Ny Liga 2010/2011

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar

Bra eller dåligt?

Kanon
84
23%
Värdelöst
221
59%
Neutral
68
18%
 
Antal röster: 373

Bodda
Inlägg: 49
Blev medlem: 2007-07-13

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Bodda »

Kom igen nu förfan, Jag hoppas ni inser själva att vi borde locka mer publik om vi möter ett finskt/vålerenga/tysk/schweiziskt topp lag istället för en genomrutten match mot t.ex Luleå?

Det är bättre spelare, förmodligen bättre drag på matcherna..

Jag är väldigt för en europisk/nordisk liga, på det sättet kanske vi kan konkurera med NHL, genom att våra talanger stannar kvar längre i klubben, vi får in mer pengar till att både satsa hårdare på ungdomssidan och även köpa in spelare såsom gamla Djurgårdare som Tellan, Daniel Tjärnqvist,Marcus Nilsson mfl mf. ja listan kan göras lång.

jag är trött på att möta skit lag från en by som ligger avlägset någonstans i norrland, när vi kan ha stora matcher mot Bern mfl.
Det går itne ens att jämföra pengar och intresse, och ni som så gärna vill se småklubbarna spela, kan ni köpa årskort i mora klacken istället!

Som ES ser ut idag (och även DIF) ser det inte så ljust ut, som alla märkt har vi dålig ekonomi, och tror ni på fullaste allvar att vi helt plötsligt ska gå +20 miljoner? Nej så kommer det inte bli.

Nu är det dags att vakna upp och se sig omkring, jäklar vad jag ser fram emot att möta topplag från europa!

Full fart framåt Djurgårdens IF Stockholm!
DJURGÅRDENS IF STOCKHOLM
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Kagen »

I ditt nästa inlägg i ämnet får du gärna ange vilka spelare i Vålerenga som petar ordinarie spelare i DIF?

Om Osloklubben är bättre än Luleå som du påstår så måste väl rimligen majoriteten av spelarna i Vålerenga peta spelarna i DIF efterom Luleå ju var bättre än DIF både i grundserien och slutspeet.

Det kan ju inte vara någon svår uppgift för dig?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Stocky »

Sponsorerna lär ju vara betydligt lättare att få i en större liga, då deras varumärke även syns utanför sverige. Finns både för och nackdelar såklart. Men som Kagen sa vilket norsktlag skulle kunna peta DIF spelare? Vänd på det vilken Djurgårdare skulle platsa i ett schweiziskt topplag? Linkan och Ragnarsson sen då? Kul med något nytt, dock synd om vi missar chansen att krossa aik.
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Stocky »

Kan/kommer DIF att skriva bolaget i ryssland om man går med i KHL, för att få deras låga skatt. Eller är det olagligt?
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Kagen »

Stocky skrev:Kan/kommer DIF att skriva bolaget i ryssland om man går med i KHL, för att få deras låga skatt. Eller är det olagligt?
En intressant fråga - enligt skattereglerna ska du skatta i det land där du bedriver din huvudsakliga verksamhet. På så vis är det glasklart att DIF ska skatta i Sverige - ja, kansliet, arenan, hemmamatcherna osv ligger ju onekligen här.

Att skapa något spelarbolag och låta spelare bo i Ryssland lär knappast heller fungera om majoriteten av matcherna spelas i Sverige. Det blir iaf en tuff uppgift att förklara för skattmasen att killen med tröja nummer 4 som bildar backpar med killen i tröja nr 5 och dricker ur samma drickflaska när de sitter på bänken och tar direkta arbetsdirektiv från samma tränare inte har samma uppdragsgivare och bör beskattas helt olika bara för att ena killen vill hävda att han är skriven i Moskva och den andra i Hägersten.

En lösning skulle kanske vara om DIF helt sonika sade att "Nu flyttar vi till Moskva". Stängde kansliet i Sthlm och faktiskt inrättade ett nytt i Moskva där man faktiskt också inhyste kanslipersonal, firmatecknare, arbetande ordförande, sportchef och tränare. Sen förlägger man sina hemmamatcher till 90% i Globen/Hovet och resterande 10% i Tyskland / Ukraina / Vitryssland.
Då kan man hävda att den huvudsakliga verksamheten bedrivs i Ryssland - eller i vart fall inte i Sverige - (spelarna måste bo i Ryssland de med) - för alla bortamatcher som ju rimligen utgör 50% av antalet matcher spelas ju i Ryssland/Lettland/Vitryssland.

Ah, skit, tänkte inte på matcher mot Frölunda, Linköping osv som ju också skulle spelas i Sverige.

