SHL 2016-17

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Puckey
Inlägg: 1756
Blev medlem: 2014-09-17

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Puckey »

Att Frölunda plockar in Bergenheim gör mig mäkta avundsjuk.
Varg
Inlägg: 54
Blev medlem: 2013-03-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Täby

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Varg »

Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: SHL 2016-17

Inlägg av MarcusDaze »

Varg skrev:Leksand tigger pengar... Igen http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3885398.ab
Sallinen är ute på marknaden igen. En vild gissning från min sida är att Lyxfällan vill ha honom tillbaka.


Sent from my iPhone using Tapatalk
daaviid
Inlägg: 4233
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av daaviid »

Paakkolanvaara i Leksand fick sparken för att öppna upp plats för spelare i de egna leden. Så lät det iaf utåt från klubben i aftonblaskan.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3832727.ab

Nu helt plötsligt så ska dom värva spets? Äckligt att dom inte kan vara ärliga från första början. Men jag är inte förvånad när det gäller den klubben.
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: SHL 2016-17

Inlägg av #10 »

5 tacklingar mellan lajkers och saik, det är dit hockeyn är på väg :cry:
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Örnen »

#10 skrev:5 tacklingar mellan lajkers och saik, det är dit hockeyn är på väg :cry:
Två spelskickliga och modernt tänkande lag. Det är bättre att bibehålla farten i sin backcheck istället för att alibi-bumpa in i motståndarnas back som redan spelat iväg pucken. Och i försvarsspelet är det mer effektivt att jobba med klubban än att ta risken att försöka sätta en tackling.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

Örnen skrev:
#10 skrev:5 tacklingar mellan lajkers och saik, det är dit hockeyn är på väg :cry:
Två spelskickliga och modernt tänkande lag. Det är bättre att bibehålla farten i sin backcheck istället för att alibi-bumpa in i motståndarnas back som redan spelat iväg pucken. Och i försvarsspelet är det mer effektivt att jobba med klubban än att ta risken att försöka sätta en tackling.
Fint och bra men i en matchserie bäst av 5 eller 7 så kommer energitjuvarna fram och kan förstärkas om varje byte blir psykologiskt och fysiskt jobbigt.
Alibi-bumpa är inte tacklingar mer än att det möjligen är en liten mental signal. Men får man inte ta emot några ordentliga tacklingar så är det väldigt enkelt att spela hockey. Vet du däremot i nackhåren att det kommer en Ahlén eller motsvarande farande även sekunden efter att du lagt iväg pucken så påverkar det ditt agerande under hela momentet.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Örnen
Inlägg: 335
Blev medlem: 2016-03-28

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Örnen »

Praetori skrev:
Örnen skrev:
#10 skrev:5 tacklingar mellan lajkers och saik, det är dit hockeyn är på väg :cry:
Två spelskickliga och modernt tänkande lag. Det är bättre att bibehålla farten i sin backcheck istället för att alibi-bumpa in i motståndarnas back som redan spelat iväg pucken. Och i försvarsspelet är det mer effektivt att jobba med klubban än att ta risken att försöka sätta en tackling.
Fint och bra men i en matchserie bäst av 5 eller 7 så kommer energitjuvarna fram och kan förstärkas om varje byte blir psykologiskt och fysiskt jobbigt.
Alibi-bumpa är inte tacklingar mer än att det möjligen är en liten mental signal. Men får man inte ta emot några ordentliga tacklingar så är det väldigt enkelt att spela hockey. Vet du däremot i nackhåren att det kommer en Ahlén eller motsvarande farande även sekunden efter att du lagt iväg pucken så påverkar det ditt agerande under hela momentet.
Klart det finns ett värde i att till exempel satsa på att gå efter en viss spelare i en matchserie. Erik Karlsson som egentligen den enda spelskickliga backen i sitt lag har ju under en och annan slutsspelsserie blivit så hårdbevakad att det påverkat hans spel.

