Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
degen
Inlägg: 275
Blev medlem: 2007-02-19

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av degen »

lajjnus skrev:
Och visst var det den omtalade "nedre delen" av klacken som hoppade? ;)
Eller? :D
Djurgården
Metal Machine
Inlägg: 2066
Blev medlem: 2010-12-09

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Metal Machine »

Jag måste medge att jag var en av de som hoppade... När jag tänker efter var det kanske inte den mest passande sången att stämma upp i efter gårdagens match.

Annars stör jag mig också på ett antal sånger som dyker upp då och då. Dels ovanan att dra igång temposvaga sånger när vi jagar mål, sådant borde förbjudas. Dels användningen av "skandal" när vi vill protestera mot ett domslut. Domarskandaler förekommer, men ett felaktigt domslut gör knappast en skandal. Vidare stör jag mig på hur vissa skriker "där kan du sitta din ..." (ja, ni kan nog fortsättningen) när motståndarlagets spelare blir utvisade. Den är bonnig och fjantig och har inget i en Dif-klack att göra! Känns som den sistnämnda har börjat dyka upp lite på senare tid, men det är fortfarande oacceptabelt att den öht förekommer.

I övrigt är det vansinnigt att tro att man kan bunta ihop ett antal människor och tro att de ska kunna uträtta nåt stort tillsammans, utan vägledning. Om man vill komma någon vart måste man börja agera.
Användarvisningsbild
lajjnus
Inlägg: 921
Blev medlem: 2010-05-23
Ort: 19279

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av lajjnus »

Kändes det inte som att våra buanden gjorde Luleåspelarna sjukt obekväma? Såg ut som om pucken brann och dem bara skickade iväg puck efter puck. Det ska vara otrevligt att komma till Hovet och möta Djurgården.
DIFnacka
Inlägg: 175
Blev medlem: 2009-11-13
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Nacka

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIFnacka »

Efter varje vinst sedan derbyt så har ju " den som inte hoppar" dragits och nu är den ju misshandlad. Om jag inte är helt ute och cyklar nu så är det ju alltid några på nedre som startar den. Dessutom står dem ju ganska långt till vänster (A15?).

Känns som att många som drar igång ramsor tänker på hur draget varit tidigare men de tänker inte på förutsättningarna då kontra nu. Exempelvis från derbyna där "den som inte hoppar" passar utmärkt eftersom det är i rätt miljö. De som startar den i en vanlig hemmamatch tror väl att derbystämningen upprepas bara för att man drar samma ramsa. Lite eftertanke innan man drar igång en ramsa skulle nog inte skada.
Ridderwall: " Vi har större klack kvar 20 minuter efter matchen än de andra har under hela sina matcher"
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Salas »

Men orka bli upprörda över just att en ramsa startas vid fel tillfälle, ska ni gnälla så får ni fan i mig gnälla på klacken i helhet. Vi lyckades nämligen med bedriften att inte sjunga en enda lång ramsa i mer än några sekunder. Ramsorna dog ut lika snabbt som dom startades, och det var pinsamt att uppleva.
Eller just det, ursäkta mig, en gång hölls en ramsa igång länge, och då trodde jag för en sekund att jag var på en begravning, för att sedan sekunden senare vakna upp till verkligheten och inse att vi jagade en kvittering mot Luleå i kvartsfinal fyra...

Vår klack är pinsamt dålig sett till antalet, och även om det svider att säga det så är nog en trumma det enda sättet att få ordning på saker och ting. Vår klack saknar helt taktkänsla, och det gör att varje ramsa dör ut efter några sekunder. Vi har fortfarande Sveriges bästa hockeyklack sett över hela säsongen, men när vi är i ett jämnt antal med bajen och gnihet på läktaren och matchen är jämn så blir vi överkörda gång på gång just på grund av att dom till skillnad från oss vet vad taktkänsla är.
Vi har bra ramsor, men alla dessa är helt värdelösa när dom sjungs i otakt. Vi hade blivit skrattade i ansiktet ett tag om vi sa emot oss själva och skaffade trumma, men på lång sikt så hade det gynnat oss på alla plan, för att ramsan "ni kan inte sjunga utan trumma" börjar få en hybrisstämpel nu, för att även om sanningen är tråkig så är det ganska uppenbart att inte vi heller kan sjunga utan trumma.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5855
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

