Krig i familjen?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Orko
Inlägg: 72
Blev medlem: 2007-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Orko »

Klart man ska vara skeptisk mot sådana här intåg som AEG men jag tror många skriker högt utan att riktigt veta vad det innebär. Stirrar sig blind på Hammarby. Står säkert nån bilmeckare på Skoda(Huvudsponsor?) som har säsongsplåt hos hammarby och så har vi en koppling där också :? Nej men jag förstår folks reaktioner....
I övrigt kan jag tänka mig att AEG har lite av följande tankar:
De önskar att överta globenarenorna för att bedriva sin kärnverksamhet som väl är arrangemang(tillfälliga) av alla de slag. Problemet för ett sånt företag blir ju att det blir en väldigt låg utnyttjandegrad av deras arenor.
Kan de då få en förening typ DIF att bedriva en "vardaglig" verksamhet tror jag de gott nöjer sig med att den bär upp arenakostnaden utan vinst.
Fatsa inkomster är guld värd för alla typer av företag, stora som små.
Man ska inte underskatta den insats föreningen gör kring just hockeyarrangemang och överhuvud taget ha ett elitserielag i rullning. Slutsumman blir att DIF får ägandelika förhållanden kring sina arrangemang och att AEG kan bedriva sin verksamhet i en nästan "gratis" arena. Skillnaden mot övriga lag ligger då i att vi inte kan ha andra evenemang än hockey. Detta borde dock kompenseras med att vi kan och ligger i topp av åskådarantal på matcherna.
Damfyra
Inlägg: 17
Blev medlem: 2006-11-23

Ogooglad

Inlägg av Damfyra »

Håller helt med dig i den frågad ogooglad..
Karlstad, Jönköping och Linköping är några exempel på orter som fått skörda fördelarna från enkronans symbolik.

Skattebetalare i stockholm finansierar hockeyutveckling för landsortsklubbar. I stockholm däremot så får man dras med usla bidrag och usla arrenden från kommunen.
Aningen surt sådär
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Inlägg av Highwind »

Ser inte problemet. Alls.

AEG bryr sig inte om om laget som spelar på deras arenor är Hammarby, Djurgården eller AIK. Det är ett internationellt bolag som vill etablera sig rejält i Sverige och Stockholm. Förmodligen kommer de att rusta upp Hovet för oss. Och sämre arenavärdar än Stockholm Stad är svårt att vara..

Tummen upp DIF-Hockeys styrelse..

Ang DIF-Fotboll. Skulle ni själva erbjuda att pumpa in 9 miljoner och köpa aktier i DIF kunde ni ha gnällt..
Användarvisningsbild
Stockholmare
Inlägg: 58
Blev medlem: 2006-10-08

Inlägg av Stockholmare »

Damfyra du är ta mig fan en av de bästa debatterarna i skriven text jag råkat på. Perfekt balans av känsla(ej räknat första inlägget), logik och meningsuppbyggnad. Det skulle nog krävas en Guillou eller Schyman för att bräcka dig. Och så är du djurgårdare också. Fantastico!
SELECT * FROM Users WHERE clue > 0
0 rows affected
janis
Inlägg: 9
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av janis »

stolpskott skrev:
janis skrev:Gick på alla hockeymatcher från mitten av 70-tal fram till början av 2000-talet då hockeyn "dog" pga av massa orsaker. Massa omgångar t.ex.

Nu känns det faktiskt skönt att jag inte gått dom senaste 7 åren för när man kan "sälja ut" sig till Anschutz (kan väl kallas Ansluss hädanefter) är så jävla lågt så mitt stöd kommer DIF hockey inte få framöver.

Att bli delägt av ett bolag som är delägare i roddklubben strax söder om söder är en stor jävla skymf. Har hockeyn helt tappat huvudet??

Money talks, bullshit walks. Jo, så sant, men mina pengar kommer dom INTE få, alltså. Fasen, funderar på att säga upp mitt livstida medlemsskap i hockeyn.

