Stor eller lite rink?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.

Stor eller liten rink?

Stor rink för att ge "lirarna" utrymme
37
24%
Liten rink för att det ger ett mer intensivt spel
117
76%

Antal röster: 154

sensei
Kontakt:

Re: Stor eller lite rink?

Inlägg av sensei »

Peter skrev:Stor rink! Jag gillar inte det hafsigare och flängigare spelet på liten rink.
Många verkar vilja ha liten rink för att få mer kamp och tacklingar. Som det är nu så saknas ju inte möjligheten att spela fysiskt. Spelarna har ofta möjlighet att tackla men väljer istället att bromsa in och knuffas och hålla i istället. Jag är inte så säker på att spelarna nödvändigtvis skulle börja välja tackling istället bara för att de fick fler chanser på en mindre isyta. Varför? Ett stort problem idag är att spelarna inte kan förutse resultatet av en tackling. Det kan lika gärna bli utvisning som en spelmässig fördel på grund av domarnas låga och ojämna nivå. Om spelarna kan räkna med spelmässiga fördelar av ett bra fysiskt spel så tror jag att vi skulle få se mycket mer av det.

För att få ut det positiva av spel på liten rink måste alltså domarnas bedömningar i grunden förändras annars är risken att man får det hafsiga spelet utan att för den sakens skull få kampen. Men om man nu måste ändra på hur det döms för att kunna införa en mindre rink så varför inte börja med domarna istället för att börja med arenorna? Då kan vi kanske behålla vårt svenska spel men med en ny fysisk dimension. Dessutom utan att behöva bygga om en massa arenor utan att veta vad man får för det.

Vad ska man då ändra? Några punkter:
  • Ta inte utvisning på resultatet av en tackling utan på observerade fel av tacklaren. En ren tackling ska aldrig ge utvisning bara för att mottagaren är ouppmärksam och/eller för dålig på att ta emot tacklingar.
  • Hellre fria än fälla. Har ingen i domarteamet sett ett fel i tacklingen så låt bli att ta utvisning även om du tror att den kan ha varit otillåten. Visst kan det leda till att det blir grinigt på isen men det behöver ju inte vara dålig underhållning för det.
  • Använd kommentar 2, sid. 81 i regelboken! Spelare som medvetet vänder ryggen till för att undvika att tacklas får skylla sig själv. Det borde få bukt med det ofoget illa kvickt!
  • Inför 5 minuters utvisning utan matchstraff för vanliga slagsmål så spelarna kan slå av sig frustration som annars kan ta farliga uttryck. Matchstraff och avstängning finns naturligtvis kvar för allvarligare fall.
  • Även domarna ska hålla presskonferens efter matchen och instrueras att de inte bara får svara med klyschor. Att behöva stå för och kunna motivera sina beslut ska sporra dem att tänka igenom sina beslut och den öppna diskussionen gör att man kan uppmärksamma och lösa problem fortare och bättre än om de hålls internt bland domarna.
  • Klubbarna omsätter mångmiljonbelopp. Låt dem avlöna två domare per lag. Att vara domare ska kunna vara en karriär.
Fantastiska synpunkter och väl framfört. Har själv funderat på hur man skall få in föreningarnas intressen i regelverk och domarfrågan, utan att man helt drar sig ur ishockeyförbundet. Det är möjligt att även det är en bra idé, men vi har ju inte sett det konkreta förslaget ännu. Och viss charm finns ändå i det ligasystem vi har idag. Det är dags att sätta den här typen av tankar i verket nu innan hockeyn helt dör ut i sverige.

Hockeyförbundet och idrottsförbundet som har obefintlig koppling till oss fans, är helt enkelt inte kompatibelt med en kommersiellt hållbar utveckling för ishockey. För varje match med Wolmar och hans kompisar försvinner ett antal åskådare, det vågar jag lova.

Du borde kommunicera det här i något forum där någon ur hockeyligan lyssnar.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Peter skrev:Stor rink! Jag gillar inte det hafsigare och flängigare spelet på liten rink.
Många verkar vilja ha liten rink för att få mer kamp och tacklingar. Som det är nu så saknas ju inte möjligheten att spela fysiskt. Spelarna har ofta möjlighet att tackla men väljer istället att bromsa in och knuffas och hålla i istället. Jag är inte så säker på att spelarna nödvändigtvis skulle börja välja tackling istället bara för att de fick fler chanser på en mindre isyta. Varför? Ett stort problem idag är att spelarna inte kan förutse resultatet av en tackling. Det kan lika gärna bli utvisning som en spelmässig fördel på grund av domarnas låga och ojämna nivå. Om spelarna kan räkna med spelmässiga fördelar av ett bra fysiskt spel så tror jag att vi skulle få se mycket mer av det.

