Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Norjo
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Norjo »

warrant skrev:
Och vilket stockholmserby var utsålt denna säsong ??
Påstår du att det är p.g.a våld som publiksiffrorna varit lägre i år på derbyn? Våld är något som funnits på stockholmsderbyn i årtionden och är knappast ett nytt fenomen för i år.

Aik-DIF i våras hade nästan slutsålt med 34000 drygt i publik förresten.
Användarvisningsbild
warrant
Inlägg: 2632
Blev medlem: 2007-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av warrant »

Och senaste derbyt mot bajen då ?
Klart som fan det beror på våldet..
Norjo
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Norjo »

warrant skrev:Och senaste derbyt mot bajen då ?
Klart som fan det beror på våldet..
Det kan inte ha att göra med att både vi och bajen hade i princip inget alls att spela för? Varför har vi haft höga publiksiffror under i princip hela 2000-talet trots att våldet funnits där? Om vi och bajen hade legat i topp hade det garanterat varit över 25000 på plats.

Under 2007 var det lika mycket slagsmål utanför och matcher blev ofta avbrutna. Trots det hade derbyna höga siffror.
Jeremy Roenick
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-10-18

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Jeremy Roenick »

Hur som helst så förlorar vi snarare publik på att det vevas än tvärt om!
Norjo
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Norjo »

Jeremy Roenick skrev:Hur som helst så förlorar vi snarare publik på att det vevas än tvärt om!
Kanske det. Men det är inte en så stor avgörande fråga för publiksnittet som ni vill få det till.
Användarvisningsbild
alltidoavs1
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-30
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av alltidoavs1 »

Vi, Djurgårdens IF, har en stor skara medgångs supportrar.
Jeremy Roenick
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-10-18

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Jeremy Roenick »

alltidoavs1 skrev:Vi, Djurgårdens IF, har en stor skara medgångssupportrar.
...som bara kommer när Järnkaminerna "storsatsar".
Användarvisningsbild
warrant
Inlägg: 2632
Blev medlem: 2007-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av warrant »

Norjo skrev:
warrant skrev:Och senaste derbyt mot bajen då ?
Klart som fan det beror på våldet..
Det kan inte ha att göra med att både vi och bajen hade i princip inget alls att spela för? Varför har vi haft höga publiksiffror under i princip hela 2000-talet trots att våldet funnits där? Om vi och bajen hade legat i topp hade det garanterat varit över 25000 på plats.

Under 2007 var det lika mycket slagsmål utanför och matcher blev ofta avbrutna. Trots det hade derbyna höga siffror.

Du tror inte att småbarns föräldrar får nog till slut av allt våld..
När det enda media skriver om efter ett derby är våldet..
Klart att vissa tröttnar..
Användarvisningsbild
andersson013
Inlägg: 86
Blev medlem: 2007-12-03

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av andersson013 »

Kan någon byta namn på denna tråd till "STORA överdrivar tråden".

Varken du eller jag har en aning om vad dom pratar om i DIF styrelsen en dag som denna! Att sluta gå på hockey pga detta är som att sluta gå till allsången på skansen för att två gäng började bråka i korvkön. Vist det är förjävligt och sånt ska inte hända. Men inte fan slutar man gå på hockey pga detta?!?!

Väldigt stora DIF-hjärtan verkar ni ha när allt står och faller med en sån här incident.
Djurgårdare på landsbyggden
Norjo
Inlägg: 51
Blev medlem: 2008-01-14

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Norjo »

warrant skrev:
Norjo skrev:
warrant skrev:Och senaste derbyt mot bajen då ?
Klart som fan det beror på våldet..
Det kan inte ha att göra med att både vi och bajen hade i princip inget alls att spela för? Varför har vi haft höga publiksiffror under i princip hela 2000-talet trots att våldet funnits där? Om vi och bajen hade legat i topp hade det garanterat varit över 25000 på plats.

Under 2007 var det lika mycket slagsmål utanför och matcher blev ofta avbrutna. Trots det hade derbyna höga siffror.

