Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
fullmonty
Inlägg: 143
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Kolmården

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av fullmonty »

Tycker också Claesson får väldigt mycket skit.

Killen är ju i alla fall inte inne på speciellt många baklänges mål och det är ju det viktigaste om man är back..http://estat.hockeyligan.se/c/LPlayer.a ... yerId=3313


+8 är ju otroligt bra om man jämför med många andra av våra backar....
Användarvisningsbild
lajjnus
Inlägg: 921
Blev medlem: 2010-05-23
Ort: 19279

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av lajjnus »

Billx skrev:
Mäklaren skrev:Att Claesson försvinner är bara bra. Bättre att något mer stabila Holm får spela.

Du verkar ju bara bedöma Claesson efter hans puckbehandling, som har blivit något sämre iår.
Jag tycker fortfarande han är rätt så stabil i defensiven.
Defensiv är han okej. Grejen är att helhetsbetyget sjunker drastiskt när man tittar på hur han beter sig med puck. Ett scenario som jag har sett ett antal gånger när det gäller Clabbe är att han får puck bakom mål av annan back, hittar ingen snabb pass, gömmer sig mot sargen och vänder rumpan in i plan, blir forcheckad och tappar ofta puck. Han måste jobba på att hitta en snabb förstapass. Claesson med puck i egen zon är en säkerhetsrisk, tyvärr.

EDIT: Jämförde Claesson och Klubertanz på Hockeyligans sida. Intressant är att Clabbe har 6 min utv, Klubban har 24. Claesson snittar +0.30/match i +/-, Klubertanz har -0.41/match. Summa summarum; Klubertanz är riktigt skakig. Frågan är vad man ska göra åt det. Spelade han över sin kapacitet 09/10?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

lajjnus skrev:
Billx skrev:
Mäklaren skrev:Att Claesson försvinner är bara bra. Bättre att något mer stabila Holm får spela.

Du verkar ju bara bedöma Claesson efter hans puckbehandling, som har blivit något sämre iår.
Jag tycker fortfarande han är rätt så stabil i defensiven.
Defensiv är han okej. Grejen är att helhetsbetyget sjunker drastiskt när man tittar på hur han beter sig med puck. Ett scenario som jag har sett ett antal gånger när det gäller Clabbe är att han får puck bakom mål av annan back, hittar ingen snabb pass, gömmer sig mot sargen och vänder rumpan in i plan, blir forcheckad och tappar ofta puck. Han måste jobba på att hitta en snabb förstapass. Claesson med puck i egen zon är en säkerhetsrisk, tyvärr.

EDIT: Jämförde Claesson och Klubertanz på Hockeyligans sida. Intressant är att Clabbe har 6 min utv, Klubban har 24. Claesson snittar +0.30/match i +/-, Klubertanz har -0.41/match. Summa summarum; Klubertanz är riktigt skakig. Frågan är vad man ska göra åt det. Spelade han över sin kapacitet 09/10?
Var inne på många mål bakåt den säsongen också. Jag tyckte han var klen defensivt redan då. Tyvärr bländades alla av silvret den säsongen. Efter det silvret har vi bara blivit sämre.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1266
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Henkos »

Kan bara hålla med dig Bouchard.

Pastar vad jag skrev i Luleås matchtråd då det blev lite OT och passar mer här.
pulverapa skrev:
En annan fullständig gåta är Klubertanz. Det fanns väl inte en djurgårdare som var negativt inställd till Klubertanz när han värvades tillbaka? Jag är tveksam till att man kan lasta Järlan för den misslyckade värvningen av Klubertanz. Det märkliga är att Klubertanz var ganska bra de första 5-10 omgångarna.

Klubertanz och Mathias Tjärnqvist kan man inte lasta honom för.
Jo, det var det faktiskt. Jag var åtminstone klart skeptisk ang. Kyle. Vilket jag fick en del skit för (blev tom kallad icke-djurgårdare haha) vilket är lite lustigt nu i efterhand med tanke på hur det utvecklat sig. Folk haussade han som om vi fått hem Wall of pain (Niklas).^^

Faktum är att han var i princip lika dålig defensivt i sin förra sejour hos oss. Stora skillnaden då jmf med nu är att vi spelade bättre som lag och det blev oftast inte lika avgörande. Han var dessutom vår enda säkerhetsrisk, nu har vi bom-bom också (som visserligen spelat upp sig på sistone men om vi ser till hela säsongen).

