Försäsongsträning

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

har fundera lite kring försäsongsträningen. I min glans dagar så var ju försäsongsträningen någonting nödvändigt ont och då speciellt springning. Varför kör man 3000m springning? Vad för nytta har man av att kunna springa som hockeyspelare? Varför gör man inte mer hockeybetonat cooperstest, typ 5000m inlines med full utrustning eller nått sånt?

skulle var aintressant att höra fystränarna upplägget kring försästräningen och varför man gör som man gör för att träna upp kondition, styrka, spänst och förebygga skador m.m

hoppas man inte kör på "som man alltid gjort" utan våga prova lite nytt och vara lite inovativ.
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 47
Blev medlem: 2007-03-03
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Försäsongsträning

Inlägg av Beast »

Jag håller med dig om att springa 3 km inte är den optimala träningen. Jag tror (och hoppas) att fystränarna i DIF vet hur man ska förbereda spelarna inför den nya säsongen.

Det optimala borde ju vara att köra mycket intervallträning. Spelarna är ju inne och jobbar max i cirka 40 sekunder. Sen in i båset och vila cirka 1-1,5 minuter. Det är alltså syreupptagningsförmågan man måste träna upp. Att springa 3 km på en bra tid är inte något som säger något om spelarens kondition ute på isen.
lankan
Inlägg: 19
Blev medlem: 2008-10-16

Re: Försäsongsträning

Inlägg av lankan »

Beast skrev:Jag håller med dig om att springa 3 km inte är den optimala träningen. Jag tror (och hoppas) att fystränarna i DIF vet hur man ska förbereda spelarna inför den nya säsongen.

Det optimala borde ju vara att köra mycket intervallträning. Spelarna är ju inne och jobbar max i cirka 40 sekunder. Sen in i båset och vila cirka 1-1,5 minuter. Det är alltså syreupptagningsförmågan man måste träna upp. Att springa 3 km på en bra tid är inte något som säger något om spelarens kondition ute på isen.
Coopertest etc. (3 km löpning alltså) används för att mäta syreupptagningsförmåga bl.a.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

lankan skrev:
Beast skrev:Jag håller med dig om att springa 3 km inte är den optimala träningen. Jag tror (och hoppas) att fystränarna i DIF vet hur man ska förbereda spelarna inför den nya säsongen.

Det optimala borde ju vara att köra mycket intervallträning. Spelarna är ju inne och jobbar max i cirka 40 sekunder. Sen in i båset och vila cirka 1-1,5 minuter. Det är alltså syreupptagningsförmågan man måste träna upp. Att springa 3 km på en bra tid är inte något som säger något om spelarens kondition ute på isen.
Coopertest etc. (3 km löpning alltså) används för att mäta syreupptagningsförmåga bl.a.
är det inte cykeltest med slangar för munnen kopplade till nån maskin som mäter syreupptagningsförmåga? Hur påverkar en sån "mjuk" parameter som löptsteg ett cooperstest? Jag skulle säga att det har en rätt stor påverkan.

håller helt med. intervallträning måste ju vara optimal och då kanske 40-60 seks intervaller men skippa springningen kör inlinesintervaller istället.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

nu finns det ju den här sk "fusk-"/plastisen som fungerar på liknande sätt som vanlig is. den borde man ju med fördel kunna använda sig av i försäsongsträningen. lite "again!, again", AGAIN!" (för er som sett miracle) borde ju kunna göra susen!
Vi_e_Djurgårn
Inlägg: 145
Blev medlem: 2006-12-06
Ort: Uppsala

Re: Försäsongsträning

Inlägg av Vi_e_Djurgårn »

Men snälla, det låter ungefär som om ni tror att spelarna endast springer 3km...

Klart man kör intervaller också, de lär ju köra allting. Tro mig man har säkert fystränare som varit med längre än vissa här inne har levt, så ni behöver inte oroa er.
Användarvisningsbild
136_Djurgårdare
Inlägg: 829
Blev medlem: 2007-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Försäsongsträning

Inlägg av 136_Djurgårdare »

Vi_e_Djurgårn skrev:Men snälla, det låter ungefär som om ni tror att spelarna endast springer 3km...

Klart man kör intervaller också, de lär ju köra allting. Tro mig man har säkert fystränare som varit med längre än vissa här inne har levt, så ni behöver inte oroa er.
Håller med, fystränarna har en extremt bra koll på vad som bör ingå i en försäsong för att få ut maximalt under säsongen sen. Finns ingen anledning att varken oroa sig eller komma med tips till hur det ska gå till.
Jimmie Ölvestad är Djurgår'n Hockey.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

136_Djurgårdare skrev:
Vi_e_Djurgårn skrev:Men snälla, det låter ungefär som om ni tror att spelarna endast springer 3km...

