Big Ben!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Big Ben!

Inlägg av lilleman »

Vem e du att ge mig order? Jag känner att jag ska kunna skriva mina åsikter, vad jag tror om saker och ting, utan att en ung tonåring ska ge mig order att hålla käften.

Varför ska jag hylla folk jag inte vill hylla? Eller rättelse, jag känner folk som hängde på den här insamlingen men som jag vet gör mycket bra saker. De går på matcherna, sjunger och massor av annat, därför kan jag hylla dom. Men jag tänker ALDRIG hylla den här gärningen, att skänka pengar till DIF Hockey. Aldrig![/quote]

Precis som du säger så har alla rätt till sina åsikter och så är även min åsikt i detta fall.

Det känns som du säger olika saker om samma sak. Först så ska du hylla dem som skänkte pengar samtidigt som de gick på matcherna, sjunger etc... etc... Efter det så säger du att du aldrig tänker hylla detta iniativ och de som skänkte pengar. Men de människor du känner skänkte ju pengar och de hyllar du?
Så om jag förstått det rätt så hyllar du alla de människor som går på matcher, sjunger, köper läsk, mat etc... och samtidigt skänker pengar?

Har jag förstått det rätt...?[/quote]

Du är inte sann... När du säger att du har rätt till din åsikt så stämmer det visserligen, men vart i din "order" till mig uttryckte du en åsikt? Du lekte moderator och inget annat.

För att sen svara på den andra delen av ditt, enligt mig, korkade inlägg så är det väldigt enkelt. En fin jämförelse är väl denna..

Säg att du har en lillebror, något eller några år yngre än dig. Din lillebror betyder väldigt mycket för dig, han har kanske många fina egenskaper som människa. Men så en dag utför din lillebror EN GÄRNING, exempelvis snattar från en affär och åker dit. Den gärningen kan du aldrig stötta eller acceptera, men dina känslor för din bror ändras väl inte?

Samma sak här. De personer jag hyllar för att de går på matcherna, köper mat, souvenirer osv osv är underbara människor. Men den gärning, att de ska ha skänkt pengar till DIF Hockey, är en gärning jag inte kan hylla.

Det är en jävla skillnad att hylla människor och gärningar. En grymt stor skillnad, och det borde du lära dig, tycker jag...[/quote]

Ber om ursäkt för att jag missförstod ditt inlägg!

Då förstår jag inte, varför kan du inte hylla denna gärning?
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Re: Big Ben!

Inlägg av Highwind »

Om Djurgårdens Hockeyintressenter (visst heter de så?) kan "satsa" (skänka) miljontals kronor så kan väl gemene man också bidra utifrån sina ekonomiska resurser. En ädel handling.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Big Ben!

Inlägg av Kojak »

Highwind skrev:Om Djurgårdens Hockeyintressenter (visst heter de så?) kan "satsa" (skänka) miljontals kronor så kan väl gemene man också bidra utifrån sina ekonomiska resurser. En ädel handling.
"En ädel handling."
Egentligen borde jag säga "I rest my case" men det lär väl ingen fatta misstänker jag.

Blanda inte ihop Djurgårdens Hockeyintressenter. Deras pengar kan påverka på ett annat sätt, de jobbar dessutom med andra frågor så som Hovet och andra "intressanta" bitar för DIF Hockey.

Det ni skänker är en piss i Nilen. Omöjligt att jämföra.

Eftersom Lilleman frågar och jag vill svara så finns det risk för att jag verkar tjatig eller att jag upprepar mina argument, men jag ska försöka få det att låta nyanserat.

DIF Hockey har vissa inkomstkällor. Jag ska inte säga att jag vet om alla, men de som de flesta här inne borde veta om kan jag nämna. Sponsorer (Classe och hans gäng är helt underbara här!!!) är viktigt som fan. Men hur många sponsorer får DIF om publiken uteblir, exempelvis? Vem vill sponsra DIF om vi inte har publik? Var ädel, köp biljetter. Har du pengar över som du funderar på att skänka bort, köp en till biljett och ta med en kompis istället - Det mår DIF Hockey bra av och sponsorerna blir nöjdare av att få synas inför fler personer.