Är fullständigt övertygad om att DIF hockey kommer förlora publik i mängder med detta förfarande. Kan inte tänka mig att man kan vilja stödja detta med att gå och titta på DIF hockey. Vill påstå att detta kan vara ett sätt att till slut ta död på hockeyn i stockholm för lång tid framöver och så blir det en äkta bonnsport i framtiden.

Enkelt.

Och jag skiter högaktningsfullt i om man inte kallar mig "äkta" Djurgårdare därmed. Jag vet vad jag är. Men man kan ju undra vad herrarna i hockeystyret är???
Det enda jag säger är... Att du inte skämms, ta mig fan!

Vill bara påminna er alla Djurgårdare där ute...

DET FINNS BARA ETT DJURGÅRDEN! BARA ETT! Glöm aldrig det mina bröder, aldrig!
"Skämms", inte ett jävla dugg... För vad???

Kom med något konstruktivt istället för att kasta ut floskler om "bara ett DIF" osv..

Jag anser att DIF Hockey har sålt ut skölden med detta och det många med mig. Att DIF Hockey inte kan hitta någon annan finansiär tyder på att dom är urusla när dom nu tvingas ta in den här Anshutz.

Man säljer sig inte till ett bolag som äger en stor del i en konkurrerande klubb (fotboll iofs, men ändå).

Nix, jag gillar det inte. Så känner jag och du "stolpskott" kan tycka vad fasen du vill och tycka att jag ska skämmas. Bryr mig inte...
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Inlägg av Kojak »

janis skrev:
stolpskott skrev:
janis skrev:Gick på alla hockeymatcher från mitten av 70-tal fram till början av 2000-talet då hockeyn "dog" pga av massa orsaker. Massa omgångar t.ex.

Nu känns det faktiskt skönt att jag inte gått dom senaste 7 åren för när man kan "sälja ut" sig till Anschutz (kan väl kallas Ansluss hädanefter) är så jävla lågt så mitt stöd kommer DIF hockey inte få framöver.

Att bli delägt av ett bolag som är delägare i roddklubben strax söder om söder är en stor jävla skymf. Har hockeyn helt tappat huvudet??

Money talks, bullshit walks. Jo, så sant, men mina pengar kommer dom INTE få, alltså. Fasen, funderar på att säga upp mitt livstida medlemsskap i hockeyn.

Är fullständigt övertygad om att DIF hockey kommer förlora publik i mängder med detta förfarande. Kan inte tänka mig att man kan vilja stödja detta med att gå och titta på DIF hockey. Vill påstå att detta kan vara ett sätt att till slut ta död på hockeyn i stockholm för lång tid framöver och så blir det en äkta bonnsport i framtiden.

Enkelt.

Och jag skiter högaktningsfullt i om man inte kallar mig "äkta" Djurgårdare därmed. Jag vet vad jag är. Men man kan ju undra vad herrarna i hockeystyret är???
Det enda jag säger är... Att du inte skämms, ta mig fan!

Vill bara påminna er alla Djurgårdare där ute...

DET FINNS BARA ETT DJURGÅRDEN! BARA ETT! Glöm aldrig det mina bröder, aldrig!
"Skämms", inte ett jävla dugg... För vad???

Kom med något konstruktivt istället för att kasta ut floskler om "bara ett DIF" osv..

Jag anser att DIF Hockey har sålt ut skölden med detta och det många med mig. Att DIF Hockey inte kan hitta någon annan finansiär tyder på att dom är urusla när dom nu tvingas ta in den här Anshutz.

Man säljer sig inte till ett bolag som äger en stor del i en konkurrerande klubb (fotboll iofs, men ändå).

Nix, jag gillar det inte. Så känner jag och du "stolpskott" kan tycka vad fasen du vill och tycka att jag ska skämmas. Bryr mig inte...
Du verkar inte heller ha hänt med i diskussionen. Du ser bara AEG och Bajen fotboll.

SE vad som har sagts. Läs Damfyra, som jag tycker har skrivit det bästa inlägget i just denna debatt.

