Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
sthlm19
Inlägg: 693
Blev medlem: 2011-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stan

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av sthlm19 »

Siktar man in sig på fjärdeplatsen med fem omgångar kvar och tre poäng upp, då saknar man allt vad vinnarskalle heter.

Mot tre poäng!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av -daniel- »

elklingo skrev:
Mäklaren skrev:
elklingo skrev:Kan inte detta helvete bara ta slut? Ge mig sommar och sol så jag slipper ha en sån satans ångest som DIF Hockey innebär för mig. Jag kan inte njuta av matcher, möjligtvis om vi har 4-0 18:30 in i 3e.

När jag pratar med kollegor som är FBKare är ledorden: "Äsch, grundserien är ointressant. Slutspelet däremot, det är då det roliga börjar!". För ett par år sedan kunde vi likväl raljera på detta sätt. Nu är vi väl förankrade i Sveriges andradivision, och det är så förbannat sorgligt.

Matchjäveln då? 4-3 Örebro.
Det där förstår jag inte alls. Det är ju nu som det roliga börjar!

Jag har längtat hela säsongen efter matcher där det börjar hetta till.
???

Det är ju överhängande risk att vi inte kommer spela matcher där det "hettar till" (kvalserien). All heder till dig som njuter av dessa "sista chansen matcher".
-daniel- skrev:Jag håller med Mäklaren, det är nu vi skall visa att laget har moral och styrka att klara de här mentalt knepiga matcherna. Ingen tycka-synd-om-oss-själva-attityd (vilket jag tyckte många gav uttryck för på läktarna igår) utan nu hoppas jag lag såväl som publik ger allt de kommande matcherna och i förkvalserien.

Vi har väl knappast gett upp den här säsongen efter en jävla match mot dalmasarna? Speciellt inte efter att ha kravlat oss upp från bottenträsket till att nosa på topplaceringarna.
Som sagt, hatten av. Jag vill inte hoppas och tro för mycket, besvikelsen blir så mycket större då.
Förstår inte vad du syftar på, matcher där allt ställs på sin spets kommer nu och matcherna i en eventuell förkvalserie.

Vad skall vi göra tycker du? Lämna WO resten av säsongen eftersom vi torskade igår? Härlig inställning.
Bild
Användarvisningsbild
elklingo
Inlägg: 468
Blev medlem: 2010-02-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av elklingo »

-daniel- skrev: Förstår inte vad du syftar på, matcher där allt ställs på sin spets kommer nu och matcherna i en eventuell förkvalserie.

Vad skall vi göra tycker du? Lämna WO resten av säsongen eftersom vi torskade igår? Härlig inställning.
Nej absolut inte. Självklart ska laget kämpa på, men JAG vågar inte hoppas på någonting. Jag talar ju utifrån mig själv som åskådare. Vill inget hellre än att vi spelar kvalserie - där vi också är framgångsrika - men det ser onekligen mörkt ut.
"Målsättning: Top 6"
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av -daniel- »

elklingo skrev:
-daniel- skrev: Förstår inte vad du syftar på, matcher där allt ställs på sin spets kommer nu och matcherna i en eventuell förkvalserie.

Vad skall vi göra tycker du? Lämna WO resten av säsongen eftersom vi torskade igår? Härlig inställning.
Nej absolut inte. Självklart ska laget kämpa på, men JAG vågar inte hoppas på någonting. Jag talar ju utifrån mig själv som åskådare. Vill inget hellre än att vi spelar kvalserie - där vi också är framgångsrika - men det ser onekligen mörkt ut.
Äh det ser oändligt mycket ljusare ut än för 2-3 månader sen. Jag hade åtminstone till 99% gett upp allt hopp då. Är otroligt nöjd över att laget tagit sig samman så till den grad att vi fortfarande med 4 matcher kvar har en chans på direktplats till KS. Tar vi inte den är vi trots allt ett bättre lag än de övriga i förkvalserien, vi skall greja det här.
Bild
Användarvisningsbild
elklingo
Inlägg: 468
Blev medlem: 2010-02-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av elklingo »

-daniel- skrev:
elklingo skrev:
-daniel- skrev: Förstår inte vad du syftar på, matcher där allt ställs på sin spets kommer nu och matcherna i en eventuell förkvalserie.