Sen ska det sägas att han var bättre offensivt förra sejouren. Tycker han fått en del lätta poäng denna säsongen. Hans powerplay-spel har inte varit godkänt.

Vad det gäller lagsammansattningen så tycker jag inte att man har råd med två så defensivt veka backar i ett lag. Vetefan om man har råd med en. Byta ut båda under säsong känns dock lite väl magstarkt men en borde få gå, vilket iofs förmodligen inte kommer hända för vi ska ju vända på skutan på egen hand. Mitt val faller hursomhelst på Kyle.
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av -daniel- »

Jag tror dock att ganska många håller med om (som jag också tog upp i andra tråden) att Claesson är en betydligt större säkerhetsrisk än vad Boumedienne är. Speciellt sett till senaste 10-15 omgångarna.

Har man ambition att tillhöra det övre skiktet av den här serien så håller det inte med två så virriga backar som Kyle & Claesson.
Bild
kaminor
Inlägg: 3262
Blev medlem: 2009-11-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av kaminor »

"...nu jagar DIF nyförvärv"

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 4032694.ab

Det var ju exakt det här som var så enkelt att förutspå, och ytterligare en anledning till att Linkan skulle erbjudas ett tryout-kontrakt från november till mitten av januari. Nu sitter vi där och letar spelare för korttidskontrakt. Så vem kan vara aktuell tror ni? Inte så många tror jag. Brodin får ju knappt istid idag och lär få spela mer, Carlssons "petning" dras väl tillbaka, och sen halkar väl Söder och Blomstrand in på två bananskal igen. För Weigel lär ju inte få chansen.

Men i alla fall, potentiella nyförvärv på korttidskontrakt?
Jeff Hamilton och Justin Morrison är fortfarande intressanta i mitt tycke. Båda är spelartyper vi saknar och de producerade i finska ligan i fjol. Sen är ju frågan om de är skadade samt hur de tränat i sommar och höst. Kan vara bra för Kyle med lite sällskap också. Jeff Toms också ett alternativ. På backsidan finns inte mycket att ta in.

http://eliteprospects.com/player.php?player=10191
http://eliteprospects.com/player.php?player=9455
http://eliteprospects.com/player.php?player=10652
Bigge
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2005-06-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Bigge »

Begriper mig inte på Järlans tankesätt.

Man ska värva spelare på antagligen dyra korttidskontrakt för att 3 spelare är borta i 6 matcher(Gissar att spelarna som skriver på korttidskontrakt kräver en del, med tanke på att packa väskan och sticka till Stockholm/Sverige för endast 6 macther)

Men man väljer inte att värva när Klubertanz,Bom-Bom,Claesson, Carlsson, m.fl varit dåliga till och från i 27 matcher.
There is no I in TEAM!!!!
Jockmaniac
Inlägg: 2143
Blev medlem: 2007-06-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Jockmaniac »

Förhoppningsvis är det som Järlan säger svårt att hitta spelare på korttidskontrakt. Vi behöver förstärka laget generellt och dessutom så tror jag de är mycket noggrannare med vilken nivå spelaren håller om han ska stanna hela säsongen.

Men varför tog vi inte Linkan när vi hade chansen? Alla visste ju redan inför säsongen att det här skulle hända...
100% DJURGÅRDSJ***L
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Mash »

Jockmaniac skrev:Förhoppningsvis är det som Järlan säger svårt att hitta spelare på korttidskontrakt. Vi behöver förstärka laget generellt och dessutom så tror jag de är mycket noggrannare med vilken nivå spelaren håller om han ska stanna hela säsongen.

Men varför tog vi inte Linkan när vi hade chansen? Alla visste ju redan inför säsongen att det här skulle hända...
Ännu en gång ett fuskbygge av styrelsen.

Istället för att hitta spelare som passar in på korttid varför inte lägga tiden på att söka efter spelare som passar in i Djurgården på långtid? Istället för att plocka individer så gäller det att plocka spelare som passar in inom Djurgårdens spelsystem, vilket dom uppenbarligen misslyckades katastrofalt med.

