Ny Tifogrupp?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst

Vill ni ha en tifogrupp för hockeyn?

Ja
88
68%
Nej
34
26%
Kanske
6
5%
Vet ej
1
1%
 
Antal röster: 129

Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:Är det något jag stör mig på med djurgårdssupportrar så är det denna konstanta konservatism och ovilja till förnyelse som hela tiden genomsyrar nya engagemang. Vi såg det bland annat i Otto-kampanjen där ett återkommande argument var "Vi Djurgårdare gör minsann inte så"

Samma tendens ser jag uppenbaras här, och det är en jävla skam att snubbar som DIFalot struttar runt och stoltserar med ett osynligt facit och ser sig själva som ofelbara auktoriteter.

Om Sofialäktaren inte är beredda att ställa upp för hockeyn är nya initiativ givetvis något positivt.
Att det skulle generera i konkurrens låter som kvalificerat bullshit. Själv ser jag möjligheter i ett fruktsamt samarbete.

En ny tifogrupp med nya röster har potential att fungera som en katalysator för att DIF åter ska få en bra relation med supportrar. Vad som då är viktigt är att man ställer krav på föreningen för att se till att en liknande behandling inte ska äga rum.
Jag förväntar mig inte att du av alla som inte är uppväxt på läktarna hos DIF fotboll och DIF hockey ska ha särskilt stor förståelse för läktarfrågorna. Men tror du på fullast allvar att det inte skulle skapa interna konflikter om det kom en ny tifogrupp? Tror du verkligen det skulle fungera som en katalysator för att DIF skulle få bra relation med supportrarna igen?

Men jävligt tröttsam debatt detta. Detta är ju dock helt fel forum att diskutera läktarfrågor i så det är väl lika bra att lägga ner.
Expert.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Salas »

SirDIFalot skrev:Givetvis kommer Abbe aldrig avgå. Han har ju ett drömjobb. Han beställer vakter av sitt eget företag och fakturerar Djurgården. Han kan bestämma precis hur många som behövs på plats, dvs hur mycket pengar han själv ska få in.
Givetvis kan han göra det, men är inte hela det där snacket jävligt överdrivet? Vi har ju inte mer ordningsvakter än något annat lag. Jag kan inte tänka mig att han är oprofessionell i sitt jobb (genom att anställa fler ordningsvakter) och det skulle gå obemärkt förbi.

Sedan är det väl inte ens Abbe som bestämmer hur många som ska vara på plats? Det är ju polismyndigheten som uppskattar hur många ordningsvakter som det ska finnas på plats för respektive match. Djurgården vill ju minimera sina utgifter, och anställer knappast fler vakter än vad som krävs. Det vore bara idioti, och att ens tro att så vore en verklighet inom Djurgården Hockey på grund av Abbe känns milt uttryckt jävligt befängt och trångsynt.

Är Abbes bolag billigare än de andra på marknaden, så ska hans företag givetvis nyttjas. Att han då sitter i styrelsen, och tjänar själv på det, är inget som jag blir upprörd över. Varför skulle jag det? Antingen tjänar han pengar, eller så gör någon annan det. Vad är problemet med det? Inte påverkar det dig om Abbe tjänar några tusenlappar extra i månaden, istället för någon chef inom något annat säkerhetsföretag.

Nej, ju mer jag tänker på det, ju mer trött på skiten blir jag. Abbe klantade till sig vid derbyt mot aik på Råsunda, det förnekar ingen. Men att han ska ha gjort ett dåligt jobb inom hockey... Jag tror inte det. Han är en hackkyckling efter incidenten på Råsunda, och oavsett hur bra/dåligt jobb han än gör inom hockeyn så kommer han förbli hackkycklingen nummer ett hos alla inom UCS och Fabriken, som enbart vill kunna slå sig för bröstet och inte vika sig en tum. Hela jävla konflikten handlar om heder och inget annat. Därför kommer inte en lösning i konflikten att ske.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av emilin »

Jag håller helt med Heaty med flera.
Kan inte förstå vad som är negativt med att folk vill engagera sig för laget i sitt hjärta.
Personligen har jag aldrig varit så engagerad i Djurgården som jag är just nu.
Det har garanterat inte något med en massa konflikter att göra, utan det är nu som mitt lag behöver all hjälp de kan få.

