuka är att det har varit dåligt även på träning. Inte bara någon enstaka gång utan både förra säsongen och denna. Det är något i PP som inte stämmer.

Att avdramatisera PP som någon skrev är ju en bit men då är det nog lättast om man börjar på ny kula. Skit i allt vad det bestämda upplägget vill säga och testa något helt nytt i PP istället för att fortsätta med uppspel med drop och att försöka gå ner i hörnen och dra folk. Det slutar på samma sätt varje gång ändå och skapar ingen tid eller yta för backarna.

Raka uppspel med avlastning i mitten (vi är en man mer på banan och det funkar i 5v5). In med pucken och passa runt i klassisk 2-2-1a tills boxen krympt. Bomba och gå på mål. När DET spelet sitter och man har ett PP som åtminstone inte leder till fler skott för motståndaren än oss så har man något att falla tillbaka på. SEN kan vi börja snacka 1-3-1, droppar och finlir.
Det är inga tjockhuvuden till spelare vi har, de klarar av att ha flera system. Om inte annat så kan man ha olika uppsättningar på de olika formationerna men risken där blir ju att man är mer lättläst.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Stulle
Inlägg: 1219
Blev medlem: 2010-11-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Älvsjö

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Stulle »

Praetori skrev:
Stulle skrev:Det sitter naturligtvis i huvudet på grabbarna, för ingen tror väl på fullaste allvar att det som visas på isen är det som övas på på träningar. Hur man får bort spöket vet jag dock inte.
Det sjuka är att det har varit dåligt även på träning. Inte bara någon enstaka gång utan både förra säsongen och denna. Det är något i PP som inte stämmer.

Att avdramatisera PP som någon skrev är ju en bit men då är det nog lättast om man börjar på ny kula. Skit i allt vad det bestämda upplägget vill säga och testa något helt nytt i PP istället för att fortsätta med uppspel med drop och att försöka gå ner i hörnen och dra folk. Det slutar på samma sätt varje gång ändå och skapar ingen tid eller yta för backarna.

Raka uppspel med avlastning i mitten (vi är en man mer på banan och det funkar i 5v5). In med pucken och passa runt i klassisk 2-2-1a tills boxen krympt. Bomba och gå på mål. När DET spelet sitter och man har ett PP som åtminstone inte leder till fler skott för motståndaren än oss så har man något att falla tillbaka på. SEN kan vi börja snacka 1-3-1, droppar och finlir.
Det är inga tjockhuvuden till spelare vi har, de klarar av att ha flera system. Om inte annat så kan man ha olika uppsättningar på de olika formationerna men risken där blir ju att man är mer lättläst.
Problemet verkar ju vara att spelarna inte kan följa direktiv, så i den meningen så spelar det ju ingen roll vad man säger till dom. :)
Jag är inte arg, och inte besviken.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av sensei »

Inom ledarskapsbranschen får man ibland gå trots att det inte direkt är ledarens fel, utan det blir ren symbolik for the greater good och en nystart. Jag har ingen aning om hurvida Musse har bra idéer om PP eller inte, men något måste självklart göras.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Stulle skrev: Problemet verkar ju vara att spelarna inte kan följa direktiv, så i den meningen så spelar det ju ingen roll vad man säger till dom. :)
Direktiv kan de nog följa, till punkt och pricka (Djurgården är känt för att vara ett extremt hårt jobbande och disciplinerat lag). När det gäller PP handlar det snarare om att man vill för mycket. Den där uppsättningen som gick på träningen måste ju liksom till så man håller i pucken nån sekund extra och letar luckan istället för att låta pucken lämna bladet på pass upp till point i samma sekund som man får den, och då går tempot ner.
Ibland känns det som att juniorprylar som 3-pass skott direktiv skulle fungera bättre men sanningen att säga så är SHL på tok för bra för att man skall kunna skapa något utan att spelarna har utrymme att vara kreativa. Det senare fungerar dock inget vidare i PP och vad man kan se av vad Roger&Co VILL att de skall göra resulterar i mentalt baklås för grabbarna.