Missar JVM spelarna derbyt?
Användarvisningsbild
Daniel942
Inlägg: 5854
Blev medlem: 2009-01-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Daniel942 »

Mash skrev:
Jockmaniac skrev:Förhoppningsvis är det som Järlan säger svårt att hitta spelare på korttidskontrakt. Vi behöver förstärka laget generellt och dessutom så tror jag de är mycket noggrannare med vilken nivå spelaren håller om han ska stanna hela säsongen.

Men varför tog vi inte Linkan när vi hade chansen? Alla visste ju redan inför säsongen att det här skulle hända...
Ännu en gång ett fuskbygge av styrelsen.

Istället för att hitta spelare som passar in på korttid varför inte lägga tiden på att söka efter spelare som passar in i Djurgården på långtid? Istället för att plocka individer så gäller det att plocka spelare som passar in inom Djurgårdens spelsystem, vilket dom uppenbarligen misslyckades katastrofalt med.

Missar JVM spelarna derbyt?
Ja.
DIF!
Mash
Inlägg: 2343
Blev medlem: 2010-09-23

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Mash »

Daniel942 skrev:
Mash skrev:
Jockmaniac skrev:Förhoppningsvis är det som Järlan säger svårt att hitta spelare på korttidskontrakt. Vi behöver förstärka laget generellt och dessutom så tror jag de är mycket noggrannare med vilken nivå spelaren håller om han ska stanna hela säsongen.

Men varför tog vi inte Linkan när vi hade chansen? Alla visste ju redan inför säsongen att det här skulle hända...
Ännu en gång ett fuskbygge av styrelsen.

Istället för att hitta spelare som passar in på korttid varför inte lägga tiden på att söka efter spelare som passar in i Djurgården på långtid? Istället för att plocka individer så gäller det att plocka spelare som passar in inom Djurgårdens spelsystem, vilket dom uppenbarligen misslyckades katastrofalt med.

Missar JVM spelarna derbyt?
Ja.
Greaat......

Linkan skulle ha tagits när vi fick chansen, simple as that.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17559
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av SirDIFalot »

Om vi tar in någon på prov under JVM med ambition om att förlänga året ut så säger jag inte nej. Tar vi in någon bara för att denna ska spela sex matcher så är det rätt mycket pengar i sjön. Tar ju oftast ett tag för en spelare att komma in i ett spelsätt och i gruppen. Och det är ju ingen direkt garanti att vi får ingen någon som spetsar till truppen rejält? Om det nu ens är det vi letar efter. Ska vi bara bredda så fan utnyttja J20.
Expert.
mb81
Inlägg: 8667
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av mb81 »

Håller helt med dig Sir! Vi har trots allt en rätt bred forwardbesättning och istället för Claesson blir det Holm så är det till och med plus! Däremot en riktig sniper skulle vara gött om det kom på artistkontrakt som kan vara riktigt tongivande resten av säsongen och i ett slutspel! Hoppas bara Brodin, Carlsson och Cehlin kan prestera lite bättre så ska inte uppehållet vara så farligt. Dessutom kan det vara kul för spelare som Kempe, Fimpen, Tim mfl att få mer speltid!

Mao ska det värvas så ska det vara någon som kan vara avgörande resten av äsongen och i ett ev slutspel annars kan det vara!
Jockmaniac
Inlägg: 2143
Blev medlem: 2007-06-16
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av Jockmaniac »

Spännande att spekulera hur det skulle se ut utan något nyförvärv.... (Förutsatt att vi är skadefria)

Wesslau (Sandberg)

Holmqvist - Tjärnqvist
Klubertanz - Printz
Holm - Boumedienne

Nilson - Ottosson - Ölvestad
Carlsson - Almtorp - Tjärnqvist
Cehlin - Norman - Kempe
Brodin - Fimpen - Eriksson

Gustafsson
Blomstrand

Kanske? Usch ser riktigt jävla illa ut.....
100% DJURGÅRDSJ***L
jensa öhling
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2011/2012 - nyförvärv, förluster och lagbyg

Inlägg av jensa öhling »

Linkan ville ju inte ha ngt korttidskontrakt, var därför han nobbade Frölunda.
Låst