Finns det då individer som är beredda att lägga tid o engagemang på laget vi alla älskar, så tar jag emot den hjälpen alla dagar i veckan.
Kan inte förstå att det ska behövas bli en sådan jävla diskussion så fort det finns folk som faktiskt försöker göra något som gagnar vårat lag.
Ni som vill engagera er i detta med klacken, ta kontakt med Djurgårdsklacken A18 http://www.facebook.com/groups/400568473349788/
Detta är också en grupp som jobbar för att det ska bli bra stämning på matcherna.

Till alla er som sitter och har idéer på hur man kan stötta sitt lag, säger jag kör all hjälp är välkommen.
Anser inte att man tar parti för varken det ena eller det andra om man vill hjälpa sitt lag.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av DIF_Soldier »

SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:Är det något jag stör mig på med djurgårdssupportrar så är det denna konstanta konservatism och ovilja till förnyelse som hela tiden genomsyrar nya engagemang. Vi såg det bland annat i Otto-kampanjen där ett återkommande argument var "Vi Djurgårdare gör minsann inte så"

Samma tendens ser jag uppenbaras här, och det är en jävla skam att snubbar som DIFalot struttar runt och stoltserar med ett osynligt facit och ser sig själva som ofelbara auktoriteter.

Om Sofialäktaren inte är beredda att ställa upp för hockeyn är nya initiativ givetvis något positivt.
Att det skulle generera i konkurrens låter som kvalificerat bullshit. Själv ser jag möjligheter i ett fruktsamt samarbete.

En ny tifogrupp med nya röster har potential att fungera som en katalysator för att DIF åter ska få en bra relation med supportrar. Vad som då är viktigt är att man ställer krav på föreningen för att se till att en liknande behandling inte ska äga rum.
Jag förväntar mig inte att du av alla som inte är uppväxt på läktarna hos DIF fotboll och DIF hockey ska ha särskilt stor förståelse för läktarfrågorna. Men tror du på fullast allvar att det inte skulle skapa interna konflikter om det kom en ny tifogrupp? Tror du verkligen det skulle fungera som en katalysator för att DIF skulle få bra relation med supportrarna igen?

Men jävligt tröttsam debatt detta. Detta är ju dock helt fel forum att diskutera läktarfrågor i så det är väl lika bra att lägga ner.
Självklart kontrar du med ett förminskande argument som "det här förstår inte du". Vad sägs om att för en gångs skull diskutera sakfrågan istället?

Eftersom vi i princip är lika gamla förstår jag inte hur du skulle se dig själv som någon form av expert på Djurgårdens läktarkultur.

För att svara på frågan; ja, om kontakterna sköts rätt och man är tydlig med hur man som grupp förväntar sig bli behandlad av sin förening och är saklig så är det enbart positivt.

Om konflikter skulle uppstå är det ju enbart på grund av de befintliga territoriumbesatta bakåtsträvare som fruktar förnyelse och sätter sig över alla andra. Då är det ju dom som är problemet och knappast initiativtagarna. Därför är det viktigt att inleda en dialog med dem och vara tydlig med att man bara vill föreningens bästa och ser fram emot ett samarbete.
Säg den glädje som varar
puttedif2
Inlägg: 91
Blev medlem: 2012-03-30

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av puttedif2 »

Av det jag läst genom åren på JKs forum så ställer sig fabriken bara positiv till att folk engagerar sig och gör egna flaggor etc.
Att de som arbetade med Fabriken tappade sin drivkraft att lägga sin fritid när de blev motverkade av DIF hockey är högst förståeligt och då kan det vara vettigt att andra tar över.

Sedan är det nog så att Sofialäktaren främst består av fotbollsintresserade och då kan det faktiskt vara bra att ha separata organisationer.

Dessutom blir arbetsbördan nog för stor om samma grupp ansvarar för både hockey och fotboll med tanke på antalet matcher och att hockeyns viktigaste period överlappar med fotbollen.
Axel_K
Inlägg: 2177
Blev medlem: 2012-02-03
Säsongskort: Ja

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Axel_K »

Det verkar som om att alla som är negatva till detta är negativa p.g.a UCS och Fabriken.
Istället för att tjafsa om hur UCS och Fabriken skulle reagera så tycker jag att TS och de som är intresserade av att gå med tar kontakt med UCS och Fabriken och hör hur de tycker. För vi kan väl alla här erkänna att vi vill ha tifon och mer flaggor osv?
Användarvisningsbild
Raus
Inlägg: 866
Blev medlem: 2008-10-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Östermalm

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Raus »

Det är tack vare dessa "territoriumsbesatta bakåtsträvare" vår läktarkultur är den bästa i sverige, iaf inom hockeyn.