För att få ut det positiva av spel på liten rink måste alltså domarnas bedömningar i grunden förändras annars är risken att man får det hafsiga spelet utan att för den sakens skull få kampen. Men om man nu måste ändra på hur det döms för att kunna införa en mindre rink så varför inte börja med domarna istället för att börja med arenorna? Då kan vi kanske behålla vårt svenska spel men med en ny fysisk dimension. Dessutom utan att behöva bygga om en massa arenor utan att veta vad man får för det.

Vad ska man då ändra? Några punkter:
  • Ta inte utvisning på resultatet av en tackling utan på observerade fel av tacklaren. En ren tackling ska aldrig ge utvisning bara för att mottagaren är ouppmärksam och/eller för dålig på att ta emot tacklingar.
  • Hellre fria än fälla. Har ingen i domarteamet sett ett fel i tacklingen så låt bli att ta utvisning även om du tror att den kan ha varit otillåten. Visst kan det leda till att det blir grinigt på isen men det behöver ju inte vara dålig underhållning för det.
  • Använd kommentar 2, sid. 81 i regelboken! Spelare som medvetet vänder ryggen till för att undvika att tacklas får skylla sig själv. Det borde få bukt med det ofoget illa kvickt!
  • Inför 5 minuters utvisning utan matchstraff för vanliga slagsmål så spelarna kan slå av sig frustration som annars kan ta farliga uttryck. Matchstraff och avstängning finns naturligtvis kvar för allvarligare fall.
  • Även domarna ska hålla presskonferens efter matchen och instrueras att de inte bara får svara med klyschor. Att behöva stå för och kunna motivera sina beslut ska sporra dem att tänka igenom sina beslut och den öppna diskussionen gör att man kan uppmärksamma och lösa problem fortare och bättre än om de hålls internt bland domarna.
  • Klubbarna omsätter mångmiljonbelopp. Låt dem avlöna två domare per lag. Att vara domare ska kunna vara en karriär.
Bra skrivet. Dessutom undrar jag hur så många kan säga att spelet skulle bli så mycket bättre med liten rink UTAN att veta hur elitserielagen skulle uppträda på liten rink. De matcher de flesta sett på liten rink har spelats med NHL spelare eller landslagsspelare.
Nästan som att Djurgården fotboll kommer att spela som Barcelona med deras spelsystem. Det handlar en hel del om vilka spelare som agerar på planen också.

Att se en NHL match (ej playoff) är heller inte säskilt intressant. Mycket hafsigt spel för det mesta kryddat med några helt underbara aktioner av stjärnorna. Aktioner de skulle utföra minst lika ofta på stor rink.

För lag med spelförstörande spelidéer är dock liten rink rena drömmen. Brynäs skulle till exempel få klara fördelar med liten rink då de är laget som allra tydligast vill hålla spelarna på utsidan och tar hem med hela femman. Då elitseriespelarna är betydligt sämre än NHL spelarna skulle de övriga lagen inte ha skickligheten att luckra upp ett defensivt spelande Brynäs. Jag spelar själv hockey och skulle vi möta ett bättre lag skulle jag helt klart föredra en liten rink för att kunna spela jämnare. Det är självklart lättare att hinna täcka av ytorna där än på dagens rinkar. Men varför ska man gynna de sämre lagen?

Att så många bara kan hävda att liten "rink = snabbt, fysiskt, intensivt, publikfriande" utan större eftertanke är rätt lustigt faktiskt.

Jag är däremot posistiv till att vi kunde pröva några matcher på försäsongen. Varför inte hela Nordic Trophy. Det jag såg av Frölunda mot FBK talade mest mot liten rink.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Stor eller liten rink?

Svårt att avgöra, men det kan kanske vara värt att prova den mindre varianten i någon turnering eventuellt.

Tycker dock det finns viktigare frågor att ta upp före rinkens storlek.

* Touch Icing. Vill vi få bort döda moment och få till ett mer flytande spel är detta rätt väg att gå. Spelarna måste helt enkelt lära sig att tackla och kunna ta emot en tackling så kommer skadorna att minskas.