Salas skrev:Men orka bli upprörda över just att en ramsa startas vid fel tillfälle, ska ni gnälla så får ni fan i mig gnälla på klacken i helhet.
Klart vi kan bli upprörda över att någon idiot startar "den som inte hoppar" efter varje jävla vinst? Skulle inte förvåna mig om det var du.
Senast redigerad av Daniel942 den 2011-03-15 18:39:23, redigerad totalt 1 gånger.
DIF!
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Salas »

Daniel942 skrev:Klart vi kan bli upprörda över att någon idiot startar "den som inte hoppar" efter varje jävla vinst? Skulle inte förvåna mig om det var du.
Haha, ska herr Fabriken som stöttar begravningsstämning mitt i en kvitteringsjakt säga...
Jag blir förbannad varje gång som hata aik-ramsor startas under vanliga matcher, så tyvärr för din del så är jag inte boven.

Tjalalala (Bild), tjalalala (Bild), ååååååååååhhhhhhhh (Bild), vi håller på Djuuuuuuuuurgården (Bild).
Användarvisningsbild
lajjnus
Inlägg: 921
Blev medlem: 2010-05-23
Ort: 19279

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av lajjnus »

Salas skrev:
Daniel942 skrev:Klart vi kan bli upprörda över att någon idiot startar "den som inte hoppar" efter varje jävla vinst? Skulle inte förvåna mig om det var du.
Haha, ska herr Fabriken som stöttar begravningsstämning mitt i en kvitteringsjakt säga...
Jag blir förbannad varje gång som hata aik-ramsor startas under vanliga matcher, så tyvärr för din del så är jag inte boven.

Tjalalala (Bild), tjalalala (Bild), ååååååååååhhhhhhhh (Bild), vi håller på Djuuuuuuuuurgården (Bild).
Må hända att den lät sömnig igår, men då vi var typ 20 pers som körde den. Med många på den ramsan så blir den sjukt tung.
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5855
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Daniel942 »

Salas skrev:
Daniel942 skrev:Klart vi kan bli upprörda över att någon idiot startar "den som inte hoppar" efter varje jävla vinst? Skulle inte förvåna mig om det var du.
Haha, ska herr Fabriken som stöttar begravningsstämning mitt i en kvitteringsjakt säga...
Jag blir förbannad varje gång som hata aik-ramsor startas under vanliga matcher, så tyvärr för din del så är jag inte boven.

Tjalalala (Bild), tjalalala (Bild), ååååååååååhhhhhhhh (Bild), vi håller på Djuuuuuuuuurgården (Bild).
Jag är inte Fabriken.
DIF!
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Salas »

lajjnus skrev:Må hända att den lät sömnig igår, men då vi var typ 20 pers som körde den. Med många på den ramsan så blir den sjukt tung.
lajjnus skrev:Må hända att den lät sömnig igår, men då vi var typ 20 pers som körde den. Med många på den ramsan så blir den sjukt tung.
Ja, kanske det, men en sån ramsa är aldrig tung i underläge. Spelarna somnar ju fan.

Det är precis lika värdelöst att sjunga Super-Djurgårn (Bild Djurgårn?) i underläge. I underläge ska det eldas på, sova får spelarna göra när matchen mer eller mindre är avgjord.
Användarvisningsbild
Edin
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2008-11-11
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Edin »

lajjnus skrev:
Salas skrev:
Daniel942 skrev:Klart vi kan bli upprörda över att någon idiot startar "den som inte hoppar" efter varje jävla vinst? Skulle inte förvåna mig om det var du.
Haha, ska herr Fabriken som stöttar begravningsstämning mitt i en kvitteringsjakt säga...
Jag blir förbannad varje gång som hata aik-ramsor startas under vanliga matcher, så tyvärr för din del så är jag inte boven.