Men kortfattat: AEG vill styra och äga arenorna vid Globenområdet, dit inkluderas Hovet. Hovet är den arena DIF Hockey vill spela på. Vad fan ska man då göra? En ny arena, som DIF får vara med och styra, är ett jävla måste för att kunna överleva med tanke på den utveckling vi har haft i Sverige på senare år!

Men Janis, berätta vad vi istället ska göra? Gemensamt med fotbollen? Då snackar vi 10 år framåt (eller nått), och då är det försent. Då har fotbollen ingen att göra gemensam sak med!
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

NI har precis själva tagit upp problematiken med AEG. I vissa inlägg sår det att vi inte skall behöva oroa oss för att AEG inte bryr sig medan det i andra står att att de kommer bry sig och se till att vi får det bättre.

Hur skall ni ha det egentligen?

Personligen tror jag att AEG fullständigt skiter i det mesta så länge som de drar in "tillräckligt med stålar". Vad som inräffar om detta inte sker vågar jag knappt tänka på, men jag har ju mina aningar. I bästa fall blir det tal om ockerhyror i sämsta fall försöker de tvinga igenom mer omfattande förändringar och om detta bli fallet har jag svårt att se hur DIFs styrelse skall klara av att stå emot.

Att vissa sedan inte är kapabla att se vilka konsekvenser detta kan få för fotbollen går bara att beklaga. Men ställ er denna fråga; Hur sugna tror ni staden blir på att ordna mark till DIF fotboll när det visar sig att Bajen fotboll samt DIF hockey placerat sig i samma område samt bundit upp sig där? Samtidigt som Staden klubbat igenom att man skall bygga en sjukt dyr arena för fotboll i området.... Samtidigt som man vill att en annan intressent skall ta över driften på nämnda arenor. Ni tror inte det ligger i både stadens och AEGs största intresse att se till att även DIF fotboll hamnar i fiendeland?

Tyvär tror jag att risken är väldigt stor att Staden inte kommer lyfta många fingrar för att hjälpa DIF fotboll i detta läge utan istället kommer de genom att avvakta försöka tvinga DIF fotboll ut till Globenområdet. En flytt som med största säkerhet skulle innebära början till slutet för den sektionen.

Hockeyns agerande i denna fråga kan mycket väl få oanade konsekvenser för andra parter och att då bara driva igenom denna fråga utan att först ta upp det hela med övriga sektioner inom familjen är uruselt. DIF hockey har genom sitt agerande "kidnappat"övriga sektioner och tvingat dessa att gå med på denna deal då det helt enkelt inte funnits någon tid till att bestrida det hela.
janis
Inlägg: 9
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av janis »

Micke Nylander skrev:
janis skrev:
stolpskott skrev:
janis skrev:Gick på alla hockeymatcher från mitten av 70-tal fram till början av 2000-talet då hockeyn "dog" pga av massa orsaker. Massa omgångar t.ex.

Nu känns det faktiskt skönt att jag inte gått dom senaste 7 åren för när man kan "sälja ut" sig till Anschutz (kan väl kallas Ansluss hädanefter) är så jävla lågt så mitt stöd kommer DIF hockey inte få framöver.

Att bli delägt av ett bolag som är delägare i roddklubben strax söder om söder är en stor jävla skymf. Har hockeyn helt tappat huvudet??

Money talks, bullshit walks. Jo, så sant, men mina pengar kommer dom INTE få, alltså. Fasen, funderar på att säga upp mitt livstida medlemsskap i hockeyn.

Är fullständigt övertygad om att DIF hockey kommer förlora publik i mängder med detta förfarande. Kan inte tänka mig att man kan vilja stödja detta med att gå och titta på DIF hockey. Vill påstå att detta kan vara ett sätt att till slut ta död på hockeyn i stockholm för lång tid framöver och så blir det en äkta bonnsport i framtiden.

Enkelt.

