Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Ritterwand »

robin_dif skrev:Någon som sett någon VM spelare från någon av de lite mindre nationerna som imponerat?
Om man räknar bort de draftade danskarna (Bödker, Larsen, Madsen, Regin) och deras mer kända veteraner så gillar jag Nicklas Hardt mycket, men han spelar redan i Malmö tyvärr. Sen har de en smart tvåvägscenter som heter Julian Jakobsen som jag tycker ser ut som en potentiell elitseriespelare, i alla fall på lite sikt. I Norge har de andra elitserielagen lagt vantarna på de flesta intressanta spelarna. Undantaget är väl möjligtvis Lars Erik Spets men han gjorde ju ingen glad förra gången han provade elitserien.
Användarvisningsbild
Stocky
Inlägg: 1433
Blev medlem: 2005-08-29
Säsongskort: Ja
Ort: Öfvre A9

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Stocky »

Tartarus skrev:
Stocky skrev:Dom 2 senaste gulden var ju utan Linkan.
Och då hade vi inte ett lag som var flera klasser bättre än dagens?
Jo det kan man lugnt säga, men det jag menar är att Linkan inte är ett helt lag! Ska vi nöja oss med 9-10 plats nästa säsong också för vi kan inte släppa Linkan? OM man kan få 2 klass spelare för hans lön då ska man nog fundera på det. För som laget ser ut nu spelar det ingenroll om han stannar, det finns nämligen ingen som kan sätta dit puckarna från hans fantastiska passningar.
Användarvisningsbild
Ritterwand
Inlägg: 664
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Ritterwand »

Stocky skrev:
Tartarus skrev:
Stocky skrev:Dom 2 senaste gulden var ju utan Linkan.
Och då hade vi inte ett lag som var flera klasser bättre än dagens?
Jo det kan man lugnt säga, men det jag menar är att Linkan inte är ett helt lag! Ska vi nöja oss med 9-10 plats nästa säsong också för vi kan inte släppa Linkan? OM man kan få 2 klass spelare för hans lön då ska man nog fundera på det. För som laget ser ut nu spelar det ingenroll om han stannar, det finns nämligen ingen som kan sätta dit puckarna från hans fantastiska passningar.
Vem vet, utan Linkan i laget kanske DIF börjar spela en rakare och mer effektiv hockey. Sånt kan hända..
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

Ritterwand skrev: Vem vet, utan Linkan i laget kanske DIF börjar spela en rakare och mer effektiv hockey. Sånt kan hända..
Ja, och hoppande flodhästar kanske börjar barrikadera min altan en onsdag klockan 18:47, till takterna av "what a wonderful world".

Dream on.
Bild
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Highwind »

Förstår inte logiken med att göra sig av med en av elitseriens främsta forwards.
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av spiik »

Självklart hoppas jag också att Linkan stannar men om nu fallet skulle bli så att han sticker så kan det faktiskt ha positiva effekter som nån nämnde ovan. Finns flera fall där spelare tar många kliv framåt och utvcklas betydligt när en dominernade (på fler än ett plan) spelare försvinner.

Timrå t ex lyfte sig flera klasser som lag säsongen EFTER att zäta drog. Många klev fram och började ta ett ansvar som de inte gjort tidigare.

Sen att intäktsbortfallet blir enormt om en sån som Linkan skulle dra (många går ju för att enbart kolla honom) är en annan femma. Artister behövs, de genererar stålar.
Blue Brigade Sthlm
m0ng00se
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av m0ng00se »

Highwind skrev:Förstår inte logiken med att göra sig av med en av elitseriens främsta forwards.
laget före jaget...att kanske kunna få en 2-3 spets-/koplementspelare som i förlängningen gör hela laget bättre måste ju vara bättre än att förlita oss på EN spelare som (om vi ska vara realistiska) med största sannolikhet haft sin topp och borde ha en dalande formkurva. Med ålder borde även skadorna kunna komma mer frekvent.

missförstå mig rätt linkan är en klasspelare med elitseriens känsligaste handleder men det kanske är dags att vända blad och börja på ett nytt djurgårdskaptiel?

den svåra biten blir ju att hitta dom där 2-3 spets-/komplementspelarna. vad som funkat i en förening behöver inte fungera i vår förening osv...gruppdynamik är ett gissel:-/
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

m0ng00se skrev: laget före jaget...att kanske kunna få en 2-3 spets-/koplementspelare som i förlängningen gör hela laget bättre måste ju vara bättre än att förlita oss på EN spelare som (om vi ska vara realistiska) med största sannolikhet haft sin topp och borde ha en dalande formkurva.
Snälla, vi får verkligen inga bra 2-3 spelare för den lönen Linkan får. Har vi inte tillräckligt med komplements & utfyllnadsspelare i nuläget...? Svaret är ett rungande "JA!".