Vad skall vi göra tycker du? Lämna WO resten av säsongen eftersom vi torskade igår? Härlig inställning.
Nej absolut inte. Självklart ska laget kämpa på, men JAG vågar inte hoppas på någonting. Jag talar ju utifrån mig själv som åskådare. Vill inget hellre än att vi spelar kvalserie - där vi också är framgångsrika - men det ser onekligen mörkt ut.
Äh det ser oändligt mycket ljusare ut än för 2-3 månader sen. Jag hade åtminstone till 99% gett upp allt hopp då. Är otroligt nöjd över att laget tagit sig samman så till den grad att vi fortfarande med 4 matcher kvar har en chans på direktplats till KS. Tar vi inte den är vi trots allt ett bättre lag än de övriga i förkvalserien, vi skall greja det här.
Givetvis, men vi hade väl alla inför säsongen förhoppningar om att detta minsann skulle bli säsongen då vi Djurgårdare kunde få uppleva dominans, om än i en lägre serie. Besvikelsen över säsongen är således fortfarande överhängande.

Håller dock med dig om att det såklart ser ljusare ut än i höstas, men jag räknar fortfarande ut DIF. Troligtvis är det mitt patetiska sätt att skydda mig från berövelsen om Elitseriespel.
Senast redigerad av elklingo den 2013-02-21 12:18:16, redigerad totalt 3 gång.
"Målsättning: Top 6"
Användarvisningsbild
Sjöwall
Inlägg: 1826
Blev medlem: 2011-04-22
Ort: Kungsholmen

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Sjöwall »

-daniel- skrev:
elklingo skrev:
-daniel- skrev: Förstår inte vad du syftar på, matcher där allt ställs på sin spets kommer nu och matcherna i en eventuell förkvalserie.

Vad skall vi göra tycker du? Lämna WO resten av säsongen eftersom vi torskade igår? Härlig inställning.
Nej absolut inte. Självklart ska laget kämpa på, men JAG vågar inte hoppas på någonting. Jag talar ju utifrån mig själv som åskådare. Vill inget hellre än att vi spelar kvalserie - där vi också är framgångsrika - men det ser onekligen mörkt ut.
Äh det ser oändligt mycket ljusare ut än för 2-3 månader sen. Jag hade åtminstone till 99% gett upp allt hopp då. Är otroligt nöjd över att laget tagit sig samman så till den grad att vi fortfarande med 4 matcher kvar har en chans på direktplats till KS. Tar vi inte den är vi trots allt ett bättre lag än de övriga i förkvalserien, vi skall greja det här.
Jag håller med dig -daniel-. Det jag är mest orolig för det är vårt powerplay. Det är väl egentligen det enda som inte blivit bättre? Även om det ser bättre ut nu så gör vi ändå inte mål.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av sensei »

Powerplay är inget som är deterministiskt. Se det som ett lotteri, en bonus.

Mycket bättre att lägga fokus på det som vi faktiskt VET att vi kan påverka. T ex att gå på mål ordentligt, vilket ej gjordes igår förrens vid exakt 12 minuter in i 3:e perioden. Så dags då..

Det finns bara fördelar att gå på mål, det enda som krävs är att skotten faktiskt träffar mål eller målvakten och att spelarna är på hugget och har rätt inställning.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Henke_F
Inlägg: 1891
Blev medlem: 2010-11-14
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Henke_F »

sensei skrev:Powerplay är inget som är deterministiskt. Se det som ett lotteri, en bonus.

Mycket bättre att lägga fokus på det som vi faktiskt VET att vi kan påverka. T ex att gå på mål ordentligt, vilket ej gjordes igår förrens vid exakt 12 minuter in i 3:e perioden. Så dags då..

Det finns bara fördelar att gå på mål, det enda som krävs är att skotten faktiskt träffar mål eller målvakten och att spelarna är på hugget och har rätt inställning.
Man måste köpa en lott för att vara med i det där lotteriet!

I regel bör väl utdelningen ändå vara 20-25% i PP för att räknas som godkänt. Vi kanske är för lättlästa och borde ändra PP-taktik. Kan knappast bli sämre än vad det varit hela säsongen, skulle vi ha haft normal utdelning där så skulle jag sticka ut hakan och säga att vi skulle vunnit så pass många fler matcher att vi konkurrerat om 1:a platsen i serien.


http://stats.swehockey.se/Teams/Statist ... lling/3005
Vi och KBIK är de enda som har haft över 200 pp-tillfällen. Det är en dum sak att blunda för och inte tro att vi kan förbättra oss där.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev: Mycket bättre att lägga fokus på det som vi faktiskt VET att vi kan påverka. T ex att gå på mål ordentligt, vilket ej gjordes igår förrens vid exakt 12 minuter in i 3:e perioden. Så dags då..