Och jag skiter högaktningsfullt i om man inte kallar mig "äkta" Djurgårdare därmed. Jag vet vad jag är. Men man kan ju undra vad herrarna i hockeystyret är???
Det enda jag säger är... Att du inte skämms, ta mig fan!

Vill bara påminna er alla Djurgårdare där ute...

DET FINNS BARA ETT DJURGÅRDEN! BARA ETT! Glöm aldrig det mina bröder, aldrig!
"Skämms", inte ett jävla dugg... För vad???

Kom med något konstruktivt istället för att kasta ut floskler om "bara ett DIF" osv..

Jag anser att DIF Hockey har sålt ut skölden med detta och det många med mig. Att DIF Hockey inte kan hitta någon annan finansiär tyder på att dom är urusla när dom nu tvingas ta in den här Anshutz.

Man säljer sig inte till ett bolag som äger en stor del i en konkurrerande klubb (fotboll iofs, men ändå).

Nix, jag gillar det inte. Så känner jag och du "stolpskott" kan tycka vad fasen du vill och tycka att jag ska skämmas. Bryr mig inte...
Du verkar inte heller ha hänt med i diskussionen. Du ser bara AEG och Bajen fotboll.

SE vad som har sagts. Läs Damfyra, som jag tycker har skrivit det bästa inlägget i just denna debatt.

Men kortfattat: AEG vill styra och äga arenorna vid Globenområdet, dit inkluderas Hovet. Hovet är den arena DIF Hockey vill spela på. Vad fan ska man då göra? En ny arena, som DIF får vara med och styra, är ett jävla måste för att kunna överleva med tanke på den utveckling vi har haft i Sverige på senare år!

Men Janis, berätta vad vi istället ska göra? Gemensamt med fotbollen? Då snackar vi 10 år framåt (eller nått), och då är det försent. Då har fotbollen ingen att göra gemensam sak med!
"Hängt med". Nja, har inte läst allt som skrivits i ämnet, det är lixom mer en känsla att det här inte är rätt väg att gå. Så känner jag men tydligen så är det endast pengar som gäller för DIF Hockey och att man i det läget tar in Anschutz känns INTE bra.

Att ta in utländska ägare gör mig ytterst tvivlande. Se bara på vad som hände med råttorna, som jag inte har så mycket till övers i övrigt, då någon finne gick in som storägare och sen raka vägen ner till botten. Pajasklubben bajen var Anschutz med i men då det inte gick som tänkt så stack dom illa kvickt och nu är det konken som gäller vad jag förstår.

Nä, även om jag som du skriver endast ser "bajen fotboll och AEG" så räcker det för mig. Jag blir illa berörd helt enkelt av att AEG går in som ägare när dom alltså även är storägare i en konkurrerande klubb.

Att inte DIF Hockey kunnat finna andra finansiärer ser jag som att dom inte har gjort sitt jobb när man nu tar in AEG.

Vad DIF Hockey ev. skulle göra gemensamt med fotbollen har jag inget svar på, tydligen ingen annan heller då vi nu ser hur det utvecklats så den frågan får du inget svar på.

Observera, när en så framträdande lirare som Tommy J. går ut med ett offentligt brev och saluför sina åsikter så ligger det mycket bakom det hela som vi inte vet ett smack om, skulle jag tänka mig.

Så, slutklämmen blir, som jag redan skrivit några gånger, det hela känns inte bra och i detta fall så känner jag mer för Tommy J:s linje än den som gäller för dom som styr DIF Hockey.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Inlägg av Kojak »

janis skrev:
Micke Nylander skrev:
janis skrev:
stolpskott skrev:
janis skrev:Gick på alla hockeymatcher från mitten av 70-tal fram till början av 2000-talet då hockeyn "dog" pga av massa orsaker. Massa omgångar t.ex.

Nu känns det faktiskt skönt att jag inte gått dom senaste 7 åren för när man kan "sälja ut" sig till Anschutz (kan väl kallas Ansluss hädanefter) är så jävla lågt så mitt stöd kommer DIF hockey inte få framöver.

