Hur länge får tränarna stanna?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2332
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Buford »

Jag har läst igenom ditt inlägg Kojak och förstår ditt resonemang. Jag är för ett tränarbyte eftersom någonting måste hända. Jag vill se en reaktion ifrån ledningen, att dom visar handlingskraft. Jag håller med dig om det sitter i huvudet på hela laget. Men om tränare och spelare har har hamnat i denna sitts och inte kan ta sig ur så måste det ske någonting. Det är tränarnas jobb att väcka spelarna och om dom inte är förmögna att göra detta, då de själva har hamnat i samma dilemma, så måste en annan kraft till. Du föreslår att plocka in en mental coach eller nåt, visst! Fungerar det så blir ingen gladare än jag. Herrar Montén/Johansson har säkert kunskaperna och engagemang, men det krävs mer än det för att leda ett lag. Klarar dom av de mentala bitarna? Det ser inte så ut. Men jag vill, åter igen, se en reaktion.
jimmy77
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-12-04

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av jimmy77 »

Nu får det vara nog. Dif spelar som yra höns. Det finns inga linjer alls i spelet allt går på chans och försvarsspelet är pojklagsmässigt. Monten pratade för ett antal matcher sedan om att gå tillbaka till grunderna men det är svårt när det inte finns något grundspel. Det är dags för styrelsen att agera innan vi spelar i allsvenskan. På tal om styrelsen verkar det finnas en hel del att göra där med eftersom det är dom som är ansvariga för den här situationen. Kan inte förstå ni som pratar om att stödja M/J när spelet ser ut som det gör, ser ni på matcherna eller dricker ni bara öl och hejar? Hurvida det finns plats i budgeten för att sparka tränarna säger jag finns det plats i budgeten för tomma lätare? Jag hoppas att jag har fel i min kritik och att det vänder men det finns inget i spelet som dif har visat upp som tyder på det.
Användarvisningsbild
Caveman
Inlägg: 2480
Blev medlem: 2006-10-20
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Caveman »

jimmy77 skrev:Nu får det vara nog. Dif spelar som yra höns. Det finns inga linjer alls i spelet allt går på chans och försvarsspelet är pojklagsmässigt. Monten pratade för ett antal matcher sedan om att gå tillbaka till grunderna men det är svårt när det inte finns något grundspel. Det är dags för styrelsen att agera innan vi spelar i allsvenskan. På tal om styrelsen verkar det finnas en hel del att göra där med eftersom det är dom som är ansvariga för den här situationen. Kan inte förstå ni som pratar om att stödja M/J när spelet ser ut som det gör, ser ni på matcherna eller dricker ni bara öl och hejar? Hurvida det finns plats i budgeten för att sparka tränarna säger jag finns det plats i budgeten för tomma lätare? Jag hoppas att jag har fel i min kritik och att det vänder men det finns inget i spelet som dif har visat upp som tyder på det.
Det är väldigt många som gnäller på Montén, men Micke Johansson då? Montén hade väl hand om försvarsspelet förra säsongen & då gick det väl ganska bra? Micke däremot, vad gör han förutom att han är en DIF-legend?
jimmy77
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-12-04

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av jimmy77 »

Caveman skrev:
jimmy77 skrev:Nu får det vara nog. Dif spelar som yra höns. Det finns inga linjer alls i spelet allt går på chans och försvarsspelet är pojklagsmässigt. Monten pratade för ett antal matcher sedan om att gå tillbaka till grunderna men det är svårt när det inte finns något grundspel. Det är dags för styrelsen att agera innan vi spelar i allsvenskan. På tal om styrelsen verkar det finnas en hel del att göra där med eftersom det är dom som är ansvariga för den här situationen. Kan inte förstå ni som pratar om att stödja M/J när spelet ser ut som det gör, ser ni på matcherna eller dricker ni bara öl och hejar? Hurvida det finns plats i budgeten för att sparka tränarna säger jag finns det plats i budgeten för tomma lätare? Jag hoppas att jag har fel i min kritik och att det vänder men det finns inget i spelet som dif har visat upp som tyder på det.
Det är väldigt många som gnäller på Montén, men Micke Johansson då? Montén hade väl hand om försvarsspelet förra säsongen & då gick det väl ganska bra? Micke däremot, vad gör han förutom att han är en DIF-legend?
De har du rätt i men man kan inte leva på gammla meiter och då menar jag monten. Han var nog ansvarig för backarna förra säsongen men försvarspel spelas av hela laget och det börjar redan i anfalls zon. Det är det jag menar med ett grundspel, en genomtänkt taktik som fungerar över hela banan. Dom går ju bort sig hela tiden och står fel.
Steelmountain
Inlägg: 129
Blev medlem: 2008-11-18

