Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Djurgårn
Inlägg: 1521
Blev medlem: 2005-06-10
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Djurgårn »

Men vafan Challe, Kåberg? Really?

Den värvningen hade fortfarande varit skit även om vi låg kvar i HA. Han är helt slut som spelare och jag tar hellre en oscoutad finne eller liknande före Kåberg. Skärpning!
Användarvisningsbild
mackinho
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-03-30
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av mackinho »

Sjöwall skrev:Som ni vet har jag en hel del frågor och funderingar angående lagbygget. Tänkte skriva av mig här så att ni vet hur jag tänker:

Min syn på hockey är att lag med mycket puckinnehav och övertag i skott vinner flest matcher och spelar också stabilast hockey. Därför vill jag formera laget enligt följande till säsongen i SHL:

Målvakter:

Denna position känns nästan spikad redan? Finns inte jättemånga frågetecken.

Mantas Armalis - Känns som en väldigt bra backup till Tellqvist, kommer kunna spika igen fullständigt vissa matcher.
Mikael Tellqvist - Behöver väl ingen närmre presentation, mycket bra värvning (Om det nu blir så)
Johan Matsson - Utvecklingsbar, kan lånas ut till HockeyAllsvenskan

Backar:
Här vill jag ha skridskostarka packar som har möjlighet att följa med upp och fylla på i anfallen. Ju mer vi spelar i offensiv zon ju färre mål släpper vi in. Vill verkligen inte ha några sarg ut-backar. Om vi utgår från att det är Alexander Deilert och Marcus Högström som är klara behöver vi göra så här för att lyckas:

Förläng med Philip holm, låt Nils Andersson gå till Modo. Dumpa: Timmy, Lidström, Falk. Det ger oss följande backar:

Philip Holm
Alexander Deilert
Marcus Högström

Tre backar under kontrakt, minst 4 måste in, räknar med att den 8:e platsen går till en junior, antingen Englund eller Ollas-Mattsson. Lite kluven också med hur vi ska göra med Robin Norell, han gjorde det bra i Allsvenskan, frågan är hur det kommer gå på SHL-nivå?

En drömvärvning här vore självklart Jonas Ahnelöv, han hade kunnat spela med Högström där Högström är spelaren som kliver med offensivt vilket han bevisligen klarar av.

Ahnelöv - Högström
NY - NY
Deilert - Holm
NY
Junior

Forwards:

Forwardsidan börjar se ut som en ren jävla mardröm. Vi har över huvudtaget inte gjort en enda spetsvärvning och det kommer vi behöva för att klara SHL-kontrakt nästa säsong. Vi börjar med spelare som ska skeppas iväg: Mikael Ahlén, Henrik Eriksson, Dustin Johner, Mattias Kalin, Måns Krüger, Emil Lundberg, Henrik Nyberg, Matthias Sundberg. Dessa spelare platsar inte i DIF nästa säsong.

Mikael Ahlén - Tyvärr, Ahlén håller inte. Vi kan inte ha en "brunkarkedja" som hamnar i defensiv zon hela tiden. Tack för din tid men han är inte redo för spel i SHL.
Henrik Eriksson - Bättre än Ahlén men finns tyvärr ingen plats för honom i denna trupp så som Challe har värvat.
Dustin Johner - För dålig för att spela topp-6 i SHL, ska inte spela i tredje/fjärde-kedjan
Mattias Kalin - Säger väl sig självt, låna ut till HA om det inte går att bryta konraktet
Måns Krüger - Säger väl sig självt, låna ut till HA om det inte går att bryta konraktet
Emil Lundberg - Du kom och gjorde det bra, spela några år till i HA.
Henrik Nyberg - Säger väl sig självt, för dålig för SHL.
Matthias Sundberg - Säger väl sig självt, låna ut till HA om det inte går att bryta konraktet

Detta ger oss följande lag:

NY - NY - NY
NY - NY - Sörensen
Guter - Rundqvist - Alvarez
NY - Holmqvist - NY
Nyström

Här är det EXTREMT viktigt att vi får in två riktiga klasscentrar. Då menar jag riktigt klass, 250k i månaden värvningar som har presterat på denna nivå tidigare. Jag kan även tänka mig att Alvarez kan spela i någon av de två första kedjorna tillsammans med Sörensen om en riktigt bra center spelar med dessa herrar. I fjärdekedjan vill jag se en förlängning av Saviano, en perfekt spelare för en tredje/fjärdelina som vet hur man tar in pucken i anfallszon och är grym i boxplay. Ja, ni ser vad som behövs, två grymma centrar, 3-4 bra vingar för första/andra-kedjor i SHL. Dessa växer inte på träd. Möjligtvis kan vi ha tur med någon import eller två?

