SHL 2015-16

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
#10
Inlägg: 13643
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: SHL 2015-16

Inlägg av #10 »

kaminor skrev:Hur lång tid brukar det ta innan situationsrummets eventuella anmälningar till disciplinnämnden meddelas? Blomqvist och Alcén MÅSTE ligga i riskzonen, så även Campoli i HV. Av mindre betydelse så klart även Zamorsky i Örebro.
Blomqvist borde inte bara ligga i riskzonen.....
Kalliasson
Inlägg: 520
Blev medlem: 2010-11-15
Ort: Luleå

Re: SHL 2015-16

Inlägg av Kalliasson »

Kalle skrev:Brukar försöka att inte fokusera för mycket på domare (och tycker också att det ofta är för mycket fokus på domarna istället för det egna lagets insats), men efter dagens match är det svårt att inte känna sig en smula frustrerad. Tankarna nedan tycker jag generellt och dagens match var bara en katalysator för detta inlägg.

Det kanske inte är snällt att jämföra svenska domare med domarna i NHL, men om man gör den jämförelsen kan man enkelt se att skillnaden är enorm. Den enskilt största skillnaden (tycker jag) är hur mentaliteten skiljer sig åt hos domarna i de olika ligorna. I NHL arbetar domarna ofta efter att få flyt i spelet och motverka sådant som stör det flytet. Helt enkelt arbetar domarna där för att få bra matcher där det fysiska spelet är på rätt sida och där kreativitet belönas medan destruktivitet i form av t.ex. hakningar bestraffas. Denna mentalitet kräver att domarna har en spelkänsla och kan känna av stämningar på isen (och då känna av när det krävs en utvisning och när man kan släppa något). Det känns också som att domarna där är med rädda för att ta en utvisning för mycket än en för lite, då 5v5 är det som ska vara det normala i en hockeymatch. Intrycket är att det gnälls betydligt mindre på domarna från spelarna i NHL.

I SHL är det i mångt och mycket tvärtom. Domarna har som enda uppdrag (iaf mentalitetsmässigt) att följa regelboken och överlag konsekvent stävja fysiskt spel. Man tar hellre en utvisning för mycket än en för lite för att ingen ska kunna peka på missade utvisningar. Jag tycker den utvisning som idag tas på Robin Press är ett klockrent exempel på det. DIF arbetar för att kvittera och det är drygt 2.5 minuter kvar och är desperata att ta tillbaka pucken. Alla som ser på matchen (och inte är Brynäs-supportrar) vill se detta försök till forcering och det är denna kamp och ångest som är det absolut mest lockande med idrott/hockey. Nu uppstår en situation som jag förstår är väldigt svårbedömd live (på repriserna syns tydligt att Press är först på pucken), men då kommer rädslan att missa en utvisning in och de dramatiska minuter som skulle komma blir helt avslagna. I detta fall drabbar det mitt lag, men det händer alltför ofta rent generellt i SHL att domarna agerar på detta sätt.
Ett annat exempel på det är alla gånger de tar ut spelare vid gruff framför mål (och jag tror att 99% av alla supportar uppskattar gruff så länge det är på en relativt acceptabel nivå) och då stör rytmen i matchen och tar bort de känslor som de flesta uppskattar med hockey. Ibland är det bra att de tar ut spelare, men min poäng är att det beror på situationen i matchen och den spelkänslan arbetar som sagt inte domarna med i SHL.

Den sista aspekten som är frustrerande (och som är ett hot mot hockeyn) är hur mycket det belönas om du ligger kvar i en situation. Jag har svårt att se på fotboll då filmningarna och förstärkningarna gör mig helt galen. Att det dessutom i fotbollen anses legitimt att förstärka gör mig mörkrädd ("visst, han föll lätt, men det var kontakt..."). Problemet är att som sagt att domarna inte har känslan eller modet att bestraffa för lätt när någon ligger kvar (återigen rädslan att inte följa regelboken). Klockrent exempel är ju idag när Sallinen reser sig relativt snabbt (och kan sen inte spela mer) medan Westerholm ligger kvar (och kan sen fortsätta).
Detta gör det ju tydligt att du ska uppmuntra dina spelare att ligga kvar oavsett hur det känns (sen kanske Westerholm hade enormt ont, jag vill inte hänga ut honom specifikt).
Positivt exempel är ju när Urbom fick matchstraff trots att Thoresen inte låg kvar. Beröm till den domaren!

Det känns som att domarkåren behöver ta en nystart och tillsammans med ligan fundera vilken typ av hockey de vill ska spelas och hur de kan arbeta för uppmuntra den hockeyn och sen ge domarna den nödvändiga utbildning som krävs för att kunna bedöma på ett sådant sätt!

