Klacktråden - allt som rör klacken och publiken i övrigt

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hawk
Inlägg: 1543
Blev medlem: 2006-09-06
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Munkedal västkusten

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Hawk »

AnteKr skrev:Jag vill ta upp 2 saker. Jag håller med sthlm_dif om klackledaren, behöver inte säga så mycket mer eftersom du tagit upp allt.

Nr2 (tror det var mot Timrå) VARFÖR i HELVETTE startar folk och sjunger "Vi ska vinna SM-guldet" och ALLA sjunger "Spöar Gnaget, Hammarby". Det är för fan inte fotboll ni tittar på, Hammarby finns för fan inte äns i hockey längre, och AIK spelar i en annan jävla serie. Blir så jävla förbannad, ska tilläggas att jag står och sjunger med i alla ramsor, men här höll jag tyst.

Vi kan sjunga "Vi ska vinna SM-guldet" men då får vi byta ut Gnaget och Hammarby mot t.ex HV, Färjestad, eller mot vilken annat ELITSERIE LAG som hällst bara det inte är Gnaget och Hammarby.
Håller med... Varför sjunga om aik eller bajen? Ni som sjunger om dessa pack, förklara gärna varför(för jag förstår inte) handlar det om när vi möter s(aik) kan jag förstå, men Det verkar som att det är mycket fotbolls ramsor i klacken.

Men vad vet jag en liten sill från västkusten :?
Norjo
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Norjo »

Vem bryr sig? Ska vi sitta och byta ut texterna så fort det inte är sant eller? Byta ut "Vi är bäst i stan" till "Vi är sämst i stan" om vi är sämre än ett Stockholmslag?
AnteKr
Inlägg: 77
Blev medlem: 2009-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av AnteKr »

Thomaso skrev:
AnteKr skrev:Nr2 (tror det var mot Timrå) VARFÖR i HELVETTE startar folk och sjunger "Vi ska vinna SM-guldet" och ALLA sjunger "Spöar Gnaget, Hammarby". Det är för fan inte fotboll ni tittar på, Hammarby finns för fan inte äns i hockey längre, och AIK spelar i en annan jävla serie. Blir så jävla förbannad, ska tilläggas att jag står och sjunger med i alla ramsor, men här höll jag tyst.

Vi kan sjunga "Vi ska vinna SM-guldet" men då får vi byta ut Gnaget och Hammarby mot t.ex HV, Färjestad, eller mot vilken annat ELITSERIE LAG som hällst bara det inte är Gnaget och Hammarby.
Jag tycker att just "Vi ska vinna SM-guldet" är en klockren ramsa som redan blivit lite utav en modern klassiker.
Blir lite rädd över allt snack i överlag om fotboll hit & hockey dit. Jag har inget emot att det tex finns en blårandig
tröja på Hovet eller en hockeytröja på Stadion. Tvärtom, det gör mig så jävla glad & stolt som Djurgårdare att ständigt
påminnas om hur otroligt bra vi har det. Vi är större än en ishockeyförening, större än en fotbollsförening.
Vi är Djurgårdens Idrottsförening! Stockholms Stolthet - Mesta Mästarna

Synd att du inte tog ton i "Vi ska vinna SM-guldet", det gjorde jag...
Men å andra sidan sjöng jag även med i Kisa Magnussons KLASSISKA "Åh en sådan härlig dag", gjorde inte du det?

Visst, vi möter inte bajen & aik på a-lagsnivå längre men vi möter dom motvilligt varje dag på dagis, i skolan, på arbetet, på träningen eller på stan.
En stor del av vår identitet finns i vår överlägsenhet emot våra ofrivilliga rumskamrater.

I övrigt så håller jag med sthlm_DIF.
Du har motiverat en riktigt bra anledning till att sjunga "Vi ska vinna SM-guldet" (orginal text) men jag kommer stå fast vid att det känns otroligt fånigt att sjunga om lag som inte finns i Hockey.

Vad skulle hända om vi började sjunga en hatramsa eller en annan ramsa om Färjestad eller HV på Stadion eller på ett derby på Råttsunda? Skulle inte vara så populärt.

På din fråga om jag sjöng med i "Åh en sådan härlig dag" så var det en dum fråga. Klart jag gör det. Efter VARJE match går jag hem med en röst som knappt kan prata, och behöver vila.