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Steelmountain »

Emil Svelander skrev:
Lädersliparen skrev:
Fricke skrev:har aldrig sett än sämre målvakt än Wesslau eller större skämt i båset än Montén).
Det kommer bli en lång kall vinter...
Personligen känns Wesslau betydlig vassare i kassen än Ridderwall. Statistiken ljuger inte där heller. Wesslau gjorde en klart godkänd insats idag. Som sagt. Min personliga åsikt :-)
Du kan inte mena allvar? I detta fall ljuger statistiken. Wesslau har en otroligt omodern stil och släpper returer hit och dit hela tiden. Han glider dessutom iväg från målet så fort det kommer påhälsning.

Tror att vårt bedrövliga försvarsspel till stor del beror på vårt otroligt darriga målvaktsspel, som på allvar inleddes mot SSK hemma.




Håller helt med här. Wesslau sitter och väntar in skotten utan att ha en tanke på vad som händer i nästa situation. Han försöker kopiera J. Gustavsson i fbk men han är ljusår snabbare än wesslau. Låt Riddarn stå oavsett hur det går framöver.
DIF 4 EVER
Inlägg: 317
Blev medlem: 2005-06-09

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av DIF 4 EVER »

Sparka tränarna nu! Det måste hända nåt. Det är billigare och enklare att sparka 2 pers än ett helt lag. Micke och Montén har uppenbarligen inte lyckats motivera det här laget som med nuvarnade trupp lätt borde kunna nå slutspel att prestera.

Montén stod för flera matcher sen och pratade om att gå tillbax till grunderna. Bara tomt snack. Det har inte fungerat alls. Hur meriterad är egentligen Montén? Har aldrig hört talas om honom innan han kom till DIF. Micke har ju iaf spelat hockey på en hög nivå och har hjärta för klubben även om han inte har så vassa meriter tränarmässigt. Jag ställer mig starkt frågande till Montén.

Sparka tränarna nu och ersätt dem med vad som helst. Det kan i alla fall inte gå sämre än det gör nu. Annars kommer kvalserien vara ett faktum i vår, DIF har en otroligt negativ trend. jag är heller inte säker på att DIF kommer klara kvalserien med bl.a. ett elitlag till och Leksand m.m.

Agera nu ledningen! Sen kan det vara för sent!
Brutus
Inlägg: 77
Blev medlem: 2006-12-02

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Brutus »

Brutus skrev:
Kojak skrev:
-daniel- skrev:För mig personligen handlar det knappast om att Herr Montén flinar i båset; det stör mig visserligen något enormt men det är ju en petitess i sammanhanget. Det jag som mest opponerar mig emot är bristen på grundspel DIF lyckats visa upp under den här säsongen. Ytterst är det givetvis en tränares ansvar att få ihop ett gäng och göra att de agerar just som ett lag. Vi har spelarmaterial att prestera ett någotsånär tryggt grundspel, men det har liksom lyst med sin frånvaro något så kapitalt denna säsong att man inte riktigt förstår hur det lyckas se så bedrövligt ut.

Till Montén / Johanssons försvar kan man ju säga att stommen i laget försvann när Daniel Larsson åkte över till NHL, och den faktorn har ju visat sig ganska övertydig då ingen av våra keeprar har mäktat med att axla det stora ansvaret första spaden i DIF innebär. Backarna blir osäkra och fladdriga och vi får inte tryggheten bakåt, men trots detta anser jag att man kan kräva en annan skärpa i laget och en press från tränarna att; prestera (dvs ge 110% i varenda jävla byte) annars har du inget här att göra. Spela ett rakare försvarspel, försök inte krånga dig ur situationer etc.etc. Det handlar om Elitserie-hockey, inte Division 4.
Det där är, mestadels, konstruktiv kritik. Kanske kritiken också ska riktas till värvningsansvariga om vi nu ska kritisera enskilda personer?

Jag är övertygad om att Montén jobbar stenhårt för att nå det här du säger, och jag lovar, jag tänker bevisa för samtliga hur mycket Montén jobbar för lagets bästa!

