Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Östgöten »

Torpedo Novgorod skrev:Hur kan lönerna ha ökat med 4miljoner?

Kyle Klubertanz - David Schneider
Marcus Nilson - Fredrik Bremberg
Mathias Tjärnqvist - Niklas Anger
+
Sen har Pettersson slutat och Figren stuckit. Där borde vi väl ha ett litet + på saldot efter ändringarna.
David Schneider spelade på artistkontrakt och det gör inte Kyle Klubertanz, som sannolikt har samma månadslön (brutto). Kyles lön fär därför räknas upp 31,4% för sociala avgifter samt 40% i personalskatt (55% i värnskatt mot 15% i artistskatt). Det är lite bökigt att räkna ut nettolönen på grund av att förvärvsskatteavdraget och motsvarande så det är rimligt att höfta att Kyle kostar 60% mer än David. Om ni undrar varför DIF inte skrev artistkontrakt med Kyle beror det på ändrade skatteregler. Om David hade 200 K per månad så är det 1,2 Mkr på sex månader (netto 1,02 Mkr). Kyle anställs på 10 månader och beräknas ha 200 K per månad, det vill säga 2,72 Mkr (nu höftade jag relativt grovt).

Till Kyles lön ska du lägga att Andreas Holmqvist kostar mer i år en föregående säsong. Jag räknar att han hade 100 K kr per månad (inklusive sociala avgifter) och i år har 200 K (inklusive sociala avgifter). Räkna därför bort Ronnie P var lön går till Andreas H.

Till Kyle och Andreas H skall Angers 100 K (inkl. sociala avg.) ställas mot Mattias Tjärnqvists 275 K (inkl. sociala avg.), som är en skillnad på 3,3 milj. kr mot 1,2 milj.

Ta bort Robin Figren på 1,2 Mkr per år, det vill säga 100 k per månad inkl. sociala avg.

Sedan har vi Marcus N mot Linkan som gissningsvis ligger på 330 K per månad (inkl. soc. avg) mot en tidigare underbetald Linkan på 250 K per månad (inkl. soc. avg).

Kyle mot David: +1,5 Mkr
Andreas mot Ronnie: +0 Mkr
Mattias mot Anger + Robin: +0,9 Mkr
Marcus mot Linkan + 1,0

Totalt innebar ovanstående en ökning med drygt 3,4 Mkr. Den ökade lönebudgeten har i stort sätt bara täckt kostnader för nya skatteregler, att Andreas lön har normaliserats och att DIF värvat två landslagsmeriterade spelare mot två underbetalda spelare av hög Elitserieklass.

Tyvärr spökar föregående säsongs dåliga värvningar i budgeten och det är något laget får dras med till nästa säsong.
Senast redigerad av Östgöten den 2009-08-14 03:37:30, redigerad totalt 1 gånger.
Torpedo Novgorod
Inlägg: 261
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Torpedo Novgorod »

Tack för ett välskrivet inlägg, just vad jag eftersökte.

En liten guldstjärna till dig!

(Sebbe G: "Djurgården har redan nu ökat sin spelarbudget för den här säsongen från cirka 33 till 37 miljoner det vill säga med fyra miljoner. Marcus Nilson och Mattias Tjärnqvist ingår i den ökningen LIKSOM ett gäng förnyade kontrakt med flera spelare som omförhandlat sina löner /www.hockeymedmariehallman.se)
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

Jaha, bra uträkningar och så men sitter du och gissar på löner...? Känns nästintill meningslöst om du inte vet något som vi andra inte vet.

Exempelvis Angers 100k/månad inkl sociala avgifter? Kostnaden för Kyle? Tjärna Jr's lön? ...
Bild
Användarvisningsbild
Sebbe G
Inlägg: 432
Blev medlem: 2008-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Sebbe G »

Torpedo Novgorod skrev:Tack för ett välskrivet inlägg, just vad jag eftersökte.

En liten guldstjärna till dig!

(Sebbe G: "Djurgården har redan nu ökat sin spelarbudget för den här säsongen från cirka 33 till 37 miljoner det vill säga med fyra miljoner. Marcus Nilson och Mattias Tjärnqvist ingår i den ökningen LIKSOM ett gäng förnyade kontrakt med flera spelare som omförhandlat sina löner /www.hockeymedmariehallman.se)
Det var ju det jag sa... eller hur?? :? :shock:
Torpedo Novgorod
Inlägg: 261
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Torpedo Novgorod »

Sebbe G skrev:
Torpedo Novgorod skrev:Tack för ett välskrivet inlägg, just vad jag eftersökte.

En liten guldstjärna till dig!