Att bli delägt av ett bolag som är delägare i roddklubben strax söder om söder är en stor jävla skymf. Har hockeyn helt tappat huvudet??

Money talks, bullshit walks. Jo, så sant, men mina pengar kommer dom INTE få, alltså. Fasen, funderar på att säga upp mitt livstida medlemsskap i hockeyn.

Är fullständigt övertygad om att DIF hockey kommer förlora publik i mängder med detta förfarande. Kan inte tänka mig att man kan vilja stödja detta med att gå och titta på DIF hockey. Vill påstå att detta kan vara ett sätt att till slut ta död på hockeyn i stockholm för lång tid framöver och så blir det en äkta bonnsport i framtiden.

Enkelt.

Och jag skiter högaktningsfullt i om man inte kallar mig "äkta" Djurgårdare därmed. Jag vet vad jag är. Men man kan ju undra vad herrarna i hockeystyret är???
Det enda jag säger är... Att du inte skämms, ta mig fan!

Vill bara påminna er alla Djurgårdare där ute...

DET FINNS BARA ETT DJURGÅRDEN! BARA ETT! Glöm aldrig det mina bröder, aldrig!
"Skämms", inte ett jävla dugg... För vad???

Kom med något konstruktivt istället för att kasta ut floskler om "bara ett DIF" osv..

Jag anser att DIF Hockey har sålt ut skölden med detta och det många med mig. Att DIF Hockey inte kan hitta någon annan finansiär tyder på att dom är urusla när dom nu tvingas ta in den här Anshutz.

Man säljer sig inte till ett bolag som äger en stor del i en konkurrerande klubb (fotboll iofs, men ändå).

Nix, jag gillar det inte. Så känner jag och du "stolpskott" kan tycka vad fasen du vill och tycka att jag ska skämmas. Bryr mig inte...
Du verkar inte heller ha hänt med i diskussionen. Du ser bara AEG och Bajen fotboll.

SE vad som har sagts. Läs Damfyra, som jag tycker har skrivit det bästa inlägget i just denna debatt.

Men kortfattat: AEG vill styra och äga arenorna vid Globenområdet, dit inkluderas Hovet. Hovet är den arena DIF Hockey vill spela på. Vad fan ska man då göra? En ny arena, som DIF får vara med och styra, är ett jävla måste för att kunna överleva med tanke på den utveckling vi har haft i Sverige på senare år!

Men Janis, berätta vad vi istället ska göra? Gemensamt med fotbollen? Då snackar vi 10 år framåt (eller nått), och då är det försent. Då har fotbollen ingen att göra gemensam sak med!
"Hängt med". Nja, har inte läst allt som skrivits i ämnet, det är lixom mer en känsla att det här inte är rätt väg att gå. Så känner jag men tydligen så är det endast pengar som gäller för DIF Hockey och att man i det läget tar in Anschutz känns INTE bra.

Att ta in utländska ägare gör mig ytterst tvivlande. Se bara på vad som hände med råttorna, som jag inte har så mycket till övers i övrigt, då någon finne gick in som storägare och sen raka vägen ner till botten. Pajasklubben bajen var Anschutz med i men då det inte gick som tänkt så stack dom illa kvickt och nu är det konken som gäller vad jag förstår.

Nä, även om jag som du skriver endast ser "bajen fotboll och AEG" så räcker det för mig. Jag blir illa berörd helt enkelt av att AEG går in som ägare när dom alltså även är storägare i en konkurrerande klubb.

Att inte DIF Hockey kunnat finna andra finansiärer ser jag som att dom inte har gjort sitt jobb när man nu tar in AEG.

Vad DIF Hockey ev. skulle göra gemensamt med fotbollen har jag inget svar på, tydligen ingen annan heller då vi nu ser hur det utvecklats så den frågan får du inget svar på.

Observera, när en så framträdande lirare som Tommy J. går ut med ett offentligt brev och saluför sina åsikter så ligger det mycket bakom det hela som vi inte vet ett smack om, skulle jag tänka mig.