Har du tagit med en kompis men fortfarande har pengar över. Köp en läsk, chips, chocklad, korv eller vad som helst som kan vara tänkbart inne på arenan. Det är en usel deal DIF Hockey har nu med 50% av vinsten på kringförsäljningen, men utan publik som köper så kan den här dealen ALDRIG bli bättre i framtiden. Så var ädel, hjälp DIF idag med att handla i kioskerna.

Har du FORTFARANDE pengar över gå då bort till något av de souvenirstånd som finns. Köp en souvenir till dig och din kompis. Det här är en kanonidé. Bär din tröja, mössa, halsduk och var glad - Ha de på dig när du är ute och ränner runt och hjälp DIF genom att bli en mänsklig reklampelare. "Fan vilken snygg tröja, den ska jag ha också!" Så kommer det låta från andra Djurgårdare. Resultatet? Istället för att skänka pengarna så har ni köpt souvenirer som andra vill ha, vilket renderar i mycket mer pengar för DIF.

Nu kanske ni tänker "Nu har jag gjort allt. Nu har jag hundra kronor över till att skänka pengar". Uselt arguemtn. Det kommer bli fler matcher, det kommer nya souvenirer, det kommer nya chanser att spendera pengarna på DIF Hockey och därmed hjälpa dom! Lägg den här hundringen i en "DIF-Burk". Använd sen pengarna på DIF Hockey i någon av de former jag nämnt tidigare. Jag är helt övertygad om att det gynnar DIF mer än om de bara skänks bort.

En ädel handling att skänka pengar? Nej, det är det inte. Jag tycker inte det. Det är mer ädelt att hjälpa DIF genom de gärningar jag nämnt här ovanför. Då blir det precis som DIF Hockeyintressenter, ni arbetar för Djurgårdens bästa fast på olika sätt. Att bara skänka dom ger inte lika stor effekt.

Hoppas alla fattar nu!!!

Krossa Tälje!
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Big Ben!

Inlägg av lilleman »

Kojak skrev:
Highwind skrev:Om Djurgårdens Hockeyintressenter (visst heter de så?) kan "satsa" (skänka) miljontals kronor så kan väl gemene man också bidra utifrån sina ekonomiska resurser. En ädel handling.
"En ädel handling."
Egentligen borde jag säga "I rest my case" men det lär väl ingen fatta misstänker jag.

Blanda inte ihop Djurgårdens Hockeyintressenter. Deras pengar kan påverka på ett annat sätt, de jobbar dessutom med andra frågor så som Hovet och andra "intressanta" bitar för DIF Hockey.

Det ni skänker är en piss i Nilen. Omöjligt att jämföra.

Eftersom Lilleman frågar och jag vill svara så finns det risk för att jag verkar tjatig eller att jag upprepar mina argument, men jag ska försöka få det att låta nyanserat.

DIF Hockey har vissa inkomstkällor. Jag ska inte säga att jag vet om alla, men de som de flesta här inne borde veta om kan jag nämna. Sponsorer (Classe och hans gäng är helt underbara här!!!) är viktigt som fan. Men hur många sponsorer får DIF om publiken uteblir, exempelvis? Vem vill sponsra DIF om vi inte har publik? Var ädel, köp biljetter. Har du pengar över som du funderar på att skänka bort, köp en till biljett och ta med en kompis istället - Det mår DIF Hockey bra av och sponsorerna blir nöjdare av att få synas inför fler personer.

Har du tagit med en kompis men fortfarande har pengar över. Köp en läsk, chips, chocklad, korv eller vad som helst som kan vara tänkbart inne på arenan. Det är en usel deal DIF Hockey har nu med 50% av vinsten på kringförsäljningen, men utan publik som köper så kan den här dealen ALDRIG bli bättre i framtiden. Så var ädel, hjälp DIF idag med att handla i kioskerna.

Har du FORTFARANDE pengar över gå då bort till något av de souvenirstånd som finns. Köp en souvenir till dig och din kompis. Det här är en kanonidé. Bär din tröja, mössa, halsduk och var glad - Ha de på dig när du är ute och ränner runt och hjälp DIF genom att bli en mänsklig reklampelare. "Fan vilken snygg tröja, den ska jag ha också!" Så kommer det låta från andra Djurgårdare. Resultatet? Istället för att skänka pengarna så har ni köpt souvenirer som andra vill ha, vilket renderar i mycket mer pengar för DIF.