* Domarna och dess nivåer. Tacklingarna även de hårda och tuffa måste vara ok. Se till att plocka bort hakningar, trippings, slashinga, fasthållningar mm istället. Känns tyvärr som att på tok för många domare dömer efter effekten av en situation, inte om situation i sig är regelvidrig eller inte. Utvisningsalternativet charging bör kanske tas bort helt?

* Figther som är på lika vilkor bör inte rendera i mer än 2 minuters utvisning för respektive spelare. De är inte farliga och höjer underhållningsvärdet. Helt rubbat att en fight ger avstängning, men farligheter som knätacklingar inte alltid gör det.

* Och inför absolut inte straffar efter 5 minuters förlängning. Detta är bara plojdumheter och det kan sluta med att det krävs 10 omgångar innan ett avgörande sker, nej tack till de dumheterna!
Användarvisningsbild
Stolt-Djurgårdare

Inlägg av Stolt-Djurgårdare »

Djurgårdare för livet
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Ja jag blir kort sagt chockad. Det finns ingen återkoppling alls till fansen. Vi är liksom inte redo i sverige för marknadsekonomi när det gäller sport som en form av underhållning. Jag tror att det finns en stor risk för allt mer vikande publiksiffror. Som tur är finns NHL numera lättåtkomligt via ESPN och viasat.

Mitt ironiska förbättringsförslag är att även förbjuda slagskottet, som faktiskt gör jätteont när det träffar någon. På stan skulle du direkt åka dit för misshandel om du sköt slagskott med en puck på någon, men i hockey ska det vara ok? Vi bör konsultera ett läkarteam som undersöker effekterna av slagskottet.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Härliga nyheter. Sedan är det en konstig artikel. Som om en omröstning på aftonbladets webb skulle vara av något större värde. Skulle tro att de som röstar är killar i 12-20 års ålder.

Som om Sossarna skulle ha opinionsundersökning på deras hemsida.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Peter

Inlägg av Peter »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Härliga nyheter. Sedan är det en konstig artikel. Som om en omröstning på aftonbladets webb skulle vara av något större värde. Skulle tro att de som röstar är killar i 12-20 års ålder.
Tyvärr blir det ofta sådär i omröstningar på nätet. Jag skulle tro att många som röstar på mindre rink egentligen röstar för mer fysiskt spel och bara antar att det följer direkt med den mindre rinken. Jag har fortfarande inte sett några riktigt bra argument för att mindre rink i ES skulle ge ett mer fysiskt spel, allt annat lika. Mindre rink = fysiskt spel verkar vara ett axiom för rinkförminskarna.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Men det känns som de flesta axiom, dvs ganska naturligt. Tänk dig en bandyrink, är det något axiom när det gäller fysiskt spel skulle jag säga att det blir automatiskt mindre fysiskt spel ju färre spelare det är per kvadratmeter.

Det är ett faktum att de flesta vill ha NHL-rink, vare sig de är 20 år eller inte (själv är jag 35). Det är tragiskt att inte hockeyligan lyssnar på sina fans -- en fråga som är viktigare i det stora hela.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Linkan har så rätt. :wink:

"Bremberg har även fått prova på spel på mindre rinkar som flera lag i Finland tillämpar. Han varnar nu de svenska lagen för att vandra den vägen.

– Jag är tveksam. Mindre rinkar kräver skickligare spelare och min generella uppfattning är att det har blivit sämre med det i Elitserien. Det skulle bli mer chippa ut och dunka ner i zon. "

Läs hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6462575.ab
stolpskott

Inlägg av stolpskott »

BOMBOM BOUCHARD skrev:Linkan har så rätt. :wink:

"Bremberg har även fått prova på spel på mindre rinkar som flera lag i Finland tillämpar. Han varnar nu de svenska lagen för att vandra den vägen.

– Jag är tveksam. Mindre rinkar kräver skickligare spelare och min generella uppfattning är att det har blivit sämre med det i Elitserien. Det skulle bli mer chippa ut och dunka ner i zon. "

Läs hela artikeln:
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 6462575.ab
Enligt mig tror jag faktiskt att det går att anpassa sig efter smårinkar via en försäsong, för man lär ju träna stenhårt på att lära sig. Och så proffisionella idrottsmän som lirar i Elitserien ska nog inte ha några problem med det. Och med Linkans speluppfattning så anpassar han nog sig mest utan alla!
Skriv svar