Så, slutklämmen blir, som jag redan skrivit några gånger, det hela känns inte bra och i detta fall så känner jag mer för Tommy J:s linje än den som gäller för dom som styr DIF Hockey.
Ska jag tolka det som att du valt att gå på en linje om att välja sida? Det är så det känns nämligen, att många nu känner att de ska välja mellan DIF Fotboll och DIF Hockey. Det är i så fall förjävligt! Jag åker till Råsunda ikväll och vill göra mitt bästa för att packet ska åka på däng, trots att jag inte gillar den situation som uppstått mellan DIF Hockey och DIF Fotboll. Och jag tänker absolut infinna mig på Hovet till hösten och vintern. För mig är det fortfarande DIF vi kommer se på isen, och inget annat.

Du nämner att DIF Hockey inte kunnat hitta andra finansiärer. Om du lusläser lite på hemsidan så ser du att de mycket väl kunnat hitta andra alternativ, men de valde AEG för att DIF känner sig säkra på att AEG kommer vinna upphandlingen av Globenarenorna. Det där är inget som DIF kan påverka, AEG vill ha Globenarenorna nu när Staden tycker att någon annan borde sköta om det.

Vad ska DIF göra då? Spela i Ritorp? Då är det ju bättre att AEG är delägare i Aktiebolaget. Då är en av Aktiebolagets delägare även Djurgårdens hyresvärd på Hovet. VART är problemet i det?

Hammarby fotboll? Visst, jag gillar inte heller kombinationen. Innan mötet i tisdags var jag väldigt frustrerad över det, men nu när jag vet att det är två olika bolag som äger aktier i de båda föreningarna, att DIF aldrig kommer ha något som helst samarbete med Bajen och att DIF fortfarande, och alltid kommer vara, DIF gör att jag bara glädjer mig åt att eknonmin nu troligtvis blir starkare. Jag vill se DIF som ledande i sverige, och det har vi möjlighet att bli nu!

Vart någonstans är det fel?
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

OM det nu fanns andra finansiärer varför inte välja en av dessa istället för AEG?

AEG är ju ett företag som vill tjäna pengar och därmed hade de velat haft oss som som hyresgäst i alla fall.

Om man inte tagit emot dealen från AEG och dessutom hotat med spel på annan arena borde man rimligtvis kunnat få till en bra deal samt sluppit den smutsiga sammankopplingen med AEG.

NU känns det som att AEG går in med kapital och därmed låser upp DIF till sig, en koppling jag inte gillar alls och detta har inte bara med AEGs koppling till Bajen att göra utan främst att jag inte vill se DIF vara så hårt fastkedjat till någon enskild aktör.

Det pratas dessutom en hel del om det dåliga i att välja sida i denna fråga. Hockeyn har dessvärre tvingat fram detta i och med sitt agerande och därför skall inte fansen få kritik när de gör sina val.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Inlägg av Kojak »

Kall-El skrev:OM det nu fanns andra finansiärer varför inte välja en av dessa istället för AEG?

AEG är ju ett företag som vill tjäna pengar och därmed hade de velat haft oss som som hyresgäst i alla fall.

Om man inte tagit emot dealen från AEG och dessutom hotat med spel på annan arena borde man rimligtvis kunnat få till en bra deal samt sluppit den smutsiga sammankopplingen med AEG.

NU känns det som att AEG går in med kapital och därmed låser upp DIF till sig, en koppling jag inte gillar alls och detta har inte bara med AEGs koppling till Bajen att göra utan främst att jag inte vill se DIF vara så hårt fastkedjat till någon enskild aktör.

Det pratas dessutom en hel del om det dåliga i att välja sida i denna fråga. Hockeyn har dessvärre tvingat fram detta i och med sitt agerande och därför skall inte fansen få kritik när de gör sina val.
Suck!

Det är vissa personer som har sökt det här, att få en anledning att klanka ner på hockeyn. Kall-El, snälla bevisa för mig att du inte är en av de personerna..? Jag har inte trott det men nu börjar jag fan bli osäker.