När det gäller hans ledaregenskaper... Ett silver med J20? Arbetat med hockey på heltid flera år och fortfarande väldigt ung. Tänk dig vad han kan göra om något år med mer erfarenhet!

Unga tränare är en annan fråga också för elitserien. Vilka tränare ska vi se i elitserien när alla gamla stofiler försvinner?

Så.. Ge fan i att sparka Montén, ge fan i att kräva hans avgång! Jag och Diffe89 blir inte ensamma om att riva ner banderoller om de sätts upp, det kan jag garantera!
1. Ett stenhårt jobb gör Montén säkerligen. Det är jag övertygad om att alla på den nivån gör. Det är nog mer en fråga om kapacitet. Unga talangfulla spelare som tas ut i landslagen är ofta med för att "se och lära". Vad gör man med tränare som har potential? Jo de är assisterande tränare för att va med och "se och lära".

2 Det är en oerhörd skillnad att ta ett J-20 silver och träna ett lag i elitserien. Man kan inte flytta upp en hel femma från J-20 och spela den mot motståndarens första line. (Liknelse angående Montén och Johanssons rutin)

3. Något måste göras för att få spelarnas självförtroende tillbaka. En ny röst i båset och på träningarna ser jag som det enda alternativet idag, då det är helt omöjligt att värva till sig framgång med rådande ekonomi. Jag ser heller inte att det skulle va bra att skicka ner Garpenlöv eller Södergren i båset för att elda på spelarna, det är inte det som saknas. Det saknas en rutinerad herre typ "Putte", Lasse Falk eller "Boorken" som har en tydlig spelidé. Det måste finnas en trygghet att falla tillbaka på då det inte klaffar eller de dagar motståndarna inte har en dålig dag. Låt vår nuvarande duo ta ett steg tillbaka, det kanske skulle gynna dom på längre sikt. Elitidrott handlar om att prestera här och nu, inte om en vecka eller en månad eller till och med om ett år.

Sen ska man inte sluta att gå på matcherna bara för att det går lite tungt för tillfället. Inget är väl bättre än en seger då det behövs som mest. Det får bli uppryckning på den fronten om DIF skall överleva på sikt.
orkar inte skriva en jätte harang igen så jag citerar mig själv, och lägger till lite mer...

Det är slående likheter i dagens DIF med Brynäs förra året. BIF kickade ut Boorken efter en gungig start och lät den helt orutinerade men sympatiske Olof Östblom ta över laget. När sedan kvalserien va ett faktum så tog man tillbaka Boork och lät han rädda kvar laget i ES. Olof Östblom jobbade säkert häcken av sig för att få laget att prestera, men det funkar inte att ha en tränare med lika stor rutin som lagets juniorer av ES. Publiken i Gävle är precis som publiken i Stockholm jävligt kräsna. Man kan inte sälja in sina matcher på att folk ska ställa upp och betala dyra biljetter bara på dess kärlek till laget. Det måste finnas ett visst mått av underhållning också inbakat i det priset.

Om man ska snacka om spelet så:
Igår så såg det ut som tidigare i 5-5 spelet, raggarhockey som helt saknar linjer. Kommer DIF till en chans så är det enbart pga individuell skicklighet eller ett individuellt misstag av en motståndare.

Boxplay är ett enda stort skämt där samma raggarhockey körs.

Powerplay statiskt, långsamt och fullständigt självförtroendelöst. Inte så konstigt då läget är som det är dock.

Vad beror det på???

Man kan väl bara spekulera om det, men man brukar ju säga att man spelar match som man tränar. Om man tränar på att lira raggarhockey så kommer man spela raggarhockey på matcherna. Man kan kämpa på hur hårt som helst, men kör man åt fel håll i full fart så förvärrar det bara situationen än mer. Man måste använda skallen i dagens ishockey för att vinna matcher. Man måste styra motståndaren till dåliga lägen där det inte är kul/värt att ha pucken. När DIF anfaller så blir det till att åka runt i hörnen, tyvärr så blir det väldigt farligt eftersom det allt som oftast resulterar i en chanspass (omvänd indianare) som inte går hem och motståndaren kan få till en spelvändning typ 3-2 eller 2-1 eftersom två forwards är nere i ena sarghörnet och den tredje är i det andra hörnet. Ena backen täcker upp sargen ovanför de två forwardsen och den andra är i mittzon och hoppas att det inte ska bli ett 3-1 läge.
Vet inte om man tränar och vill att spelet ska se ut så här, men är det så så är det ju inte helt konstigt att spelet i egen zon ser ut som det gör. Det är precis likadant som spelet i offensiv zon, ett enda stort snurrande där man åker runt i bågar och ber om problem. Och efter ett tag blir det brandsläckning på samtliga spelare där man rusar på närmaste brandhärd, en hit och en dit.
Slutsatsen måste bli: Juniorhockey