Förstår man inte Linkans vikt, inte enbart poängmässigt utan även den faktorn att han själv har varit anledningen för många att gå på våra hemmamatcher de senaste säsongerna, så har man inte koll på läget för fem jävla öre.

Dalande formkurva? Njae, tycker inte riktigt det va sett till hans poängskörd senaste säsongen. Förstår inte folk vart vi skulle vara om vi inte hade haft honom de senaste åren...? :roll:
Bild
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av spiik »

http://www.hockeyexpressen.se/elitserie ... or-schweiz

Det känns faktiskt inte som om Ryssland är ett riktigt alternativ. Han pratar ju själv om att det ska vara någonstans bra att bo och även i Schweiz kommer den sociala aspekten fram. Så då kan väl Ryssland tänkas ligga ganska avlägset till, då känns Schweiz som ett större hot för DIFs del just nu. Hur mycket väger det in att han har sin dotter här? Någon som vet hur ofta han träffar henne?
Blue Brigade Sthlm
Bigge
Inlägg: 1086
Blev medlem: 2005-06-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Bigge »

-daniel- skrev:
m0ng00se skrev: laget före jaget...att kanske kunna få en 2-3 spets-/koplementspelare som i förlängningen gör hela laget bättre måste ju vara bättre än att förlita oss på EN spelare som (om vi ska vara realistiska) med största sannolikhet haft sin topp och borde ha en dalande formkurva.
Snälla, vi får verkligen inga bra 2-3 spelare för den lönen Linkan får. Har vi inte tillräckligt med komplements & utfyllnadsspelare i nuläget...? Svaret är ett rungande "JA!".

Förstår man inte Linkans vikt, inte enbart poängmässigt utan även den faktorn att han själv har varit anledningen för många att gå på våra hemmamatcher de senaste säsongerna, så har man inte koll på läget för fem jävla öre.

Dalande formkurva? Njae, tycker inte riktigt det va sett till hans poängskörd senaste säsongen. Förstår inte folk vart vi skulle vara om vi inte hade haft honom de senaste åren...? :roll:
Och om Linkan går sönder nästa säsong och blir borta ska vi säga, halva säsongen? Vilken ska då stå för hans poängskörd i vårt lag?

Därför förstår jag och håller med Mongoose ang att det är riskabelt att förlita sig på en spelare hela tiden. 2-3 spelare istället för Linkan som kanske delar på hans poängskörd och helst mer, hade varit mycket bättre och kanske gjort LAGET bättre. Menar inte 2-3 spelare för Linkans lön. självklart kostar det mer. Men kanske värt det i längden då vi har tre klass spelare istället för en.

Blir överlycklig om Linkan skriver på för oss igen, så missförstå mig inte.
Men då hoppas jag att han får som han vill, fler klass spelare i laget. Verkar ibland eller jag får känslan av att han inte vill bära DIF på axlarna alltid, eftersom han alltid efterfrågat och begärt att DIF ska plocka in fler klass spelare i laget. Så han slipper det ansvaret själv kanske?
Men jag känner inte Linkan så .....
There is no I in TEAM!!!!
Användarvisningsbild
-daniel-
Inlägg: 12859
Blev medlem: 2008-01-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av -daniel- »

Bigge skrev:
-daniel- skrev:
m0ng00se skrev: laget före jaget...att kanske kunna få en 2-3 spets-/koplementspelare som i förlängningen gör hela laget bättre måste ju vara bättre än att förlita oss på EN spelare som (om vi ska vara realistiska) med största sannolikhet haft sin topp och borde ha en dalande formkurva.
Snälla, vi får verkligen inga bra 2-3 spelare för den lönen Linkan får. Har vi inte tillräckligt med komplements & utfyllnadsspelare i nuläget...? Svaret är ett rungande "JA!".

Förstår man inte Linkans vikt, inte enbart poängmässigt utan även den faktorn att han själv har varit anledningen för många att gå på våra hemmamatcher de senaste säsongerna, så har man inte koll på läget för fem jävla öre.

Dalande formkurva? Njae, tycker inte riktigt det va sett till hans poängskörd senaste säsongen. Förstår inte folk vart vi skulle vara om vi inte hade haft honom de senaste åren...? :roll:
Och om Linkan går sönder nästa säsong och blir borta ska vi säga, halva säsongen? Vilken ska då stå för hans poängskörd i vårt lag?