Det finns bara fördelar att gå på mål, det enda som krävs är att skotten faktiskt träffar mål eller målvakten och att spelarna är på hugget och har rätt inställning.
Minns jag fel eller var det inte din favorit Guter som faktiskt gjorde det också? :wink:

Annars håller jag med dig, att gå på mål är i praktiken aldrig fel. Däremot håller jag inte alls med om powerplay; det är sånt som avgör jämna matcher. Så långt i från ett lotteri man kan komma i min mening.
Bild
Användarvisningsbild
Malto
Inlägg: 1302
Blev medlem: 2012-07-22

Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Malto »

Tror det är lika bra att vi åker på däng. Då har laget inga förväntningar på sig varken i förkvalet eller kvalserien, och så flyger vi upp!
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av crike »

-daniel- skrev:
sensei skrev: Mycket bättre att lägga fokus på det som vi faktiskt VET att vi kan påverka. T ex att gå på mål ordentligt, vilket ej gjordes igår förrens vid exakt 12 minuter in i 3:e perioden. Så dags då..

Det finns bara fördelar att gå på mål, det enda som krävs är att skotten faktiskt träffar mål eller målvakten och att spelarna är på hugget och har rätt inställning.
Minns jag fel eller var det inte din favorit Guter som faktiskt gjorde det också? :wink:

Annars håller jag med dig, att gå på mål är i praktiken aldrig fel. Däremot håller jag inte alls med om powerplay; det är sånt som avgör jämna matcher. Så långt i från ett lotteri man kan komma i min mening.
Håller helt med -daniel- här. Det är ingen slump att det är vi och Karlskoga som får flest tillfällen. Hade vi varit effektivare i PP hade vi legat högre upp i tabellen, tveklöst.

Förra året då vi åkte ur hade vi 14,45% i PP. Annars får man gå tillbaka till säsongen 05/06 för att hitta en siffra (16,6%) som är sämre än dagens. Då slutade vi 10:a och det ska tilläggas att siffrorna för ES är generellt bra mycket lägre än vad dom är för AS.
Visst jag väljer helt klart ett effektivt och fungerande 5vs5 spel före ett bra PP men när det blir som igår då vi har 5 rena PP tillfällen + lite PP2 så måste vi vara skickliga nog för att ta vara på detta. matchen mot Vik hade vi vunnit lätt om vi varit bättre i PP.

Tycker det har gått stå i spelformen och Zabel måste röra runt lite under de kvarstående matcherna för att hitta några formationer som funkar inför kvalen.
Användarvisningsbild
elklingo
Inlägg: 468
Blev medlem: 2010-02-03
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av elklingo »

Apropå PP. Varje gång det pratas med spelare inför matcher och det frågas: "Vad har ni övat extra på?" så är svaret "Vi har övat mycket på PP". Inför varenda jävla match den här säsongen. Vi måste ha övat mest på PP i hela ligan men har i det närmaste sämst utdelning. Det är för dåligt.
"Målsättning: Top 6"
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av sensei »

Det saknas ju backar / point-spelare som skjuter direktskott (på mål), så det är inte så konstigt.

Lite svårt att öva fram det nu, det tar väl 100.000h som med allt annat att bli riktigt bra på.

Om vi ska knyta vårt hopp till att någon pp-puck går in i kvalet så får jag magsår. Då ser jag hellre att laget har tränat på att fullfölja anfallen inpå mål vilket vi ju med säkerhet vet ger väldigt positiva effekter, alltid.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Donkels
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2011-10-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Donkels »

Som sagt var en frisk Linkan hade varit tungan på vågen igår. Jag hävdar med en dåres envishet att nu när det drar ihop sig så saknas hans spetsegenskaper enormt
Användarvisningsbild
Zephyrox
Inlägg: 334
Blev medlem: 2012-03-07
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Örebro - Djurgårdens IF 22/2 2013

Inlägg av Zephyrox »

Vad hände med bussresan till Örebro? Svalnade intresset nu...
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Skriv svar