Säsongen 2009/10

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av android »

Är ju alltid kul med positiva ord. Runt december vet vi väl ungefär hur det kommer gå. Antar att den där artikeln/blogginlägget redan översvämmats av ilskna norrlänningar?
Dom brukar ju attackera allting. Så fort någon skriver ett negativt ord om dom eller ett positivt ord om oss så samlas hela byn runt internet för att gå till motattack. Väldigt lustigt fenomen.

Någon har koll på Deilert iår? Ska han spela med a-alget? Hur har han varit på försäsongen? Hur var han i norge förra året?
Född till sportchef.
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Inlägg: 1737
Blev medlem: 2008-04-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av sthlm_dif »

Jag gillar verkligen inte att tippa, brukar bara gå värdelöst när jag gör det...
Men jag tror hur som helst stenhårt på DIF i år. Sexa eller sjua tror jag är en ganska rimlig gissning. Dels för att samtliga lag och fans underskattar DIF något otroligt, och dels för att Hardy Nilsson kommer att få alla att prestera. Det blir inget misslyckande i år, slutspel ska vi i alla fall ta oss till!
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av -daniel- »

Personligen tycker jag det känns lite löjligt att DIF helt plötsligt blir tippade på 5-6 plats från att ha varit extremt nederlagstippade - detta efter några träningsmatcher där vi "fått till det".

Alla som är intresserade av hockey (och de som jobbar runt omkring med att skriva om den, i synnerhet) borde vid det här laget veta att försäsongen och den riktiga när allvaret drar igång med nedsläpp i serien är två totalt olika saker. Vi kan ju ta Brynäs som exempel som den där beryktade säsongen slaktade allt motstånd under försäsongen för att haussas upp något hysteriskt, och sen när serien väl startade tog de knappt en pinne på de 18 inledande omgångarna.

Med detta vill jag ha sagt att vi har absolut sett tendenser som ser mer än positiva ut hittils och kan laget utveckla det som gjorts bra hittils kan det bli en riktigt trevlig säsong. Men det är alldeles för åt helskotta tidigt att dra några växlar av den här försäsongen och tro att vi enkelt kommer ta oss till slutspel efter att ha krossat ett slutkört Malmö, slagit ett FBK på dekis med uddamålet och knipit en pinne av ett skadedrabbat LHC under Nordic Trophy.

När vi är förbi den (i vanliga fall) dystra November månaden kan vi kanska börja se lite små tendenser om utgången av den här säsongen, men innan dess är jag livrädd att hoppas på för mycket. Vi har många potentiellt duktiga spelare i laget, och kan alla prestera på topp under ledning av den stenhårde Hardy så kan det gå hur bra som helst, men det är alldeles för mycket "kan kanske" just nu för att man skall känna sig trygg i tanken.
Bild
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:Personligen tycker jag det känns lite löjligt att DIF helt plötsligt blir tippade på 5-6 plats från att ha varit extremt nederlagstippade - detta efter några träningsmatcher där vi "fått till det".... <klipp>
Fast du har vart en av dem som har gapat mest över förlusten av Linkan och Anger. Tycker du fortfarande, nu när vi har sett att andra spelare har blommat ut och nu delar på poängplockandet -- att det vore bättre att byta tillbaks, säg tjärna och mackan mot dessa två som det var tidigare?

Själv är jag helt övertygad om att vi har ett bättre lag nu, oavsett hur det hade gått i NT resultatmässigt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:Personligen tycker jag det känns lite löjligt att DIF helt plötsligt blir tippade på 5-6 plats från att ha varit extremt nederlagstippade - detta efter några träningsmatcher där vi "fått till det".... <klipp>
Fast du har vart en av dem som har gapat mest över förlusten av Linkan och Anger. Tycker du fortfarande, nu när vi har sett att andra spelare har blommat ut och nu delar på poängplockandet -- att det vore bättre att byta tillbaks, säg tjärna och mackan mot dessa två som det var tidigare?

Själv är jag helt övertygad om att vi har ett bättre lag nu, oavsett hur det hade gått i NT resultatmässigt.
Tafflig jämförelse, vi har hittils sett Mackan göra en träningsmatch och Tjärnqvist har väl spelat 2 hittils. Skulle alla dagar i veckan byta tillbaka Linkan (Anger ger jag blanka fan i). Mackan & Tjärnqvist är två herrar som passar bättre i Hardys filosofi, men vad är det som säger att inte Linkan fortfarande hade kunnat prestera 50+ poäng under Hardys ledning...? Orkar dock inte diskutera Linkan något mer.