Du tror inte att småbarns föräldrar får nog till slut av allt våld..
När det enda media skriver om efter ett derby är våldet..
Klart att vissa tröttnar..
Mycket möjligt. Har inget att göra med det vi pratade om. Vi pratade korrelation mellan sänkt publksnitt och ökat våld och jag kan inte se en sådan korrelation.
Jeremy Roenick
Inlägg: 117
Blev medlem: 2008-10-18

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av Jeremy Roenick »

De som rycker lätt på axlarna över det som inträffande igår är förmodligen män i åldern 15-25 som är ensamstående utan barn och som tycker att det här med idrottsrelaterat våld är lite ball ändå.

De har som enda argument att passion är hat och hat är passion.

Jag har bara en sak att säga dessa: "Väx upp för f-n!"

ÄLSKA DIF - SKIT I ÖVRIGA LAG!
Användarvisningsbild
DIFmanglarn
Inlägg: 76
Blev medlem: 2005-10-25
Säsongskort: Ja
Ort: Bagis

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av DIFmanglarn »

Vafan ska man säga, det är pinsamt att folk kissar ner sig av rädsla för nånting som inte hände. Att DFG skulle börja klappa på ungar, gubbar och julgranar? Tror ni på allvar att det skulle inträffa? Stökigt har det ALLTID varit kring matcherna och gillar man inte det så bör man söka nya intressen eller åtminstånde inte stå i klacken. Klacken har inte, ska inte och kommer aldrig bli en söndagsskola. Står man i klacken så får man vara förberedd på att saker kan hända, speciellt när det gäller riskmatcher. Men folk kan ju lugna sig med att det oftast inte händer nåt, som igår tex.
Bild
xcomken
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-03-01

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av xcomken »

xxwinniehxx skrev:
xcomken skrev:
xxwinniehxx skrev:Som tidigare skribenter skrivit, sluta överdriv för guds skull! När ska folk förstå att det krävs en balansgång mellan sånt här och att inte ha något drag på läktaren överhuvudtaget? Vill man ha bra drag på hockey/fotbolls-matcher kommer det gå överstyr ibland också.. tyvärr är det så det funkar. Synd om biljettanten som fick stryptaget bara, inte världens smartaste att ställa sig där i vägen själv kanske.. stryptag på ordningsvakter kan dock aldrig försvaras.

Bara att välja.. drag (och lite "överhets" ibland), eller knappt något drag alls.
Har man den synen som du skriver ovan så tycker jag det är skrämmande.Och på sikt va tror du att det skulle leda till om man inte stävjar ex det som hände igår?

Stävja är klart man skall göra. Och jag lade inte direkt i några personliga värderingar i det jag skrev.. ville bara få fram att i REGEL kommer det alltid gå överstyr till slut om man vill ha ett överjävligt drag på läktarna. Är inte det sambandet rätt tydligt?

Den där fyllogubben med djurgårdskepan som försökte hjälpa biljettanten förresten, han jublade knappt när det blev mål och gick fem minuter innan matchen var slut..
Så du menar att det inte går att ha en bra stämning på läktarna utan att inslaget från igår finns med??? då förstår jag ingenting.Personligen tycker jag att det är jättekul när klacken är stor och det blir bra stämning.men jag ser inget samband som behöver finns som du beskriver ovan

Vad det gäller fyllgubben, så förstår jag inte din nedvärderande syn.Med ditt resonemang så är inte jag Djurgårdare heller? eller rätt typ av supporter i dina ögon? jag missade inte en match på 12 år stog i klacken åkte på bortamatcher etc,, för en 10 år sen nu.Nu mer sitter jag på sittplats med vänner och bekanta och har trevligt inte varje match men många då familjen och grabbens hockeyspelande går före, är man ingen riktig supporter då eller? eller vad är det som gäller.Jag har vänner som lägger in miljonbelopp i Djurgården som inte heller står i klacken, är dom heller inga riktiga djurgårdare?

Hur gör ni på era arbetsplatser om ni/du jobbar, spöar ni på arbetskamrater och pekar finger för att nån gillar ett annat lag där också? det här är ett gäng snor ungar som försöker få uppmärksamhet och spela balla.Töntar i mina ögon.
LiteOn
Inlägg: 126
Blev medlem: 2007-08-14

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av LiteOn »

Att en del förvirrade, våldshetsande kan rättfärdiga det som skedde och försöka att soppa detta under mattan är en sak, men att Djurgården som
organisation inte reagerar över detta beteende är för mig ledsamt och skrämande.