Nu kanske ni tänker "Nu har jag gjort allt. Nu har jag hundra kronor över till att skänka pengar". Uselt arguemtn. Det kommer bli fler matcher, det kommer nya souvenirer, det kommer nya chanser att spendera pengarna på DIF Hockey och därmed hjälpa dom! Lägg den här hundringen i en "DIF-Burk". Använd sen pengarna på DIF Hockey i någon av de former jag nämnt tidigare. Jag är helt övertygad om att det gynnar DIF mer än om de bara skänks bort.

En ädel handling att skänka pengar? Nej, det är det inte. Jag tycker inte det. Det är mer ädelt att hjälpa DIF genom de gärningar jag nämnt här ovanför. Då blir det precis som DIF Hockeyintressenter, ni arbetar för Djurgårdens bästa fast på olika sätt. Att bara skänka dom ger inte lika stor effekt.

Hoppas alla fattar nu!!!

Krossa Tälje!
Men eftersom "dealen" nu är så att DIF just nu bara får 50% av det som köps i kioskerna, är det inte bättre att skänka samma massa pengar som man skulle köpt för och alla dem går till DIF istället?

Det tycker jag i alla fall!

Gott nytt år!
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Big Ben!

Inlägg av Kojak »

lilleman skrev: Men eftersom "dealen" nu är så att DIF just nu bara får 50% av det som köps i kioskerna, är det inte bättre att skänka samma massa pengar som man skulle köpt för och alla dem går till DIF istället?

Det tycker jag i alla fall!

Gott nytt år!
Ja precis, så länge som vi inte äger och driver Hovet själva så lär ju det smaka mumma när Globe Arena blir missnöjda med DIF för att deras besökare inte köper något ur kioskerna utan skänker de istället. Kanonbra hyresgäst? Skulle inte tro det.
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Big Ben!

Inlägg av lilleman »

Kojak skrev:
lilleman skrev: Men eftersom "dealen" nu är så att DIF just nu bara får 50% av det som köps i kioskerna, är det inte bättre att skänka samma massa pengar som man skulle köpt för och alla dem går till DIF istället?

Det tycker jag i alla fall!

Gott nytt år!
Ja precis, så länge som vi inte äger och driver Hovet själva så lär ju det smaka mumma när Globe Arena blir missnöjda med DIF för att deras besökare inte köper något ur kioskerna utan skänker de istället. Kanonbra hyresgäst? Skulle inte tro det.
Eller så märker dem att de måste höja "dealen" för att besökarna ska komma...
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Big Ben!

Inlägg av Kojak »

lilleman skrev:
Kojak skrev:
lilleman skrev: Men eftersom "dealen" nu är så att DIF just nu bara får 50% av det som köps i kioskerna, är det inte bättre att skänka samma massa pengar som man skulle köpt för och alla dem går till DIF istället?

Det tycker jag i alla fall!

Gott nytt år!
Ja precis, så länge som vi inte äger och driver Hovet själva så lär ju det smaka mumma när Globe Arena blir missnöjda med DIF för att deras besökare inte köper något ur kioskerna utan skänker de istället. Kanonbra hyresgäst? Skulle inte tro det.
Eller så märker dem att de måste höja "dealen" för att besökarna ska komma...
Haha... Skulle du själv, om du var chef, "höja" den dealen? 50% av vinsten. "Låt oss jobba, betala alla löner, alla utgifter och sen ge DIF 80% av vinsten. Fan vad mycket pengar vi kommer tjäna!"...

Kommer aldrig ske. Det som krävs är att DIF själva får ta över all drift på Hovet, men det är en annan fråga. Nej, så länge som den här dealen finns så ska vi utnyttja den. Eran insamling kommer ändå aldrig uppnå de summor som DIF får genom denna deal. Så lägg de på kioskerna, och vill ni inte det, lägg det på souvenirer?
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
lilleman
Inlägg: 1267
Blev medlem: 2007-01-21
Ort: Franska rivieran

Re: Big Ben!

