Djurgårdens nästa lagkapten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Calle
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-10-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Calle »

Kriterierna för att bli Kapten har ju historiskt varit att ha rötterna i Djurgården och helst även vara Stockholmare. De senaste kaptenerna (Mackan, Falk, Ragnarsson, Otto, Jimmy, Challe) har ju knappast kommit som nykomlingar eller juniorer och fått ett C på bröstet.

Därför finns endast Jimmy, Linkan eller Fimpen som realistiska alternativ. (Otto och Mackan är ju borträknade till utlandet vad jag förstår)

Jag tror därför Jimmy får tillbaka kaptensrollen för den ledare han är främst på isen - och det kommer inte påverka honom negativt i spelet. Det där är bara snömos då han hade tuffa säsonger tillsammans med hela laget som kapten, vi talar om en elitidrottare av hög klass som pallar trycket! Speciellt i AS.

För de två som får ett A gäller däremot mindre strikta regler. Blir förmodligen två av de ovanstående namnen som inte får C:et, mao mest troligt Fimpen och Linkan. Tror dock Timmy ligger bra till här också. Men inte många andra som laget ser ut idag.

Alltså, uteslutningsmetoden:

C: JIMMY
A: FIMPEN
A: LINKAN

Vi får väl se!
:)
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 443
Blev medlem: 2011-04-10

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av John Terry »

Med följande speltid de senaste tre säsongerna så är det inte optimalt med Fimpen som lagkapten:

11/12 - 12:58 min/match
10/11 - 13:03 min/match
09/10 - 11:40 min/match

Jag tror inte han kommer spela så värst mycket mer heller om vi inte lyckas dra på oss 10 boxplay varje match heller. Spelare som Linkan, Otto, Ölvestad, Johner, Åberg och antagligen Ljungh och Sörensen också kommer gå före i 5 mot 5-spel och numerärt överläge.

Här ligger problemet anser jag, en lagkapten skall vara delaktig i lagets samtliga spelformer. Han ska vara en självklarhet i alla lägen, det tycker jag inte Fimpen är, oavsett hur mycket jag gillar honom. Däremot borde ett "A" vara givet.

Den givna kaptenen borde vara Ölvestad, men han vill nog inte ta bindeln igen. Därefter tror jag nog att valet kommer falla på Timmy Pettersson.

Så här hade jag velat ha det:
C: Ölvestad
A: Timmy
A: Hank

Så här tror jag det blir:
C: Timmy
A: Ottosson
A: Fimpen
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av sensei »

John Terry skrev: Så här hade jag velat ha det:
C: Ölvestad
A: Timmy
A: Hank
Vi har liknande resonemang, Jimmie känns ganska självklar som kapten för mig också. Skicka iväg honom på en veckas ledarskapskurs så kommer det bli väldigt bra.

Hank är ett intressant namn. Jag skulle som dock göra en liten förändring i mitt förslag.

C: Jimmie
A: Linkan
A: Hank
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Andy »

Rocky3000 skrev:
Andy skrev:C Fimpen
A Timmy P
A Ottosson

Fimpen visade på stort ledarskap omedelbart efter katastrofen i kvalserien. Han var också den första som skrev på och dessutom den som mest aktivt (mest synbart i alla fall) drev på för att Linkan (och andra) skulle skriva på.

Dessutom tycker jag att han alltid visar ledarskap på planen, jobbar hårt och visar med sitt spel och sin kroppshållning var skåpet skall stå.

Ska man tro skvallret rätt är han ju också en föregångsman på träningar och vid sidan av isen.

Ska man vara lite elak kan man kanske också säga att Fimpen, om man bara ser till hans rena hockey skills, att han tillhör det "lägre skiktet" i truppen. Det han tillför har inte nödvändigtvis med hans finter, dribblingar, hårda skott, spelförståelse, tacklingar eller pricksäkerhet att göra. Det Fimpen tillför ligger på ett annat plan - det handlar om energi, gruppdynamik och subtila "mjuka" faktorer. Med ett C på bröstet skulle Fimpen säkert lyfta sig bra många nivåer - dessutom skulle vi få jäkligt skojiga presskonferenser och ett helt annat drag "vid sidan om" än under Mackans era som kapten.

Med Timmy och Otto som A så täcker man dessutom in alla lagdelar, de olika generationerna vid sidan av att både Timmy och Otto är föregångsmän, balanserade personer och har varit med tillräckligt länge för att kunna överföra "järnkamins andan" som så många Djurgårdshjältar berättat om sitter i väggarna och överförs från generation till generation av spelare.

Både Timmy och Otto är dessutom killar som visar med sitt spel och sitt kroppsspråk vad som gäller. De har också ett uppoffrande spel i båda riktningarna och gör sällan dåliga matcher. De är seriösa, hårt arbetande föregångsmän helt enkelt. Båda två kan också plocka fram det där lilla extra och tända laget om det behövs.
Håller med! Intressanta inlägg du skriver Andy! Ge det fina C:et till Fimpen! Punkt slut!
Tack för komplimangen.