Vad det gäller det ekonomiska så måste det va ekonomiskt rätt att ta in en Huvudtränare nu, då biljettförsäljningen har havererat. Vad får det kosta att inte ha råd med en tränare till? 2000 eller 4000 personer uteblivna från matcherna? Det är väl sisådär en 12-15 matcher kvar på hemmaplan.

Vi gör ett räkne-exempel:
4000personer x 200kr= 800 000 kr (800 000 x 12= 9 600 000 kr)
6000personer x 200kr= 1 200 000 kr (1 200 000 x 12= 14 400 000 kr)
En lite nätt skillnad på 4 800 000 kr...
Självklart är det väldigt förenklat detta och absolut inte helt rättvisande, men det kommer kosta massor om inte detta dåliga spel snart vänder till lite vinster.

Det blev ganska lång i alla fall, sorry...
Användarvisningsbild
Hr1
Inlägg: 166
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Hr1 »

Kojak skrev:DIF Hockey har en ekonomisk avdelning med VD Claes Forsberg i spetsen. Skön kille, en av de bästa vi har i föreningen!
Nej, Claes är inte VD längre. Sen att DIF inte går ut med det, eller varför är en annan sak...

Att säga att DIF Hockey har koll på ekonomin, vilket du dock inte har sagt, är ett stort jävla skämt, liksom sättet som DIF Hockey styrs på.
Mats Sundin - Jävla Svin!
Hammarby finns inte längre!
24 år sen - gnagarsvin!
Försvinn från DIF, AEG!!
Dulee, Bergh, Huokko och Rådbjer. Allmänna IK – Kvinnomisshandlarnas klubb.
Sundling
Inlägg: 56
Blev medlem: 2007-02-13
Kontakt:

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Sundling »

Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Kojak »

Hr1 skrev:
Kojak skrev:DIF Hockey har en ekonomisk avdelning med VD Claes Forsberg i spetsen. Skön kille, en av de bästa vi har i föreningen!
Nej, Claes är inte VD längre. Sen att DIF inte går ut med det, eller varför är en annan sak...

Att säga att DIF Hockey har koll på ekonomin, vilket du dock inte har sagt, är ett stort jävla skämt, liksom sättet som DIF Hockey styrs på.
OK, mitt fel. Han är marknadsansvarig, det är dock inte ofta jag går in och kollar på "klubbinfo" på den här hemsidan. Men han är fortfarande en skön kille!
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
janne08
Inlägg: 299
Blev medlem: 2007-09-28

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av janne08 »

DIF_Soldier skrev:Upp med en avgångsbanderoll på måndag!

Det ända som jag är helt SÄKER på vad gäller Matchen mot FBK på Lördag är
ser jag en banderoll med texten avgå så kommer inte en krona från mig att landa i hinkarna resten av det här året !!!!!!!!!
spiik
Inlägg: 389
Blev medlem: 2006-12-03
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Kungsholmen

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av spiik »

Ska jag positionera mig så ligger jag mellan de två läger som finns. Jag tror och hoppas att de nuvarnade tränarna kan fixa att vända det här. Mycket är upp till spelarna att mentalt släppa ryggsäcken som dem åker runt och bär på. Samtidigt har allt en gräns och i så fall måste något göras medan det fortfarnade finns en chans. Den risken måste man ta och det går inte att handla returaktivt i ett sådant läge. Då är det försent.

Ett rimligt antagande är att de 2 närmaste matcherna hemma får avgöra. Vinner vi en utav dem så får vi köra vidare på att detta kan vända men inkasserar vi två torsk så finns inget annat alternativ än att förändra på tränarsidan.
Blue Brigade Sthlm
Användarvisningsbild
grandstoff
Inlägg: 227
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Örebro

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av grandstoff »

spiik skrev:Ska jag positionera mig så ligger jag mellan de två läger som finns. Jag tror och hoppas att de nuvarnade tränarna kan fixa att vända det här. Mycket är upp till spelarna att mentalt släppa ryggsäcken som dem åker runt och bär på. Samtidigt har allt en gräns och i så fall måste något göras medan det fortfarnade finns en chans. Den risken måste man ta och det går inte att handla returaktivt i ett sådant läge. Då är det försent.