Därför förstår jag och håller med Mongoose ang att det är riskabelt att förlita sig på en spelare hela tiden. 2-3 spelare istället för Linkan som kanske delar på hans poängskörd och helst mer, hade varit mycket bättre och kanske gjort LAGET bättre. Menar inte 2-3 spelare för Linkans lön. självklart kostar det mer. Men kanske värt det i längden då vi har tre klass spelare istället för en.

Blir överlycklig om Linkan skriver på för oss igen, så missförstå mig inte.
Men då hoppas jag att han får som han vill, fler klass spelare i laget. Verkar ibland eller jag får känslan av att han inte vill bära DIF på axlarna alltid, eftersom han alltid efterfrågat och begärt att DIF ska plocka in fler klass spelare i laget. Så han slipper det ansvaret själv kanske?
Men jag känner inte Linkan så .....

Jag förstår vad du menar men det som jag tycker är något absurt i hela den här debatten är att vissa verkar tro att vi betalar hutlösa pengar för Linkan och att vi istället skulle kunna värva spelare åt höger & vänster istället för honom. Visst, han kostar en slant men skulle vi gå ut och leta andra toppspelare i samma kaliber så skulle man nog få öppna plånboken med minst 50% till.

Det är absolut en risk att ha en spelare som bär laget på sina axlar, men om alternativet är 2-3 st halvsopiga medelmåttor så väljer man så klart 1st klassspelare i form av Linkan - trots risken att han kan gå sönder.

Jag tror det är så enkelt att OM vi får loss de här 25 miljonerna Larsson pratar om så kommer vi signa Mackan, och då vill garanterat Linkan vara kvar. Får vi däremot inte loss de här pengarna så är det tveksamt om vi har råd att gå med på hans lönekrav, samt att risken är uppenbar att han inte vill vara kvar för att det inte satsas tillräckligt.
Bild
Användarvisningsbild
Busmicke
Inlägg: 186
Blev medlem: 2007-08-22
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Busmicke »

Det är väl självklart att Linkan avvaktar för att se hur hans eventuella klubb kommer att gruppera sig inför nästa säsong. Linkan är en vinnare, han vill inte missa slutspelet igen.
Får vi till en bra trupp så kommer säkerligen det locka Linkan att stanna kvar, jag får känslan av att det är det han helst av allt vill. Men vem vill spela i ett lag som inte är med och slåss om "medaljerna".

Detsamma gäller säkert fler tänkbara spelare, har vi en bra trupp så vill fler vara med i gänget så är det ju.

Jag tror inte att det är pengarna som kommer att övertala Linkan, det är omgivningen han får.
sportfåne
Inlägg: 447
Blev medlem: 2008-04-10
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av sportfåne »

Det känns som att det är dags för DIF att värva någon snart, alla andra klubbar är i full gång men sina nyförvärv. Vi har i och försig nästan hela truppen klar och det vi behöver är spelare för första kedjan och då kan det vara värt att vänta men hur länge? Linkan måste fortfarande vara prio ett att skriv på nytt kontrakt sen ser jag att vi behöver minst en klassback och en klassforward till. Om nu Marcus Nilson kommer har vi klart en klassforward till men han gör lite farligt bra ifrån sig i VM och får flera utlänska lags ögon på sig men jag tror och hoppas att mackan visar hjärtat. Som back skulle jag gärna se johan fransson som jag tycker är en mycket skicklig back. Om han nu är en klassback eller inte får vi väll se.
DIF <3
mankan
Inlägg: 79
Blev medlem: 2007-02-20

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av mankan »

Tycker också det är dags för en värvning snart.. Trött på alla rykten hela tiden vill se någon som verkligen kritar på för oss!. Självklart vill jag som många andra ha kvar Bremberg men att sitta & vänta allt för länge på hans underskrift kan vara en risk, för skulle han nu sticka så kan andra bra spelare på marknaden ha hittat andra klubbar för förlorar vi honom så ska ju spelaren som tar hans plats ha klass.. Orolig också för Mackan han har gjort ett bra vm vilket kan göra att andra klubbar med bättre ekonomi kan vilja ha honom hoppas han går efter sitt hjärta & kommer hem :) ..
Mankan
Användarvisningsbild
Busmicke
Inlägg: 186
Blev medlem: 2007-08-22
Ort: Stockholm

Re: Silly Season 2009/2010 - nyförvärv, förluster och lagbygget.

Inlägg av Busmicke »

Jag personligen har nästan gett upp hoppet om Mackan.
Hans insattser i VM tror jag räcker till en chans till "over there".
Dock kanske han kan komma hem efter halva säsongen då jag inte tror att han håller måttet där borta en hel säsong.
Låst