(Sebbe G: "Djurgården har redan nu ökat sin spelarbudget för den här säsongen från cirka 33 till 37 miljoner det vill säga med fyra miljoner. Marcus Nilson och Mattias Tjärnqvist ingår i den ökningen LIKSOM ett gäng förnyade kontrakt med flera spelare som omförhandlat sina löner /www.hockeymedmariehallman.se)
Det var ju det jag sa... eller hur?? :? :shock:
Ne, läs och tänk först tack.
Östgöten
Inlägg: 477
Blev medlem: 2007-03-08

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Östgöten »

-daniel- skrev:Jaha, bra uträkningar och så men sitter du och gissar på löner...? Känns nästintill meningslöst om du inte vet något som vi andra inte vet.

Exempelvis Angers 100k/månad inkl sociala avgifter? Kostnaden för Kyle? Tjärna Jr's lön? ...
Svårt att besvara din fråga om jag inte vet vad du vet - så vad vet du?

Jag har gjort kvalificerade gissningar baserade på publika mediauppgifter. Snittlönen i Elitserien var 07/08 150 K (inkl. sociala avg.) per månad. DIF ligger idag på drygt 148 K (inkl. sociala avg.) per månad. Hur vet jag det - jo det har DIF sagt i en intervju.

Vad hade Anger för lön? Det har han själv indikerat i en intervju.

Vad har Mathias för lön? Tomas Ros (som har koll) gissar att Mathias har 210 K (ex. soc. avg.) per månad.

Vad har Kyle för lön? Jag vad är rimligt att DIF betalar för en bra Elitserieback.
250 K - inte DIF som har en snål och lite feg sportchef - utan jag tror 200 K är rimligt. JJ är mer intresserad av billiga affärer än bra affärer. Hur vet jag det - titta på DIF:s trupp. Alla spelare tjänar mindre än de skulle göra någon annanstans om de inte uppnått en viss nivå som inte justeras ned efter en svag säsong.
Användarvisningsbild
Connoisseur
Inlägg: 27
Blev medlem: 2009-07-09

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Connoisseur »

Så denna Elitspelare av högsta nivå är Mathias Tjärnqvist. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Han kommer vara skadad minst 20% av matcherna.

Mitt sista hopp står till att Hardy kan trolla. För denna trupp är ett skämt rakt igenom.

Jag förutspår ett harvande runt slutspelstrecket, vikande publik och sponsorintäkter samt ännu ett rekorddåligt resultat följt av ursäkter av Mats och Co som samtidigt fortsätter att köpa upp delar av DIF för pisspengar och skor sig själva. Hoppas jag har fel. Det är dock jävligt sällsynt tyvärr.
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av spiik »

Connoisseur skrev:Så denna Elitspelare av högsta nivå är Mathias Tjärnqvist. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Han kommer vara skadad minst 20% av matcherna.

Mitt sista hopp står till att Hardy kan trolla. För denna trupp är ett skämt rakt igenom.

Jag förutspår ett harvande runt slutspelstrecket, vikande publik och sponsorintäkter samt ännu ett rekorddåligt resultat följt av ursäkter av Mats och Co som samtidigt fortsätter att köpa upp delar av DIF för pisspengar och skor sig själva. Hoppas jag har fel. Det är dock jävligt sällsynt tyvärr.
"Connoisseur" mitt förslag till dig är att du stannar hemma och läser ditt Connoisseur-magasin och käkar hummer så slipper du bli besviken. För gör dig inte besväret och ta dig till DIFs matcher och sprid din negativa energi, den kan du behålla för dig själv.

Ett annat tips är att du börjar supporta ett lag som heter Eastern All Stars. De huserar i USA och innehar spelare som Malkin, Ovechkin och Crosby. Det laget kanske möter upp dina krav och så får du se riktigt bra hockey!

(Ovanstående stycke var skrivet med ironi och kan tolkas som "ryck upp dig för f-n").
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
Rash
Inlägg: 713
Blev medlem: 2005-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Rash »

Connoisseur skrev:Så denna Elitspelare av högsta nivå är Mathias Tjärnqvist. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Han kommer vara skadad minst 20% av matcherna.

Mitt sista hopp står till att Hardy kan trolla. För denna trupp är ett skämt rakt igenom.

Jag förutspår ett harvande runt slutspelstrecket, vikande publik och sponsorintäkter samt ännu ett rekorddåligt resultat följt av ursäkter av Mats och Co som samtidigt fortsätter att köpa upp delar av DIF för pisspengar och skor sig själva. Hoppas jag har fel. Det är dock jävligt sällsynt tyvärr.
Enligt vad Mats sa på årsmötet så köper de andelar i DIF utan vinst. Så på vilket sätt är det de skor sig?
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Connoisseur
Inlägg: 27
Blev medlem: 2009-07-09

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Connoisseur »

Rash skrev:Enligt vad Mats sa på årsmötet så köper de andelar i DIF utan vinst. Så på vilket sätt är det de skor sig?