Nåja, du ser tankegångarna iaf.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Bodda
Inlägg: 49
Blev medlem: 2007-07-13

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Bodda »

Kagen skrev:I ditt nästa inlägg i ämnet får du gärna ange vilka spelare i Vålerenga som petar ordinarie spelare i DIF?

Om Osloklubben är bättre än Luleå som du påstår så måste väl rimligen majoriteten av spelarna i Vålerenga peta spelarna i DIF efterom Luleå ju var bättre än DIF både i grundserien och slutspeet.

Det kan ju inte vara någon svår uppgift för dig?
Jag menade inte direkt att spelarna i vålerengen petar vissa spelare i DIF, men någon lär ju göra det och Vålerengen är ju ett ganska bra lag och fan inte sämre än vissa elitserielag.
och hur menar du med att vi ska spela 90% av våra hemmamatcher här i Stockholm och 10% i utlandet? Går du på något eller? det är samma sak som att sälja ut hela klubben, för jag kommer då inte åka ner till t.ex Bern för att se DIF spela mot något lag där vi har "hemmaplan"

Så jag undrar hur tänkte DU nu? Då kan vi ju flytta våra matcher till ängelholm nästa säsong.
DJURGÅRDENS IF STOCKHOLM
Användarvisningsbild
Royen
Inlägg: 123
Blev medlem: 2006-07-04
Ort: Bergen, Norge

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Royen »

Bodda skrev:och hur menar du med att vi ska spela 90% av våra hemmamatcher här i Stockholm och 10% i utlandet? Går du på något eller?
Du kan jo prøve å lese innlegget til Kagen. Det står ganske godt forklart.
Det er langt fra
Bergen til Hovet
IOR
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-08-20
Ort: Nacka

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av IOR »

Det där skattetekniska är nog egentligen den grejen som gör hela ide´n rätt usel. Flyttar man ut delar ur landet för att kringå skatt uppkommer identitetsproblem, skulle inte ta lång tid innan DIF skulle avstockholmifiseras(hmm finns det ordet?) och skulle lätt kunna uppfattas som en kringresande cirkus om ni fattar vad jag menar. Starta en liga med KHL inblandat är helt absurt, lönetaket på 140millar är rätt långt bort från våran budget.

Andra problemet är språkskillnaderna, svårt att bygga upp en rivalitet mellan lag när den stora massan inte förstår vad som skrivs/sägs om dom andra lagen.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Kagen »

Bodda skrev:Jag menade inte direkt att spelarna i vålerengen petar vissa spelare i DIF, men någon lär ju göra det och Vålerengen är ju ett ganska bra lag och fan inte sämre än vissa elitserielag.
Ok, så de petar knappt någon i DIF - men de är fan inte sämra än vissa Elitserielag? Vilka då om jag får fråga!? DIF slutade tia i tabellen så det finns inte så där tokmånga att välja på. SSK och Rögle spöade upp Västerås, AIK, Leksand och Växjö i Kvalserien och visade att det ändå är ett avstånd och en kvalitetsskillnad.

Du har inte så bra koll på kvaliteten på den norska ligan va? Visst finns stjärnskott där - norsk ishockey är på frammarsch men alla riktigt bra spelare hamnar i Sverige eller i andra länder. Svenska Division 1 klubbar står upp väl mot klubbar från norges högsta division. Svenska Elitserieklubbar, ja även SSK och Rögle, skulle krossa fullständigt i den norska högsta ligan.

Matcher från i höstas:

Västerås (SWE-1) - Frisk-Asker (NOR) 8-1 (2-0, 2-1, 4-0)
Sparta Sarpsborg (NOR) - Örebro HC (SWE-2) 2-7 (Örebro HC i divison ett då alltså...)
Väsby IK HK (SWE-2) - Stjernen Hockey (NOR) 3-2 (2-0, 0-1, 1-1)
Skövde IK (SWE-2) - IK Comet (NOR) 3-0 (1-0, 1-0, 1-0)
Mariestad BoIS (SWE-1) - Frisk Asker (NOR) 3-0 (1-0, 1-0, 1-0)
Sparta Sarpsborg (NOR) - Skövde (SWE-2) 4-1 (0-0, 2-1, 2-0)
Mora IK (SWE-1) - Storhamar (NOR) 4-1 (3-1, 0-0, 1-0)
Bofors Bobcats (SWE-1) - IK Comet (NOR) 2-5

Vålerenga ja - mot Elitseriemotstånd..
Vålerenga (NOR) - Färjestads BK (SWE) 1-9 (0-1, 0-4, 1-4)


Bodda skrev:Så jag undrar hur tänkte DU nu? Då kan vi ju flytta våra matcher till ängelholm nästa säsong.
Jag svarade på en skattefråga om en teoretisk lösning, det var inte en åsikt eller ett förslag. Under alla omständigheter kan du inte begripit mycket när du nämner Ängelholm. Det ligger nämligen också i Sverige och faller på så vis under samma svenska skattejurisdiktion som Stockholm. Ända skillnad skulle i så fall vara något öres skillnad i kommunalskatt.. :wink:
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
snobbas
Inlägg: 58
Blev medlem: 2007-01-26

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av snobbas »

Användarvisningsbild
carne
Inlägg: 177
Blev medlem: 2009-03-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av carne »

No Rules In The Animal Kingdom
Användarvisningsbild
Sebbe G
Inlägg: 432
Blev medlem: 2008-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Sebbe G »

Europe Hockey League (EHL)
Ska innehålla tre konferenser (Eastern Conference, Nordic Conference, Central Conference).