Hur tror du det skulle se ut om DIF valde en annan finansiär än AEG i ett sådant här läge när AEG tampas om Globenarenorna?

Tänk på det att AEG släpper sina aktier, och DIF har inte heller något intresse av AEG, om inte AEG vinner kampen om Globenarenorna. Då blir det en annan finansiär...
zero_cool
Inlägg: 7
Blev medlem: 2006-12-21

Inlägg av zero_cool »

Micke Nylander skrev:
janis skrev:
Micke Nylander skrev:
janis skrev:
stolpskott skrev: Det enda jag säger är... Att du inte skämms, ta mig fan!

Vill bara påminna er alla Djurgårdare där ute...

DET FINNS BARA ETT DJURGÅRDEN! BARA ETT! Glöm aldrig det mina bröder, aldrig!
"Skämms", inte ett jävla dugg... För vad???

Kom med något konstruktivt istället för att kasta ut floskler om "bara ett DIF" osv..

Jag anser att DIF Hockey har sålt ut skölden med detta och det många med mig. Att DIF Hockey inte kan hitta någon annan finansiär tyder på att dom är urusla när dom nu tvingas ta in den här Anshutz.

Man säljer sig inte till ett bolag som äger en stor del i en konkurrerande klubb (fotboll iofs, men ändå).

Nix, jag gillar det inte. Så känner jag och du "stolpskott" kan tycka vad fasen du vill och tycka att jag ska skämmas. Bryr mig inte...
Du verkar inte heller ha hänt med i diskussionen. Du ser bara AEG och Bajen fotboll.

SE vad som har sagts. Läs Damfyra, som jag tycker har skrivit det bästa inlägget i just denna debatt.

Men kortfattat: AEG vill styra och äga arenorna vid Globenområdet, dit inkluderas Hovet. Hovet är den arena DIF Hockey vill spela på. Vad fan ska man då göra? En ny arena, som DIF får vara med och styra, är ett jävla måste för att kunna överleva med tanke på den utveckling vi har haft i Sverige på senare år!

Men Janis, berätta vad vi istället ska göra? Gemensamt med fotbollen? Då snackar vi 10 år framåt (eller nått), och då är det försent. Då har fotbollen ingen att göra gemensam sak med!
"Hängt med". Nja, har inte läst allt som skrivits i ämnet, det är lixom mer en känsla att det här inte är rätt väg att gå. Så känner jag men tydligen så är det endast pengar som gäller för DIF Hockey och att man i det läget tar in Anschutz känns INTE bra.

Att ta in utländska ägare gör mig ytterst tvivlande. Se bara på vad som hände med råttorna, som jag inte har så mycket till övers i övrigt, då någon finne gick in som storägare och sen raka vägen ner till botten. Pajasklubben bajen var Anschutz med i men då det inte gick som tänkt så stack dom illa kvickt och nu är det konken som gäller vad jag förstår.

Nä, även om jag som du skriver endast ser "bajen fotboll och AEG" så räcker det för mig. Jag blir illa berörd helt enkelt av att AEG går in som ägare när dom alltså även är storägare i en konkurrerande klubb.

Att inte DIF Hockey kunnat finna andra finansiärer ser jag som att dom inte har gjort sitt jobb när man nu tar in AEG.

Vad DIF Hockey ev. skulle göra gemensamt med fotbollen har jag inget svar på, tydligen ingen annan heller då vi nu ser hur det utvecklats så den frågan får du inget svar på.

Observera, när en så framträdande lirare som Tommy J. går ut med ett offentligt brev och saluför sina åsikter så ligger det mycket bakom det hela som vi inte vet ett smack om, skulle jag tänka mig.