Klart man kör intervaller också, de lär ju köra allting. Tro mig man har säkert fystränare som varit med längre än vissa här inne har levt, så ni behöver inte oroa er.
Håller med, fystränarna har en extremt bra koll på vad som bör ingå i en försäsong för att få ut maximalt under säsongen sen. Finns ingen anledning att varken oroa sig eller komma med tips till hur det ska gå till.
Mmm dom kan säkert sina saker som dom hållt på med "längre än vissa här inne har levt" men kan dom vara inovativa och nytänkande?

Kan lätt dra paralleller till mitt jobb där det finns ett gäng 50 plusare som kör vidare i gamla hjulspår med parollen "så här har vi alltid gjort"

Think outside the box!
Sirrebirre
Inlägg: 120
Blev medlem: 2006-11-12
Ort: Visby

Re: Försäsongsträning

Inlägg av Sirrebirre »

Är det någon i denna tråd som över huvudtaget spelat ishockey?

Om ni nu inte har det så kan jag förklara för er varför man skall ha en Grundkondition!!!

Helvete, använd era hjärnor ibland...
Djurgår'n tills jag dör !
Användarvisningsbild
Beast
Inlägg: 47
Blev medlem: 2007-03-03
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Försäsongsträning

Inlägg av Beast »

Sirrebirre skrev:Är det någon i denna tråd som över huvudtaget spelat ishockey?

Om ni nu inte har det så kan jag förklara för er varför man skall ha en Grundkondition!!!

Helvete, använd era hjärnor ibland...

Jo jag har spelat ishockey och jag är nu tränare. Har gått många utbildningar och kan försäkra dig att man pratar mycket om att föra in "den vanliga" träningen även på barmarksträningen. Att få in de tankesätt som man vill ha på isen, in jobba stenhårt 30-40 sekunder, sen vila 40-70 sekunder. Men jag litar på de fystränare man har i DIF. De tankar jag har fått fram är de budskap vi tränare får på våra utbildningar.
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

Sirrebirre skrev:Är det någon i denna tråd som över huvudtaget spelat ishockey?

Om ni nu inte har det så kan jag förklara för er varför man skall ha en Grundkondition!!!

Helvete, använd era hjärnor ibland...
Självklart har man lirat hockey och lirar fortfarande men numera mer på plojnivå än vad det var förut.

Helt klart ska man ha en grundkondition helt ritkigt! men vad jag är ute efter är en mer hockeybetonad träning för att få fram denna grundkondition (plus andra egenskaper en hockeyspelare behöver: styrka, spänst smidighet osv)

Den här artikeln tyckte jag var bra och gav en del svar --> http://www.difhockey.se/nyhet.php?news=5743

Jag vidhåller nog fortfarande att man kan optimera försäsongsträningen så att den blir mer hockeyrelaterad:-)
Sirrebirre
Inlägg: 120
Blev medlem: 2006-11-12
Ort: Visby

Re: Försäsongsträning

Inlägg av Sirrebirre »

Ok, då är vi nästan på samma sida. Det är ingen vits att träna intervall om du inte har någon grundkondition..
Djurgår'n tills jag dör !
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

Sirrebirre skrev:Ok, då är vi nästan på samma sida. Det är ingen vits att träna intervall om du inte har någon grundkondition..
Korrekt! men det är faktiskt möjligt att träna kondition på andra sätt än att springa och eftersom "vi" sysslar med hockey där löpning inte ingår som ett moment vad jag vet (rätta mig gärna om jag har fel Sirrebirre) så borde man i mitt tycke kunna göra denna konditionsträning mer hockeyrelaterad.
Sirrebirre
Inlägg: 120
Blev medlem: 2006-11-12
Ort: Visby

Re: Försäsongsträning

Inlägg av Sirrebirre »

Till en viss mån, men ingenting slår gammal hederlig löpning när det gäller att bygga en grundkondition. Vilket det är givet i vilken fysisk sport man än utövar. även om man sedan bygger vidare med intervaller istället för löpning så kan man inte bortse ifrån den. :)
Djurgår'n tills jag dör !
m0ng00se
Inlägg: 1479
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Försäsongsträning

Inlägg av m0ng00se »

jag tycker det är riktigt bra att vara mångfacetterad som barn/tidig ungdom och hålla på med många sporter och lek men senare när man har kommit så långt att man satsar på hockey då ska man f-n äta, sova och skita hockey! ;D
Skriv svar