Eastern Conference

Medverkande lag: Ska i stora drag se ut som nuvarande KHL. Antal lag: cirka 24.

Slutspel: I utgångspunkt ska slutspelet i Eastern Conference se ut som det gör i nuvarande KHL där 16 lag går spelar play off.

Tänkbara lag: Majoriteten av de 24 lag som redan spelar i KHL.

Nordic Conference

Med lag från Sverige och Finland. Eventuellt också något lag från Danmark (Köpenhamn) och Norge (Oslo).

Antal lag: I startskedet 10–12 lag. Tanken är att antal lag successivt ska utökas de kommande åren och ligga runt 16 lag.

Antal matcher: Tanken är att lagen i Nordic Conference ska mötas fyra–fem gånger i grundserien, totalt mellan 50–60 matcher. Sedan ska lagen även ha ett mindre utbyte med lag från övriga konferenser.

Slutspel: Lagen i Nordic Conference spelar ett slutspel som i stora drag påminner om dagens elitserieslutspel. Slutsegraren kan titulera sig Nordiska Mästare och är även kvalificerad för Europafinal mot slutsegrarna i Eastern Conference och Central Europe Conference. Tänkbara lag: Färjestad, Frölunda, Djurgården, HV 71, Linköping, Malmö, IFK Helsingfors, TPS Åbo, Jokerit, Espoo Blues, Kärpät, Tappara, Vålerengen, Köpenhamn.

Central Conference

Medverkande lag: Lag från Centraleuropa. Länder som Tyskland, Schweiz, Österrike, Tjeckien, Slovakien.

Antal lag: I utgångspunkt 10–12 lag. Tanken är att antal lag ska utökas successivt de kommande åren och ligga runt 16 lag.

Slutspel: I utgångspunkt samma upplägg som i Nordic Conference. Spelar ett eget slutspel med mellan 8–12 lag där vinnande lag även är kvalificerat för Europafinal mot slutsegrarna i de två övriga konferenserna.

Tänkbara lag: Eisbären Berlin (Tyskland), Köln (Tyskland), Bern (Schweiz), ZSC Lions (Schweiz), Slavia Prag (Tjeckien), Sparta Prag (Tjeckien), Slovan Bratislava (Slovakien), HC Kosice (Slovakien), Red Bull Salzburg (Österrike), Vienna Capitals (Österrike).

Taget från AB! Det här"förslaget" tycker jag verkar helt ok. Fortfarande tråkigt med finska lag bara!
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Ritterwand »

De finska lagen kan väl gå direkt in i KHL. Det är ju närmare för dem.

Vidare tror jag att det är ett misstag att försöka ta sig in i Norska och Danska marknaden genom att kolla på Oslo och Köpenhamn. Speciellt Vålerengen tror jag blir en flopp, då supportersituationen i Oslo är ungefär som i Stockholm. Bara Vålerengenfans håller på Vålerengen. Tvivlar på att folk som håller på andra fotbolls/ishockeyklubbar i stor-oslo området kommer sätta sin fot på en av deras matcher bara för att svenska och finska lag kommer på besök. Alltså måste man starta ett helt nytt lag utan kopplingar till det gamla där för att ha nån chans att lyckas. Vidare är ishockeyn starkare i de näst största danska städerna (Aarhus, Aalborg, Odense, Fredrikhavn) än vad den är i Köpenhamn.
Användarvisningsbild
Jepe
Inlägg: 3056
Blev medlem: 2009-01-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Jepe »

Personligen skulle jag inte vara allt för negativ till en sådan utveckling att det blir en hopslagning med den finska ligan. Däremot så kan jag hålla med om att det norska och danska tillskotten skulle man gärna klara sig utan. 8)

Men iden som sådan är faktiskt rätt intressant.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1434
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: Ny Liga 2010/2011

Inlägg av Stocky »

Bara för att det är mycket folk som bor i Köpenhamn betyder ju inte att dom kommer få bra publiksiffror, hockey är inte riktigt deras grej. Hellre ett norskt lag till än gröt gäng från Copenhagen
Skriv svar