Som ni ser här finns det heller inte plats för Jakobs förutom i en fjärdekedja med Honken och Saviano. Vet inte om det passar honom. Markus Ljungh går tyvärr också bort i och med värvningen av Rundqvist. Vet att Färjestad varit intresserade av Ljungh, vi kanske kan byta honom mot Åberg?

Sammanfattning:
Får vi ihop laget enligt följande ser jag stora möjligheter att hålla sig kvar i SHL. Ska vi däremot behålla Hank och Ahlén samtidigt som vi plockar in Kåberg kräver jag Challes omedelbara avgång.

Ska bli intressant att följa resterande del av denna Silly.
Du verkar inte förespråka kontinuitet. Med din analys kommer vi alltså sluta på 17 nyförvärv!?

Det skulle kännas bedrövligt!

Frågan att ställa sig är ju varför vi plockat in så pass många breddspelare? Har vi inte ett helt lag med breddspelare, i SHL-mått mätt?


Janne Tauer - Beckenbauer
Janne Tauer, Beckenbauer!
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av kaminor »

Åh, det här känns värdelöst. Fattar inte vad som händer. Vi tar in massa bredd och släpper iväg motsvarande breddspelare som hjälpt oss tillbaka till SHL. Ljungh är väl antagligen klar för FBK.

NY - NY - NY
Sörensen - NY - Jakobs
Alvarez - Rundqvist - Guter
Hank - Honk - Ahlén
Nyström

Ahnelöv - Högström
Fernholm/Urbom - Deilert
Norell - Holm
Englund

Förutsätter att Arnesson är förlorad och att Jocke lägger av. Annars bör det förlängas med båda. Nisse går till Modo, känns ok. Högström och Deilert räcker. Johner bort men behåller gärna Saviano om det går. Kåberg kan ju inte vara sant alltså. Heinerö vill jag också ha kvar egentligen.
Senast redigerad av kaminor den 2014-04-19 11:53:52, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av -daniel- »

Nu skall jag göra en "minalman":
Challes uppenbara taktik är ju att värva ett så sunkigt lag som möjligt så vi skall gå in i serien som extrema underdogs!

Nä men seriöst så är jag inte så missnöjd hittills som alla verkar vara, några värvningar kanske kan ifrågasättas men jag tror helt enkelt att den gångna säsongens spelare har fått lite hybris och trott sig kunna håva in jättelukrativa kontrakt - det om något håller liksom inte.

Alvarez har jag faktiskt blivit lite mer positiv till desto mer det fått sjunka in; han var ju ständigt ett hot mot oss varenda match DIF & Malmö mötts de här två säsongerna. Surrat med lite Malmö-folk som med bestämdhet tror han kommer lyckas på SHL nivå så vi får väl se. Han har rätt attityd och vill framåt.

Vi måste dock ha in framförallt riktigt bra centrar, och krydda med några likvärdigt bra vingar. På backsidan måste vi få in lite kilon, Ahnelöv vore en dröm. Är inte helt emot Printz heller - hur ser hans kontrakt ut någon? Fernholm är jag mer skeptisk till, han kostar alldeles för mycket för vad man får.
Bild
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av minalman »

-daniel- skrev:Nu skall jag göra en "minalman":
Challes uppenbara taktik är ju att värva ett så sunkigt lag som möjligt så vi skall gå in i serien som extrema underdogs!
Ha-ha!
Lake Placid style... (US team)
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Sv: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första in

Inlägg av -daniel- »

minalman skrev:
-daniel- skrev:Nu skall jag göra en "minalman":
Challes uppenbara taktik är ju att värva ett så sunkigt lag som möjligt så vi skall gå in i serien som extrema underdogs!
Ha-ha!
Lake Placid style... (US team)
Precis så. :wink:
Bild
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

-daniel- skrev:Nu skall jag göra en "minalman":
Challes uppenbara taktik är ju att värva ett så sunkigt lag som möjligt så vi skall gå in i serien som extrema underdogs!

Nä men seriöst så är jag inte så missnöjd hittills som alla verkar vara, några värvningar kanske kan ifrågasättas men jag tror helt enkelt att den gångna säsongens spelare har fått lite hybris och trott sig kunna håva in jättelukrativa kontrakt - det om något håller liksom inte.

Alvarez har jag faktiskt blivit lite mer positiv till desto mer det fått sjunka in; han var ju ständigt ett hot mot oss varenda match DIF & Malmö mötts de här två säsongerna. Surrat med lite Malmö-folk som med bestämdhet tror han kommer lyckas på SHL nivå så vi får väl se. Han har rätt attityd och vill framåt.