Du gör dock felet som alla hittils verkar göra, och det är att ta förgivet att "andra har klivit fram" och börjat ösa in poäng. Jag hoppas så innerligt att du har rätt (och visst fan finns det möjligheter att det blir så), men vi skall spela en riktig serie där Josefson / Enqvist & Danielsson skall leverera match efter match också för att det i slutändan skall bli bra - försäsongen skall man inte dra för stora växlar av är slutkontentan.
Bild
adde_power
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-10-13

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av adde_power »

Jag är också rätt optimistisk inför nästa säsong som vissa andra ändå verkar vara.
Tycker det känns som vi har nåt spännande på gång och värvningen av Hardy känns som den bästa värvningen..
Tror garanterat att han kan få ut mer av vissa spelare,tror att Holmqvist Sr kan börja där han slutade förra året då han var riktigt bra. Ölvestad det är nu eller aldrig för honom.
Fimpen kan nog höja sig även Tim Eriksson som borde kunna så mycket bättre.
Danielsson måste tillbaka till formen från säsongen 07/08 ,vi vet att han kan. Sen är det som vissa också säger lite naivt att tro att alla spelare bara ska höja sig het plötsligt..
Marcus Nilsson är en klassvärvning och kommer nog göra mycket poäng iår ingen tvekan, han har så mycket hockey sig..
Men tror nog även att många andra just höjer sig pga Linkan är borta.
Alla förlitade sig på Linkan omedvetet som det känns och det vet man av erfarenhet att en klubb ofta blir bättre när en sån spelare faktiskt försvinner,dock tycker jag också att det är oerhört trisst att Linkan lämnade... Men första 20 omgångarna förra året var han verkligen inte bra det var när skiten med rattfyllan lade sig som man började känna igen honom.
Sen hypen kring Anger förstår jag inte heller,vad gjorde han mer än massa mål på Linkans genialiska passningar.Jag tycker att han mest åkte mycket runt och bara tappade puck i stora mängder.Man kan dock inte ta ifrån han att han var i ett ruggit stim under nån månad,men 42 poäng kommer han aldrig att göra i Timrå. Blir intressant att se DIF spela i år då dem måste ändra sitt spel relativt mycket,man byggde det ju väldigt mycket runt Linkan förrut men nu går det ej..
Men killar som Nilson, Ottosson, Danielsson, Josefsson, Engkvist, som man kan räkna som ett nyförvärv, kommer att göra en del poäng det är jag övertyad om.Tror att Josefsson och Ante blir ruggigt bra iår. Sedan är Tjärna en mycket bra värvning som även han kan göra en del poäng. Han gjorde ju trots allt 29 poäng och 17 av dem var mål en säsong i AHL på 34 matcher och det är ju inte direkt dåligt med tanke på att han är en defensiv spelare.
Tror nog även att både Wesslau pch Riddarn blir bättre iår och jag tycker just nu att Wesslan är bättre och mer stabil,men potential känns det som Riddarn har mer av.
Backsidan är ju sig lik förra året och den var helt ok förra året,även om det vissa matcher var rena hönshuset.Tycker Timmy Pettersson hade en katastrofal säsong förra året och jag och mina polare riskerade hjärtinfarkt så fort han hade pucken igen zon, Printz tycker jag som vissa sagt är väldigt stabil och får mycket onödig skit,Ragge kung,Eklund hoppas jag på iår ocn Niklas Andersson kan gärna vara bänkad resten av året om han inte visar nåt bra i början av säsongen. Håller våra målvakter tror jag detta blir en trevlig säsong,syns på Hovet alla Djurgårds supportrar .
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av Kall-El »

Vi skulle kunna hamna 5-6 om alla bitar faller på plats.

Dock tror jag att vi saknar en defensiv back samt en bra målvakt för att hamna annat än runt 8e platsen.

Framför allt känns målvaktsposten väldigt osäker.
Användarvisningsbild
android
Inlägg: 4641
Blev medlem: 2007-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av android »

Om Wesslau håller nollan varje match och vi gör ett mål varje match så blir det guld, sanna mina ord!