Alla till Hovet imorgon, och ALLA till kebab-tälje på torsdag.
Användarvisningsbild
Thomaso
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-10-17
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Thomaso »

Du har motiverat en riktigt bra anledning till att sjunga "Vi ska vinna SM-guldet" (orginal text) men jag kommer stå fast vid att det känns otroligt fånigt att sjunga om lag som inte finns i Hockey.
Ok, vi delar uppfattning helt enkelt.
Vad skulle hända om vi började sjunga en hatramsa eller en annan ramsa om Färjestad eller HV på Stadion eller på ett derby på Råttsunda? Skulle inte vara så populärt.
Det finns inte. Där har vi väl skillnaden.
På din fråga om jag sjöng med i "Åh en sådan härlig dag" så var det en dum fråga. Klart jag gör det. Efter VARJE match går jag hem med en röst som knappt kan prata, och behöver vila.
Det finns inga dumma frågor...

Åh en sådan härlig dag, Djurgår´n vann, Djurgår´n vann
Åh en sådan härlig dag, Djurgår´n vann, Djurgår´n vann
Djurgår´n é det bästa laget, spöar Hammarby och Gnaget.
Åh en sådan härlig dag, gamla fina Djurgår´n vann.


Nåja...
AnteKr
Inlägg: 77
Blev medlem: 2009-01-21
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av AnteKr »

Thomaso skrev:

Åh en sådan härlig dag, Djurgår´n vann, Djurgår´n vann
Åh en sådan härlig dag, Djurgår´n vann, Djurgår´n vann
Djurgår´n é det bästa laget, spöar Hammarby och Gnaget.
Åh en sådan härlig dag, gamla fina Djurgår´n vann.


Nåja...
Jaja :P jag ser mig besegrad :P
Philip.dif
Inlägg: 32
Blev medlem: 2009-02-23
Ort: Täby

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Philip.dif »

i dagens match mot Skellefteå så märkte jag en sak, detta har förmodligen redan hänt bara eftersom jag varit allt för inne i spelet för att dra ett öga uppåt, men det är allt för många som sitter ned uppåt i klacken, fan en klack är en klack, märkte att många satt längst upp förutom några människor och dem som satt ställde sig bara upp när DIF gjorde mål eller när ramsan "Stå upp om ni älskar DIF" drogs igång, känns som att vissa människor inte läser när man beställer biljetter eller bara köper dem bara för att de är de billigaste på hovet..

Om man ska stå i klacken så ska man stödja DIF hela matchen, man står och sjunger, inte sitter och stör sig på att man inte ser pga av att andra står.
JK är Sveriges Bästa Hockeyklack!!!<3
Användarvisningsbild
kalle99
Inlägg: 218
Blev medlem: 2005-09-30
Ort: Haddonfield Illinois , 31 th October 1978

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av kalle99 »

Min egen idé: Nya Djurgårds sången låter så här: Melodin är "Stockholm i mitt hjärta från allsången på Skansen (läs : Djurgården).

Laget i vårt hjärta.......jaa det är Djuuuurgården. Ja... vi skall kämpa och kriiiiga ....SM-Guld ääär vårt mål. Jaga, tackla och skjuuta...ända tills pucken når mååål. Jaaa vi är Djurgårdens IIIIF....Ja vi är Djurgårdens hockey laag



Skulle vara underbart att höra denna sjungas av 9000 personer samtidigt med melodin i högtalaren. Tänk er... Alla skulle tänka på Djurgårn hockey då man sjunger Allsången på skansen.



:)
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av lilleman »

kalle99 skrev:Min egen idé: Nya Djurgårds sången låter så här: Melodin är "Stockholm i mitt hjärta från allsången på Skansen (läs : Djurgården).

Laget i vårt hjärta.......jaa det är Djuuuurgården. Ja... vi skall kämpa och kriiiiga ....SM-Guld ääär vårt mål. Jaga, tackla och skjuuta...ända tills pucken når mååål. Jaaa vi är Djurgårdens IIIIF....Ja vi är Djurgårdens hockey laag



Skulle vara underbart att höra denna sjungas av 9000 personer samtidigt med melodin i högtalaren. Tänk er... Alla skulle tänka på Djurgårn hockey då man sjunger Allsången på skansen.



:)
Nej, jag tyckte inte att det förslaget var bra...tyvärr!

Vi ska heller inte behöva ha melodin i högtalarna. Vi är väl inte Brynäs(eller vilket jävla bondlag det nu kan tänkas vara) som har en speakern i högtalarna som klackledare.