"Enligt Mats". Redan här har du misslyckats. Vem fan tror ett skit på vad den människan säger? Han har lovat ett snitt på 11000 i globen och SM guld inom 2-3 år. Det var typ 5 år sen, hur gick det med det? Han har lovat och lovat och lovat. Men vad har han någonsin levererat? Förutom "oj hoppsan, trodde vi gick plus minus noll denna säsong men hittade visst ett underskott på 5 miljoner här".

Det lovades en ombyggnad av hovet och "ägarliga förhållanden" när vi sålde ut oss för en struntsumma till AEG. Hur har det gått där? Tiden tickar...

Jag är 100% säker på att han aldrig någonsin skulle investera en krona i DIF om han inte trodde att han skulle tjäna på det.
Användarvisningsbild
Rash
Inlägg: 713
Blev medlem: 2005-07-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Rash »

Så länge motsatsen är bevisade så tror jag på Mats.
Vad jag vet så skrev AEG av en skuld på ett par millar som vi hade till Globe Arena eller dyl. Vi har dessutom fått en jumbotron på Hovet.
Det tycker jag är helt ok eftersom dom tog över för ett år sen. Sen ska vi självklart inte vara nöjda där utan Hovet ska rustas upp ordentligt så vi kan konkurrera med resten av ES klubbarna.

Jag är 100% säker på att jag hellre litar på DIFs ordförande än nån tomte som sitter bakom en skärm och häver ur sig påståenden utan substans.
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12860
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

Östgöten skrev:
-daniel- skrev:Jaha, bra uträkningar och så men sitter du och gissar på löner...? Känns nästintill meningslöst om du inte vet något som vi andra inte vet.

Exempelvis Angers 100k/månad inkl sociala avgifter? Kostnaden för Kyle? Tjärna Jr's lön? ...
Svårt att besvara din fråga om jag inte vet vad du vet - så vad vet du?

Jag har gjort kvalificerade gissningar baserade på publika mediauppgifter. Snittlönen i Elitserien var 07/08 150 K (inkl. sociala avg.) per månad. DIF ligger idag på drygt 148 K (inkl. sociala avg.) per månad. Hur vet jag det - jo det har DIF sagt i en intervju.

Vad hade Anger för lön? Det har han själv indikerat i en intervju.

Vad har Mathias för lön? Tomas Ros (som har koll) gissar att Mathias har 210 K (ex. soc. avg.) per månad.

Vad har Kyle för lön? Jag vad är rimligt att DIF betalar för en bra Elitserieback.
250 K - inte DIF som har en snål och lite feg sportchef - utan jag tror 200 K är rimligt. JJ är mer intresserad av billiga affärer än bra affärer. Hur vet jag det - titta på DIF:s trupp. Alla spelare tjänar mindre än de skulle göra någon annanstans om de inte uppnått en viss nivå som inte justeras ned efter en svag säsong.
Gissningar, med andra ord. Dock hyfsat kvalificerade sådana.

Har Anger exempelvis någonsin nämnt någon siffra? Inte vad jag kan minnas. Ros på AB skulle ju inte riktigt jag lita på dock, men tror också Tjärna JR's lön ligger runt 200k (tror han enligt obekräftade uppgifter runt 250K i Rögle men sen gick han väl med på en något lägre sen).
Bild
Användarvisningsbild
Stiff
Inlägg: 177
Blev medlem: 2007-03-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Stiff »

4-0 redan mot Malmö som slog linköping
Vem ska göra mål den här säsongen, vi har ju bara brunkare?
Detta kommer ALDRIG gå. Vi lägger ner skiten och siktar på kvalserien.
Hoppas ingen kommer på matcherna heller.

Tycker alla bakåtsträvare och pessimister kan starta en egen Depeche Mode tråd så man slipper läsa skiten
AnteK
Inlägg: 42
Blev medlem: 2005-08-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Märsta

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av AnteK »

Stiff skrev: Tycker alla bakåtsträvare och pessimister kan starta en egen Depeche Mode tråd så man slipper läsa skiten
Det där är det bästa jag läst här på ett bra tag! (bortsätt för nyförvärven)
Dif_in_my_heart
Inlägg: 291
Blev medlem: 2006-11-22

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Dif_in_my_heart »

Josefsson 3mål och Engqvist 2 mål mot Malmö... Våra framtidsspelare kommer göra mkt mål under säsongen tro mig sen har vi Mackan som naturlig poängörare och tjärna med sin tjecking.. Denna säsong längtar jag efter :D:D
Låst