För att bidra med någonting så håller jag inte med snubben som skrev att Timmy var kass förra året. Ronnie var tyvärr sämre.
Född till sportchef.
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av Mäklaren »

android skrev:Om Wesslau håller nollan varje match och vi gör ett mål varje match så blir det guld, sanna mina ord!

För att bidra med någonting så håller jag inte med snubben som skrev att Timmy var kass förra året. Ronnie var tyvärr sämre.
Fattar inte heller det. Timmy var lika stabil som vanligt förra säsongen. Printz däremot är ju rena mardrömmen i egen zon..
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av Fricke »

Niklas Andersson är tamigfan ständigt skadad...
Användarvisningsbild
mannge
Inlägg: 277
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm, Johanneshov
Kontakt:

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av mannge »

Fricke skrev:Niklas Andersson är tamigfan ständigt skadad...
Det gör mig ingenting. Dock måste han väl bli lite mera skadad för att försäkringsbolaget ska börja betala, eller?
Blue Brigade A11
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11879
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

-daniel- skrev:Personligen tycker jag det känns lite löjligt att DIF helt plötsligt blir tippade på 5-6 plats från att ha varit extremt nederlagstippade - detta efter några träningsmatcher där vi "fått till det".

Alla som är intresserade av hockey (och de som jobbar runt omkring med att skriva om den, i synnerhet) borde vid det här laget veta att försäsongen och den riktiga när allvaret drar igång med nedsläpp i serien är två totalt olika saker. Vi kan ju ta Brynäs som exempel som den där beryktade säsongen slaktade allt motstånd under försäsongen för att haussas upp något hysteriskt, och sen när serien väl startade tog de knappt en pinne på de 18 inledande omgångarna.

Med detta vill jag ha sagt att vi har absolut sett tendenser som ser mer än positiva ut hittils och kan laget utveckla det som gjorts bra hittils kan det bli en riktigt trevlig säsong. Men det är alldeles för åt helskotta tidigt att dra några växlar av den här försäsongen och tro att vi enkelt kommer ta oss till slutspel efter att ha krossat ett slutkört Malmö, slagit ett FBK på dekis med uddamålet och knipit en pinne av ett skadedrabbat LHC under Nordic Trophy.

När vi är förbi den (i vanliga fall) dystra November månaden kan vi kanska börja se lite små tendenser om utgången av den här säsongen, men innan dess är jag livrädd att hoppas på för mycket. Vi har många potentiellt duktiga spelare i laget, och kan alla prestera på topp under ledning av den stenhårde Hardy så kan det gå hur bra som helst, men det är alldeles för mycket "kan kanske" just nu för att man skall känna sig trygg i tanken.
Kloka ord från en som fortfarande har båda fötterna på jorden.
Går vi till slutspel är jag mer än nöjd.
Klart vi kan överraska i år, men då krävs det att målvakterna höjer sig rejält & att viktiga kuggar får vara skadefria.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
pieceofcrap
Inlägg: 38
Blev medlem: 2008-12-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av pieceofcrap »

känns som att skadeläget kan bli ganska avgörande för kommande säsong. Känns som att vi har ungefär 2 1/2 bra femmor. Vi har inte direkt världens bredaste trupp. Hoppas att Ragnar och mackan håller sig skadefria stor del av säsongen. Nu kör vi!
Berra
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: 70 km söder om Hovet

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av Berra »

Mackan och Ragge är med på BÅG "långa lista" till OS. Vore kul om de kom med tycker jag, bara de håller sig friska.

http://www.hockeymedmariehallman.se/
Sörensen gör ett fantastiskt mål på egen hand då han trycker sig fram, dribblar av en leksing innan han sprätter upp pucken högt bakom Alsenfelt.
Mäklaren
Inlägg: 3846
Blev medlem: 2009-06-25
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Säsongen 2009/10

Inlägg av Mäklaren »

– Hardy kommer in som en auktoritär tränare och ställer krav. Nu finns det ingen spelare som inte backcheckar för då spelar han inte nästa match. Alla har respekt för Hardy och vill inte att han ska bli arg.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 5710845.ab

Härligt att höra!
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Skriv svar