Något som jag ser positivt på däremot är den där "A18" gruppen som är skapad för att höja stämningen och skapa någon sorts kärna nu när det inte funnits någon innan. Det krävs varken pengar, planering eller erfarenhet för att starta upp något sånt.
Jag tror inte ni förstår hur mycket arbete, planering och pengar som ligger bakom även ett "litet" tifo sett med djurgårdsögon.
Losing all hope was freedom.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av -daniel- »

Jag tycker det hela är knivigt, förstår och uppskattar alla supportrars engagemang men i likhet med vissa andra fristående initiativ så tar det ju udden av försök till förbättring som dessa tidigare ideellt arbetande eldsjälar vill uppnå. Vi såg det i somras och vi ser det nu.

Alla vill vi ju Djurgårdens bästa, men vi alla har uppenbarligen olika sätt att se på hur man åstadkommer förbättringar.
Bild
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17580
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av SirDIFalot »

DIF_Soldier skrev:
SirDIFalot skrev:
DIF_Soldier skrev:Är det något jag stör mig på med djurgårdssupportrar så är det denna konstanta konservatism och ovilja till förnyelse som hela tiden genomsyrar nya engagemang. Vi såg det bland annat i Otto-kampanjen där ett återkommande argument var "Vi Djurgårdare gör minsann inte så"

Samma tendens ser jag uppenbaras här, och det är en jävla skam att snubbar som DIFalot struttar runt och stoltserar med ett osynligt facit och ser sig själva som ofelbara auktoriteter.

Om Sofialäktaren inte är beredda att ställa upp för hockeyn är nya initiativ givetvis något positivt.
Att det skulle generera i konkurrens låter som kvalificerat bullshit. Själv ser jag möjligheter i ett fruktsamt samarbete.

En ny tifogrupp med nya röster har potential att fungera som en katalysator för att DIF åter ska få en bra relation med supportrar. Vad som då är viktigt är att man ställer krav på föreningen för att se till att en liknande behandling inte ska äga rum.
Jag förväntar mig inte att du av alla som inte är uppväxt på läktarna hos DIF fotboll och DIF hockey ska ha särskilt stor förståelse för läktarfrågorna. Men tror du på fullast allvar att det inte skulle skapa interna konflikter om det kom en ny tifogrupp? Tror du verkligen det skulle fungera som en katalysator för att DIF skulle få bra relation med supportrarna igen?

Men jävligt tröttsam debatt detta. Detta är ju dock helt fel forum att diskutera läktarfrågor i så det är väl lika bra att lägga ner.
Självklart kontrar du med ett förminskande argument som "det här förstår inte du". Vad sägs om att för en gångs skull diskutera sakfrågan istället?

Eftersom vi i princip är lika gamla förstår jag inte hur du skulle se dig själv som någon form av expert på Djurgårdens läktarkultur.

För att svara på frågan; ja, om kontakterna sköts rätt och man är tydlig med hur man som grupp förväntar sig bli behandlad av sin förening och är saklig så är det enbart positivt.

Om konflikter skulle uppstå är det ju enbart på grund av de befintliga territoriumbesatta bakåtsträvare som fruktar förnyelse och sätter sig över alla andra. Då är det ju dom som är problemet och knappast initiativtagarna. Därför är det viktigt att inleda en dialog med dem och vara tydlig med att man bara vill föreningens bästa och ser fram emot ett samarbete.
Fabriken tyckte ju att deras gruppering var för sluten och intern vilket hämmade utvecklingen. Därför har det ju som sagt omvandlats till Sofialäktarens Tifo som inte kommer att vara någon sluten grupp utan en gruppering där alla kan bidra. Så de är varken några bakåtsträvare eller territoriumbesatta är de självklart inte.

Jag tycker du bevisar gång på gång att detta är att ämne du inte är särskilt kunnig inom. Och nej, det är jag inte heller. Jag är inte superintresserad av frågorna kring vår läktarkultur men när man är säsongare i fotboll och hockey så lär man ju känna väldigt många människor och ser hur saker och ting funkar.
Expert.
Användarvisningsbild
JohanPez
Inlägg: 2244
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Tyresö

Ny Tifogrupp?