Vi måste dock ha in framförallt riktigt bra centrar, och krydda med några likvärdigt bra vingar. På backsidan måste vi få in lite kilon, Ahnelöv vore en dröm. Är inte helt emot Printz heller - hur ser hans kontrakt ut någon? Fernholm är jag mer skeptisk till, han kostar alldeles för mycket för vad man får.
Håller med i allt du säger. Printz verkar tyvärr ha förlängt med Nürnberg.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av crike »

Jag förstår inte varför tämligen alla håller Sörensen som en "högre" spelare än Alvarez. Min högst personliga åsikt är iaf att Alvarez är bättre än Sörensen och kommer vara så mot ett motstånd där "frejdig fart med få kilon" inte kommer ta dig så långt. Trodde dock aldrig att denna skånepåg skulle välja DIF men det visar bara att stegen man tar på vägen till sitt slutliga mål är viktigare än i klubben i sitt hjärta.

Kåberg, att jämföra honom med att ta in Jämtin? Nej det är inte ens i närheten. Dock är han inte rätt för oss nu även om han faktiskt under skägget är en rätt skön lirare och framförallt med skägget är en jäkligt hård lirare.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av kaminor »

Jag har inte sett Rundqvist så mycket men jag undrar hur mycket bättre han verkligen är än t.ex. Kalin. Rundqvist är bara ett år äldre men han har aldrig ens varit uttagen till juniorlandslagen. Kalin har å andra sidan spelat i samtliga juniorlandslag. Jag tror att, om Kalin hade spelat i Karlskoga förra säsongen hade det varit honom vi värvade nu, helt enkelt för att han hade fått spela mer och gjort fler poäng där.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av JohanPez »

[quote="Skidlöparn"]Enda anledningen skulle vara hans skägg, men då måste han börja spara nu. Annars nej! Ahlén skulle kunna göra hans roll alla dagar i veckan om ledningen bad honon om det.[/quote

Sugen på Zakk Wylde också?
Staten
Inlägg: 2559
Blev medlem: 2011-09-20

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Staten »

Kåberg i en Djurgårdströja? Nej, aldrig i livet. För det första är han värdelös och för det andra är han vidrig.

Vad sysslar du med Challe?
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

kaminor skrev:Jag har inte sett Rundqvist så mycket men jag undrar hur mycket bättre han verkligen är än t.ex. Kalin. Rundqvist är bara ett år äldre men han har aldrig ens varit uttagen till juniorlandslagen. Kalin har å andra sidan spelat i samtliga juniorlandslag. Jag tror att, om Kalin hade spelat i Karlskoga förra säsongen hade det varit honom vi värvade nu, helt enkelt för att han hade fått spela mer och gjort fler poäng där.
Helt olika spelartyper. Kalin är en rollspelare medan Rundqvist är tänkt att bli en mer Linkan-typ. Han har mycket högre potential om man får tro det som sägs.
Skidlöparn
Inlägg: 2331
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Skidlöparn »

JohanPez skrev:
Skidlöparn skrev:Enda anledningen skulle vara hans skägg, men då måste han börja spara nu. Annars nej! Ahlén skulle kunna göra hans roll alla dagar i veckan om ledningen bad honon om det.
Sugen på Zakk Wylde också?
Inte världens största Heavy Metal-fan, men satan vilket skägg! Challe kanske får ta in honom för provspel?
Användarvisningsbild
wolsey100
Inlägg: 180
Blev medlem: 2012-04-27
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av wolsey100 »

Någon som har koll på hur det går för Murray där borta i staterna? Sett att hans namn skrivits här lite.

Känns väl lite tveksamt att vi skulle ha råd honom i nuläget?
Användarvisningsbild
Taskman
Inlägg: 282
Blev medlem: 2010-04-17
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Taskman »

wolsey100 skrev:Någon som har koll på hur det går för Murray där borta i staterna? Sett att hans namn skrivits här lite.

Känns väl lite tveksamt att vi skulle ha råd honom i nuläget?

Han har utgående kontrakt men han vill självklart fortsätta i NHL. Om man skulle flytta hem så är det bara DIF som gäller inget annat har han sagt.
De flesta Djurgårdare håller kontakt hela tiden så nu är det nog bara extra kontakt då kontraktet är utgående. Jag tror dock han får förlängt även om jag hoppas att han skulle flytta hem och spela med oss.
Just because I'm paranoid doesn't mean they're not out to get me.
Låst