Samtidigt blir det ju en prestigefråga. Om spelarna inte lyckas med något som egentligen inte borde vara någon konst så blir det ju dragkamp mellan tränare och spelare där spelarna får dåligt självförtroende i spelformen eftersom de är duktiga nog att VETA när de inte lyckats med det man pratat om och övat på träningarna.
Just därför kanske man borde skrota hela upplägget och ta fram något basic och låta dem köra.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Sportcheferna har satt ihop ett bra lag utifrån förutsättningarna. Vi har hittat rätt på flertalet nyförvärv. Nu är det upp till tränarna att förvalta detta. Kan vi sedan få mer ekonomiska muskler till kommande säsong borde vi kunna få in mer skills och sedan verkligen kunna utmana om guld.
Syntes tydligt att FBK var det skickligare laget i gårdagens toppmatch.

Så , stort hyll till sportcheferna.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Henke95
Inlägg: 694
Blev medlem: 2011-09-14
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Henke95 »

Jag kan inte göra annat än att instämma, Jocke och Tjomme har gjort ett fint jobb baserat på våra förutsättningar. God nivå på de intervjuer som utkommit med Jocke under veckan dessutom - kloka resonemang och en sund självbild. Att vi strävar efter kontinuitet samt är noggranna i rekryteringen av vilka personer (vilket är vad det handlar om) som skall spela i DIF tycker jag är beundransvärt, att vi gärna lyfter fram egna produkter och i huvudsak rekryterar ungt och svenskt likaså. Bra.

Vill även slå ett slag för Nyman som sannerligen gjort ett gott jobb (hittills) med en backuppsättning som inför säsongen hade sina kritiker. Nu skall bara Hultström varva upp ordentligt och Falk, om möjligt, lära sig att spela enkelt så kan vi få en fin säsong byggd på en stabil defensiv (vilket vi i mångt och mycket redan besitter).

Forza DIF.
Victory is sweetest when you've known defeat.
B.I.B.A
Inlägg: 2840
Blev medlem: 2009-08-06

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av B.I.B.A »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Sportcheferna har satt ihop ett bra lag utifrån förutsättningarna. Vi har hittat rätt på flertalet nyförvärv. Nu är det upp till tränarna att förvalta detta. Kan vi sedan få mer ekonomiska muskler till kommande säsong borde vi kunna få in mer skills och sedan verkligen kunna utmana om guld.
Syntes tydligt att FBK var det skickligare laget i gårdagens toppmatch.

Så , stort hyll till sportcheferna.
Instämmer. Jag har skrivit många hårda ord om Jocke, men nu när laget går som tåget ska han ha cred! Sen tror jag fortfarande att vi i framtiden kommer få problem om vi gör för många chansningar när vi värvar (som årets väldigt obeprövade backsida tex) men så länge chansningarna sitter ska jag inte gnälla. Även cred till Robban och Tjomme som följer sin spelidé och långsiktiga plan. Det var kämpigt förra året, men i år får vi bära frukt av vår kontinuitet.
Avgå Jocke.
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Nu har jag äntligen fått tummen ur och "investerat" även om jag ser det som ren välgörenhet. Räknar iskallt med att inte få ett öre tillbaka och fick lova frugan ett nytt kök och nya vitvaror i samma prisklass men det känns konstigt nog riktigt bra ändå. :)

Sent from my XT1580 using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Andspe »

Praetori skrev:
Nu har jag äntligen fått tummen ur och "investerat" även om jag ser det som ren välgörenhet. Räknar iskallt med att inte få ett öre tillbaka och fick lova frugan ett nytt kök och nya vitvaror i samma prisklass men det känns konstigt nog riktigt bra ändå. :)

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Gick in med samma vision. Dock så har vi två Globenmatcher i år och utdelning redan vid 7k i snitt. Så en potentiell utdelning kanske inte är så så långt borta som man i början trodde..
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