Klart det finns fördelar med att tacklas också, men över tid tror jag att det fler gånger än inte är det smartare valet att inte dela ut tacklingen. Varje tacklingssituation är rätt unik såklart. Så man ska väl inte generalisera för hårt heller.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

Örnen skrev: Klart det finns fördelar med att tacklas också, men över tid tror jag att det fler gånger än inte är det smartare valet att inte dela ut tacklingen. Varje tacklingssituation är rätt unik såklart. Så man ska väl inte generalisera för hårt heller.
Jag tror man måste vara hyfsat konsekvent för att det skall få effekt. Sen kan du ju, om du spelat konsekvent i 15 av 19 istidsminuter, fuska lite och inte tackla men syftet är att få motståndaren att förvänta sig en ordentlig propp, varje gång. In under skinnet, skapa lite ilska (Fimpen-style), störa deras spel och få dem att vilja vrida upp det fysiska. Vi som vill spela me högt tempo kan dra fördelar av motståndare som vill "hämnas" och gå på tackling istället för att blockera en passning.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 828
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Rojk »

Att bibehålla farten efter sin tackling var väl något Landeskog hyllades för senast han var här?
It's easier to be an asshole to words than to people
Morwin
Inlägg: 2926
Blev medlem: 2011-01-07
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Morwin »

Klart lyxand leder mot växjö. Vinner väl säkert oxå så motståndet blir ännu mindre....

Skickat från min E6853 via Tapatalk
- Espen Knutsen våran gud - Djurgårdens IF Hockey, 1994–1998, 1999–00, 2004–05
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Mattias_87 »

Ska bli intressant att se vad disciplinnämnden gör med Falk.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

Mattias_87 skrev:Ska bli intressant att se vad disciplinnämnden gör med Falk.
Inte ett skit. Det är en charging eller möjligen den boarding han åkte för och skulle inte genererat något mer än en två om inte luleåspelaren totalt missat att skydda sig ens på det mest basala av plan.

Det är möjligen om luleå, situationsrummet eller domarna uppfattat något som jag missat och anmäler det hela.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: SHL 2016-17

Inlägg av Praetori »

Praetori skrev:
Mattias_87 skrev:Ska bli intressant att se vad disciplinnämnden gör med Falk.
Inte ett skit. Det är en charging eller möjligen den boarding han åkte för och skulle inte genererat något mer än en två om inte luleåspelaren totalt missat att skydda sig ens på det mest basala av plan.

Det är möjligen om luleå, situationsrummet eller domarna uppfattat något som jag missat och anmäler det hela.
Tre matcher. Vilken skit. 2min kan jag förstå men inte matchstraffet eller varför han skall bli avstängd. Något mått av ansvar måste mottagande spelare ha i att försvara sig mot normala tacklingar. Det var ju inget i själva kontakten som var överdrivet fult utöver att det var en boarding (och där finns det redan en straffsats i regelboken).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2016-17

Inlägg av android »

Praetori skrev:
Praetori skrev:
Mattias_87 skrev:Ska bli intressant att se vad disciplinnämnden gör med Falk.
Inte ett skit. Det är en charging eller möjligen den boarding han åkte för och skulle inte genererat något mer än en två om inte luleåspelaren totalt missat att skydda sig ens på det mest basala av plan.

Det är möjligen om luleå, situationsrummet eller domarna uppfattat något som jag missat och anmäler det hela.
Tre matcher. Vilken skit. 2min kan jag förstå men inte matchstraffet eller varför han skall bli avstängd. Något mått av ansvar måste mottagande spelare ha i att försvara sig mot normala tacklingar. Det var ju inget i själva kontakten som var överdrivet fult utöver att det var en boarding (och där finns det redan en straffsats i regelboken).
Det var någon som postade igår att en boarding som skadar motspelare ska ge matchstraff. Märklig regel om det stämmer.
Född till sportchef.
Skriv svar