Så, slutklämmen blir, som jag redan skrivit några gånger, det hela känns inte bra och i detta fall så känner jag mer för Tommy J:s linje än den som gäller för dom som styr DIF Hockey.
Ska jag tolka det som att du valt att gå på en linje om att välja sida? Det är så det känns nämligen, att många nu känner att de ska välja mellan DIF Fotboll och DIF Hockey. Det är i så fall förjävligt! Jag åker till Råsunda ikväll och vill göra mitt bästa för att packet ska åka på däng, trots att jag inte gillar den situation som uppstått mellan DIF Hockey och DIF Fotboll. Och jag tänker absolut infinna mig på Hovet till hösten och vintern. För mig är det fortfarande DIF vi kommer se på isen, och inget annat.

Du nämner att DIF Hockey inte kunnat hitta andra finansiärer. Om du lusläser lite på hemsidan så ser du att de mycket väl kunnat hitta andra alternativ, men de valde AEG för att DIF känner sig säkra på att AEG kommer vinna upphandlingen av Globenarenorna. Det där är inget som DIF kan påverka, AEG vill ha Globenarenorna nu när Staden tycker att någon annan borde sköta om det.

Vad ska DIF göra då? Spela i Ritorp? Då är det ju bättre att AEG är delägare i Aktiebolaget. Då är en av Aktiebolagets delägare även Djurgårdens hyresvärd på Hovet. VART är problemet i det?

Hammarby fotboll? Visst, jag gillar inte heller kombinationen. Innan mötet i tisdags var jag väldigt frustrerad över det, men nu när jag vet att det är två olika bolag som äger aktier i de båda föreningarna, att DIF aldrig kommer ha något som helst samarbete med Bajen och att DIF fortfarande, och alltid kommer vara, DIF gör att jag bara glädjer mig åt att eknonmin nu troligtvis blir starkare. Jag vill se DIF som ledande i sverige, och det har vi möjlighet att bli nu!

Vart någonstans är det fel?
Den stora farhågan är såklart att DIF-hockey, i och med sitt beslut, har försvårat DIF-fotbolls chanser att få driften av en egen arena. Så enkelt är det! Sen kryddas det på extra genom den lilla detaljen att AEG äger stora delar av bajen fotboll också.

Jag var på frågekvällen igår med Bosse L, han var uppriktigt mycket oroad över detta! Hans vision i livet hade varit en gemensam arena för DIF. Han trodde nu inte att han skulle få uppleva det under sin livstid. Vi är det enda laget i Sverige som har lag i högsta serien i de stora lagsporterna. Vi borde kunna utnyttja detta bättre genom ett bättre samarbete mellan styrelserna. Nu har hockeyn gjort detta till en utopi...
Pepp91
Inlägg: 419
Blev medlem: 2006-03-31

Inlägg av Pepp91 »

Jag har tyvärr inte hängt med i denna tråd, så jag ber någon som lyckats göra det skriva en liten kort sammanfattning om vad detta handlar om... :)
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Bortsett från olika åsikter i sakfrågan är det bara att beklaga att olika DIF-supportar kastar skit åt det ena eller andra hållet.

DIF är varken fotbollens styrelse och investorer eller hockeyns styrelse och investorer. Det är vi som är DIF.

Det går inte att välja sida - det går bara att välja DIF.

Sedan kan vi ha miljoner olika åsikter i sakfrågan....
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
ogooglad
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-04-22
Kontakt:

Inlägg av ogooglad »

Pepp91 skrev:Jag har tyvärr inte hängt med i denna tråd, så jag ber någon som lyckats göra det skriva en liten kort sammanfattning om vad detta handlar om... :)
Hockeyn säljer ut 12,5% av aktierna till AEG.

AEG är storägare i bajen fotboll.

AEG kommer troligen få ta över hovet, globen och nya bajenarenan.

De som är för tycker att detta var bästa alternativet, eftersom AEG ändå kommer ha så mycket att säga till om iochmed att de tar över arenorna. Man säger också att DIF skulle bli av med elitlicensen om man inte sålt - dock hade man kunnat sälja till någon annan än AEG.

Vi som är emot styrs av det faktum att AEG är involverad i bajen + att man överhuvudtaget blir så beroende av ett företag som inte har någon relation till DIF utan bara vill tjäna pengar.
Skriv svar