Inlägg av JohanPez »

Som någon klok tidigare skrev i tråden bör de intresserade själva ta kontakt med dessa grupper, givetvis förutsatt att ni bryr er om dessa gruppers åsikter i frågan - annars är det väl bara att köra på. Det är ju mer sunt än att vi ska sitta och gissa hur de ställer sig till det hela.
brsk
Inlägg: 119
Blev medlem: 2010-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av brsk »

Finns det människor med energi som vill göra det här så kör på!

Om Sofialäktaren Tifo någonsin får för sig att "återvända" till hockeyn tror jag ingen blir skitledsen av att det finns två tifogrupper som kan samarbeta.

Finns det någon som vet exakt vad Fabriken/UCS ska ha krävt för komma tillbaka(Abbe bort är det enda alla verkar vara överens om)?
Användarvisningsbild
Alexander
Inlägg: 618
Blev medlem: 2012-09-23
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av Alexander »

brsk skrev:Finns det människor med energi som vill göra det här så kör på!

Om Sofialäktaren Tifo någonsin får för sig att "återvända" till hockeyn tror jag ingen blir skitledsen av att det finns två tifogrupper som kan samarbeta.

Finns det någon som vet exakt vad Fabriken/UCS ska ha krävt för komma tillbaka(Abbe bort är det enda alla verkar vara överens om)?
Först och främst existerar inte Fabriken längre, sen tror jag inte det finns något bestämt "gör det här och det här så kommer vi tillbaka." Tror snarare våra existerande tifo-organisationer har bestämt sig för att vänta med Hockeyn ett tag, oavsett vilken lösning man kan tänkas komma fram till lär det inte ske över en natt.
tramspelle
Inlägg: 20
Blev medlem: 2012-11-19

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av tramspelle »

Ett super initiativ som jag tror de redan befintliga grupperingarna (ultras samt tifo) skulle uppskatta något enormt!

Jag vet att det inom Aik tidigare har funnits en sammanslutning av engagerade supportrar som gjort mindre arrangemang innan Aik Tifo valde att satsa lite mer på hockey.

Att folk har olika syn på hur man stöttar DIF på bästa sätt har vi märkt. Vissa tycker att det är dags att skaka av sig allt gammalt för att spelarna behöver det. Andra anser att man genom att visa sitt missnöje stödjer DIF på sikt. På samma sätt som "missnöjesgruppen" ska respekteras ska även "stödjargruppen" respekteras.

Ni som har engagemanget, KÖR!
brsk
Inlägg: 119
Blev medlem: 2010-11-16
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av brsk »

Alexander skrev:
brsk skrev:Finns det människor med energi som vill göra det här så kör på!

Om Sofialäktaren Tifo någonsin får för sig att "återvända" till hockeyn tror jag ingen blir skitledsen av att det finns två tifogrupper som kan samarbeta.

Finns det någon som vet exakt vad Fabriken/UCS ska ha krävt för komma tillbaka(Abbe bort är det enda alla verkar vara överens om)?
Först och främst existerar inte Fabriken längre, sen tror jag inte det finns något bestämt "gör det här och det här så kommer vi tillbaka." Tror snarare våra existerande tifo-organisationer har bestämt sig för att vänta med Hockeyn ett tag, oavsett vilken lösning man kan tänkas komma fram till lär det inte ske över en natt.
Herregud, menar du att Fabriken inte finns längre? Det borde stått med på startsidan tycker jag. En passande rubrik hade varit "Stort tack till Fabriken". Får hoppas att en ny organisation med typ samma folk tar över tifoskapandet. Ett passande namn hade nog varit tex Sofialäktaren Tifo :wink:

Tycker folk debatterar utifrån att dom vet vad redan existerande tifo-grupper har för krav. Hade varit intressant att se dessa sammanställda.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 441
Blev medlem: 2011-04-10

Re: Ny Tifogrupp?

Inlägg av John Terry »

Att Djurgården Hockey har så bra publiksnitt den här säsongen kan vara bland det sämsta som hänt de senaste åren. Tolka det hur ni vill. Jag röstade iaf nej på den här frågan.

Sök upp de ledande i Sofialäktaren Tifo om ni vill hjälpa till. I övrigt all hyll till engagemanget såklart.
Låst