Ursäkta att det blev långt, men känner mig väldigt frustrerad i nuläget....
Så jävla vacker text, stort hyll.
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2015-16

Inlägg av kaminor »

#10 skrev:
kaminor skrev:Hur lång tid brukar det ta innan situationsrummets eventuella anmälningar till disciplinnämnden meddelas? Blomqvist och Alcén MÅSTE ligga i riskzonen, så även Campoli i HV. Av mindre betydelse så klart även Zamorsky i Örebro.
Blomqvist borde inte bara ligga i riskzonen.....
Sant, men man kan ju ge sig fan på att inget kommer hända.
Användarvisningsbild
Salas
Inlägg: 2706
Blev medlem: 2010-09-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2015-16

Inlägg av Salas »

kaminor skrev:Hur lång tid brukar det ta innan situationsrummets eventuella anmälningar till disciplinnämnden meddelas? Blomqvist och Alcén MÅSTE ligga i riskzonen, så även Campoli i HV. Av mindre betydelse så klart även Zamorsky i Örebro.
Jag sitter bara och väntar på den nyheten, precis som du. Har sett situationen flera gånger, och Blomqvist kommer bli avstängd. Annars kommer SHL inte kunna motivera en enda avstängning för checking to the head i framtiden.


Respekten som SHL pratat om är som bortblåst i detta fallet. Det är inte från blind side, och Holm som anfallande spelare bär ett ansvar att hålla blicken uppe, men det är ingen ursäkt som helst till att skämma ut sig som Blomqvist gör. Han glider in, böjer sig ner, lyfter upp armbågen och hoppar in i tacklingen. Armbågen ser ut att träffa rakt på näsan på Holm, och samtliga liknande sekvenser har tidigare under säsongen bestraffats med minst 3-4 matcher. Holm är inte beredd på tacklingen, och det är Blomqvist fullt medveten om. Hade han haft respekt så hade han hållit inne med tacklingen. Istället kör han över Holm fullständigt, och hur han inte bestraffas med 5+20 match penalty för checking to the head är en gåta.
Om Holm hade legat kvar på isen som en fuskare (likt Westerholm) så hade domarna börjat konferera, kolla lite på jumbotronen, och delat ut ett matchstraff. Men eftersom Holm är en ärlig spelare blir han straffad (precis som Sallinen), medan Westerholm blir belönad. Jag tycker att det är äckligt.

Alcens tackling kan jag inte riktigt uttala mig om. Men tycker inte den bör rendera i en avstängning.
Användarvisningsbild
minalman
Inlägg: 8995
Blev medlem: 2012-01-14
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Moulinsart, Stockholm Nordost

Re: SHL 2015-16

Inlägg av minalman »

Om gnaget går upp blir det intressant att jämföra domarinsatserna. Domarna måste ju behandla våra bägge lag likvärdigt...
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: SHL 2015-16

Inlägg av Kall-El »

Alla ni som var så säkra på att slutspelsmatcher skulle säljas ut. Kan väl då ara på sin plats att nämna att Brynäs igår hade dryga 5k på sin match samt att vi inte heller sålde ut vår match i veckan mot samma lag.

Att BIF inte sålde slut sin match förvånar mig dock med tanke på den tid de haft på sig att sälja ut arenan. Skall bli intressant att se om vi säljer ut till måndag. Då det är en avgörande match borde vi lyckas kan man tycka.
kosbos
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-03-13

Re: SHL 2015-16

Inlägg av kosbos »

sista nyheter

www.goo.gl/a3My34

Envoyé de mon GT-I9500 en utilisant Tapatalk
Riktnr08
Inlägg: 63
Blev medlem: 2015-01-11
Säsongskort: Ja

Re: SHL 2015-16

Inlägg av Riktnr08 »

Varför startas matchtrådarna 4 minuter innan matchstart ? Upp med skiten starta hetsen!
#10
Inlägg: 13643
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Re: SHL 2015-16

Inlägg av #10 »

Riktnr08 skrev:Varför startas matchtrådarna 4 minuter innan matchstart ? Upp med skiten starta hetsen!
+++
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2015-16

Inlägg av gaspo »

Brynäs slipper undan två matchstraff. Det e snyggt av domarna. Media skriver inte ett skit om det. Man ser ju att Alcen viker in mot Sallinen!! Varför inte göra som fuleå anmäla spelare!!
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2015-16

Inlägg av gaspo »

Hur kommer det sig att om vi vinner så får vi möta Skellefteå? Borde inte det sämre placerade laget möta 1:an?
Användarvisningsbild
MarcusDaze
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2013-03-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Mariestad / Leirvik, Norge

Re: SHL 2015-16

Inlägg av MarcusDaze »

Vinner vi möter vi Frölunda. Vinner Brynäs möter dom Skellefteå.
Precis som du säger. Ettan från serien möter ju det sämst placerade laget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
gaspo
Inlägg: 1532
Blev medlem: 2012-02-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2015-16

Inlägg av gaspo »

Ok då skrev dom fel i Expressen.
Túrin Turambar
Inlägg: 595
Blev medlem: 2012-05-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: SHL 2015-16

Inlägg av Túrin Turambar »

De menar kanske om vi slår Frölunda i en eventuell kvart. Då möter vi Skellefteå i semi.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2697
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: SHL 2015-16

Inlägg av klintan85 »

Undrar om Thoresen redan har fokus på flytten ifrån DIF. Det var en väldigt klantig och onödigt matchstraff när man är så rutinerad. Man får lite den känslan också när man läser hans intervjuer. Både den intervjun idag när han inte verkar så imponerad av den svenska ligan och också den intervjun för ett tag sen när han inte har varit så nöjd med laget under året. Visst han spelar mest men ibland får man känslan att han har fokus på annat under matchen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Låst