Tjalalala (Bild), tjalalala (Bild), ååååååååååhhhhhhhh (Bild), vi håller på Djuuuuuuuuurgården (Bild).
Må hända att den lät sömnig igår, men då vi var typ 20 pers som körde den. Med många på den ramsan så blir den sjukt tung.
Personligen så älskar jag ramsor i långsammare tempo, kan bli ett sådant grymt tryck. Kan dock tycka att det inte riktigt var läge att köra med en ny ramsa i K4, när det är rätt många turister i klacken.

Men det känns fel att gnälla på att någon sjunger.
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17593
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av SirDIFalot »

Salas skrev:
Daniel942 skrev:Klart vi kan bli upprörda över att någon idiot startar "den som inte hoppar" efter varje jävla vinst? Skulle inte förvåna mig om det var du.
Haha, ska herr Fabriken som stöttar begravningsstämning mitt i en kvitteringsjakt säga...
Jag blir förbannad varje gång som hata aik-ramsor startas under vanliga matcher, så tyvärr för din del så är jag inte boven.

Tjalalala (Bild), tjalalala (Bild), ååååååååååhhhhhhhh (Bild), vi håller på Djuuuuuuuuurgården (Bild).
Det var ju fan den bästa ramsan igår rent sångmässigt.

Och självklart ska inte "den som inte hoppar" sjungas igår...
Expert.
Användarvisningsbild
kotten
Inlägg: 851
Blev medlem: 2009-03-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Gävle

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av kotten »

Minusbetyg till "Där ska du sitta din jävla fitta" (....???), "Den som inte hoppar, han är gnagarsvin" (älskar ramsan men helt klart fel tillfälle), "SM-Guld, SM-Guld" (Vi ligger faktiskt under med 1-3 i matcher i kvartsfinalen, finns bättre tillfällen)

Plus till resten, särskilt "Full fart framåt" skapade riktigt bra tryck!
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Användarvisningsbild
lajjnus
Inlägg: 921
Blev medlem: 2010-05-23
Ort: 19279

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av lajjnus »

kotten skrev:Minusbetyg till "Där ska du sitta din jävla fitta" (....???), "Den som inte hoppar, han är gnagarsvin" (älskar ramsan men helt klart fel tillfälle), "SM-Guld, SM-Guld" (Vi ligger faktiskt under med 1-3 i matcher i kvartsfinalen, finns bättre tillfällen)

Plus till resten, särskilt "Full fart framåt" skapade riktigt bra tryck!
Haha, tycker det är skönt med en sån "oseriös" inställning. Känns lite som att håna aihs hybris med att dra sådana ramsor när man vunnit en match av fyra. Tycker nog att vi borde kört "Gnagarsvin, hör ni att vi vinner guld?". :)
Tannen
Inlägg: 7
Blev medlem: 2011-02-05
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Tannen »

Snazzi skrev:
Caps skrev:Det är så den ska sjungas.

Det var så jag fick lära mig den, men det är första gången jag hörde den på läktaren i 'rätt' version.
Finns en inspelad version från Shamrock borta '02 där den sjungs helt sjukt bra.

(Efter att ha tittat på den matchen märker man förövrigt att alla ramsor som kördes då, går i dubbla tempot nu. Fast det är väl ingen nyhet)
Ramsan kördes ett bra tag i bussen på Luleå away i lördags. Skulle bli sjukt drag om alla kunde den och sjöng med.
Fattar inte varför, i princip, alla ramsor ska köras i 110 hela tiden, är så fruktansvärt trött på technohastighets ramsorna på våran läktare.
Beror väl på, som tidigare nämnts i diverse sammanhang, att det äldre gardet inte längre infinner sig i klacken, tyvärr.

Skriv svar