Ett rimligt antagande är att de 2 närmaste matcherna hemma får avgöra. Vinner vi en utav dem så får vi köra vidare på att detta kan vända men inkasserar vi två torsk så finns inget annat alternativ än att förändra på tränarsidan.
Frågan är om den mentala ryggsäcken kan släppas utan att någon förändring måste ske?
Om allting sköts på samma sätt som det gjorts hittills ("vi gnuggar på som vanligt") hur gör man då som spelare för att lossa de mentala spärrarna? Hur många brandtal har hållts innanför väggarna i Hovet där spelarna knyter näven och tänker "Nu jävlar..." för att sen göra ett präktigt magplask inför hemmapubliken?
Personligen tror jag att om en ny röst kliver in i omklädningsrummet med nya idéer och lösningar kan detta få spelarna att tänka i andra banor. Mycket handlar om att inge hopp och om att lyfta spelare och få dem att tro på vad de gör, men hur lyckas man med det när allt man gjort hittills leder ner till en sista plats i elitserien, sämst +/- av alla lag samt att man är sämsta lag på hemmaplan?

Jag ser ju hemskt gärna att Montén/Johansson lyckas vända det här, men de har inte övertygat mig under de 30 matcher som spelats hittills...
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av Kojak »

grandstoff skrev:
spiik skrev:Ska jag positionera mig så ligger jag mellan de två läger som finns. Jag tror och hoppas att de nuvarnade tränarna kan fixa att vända det här. Mycket är upp till spelarna att mentalt släppa ryggsäcken som dem åker runt och bär på. Samtidigt har allt en gräns och i så fall måste något göras medan det fortfarnade finns en chans. Den risken måste man ta och det går inte att handla returaktivt i ett sådant läge. Då är det försent.

Ett rimligt antagande är att de 2 närmaste matcherna hemma får avgöra. Vinner vi en utav dem så får vi köra vidare på att detta kan vända men inkasserar vi två torsk så finns inget annat alternativ än att förändra på tränarsidan.
Frågan är om den mentala ryggsäcken kan släppas utan att någon förändring måste ske?
Om allting sköts på samma sätt som det gjorts hittills ("vi gnuggar på som vanligt") hur gör man då som spelare för att lossa de mentala spärrarna? Hur många brandtal har hållts innanför väggarna i Hovet där spelarna knyter näven och tänker "Nu jävlar..." för att sen göra ett präktigt magplask inför hemmapubliken?
Personligen tror jag att om en ny röst kliver in i omklädningsrummet med nya idéer och lösningar kan detta få spelarna att tänka i andra banor. Mycket handlar om att inge hopp och om att lyfta spelare och få dem att tro på vad de gör, men hur lyckas man med det när allt man gjort hittills leder ner till en sista plats i elitserien, sämst +/- av alla lag samt att man är sämsta lag på hemmaplan?

Jag ser ju hemskt gärna att Montén/Johansson lyckas vända det här, men de har inte övertygat mig under de 30 matcher som spelats hittills...
Inte ens de första femton, under den tiden då vi inkasserade poäng i sex raka matcher exempelvis?
Nej, namnet "Kojak" har jag inte tagit från en TV-serie även om det råkar finnas en sådan serie. Namnet "Kojak" har en helt annan betydelse för mig!
Användarvisningsbild
grandstoff
Inlägg: 227
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Örebro

Re: Hur länge får tränarna stanna?

Inlägg av grandstoff »

Kojak skrev:Inte ens de första femton, under den tiden då vi inkasserade poäng i sex raka matcher exempelvis?
Nej, det kan jag inte påstå. Inte sedan de två första omgångarna har vi tagit två 3-poängare i rad, och det är just den kontinuiteten jag saknar.

Jag vill se att man kan spela skitdåligt några matcher, men att man ändå lyckas vinna. Kommer bara på ett exempel då det (nästan) inträffat denna säsong, och det är SAIK borta. Nu spelar vi "bra" och dominerar vissa matcher men får ändå stryk med 1-5. :|

Det mesta känns bara frustrerat just nu. Spelarna underpresterar å det grövsta, tränarna finner inga lösningar och vår ordförande gråter ut i media om klubbens usla ekonomi, dåliga förutsättningar och att man kanske tvingas sälja mer av klubben till AEG...
Skriv svar