Men kul att du försöker-fortsätt så!
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Användarvisningsbild
Crashmash
Inlägg: 2030
Blev medlem: 2006-09-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Crashmash »

kalle99: Du vill alltså byta ut och kasta bort SFGD?
Användarvisningsbild
kalle99
Inlägg: 218
Blev medlem: 2005-09-30
Ort: Haddonfield Illinois , 31 th October 1978

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av kalle99 »

Crashmash skrev:kalle99: Du vill alltså byta ut och kasta bort SFGD?
Njaa! Men känns som om mitt förslag skulle kunna vara ett komplement snarare. Håller med tidigare inlägg att man inte behöver blanda in högtalarna. Klacken räcker till så väl ändå.
Låten känns väldigt förknippad med Djurgården som stadsdel dessutom.
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Inlägg: 1737
Blev medlem: 2008-04-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sthlm_dif »

Haha, nu har AIK snott en DIF ramsa också...
Våran "Vi e Djurgårn, vi e Djurgårn, super Djurgårn, ifrån stan", har dom nu tagit ifrån oss. Dom sjunger istället "Vi e gnaget, vi e gnaget, vi e gnaget, aik"... Patetiskt är ordet.
Och nyss sjöng dom "sämre klack än bajen"...
LHCs klack är tydligen inte ensamma om att endast sno ramsor från DIF och Bajen
Vi hatar ajk!
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
Thomaso
Inlägg: 12
Blev medlem: 2007-10-17
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Thomaso »

Vi é gnaget aik - Alla hatar oss...

Det är en av gnagets äldre ramsor & den klev nog upp på läktarn innan internet ens tog över det svenska hushållet. Ta're chill kamrat.
Användarvisningsbild
sthlm_dif
Inlägg: 1737
Blev medlem: 2008-04-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av sthlm_dif »

Thomaso skrev:Vi é gnaget aik - Alla hatar oss...

Det är en av gnagets äldre ramsor & den klev nog upp på läktarn innan internet ens tog över det svenska hushållet. Ta're chill kamrat.
Ja, mycket möjligt att ni har en gammal ramsa som går så. Men det var inte så AIKs klack sjöng. Ni sjöng som jag skrev ovan "Vi é gnaget, vi é gnaget, vi é gnaget, aik" och inte något annat i stil med att "alla hatar oss".
Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården
Användarvisningsbild
DIFmanglarn
Inlägg: 76
Blev medlem: 2005-10-25
Säsongskort: Ja
Ort: Bagis

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av DIFmanglarn »

sthlm_dif skrev:
Thomaso skrev:Vi é gnaget aik - Alla hatar oss...

Det är en av gnagets äldre ramsor & den klev nog upp på läktarn innan internet ens tog över det svenska hushållet. Ta're chill kamrat.
Ja, mycket möjligt att ni har en gammal ramsa som går så. Men det var inte så AIKs klack sjöng. Ni sjöng som jag skrev ovan "Vi é gnaget, vi é gnaget, vi é gnaget, aik" och inte något annat i stil med att "alla hatar oss".
Jesus...
1, Om du kollar under thomasos avatar så ser du en bild som tydligt visar att han är ständig medlem i DIF hockey. Därför håller han troligtvis inte på gnaget.
2, Vi e gnaget är lika gammal som tipsextra. Kommer urpsrungligen Millwall men både DIF och gnaget har sjungit den sedan slutet av 70-talet. Skillnaden är att de har snott den rakt av från Millwall "No one likes us, we don't care" ("Alla hatar oss, vafan gör det?") medan vi har en lite egen version.

Man blir fan mörkrädd när man märker hurpass dåligt pålästa många av våra supportrar är. Vad är det för fel med att läsa igenom krönikorna på exempelvis 14433.net eller Järnkaminerna (vars sida numera dessvärre är ersatt med en temporär men den ordinare hemsidan hade MASSOR med bra läsning)?
Bild
Slutspel
Inlägg: 223
Blev medlem: 2009-01-05
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Klacktråden - Järnkaminerna

Inlägg av Slutspel »

En tanke om våra Järnkaminssånger!

Varför inte sjunga
Hardy Nilsson Järnkaminer - Hårde Hardys Järnkaminer och ibland växla och sjunga "den gamla" Johansson Järnkaminer - Monténs Järnkaminer? Då fokuserar vi mest på Hardy och ibland får de andra två va med på ett hörn! :!:
Skriv svar