Jag anstränger mig faktiskt för att försöka skriva intressanta snarare än många inlägg.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
12139
Inlägg: 95
Blev medlem: 2012-06-02
Säsongskort: Ja
Ort: Täby

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av 12139 »

C - Timmy Pettersson
A - Elias Granath
A - Christian Eklund
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av DIF_Soldier »

Det är ju bättre att motivera sina alternativ.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Hajduk
Inlägg: 264
Blev medlem: 2012-04-20
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Östermalm
Kontakt:

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Hajduk »

Bara det inte blir Markus Nilsson, ifall han av någon anledning blir kvar i klubben. Fy fan vilken pinsam lagkapten han var.
Användarvisningsbild
Challen
Inlägg: 940
Blev medlem: 2008-03-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Challen »

Hajduk skrev:Bara det inte blir Markus Nilsson, ifall han av någon anledning blir kvar i klubben. Fy fan vilken pinsam lagkapten han var.
+1000
Vi är bara på besök i Allsvenskan och som den goda gäst vi är stannar vi inte längre än nödvändigt - Aggie_66
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Highwind »

Kanske dags att låta Linkan pröva den rollen?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av DIF_Soldier »

Highwind skrev:Kanske dags att låta Linkan pröva den rollen?
Nej, nej, nej. Alldeles för mycket hänger på Linkan för att vi ska pröva något som kan orsaka en genomklappning, Låt honom spela sitt spel.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Royen
Inlägg: 123
Blev medlem: 2006-07-04
Ort: Bergen, Norge

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Royen »

Marie Hallmans intervju med Fimpen den dagen han signerte for et nytt år i klubben er alene nok til å kvalifisere ham som kaptein på livstid. Den eneste andre som kan måle seg med Fimpen er Otto, hvis han skulle fortsette.

Etter hvert mener jeg at Otto er dårlig behandlet. Hvis han likevel velger å bli hos oss, er det et av de største eksempler på klubbfølelse jeg har hørt om noen gang!
Det er langt fra
Bergen til Hovet
Calle
Inlägg: 132
Blev medlem: 2008-10-02
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Calle »

Jahaja, Hejdå Markus Nilsson (går till Modo). En mindre spekulant för jobbet som vår (fortsatta) kapten. Kanske lika bra...
Användarvisningsbild
Rocky3000
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2009-01-10

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Rocky3000 »

Bild

En bild säger mer än...
Bild
Erik I
Inlägg: 773
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Lund

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av Erik I »

Vi är ju de facto aningen fattigare v.g. riktiga hjärtespelare nu än tidigare.

Å andra sidan, Ossi hade jag gett ett "C" alla dagar i veckan.

Kriterie 1: den som väljs måste vilja det mer än att bara "ställa upp för klubben", exemplen på folk som gått ner i nivå med det där C:et är alltför många.

Logiska alternativ är för mig därför Linkan, Fimpen, Ölve (och Otto).

Vill Linkan tycker jag han ska ha det, han är ändå någonstans Härföraren / Frälsaren, vad ni vill kalla det. Känner han sig minsta hämmad av det och tycker han har tillräckligt på axlarna, då ska nån annan ha det. Lägger min röst på Fimpen, tycker han ända sedan degraderingen visat var hjärtat hör hemma, tror ibland han hade varit villig sova under läktaren för att få spela i DIF säsongen 2012/13.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Djurgårdens nästa lagkapten

Inlägg av DIF_Soldier »

Erik I skrev:Vi är ju de facto aningen fattigare v.g. riktiga hjärtespelare nu än tidigare.

Å andra sidan, Ossi hade jag gett ett "C" alla dagar i veckan.

Kriterie 1: den som väljs måste vilja det mer än att bara "ställa upp för klubben", exemplen på folk som gått ner i nivå med det där C:et är alltför många.

Logiska alternativ är för mig därför Linkan, Fimpen, Ölve (och Otto).

Vill Linkan tycker jag han ska ha det, han är ändå någonstans Härföraren / Frälsaren, vad ni vill kalla det. Känner han sig minsta hämmad av det och tycker han har tillräckligt på axlarna, då ska nån annan ha det. Lägger min röst på Fimpen, tycker han ända sedan degraderingen visat var hjärtat hör hemma, tror ibland han hade varit villig sova under läktaren för att få spela i DIF säsongen 2012/13.
Jag köper ditt resonemang om Linkan som Härförare fullt ut, och vi vet att han presterar bättre under press. Däremot så medför lagkaptensrollen lite nya uppgifter rent formellt, och jag känner nog att Linkan är i större behov att spela sitt spel och vara sig själv.

Så jag tror faktiskt att det kan vara ett misstag att ge honom ett formellt C, även om han de facto är en ledare (läs: Jimmie). Vi är också väldigt beroende av hans poängskörd kommande säsong, så jag röstar för att inte äventyra det med nya influenser. Linkan måste få vara den han alltid varit.

Fimpen, Timmy och Otto bör vara formella kaptener - Jimmie, Johner och Linkan blir således de informella.

Edit: Det kan ju också vara så att Linkan faktiskt växer med uppgiften och blir ännu bättre, och stänker in 80 poäng vilket vore kanon. Det är bara väldigt svårt att förutse vad som skulle hända. Skiter det sig med Otto (Gud förbjude) så verkar Johner vara klockren som assisterande. Håller med er som argumenterar om nytt blod utifrån osv.
Säg den glädje som varar
Skriv svar