Om inte man säger ifrån "första" gången man upplever att något som händer är fel och icke ett hållbart beteende så blir det flerfaldigt mycket svårare att säga ifrån "gång två...tre...fyra" det händer.
Till slut är Djurgåden i ett läge där man upplevs utifrån tycka sånt här beteende vara helt acceptabelt och något av ett normaltillstånd. I ett sånt läge kommer det bli svårare att hitta företag som "flaggar" med sina företagslogor och anseende i samband med Djurgården,
vilket påverkar ekonomin oerhört negativt för Djurgården eller så är det så att man som organisation tycker att detta är acceptabelt.


Även svårare kommer det att bli att få 2-barnsfarsan som tar med sina söner på hockeymatch, en farsa som när kvällen är slut, har spenderat för nästan lika mycket på Djurgården, som vad ett säsongskort i klacken kostar... i köpta matchtröjor, flaggor, biljetter, kaffe, läsk och glass.

När vi tappar dessa åskådare är vi illa ute då krasst sett de som har klackbiljetter knappt lämnar ett överskott ekonomiskt utan deras bidrag är mest med lite stämningssång och tyvärr också en del våldsamheter.

Om man låter detta passera denna gång, vad är då gränsen för att yttala sig nästa gång?
Det kan ju inte vara att ta strypgrepp på personal, Stoppad match och hotade andra betalande åskådare på Hovet. Detta har man ju då accepterat tidigare. vad är det som krävs nästa gång? Grov misshandel, ett stort antal skadade.Nån som dör

Hade Svensk fotboll tagit tag i detta med bråken på arenan redan ifrån början så hade vi inte haft detta problem inom fotbollen idag. tyvärr så verkar ishockey göra om fotbollens misstag.
I England har man ju verkligen tagit krafttag inom detta område och en sådan här incident sker inte längre där, i supporterkulturens huvudland där de första ramsorna stals ifrån långt innan youtube fanns...
xcomken
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-03-01

Re: Djurgårdens IF - Rögle, 26/12 2008 - Storsatsningen, del 1!

Inlägg av xcomken »

LiteOn skrev:Att en del förvirrade, våldshetsande kan rättfärdiga det som skedde och försöka att soppa detta under mattan är en sak, men att Djurgården som
organisation inte reagerar över detta beteende är för mig ledsamt och skrämande.

Om inte man säger ifrån "första" gången man upplever att något som händer är fel och icke ett hållbart beteende så blir det flerfaldigt mycket svårare att säga ifrån "gång två...tre...fyra" det händer.
Till slut är Djurgåden i ett läge där man upplevs utifrån tycka sånt här beteende vara helt acceptabelt och något av ett normaltillstånd. I ett sånt läge kommer det bli svårare att hitta företag som "flaggar" med sina företagslogor och anseende i samband med Djurgården,
vilket påverkar ekonomin oerhört negativt för Djurgården eller så är det så att man som organisation tycker att detta är acceptabelt.


Även svårare kommer det att bli att få 2-barnsfarsan som tar med sina söner på hockeymatch, en farsa som när kvällen är slut, har spenderat för nästan lika mycket på Djurgården, som vad ett säsongskort i klacken kostar... i köpta matchtröjor, flaggor, biljetter, kaffe, läsk och glass.

När vi tappar dessa åskådare är vi illa ute då krasst sett de som har klackbiljetter knappt lämnar ett överskott ekonomiskt utan deras bidrag är mest med lite stämningssång och tyvärr också en del våldsamheter.

Om man låter detta passera denna gång, vad är då gränsen för att yttala sig nästa gång?
Det kan ju inte vara att ta strypgrepp på personal, Stoppad match och hotade andra betalande åskådare på Hovet. Detta har man ju då accepterat tidigare. vad är det som krävs nästa gång? Grov misshandel, ett stort antal skadade.Nån som dör

Hade Svensk fotboll tagit tag i detta med bråken på arenan redan ifrån början så hade vi inte haft detta problem inom fotbollen idag. tyvärr så verkar ishockey göra om fotbollens misstag.
I England har man ju verkligen tagit krafttag inom detta område och en sådan här incident sker inte längre där, i supporterkulturens huvudland där de första ramsorna stals ifrån långt innan youtube fanns...
Mycket av det du skriver känns rätt.Men tydligen så är man inte godtagbar supporter om man inte står i klacken med ett rabbaterat säsongskort för vissa*ler*.
Skriv svar