Inlägg av lilleman »

[.[/quote]

Eller så märker dem att de måste höja "dealen" för att besökarna ska komma...[/quote]

Haha... Skulle du själv, om du var chef, "höja" den dealen? 50% av vinsten. "Låt oss jobba, betala alla löner, alla utgifter och sen ge DIF 80% av vinsten. Fan vad mycket pengar vi kommer tjäna!"...

Kommer aldrig ske. Det som krävs är att DIF själva får ta över all drift på Hovet, men det är en annan fråga. Nej, så länge som den här dealen finns så ska vi utnyttja den. Eran insamling kommer ändå aldrig uppnå de summor som DIF får genom denna deal. Så lägg de på kioskerna, och vill ni inte det, lägg det på souvenirer?[/quote]

Vet du vad...?

Vi lägger ner här. Diskussionen leder ingenstans.
Gott nytt på dig och alla andra!
Lycka är, trots allt, att vara Djurgårdare.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Re: Big Ben!

Inlägg av Kall-El »

Intäktsmässigt är det nog bättre om du istället för att köpa korven väljer att gå på en extra match, eller varför inte fimpa alla former av "kiosk-köp" och istället gå på 2-3 matcher mer sett över en säsong? Om jag förstått intäktsdelen rätt skulle föreningen DIF vinna mer på fler sålda biljetter jämfört med om samma summa lades på mat och dryck.

Sedan är ju frågan hur mycket pengar som tjänas på souvernier? Hur stor del av priset på en vara blir vinst?

Jag tror alltså att intäkterna blir hyfsat små på dessa varor...
Lugnet
Inlägg: 246
Blev medlem: 2006-12-04

Re: Big Ben!

Inlägg av Lugnet »

Det stämmer vad du skriver Kall-El. Biljett och medlemskapsintäkterna är större än souvenir och matförsäljningen. Nästan all försäljning av biljetter och medlemskap går direkt till kassan medan försäljning av souvenirer, går ca 50% till dito.

Kojak har haft många goda synpunkter i sina inlägg och jag håller med om det mesta, men om man har ett par slantar över och en trava med souvenirer hemma så kanske man känner för att slänga in ett par slantar på kontot.
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Big Ben!

Inlägg av Kojak »

Bra siffror...

Vi leker med tanken. Tre personer skänker hundra kronor till DIF. Det är 300 kronor rakt ner i Djurgårdens kassa.

Tre personer köper en varsin souvenir för hundra kronor. Det är 150 kronor rakt ner i Djurgårdens kassa, om det här med 50% stämmer.

Skillnaden? De tre sista personerna bär sin souvenir, som en mänsklig reklampelare, och de på så sätt får tio andra personer att vilja köpa samma souvenir. Då är det helt plötligt 500 plus 150 kronor som går till Djurgårdens kassa.

Jag är övertygad om att det lönar sig att köpa souvenirer istället för att skänka pengar.

Krossa HV!
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Användarvisningsbild
Diffe89
Inlägg: 1130
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Trallkrogen
Kontakt:

Re: Big Ben!

Inlägg av Diffe89 »

50%-dealen gäller väl kioskerna, inte souvenirer? Hoppas att DIF tjänar mer än 50% av vinsten på souvenirerna som säljs...
Användarvisningsbild
Don_T
Inlägg: 809
Blev medlem: 2005-07-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Vasastan

Re: Big Ben!

Inlägg av Don_T »

Diffe89 skrev:50%-dealen gäller väl kioskerna, inte souvenirer? Hoppas att DIF tjänar mer än 50% av vinsten på souvenirerna som säljs...
Man brukar räkna på en vinst på 50% på souvenirer, inköp minus personalkostnad. Mindre om det är rea. Fast av vinsten är det 100 % till DIF på souvenirer.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Lugnet
Inlägg: 246
Blev medlem: 2006-12-04

Re: Big Ben!

Inlägg av Lugnet »

Ovanstående stämmer.
Lugnet
Inlägg: 246
Blev medlem: 2006-12-04

Re: Big Ben!

Inlägg av Lugnet »

Löning!

Innebär självfallet att man förutom fortsätter gå på matcherna, även köper souvenirer, käkar och dricker ett och annat, men också att man kastar in en slant på difhockeys konto:

Bankgironummer 5201-2796
Skriv svar