Andspe skrev:
Praetori skrev:
Nu har jag äntligen fått tummen ur och "investerat" även om jag ser det som ren välgörenhet. Räknar iskallt med att inte få ett öre tillbaka och fick lova frugan ett nytt kök och nya vitvaror i samma prisklass men det känns konstigt nog riktigt bra ändå. :)

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Gick in med samma vision. Dock så har vi två Globenmatcher i år och utdelning redan vid 7k i snitt. Så en potentiell utdelning kanske inte är så så långt borta som man i början trodde..
Ser hellre att man använder eventuellt ebitda till nån fond för spelare eller juniorverksamhet snarare än utdelningar dock. Räknade absolut inte med någon som helst avkastning utan det är i nivå med Djurgårdshjälpen.

Sent from my XT1580 using Tapatalk
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av gaspo »

Praetori skrev:
Nu har jag äntligen fått tummen ur och "investerat" även om jag ser det som ren välgörenhet. Räknar iskallt med att inte få ett öre tillbaka och fick lova frugan ett nytt kök och nya vitvaror i samma prisklass men det känns konstigt nog riktigt bra ändå. :)

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Fan,hur mycket pytsa du in egentligen?
Praetori
Inlägg: 13767
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av Praetori »

gaspo skrev:
Praetori skrev:
Nu har jag äntligen fått tummen ur och "investerat" även om jag ser det som ren välgörenhet. Räknar iskallt med att inte få ett öre tillbaka och fick lova frugan ett nytt kök och nya vitvaror i samma prisklass men det känns konstigt nog riktigt bra ändå. :)

Sent from my XT1580 using Tapatalk
Fan,hur mycket pytsa du in egentligen?
Inte fullt så lite som frugan tror (hysssch, hon läser inte här) men tillräckligt för att det skall kännas meningsfullt. För ordningens skull så snackar vi inte nytt kök kontant alltså utan lite på avbetalning. :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av -daniel- »

Har jag förstått det rätt att man måste göra en investering via det här Pepins, dvs man kan inte handla via ett vanligt Avanza / Nordnet-konto? :?

Blir så spretigt att ha investeringar på olika håll så jag tycker tyvärr det upplägget är mindre bra.
Bild
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:Har jag förstått det rätt att man måste göra en investering via det här Pepins, dvs man kan inte handla via ett vanligt Avanza / Nordnet-konto? :?

Blir så spretigt att ha investeringar på olika håll så jag tycker tyvärr det upplägget är mindre bra.
Fick tyvärr mig att inte hoppa på detta tåg. Får stötta på andra sätt istället.
Vill helt enkelt inte ha en massa olika aktörer att hålla reda på. Säkert tillkommer någon administrativ kostnad också.
Nu missar DIF bara 500 kr från min sida, men jag tänker att vi kanske är fler som tänker likadant.

Btw har bl.a. Avanza, HB som förvaltare.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
sPTNC
Inlägg: 872
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Göteborg

Re: Djurgårdens ekonomi/organisation/styrelse

Inlägg av sPTNC »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
-daniel- skrev:Har jag förstått det rätt att man måste göra en investering via det här Pepins, dvs man kan inte handla via ett vanligt Avanza / Nordnet-konto? :?

Blir så spretigt att ha investeringar på olika håll så jag tycker tyvärr det upplägget är mindre bra.
Fick tyvärr mig att inte hoppa på detta tåg. Får stötta på andra sätt istället.
Vill helt enkelt inte ha en massa olika aktörer att hålla reda på. Säkert tillkommer någon administrativ kostnad också.
Nu missar DIF bara 500 kr från min sida, men jag tänker att vi kanske är fler som tänker likadant.

Btw har bl.a. Avanza, HB som förvaltare.

Då är vi tre.
Synd att det inte gick att handla genom Nordea tex, då hade jag och mina barn haft aktier i alla våra depåer.
Skriv svar