Idéer för upprustningen av Hovet

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Finns det några konkreta planer på vad som ska hända med Hovet eller är det än så länge bara skisser och förhandlingar?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Inlägg av DIF_Soldier »

Kagen skrev:Finns det några konkreta planer på vad som ska hända med Hovet eller är det än så länge bara skisser och förhandlingar?
Ritningar finns klara har jag hört. Men jag tror ännu inte att renovering kommer att ske än på ett tag.
Säg den glädje som varar
whygeorgia
Inlägg: 35
Blev medlem: 2008-03-03

Inlägg av whygeorgia »

dif_Ludde skrev:Hallo e det bara att börrja skriva här inne eller??
Ajja skit samma.

det jag vill säga anngående detta är att om hovet nu ska rustas upp??
så tycker jag det borde bli någt liknande som
Cloetta center eller Löfbergs lila arena någt mer åt detta håll
dvs få in ett nytt litet etage / våning
då menar jag inga jätte som i globen utan sånna som .. jja dessa nya arenor helt enkellt.


Sen skulle det vara jävligt skönt ifall det blev någon Dif Proppaganda
bakom klacken som någn här i forumet skrev tidigare





och förlåt att jag e lite flummig men det är 1 gången jag är här inne och skriver :wink:
Det vore något! finns inte en dålig plats i de arenorna. MEN..
är det bara jag som tycker det skulle se jävligt dumt ut med 2 feta hockeyarenor precis brevid varran?.
Fnatte79
Inlägg: 191
Blev medlem: 2006-09-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Linköping

Inlägg av Fnatte79 »

Nu ligger det upphandlingar ute i alla fall, där Stockholm Globe Arena Fastigheter AB efterfrågar konsulthjälp för en eventuell ombyggnad eller idéer för en sådan. Kan ju vara generellt inom området... ja ja... kul ändå att det funderas på förhoppningsvis förbättringar. Nya LED-skärmar är ju på gång till Hovet i alla fall...
DIF 4 Ever
Användarvisningsbild
melker
Inlägg: 764
Blev medlem: 2007-11-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Inlägg av melker »

Fnatte79 skrev:Nu ligger det upphandlingar ute i alla fall, där Stockholm Globe Arena Fastigheter AB efterfrågar konsulthjälp för en eventuell ombyggnad eller idéer för en sådan. Kan ju vara generellt inom området... ja ja... kul ändå att det funderas på förhoppningsvis förbättringar. Nya LED-skärmar är ju på gång till Hovet i alla fall...
Låter najs, någon länk till detta? Vill gärna läsa lite mer :)
"Matte Alba har ingen näsa tack vare Håkan Södergren."
Fnatte79
Inlägg: 191
Blev medlem: 2006-09-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Linköping

Inlägg av Fnatte79 »

melker skrev:
Fnatte79 skrev:Nu ligger det upphandlingar ute i alla fall, där Stockholm Globe Arena Fastigheter AB efterfrågar konsulthjälp för en eventuell ombyggnad eller idéer för en sådan. Kan ju vara generellt inom området... ja ja... kul ändå att det funderas på förhoppningsvis förbättringar. Nya LED-skärmar är ju på gång till Hovet i alla fall...
Låter najs, någon länk till detta? Vill gärna läsa lite mer :)
http://www.difhockey.se/nyhet.php?news=4710

Saker rör på sig...
DIF 4 Ever
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

AB Stockholm Globe Arena överlåts till AEG Facilities för 3 miljoner kronor. Avtalsperioden sträcker sig över perioden 2008-2023 och företaget kommer årligen betala hyra till Stockholms stad, baserad på omsättning.

Tre ynka miljoner för ett kontrakt över 15 år. Var det därför DIF behövde AEG? Jag måste ha missuppfattat något för inte kan det väl ha varit p.g.a. detta som DIF var tvugna att sälja till AEG?
Den ynka summan om 3 miljoner hade väl Djurgårdsfamiljen lätt kunnat ragga ihop om de bildat ett eget Arena/Eventbolag.

Nåja, jag känner mig inte särskilt insatt i detta längre.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Pinnen
Inlägg: 134
Blev medlem: 2007-10-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Skåne/Helsingborg

Inlägg av Pinnen »

Kagen skrev:AB Stockholm Globe Arena överlåts till AEG Facilities för 3 miljoner kronor. Avtalsperioden sträcker sig över perioden 2008-2023 och företaget kommer årligen betala hyra till Stockholms stad, baserad på omsättning.

Tre ynka miljoner för ett kontrakt över 15 år. Var det därför DIF behövde AEG? Jag måste ha missuppfattat något för inte kan det väl ha varit p.g.a. detta som DIF var tvugna att sälja till AEG?
Den ynka summan om 3 miljoner hade väl Djurgårdsfamiljen lätt kunnat ragga ihop om de bildat ett eget Arena/Eventbolag.

Nåja, jag känner mig inte särskilt insatt i detta längre.
Säkert, men sen det antal hundra miljoner kronor det kostar att rusta Hovet hade nog blivit svårare..

Dock tycker jag också det låter väldigt konstigt med endast 3 miljoner kronor.. :s
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Kagen skrev:AB Stockholm Globe Arena överlåts till AEG Facilities för 3 miljoner kronor. Avtalsperioden sträcker sig över perioden 2008-2023 och företaget kommer årligen betala hyra till Stockholms stad, baserad på omsättning.

Tre ynka miljoner för ett kontrakt över 15 år. Var det därför DIF behövde AEG? Jag måste ha missuppfattat något för inte kan det väl ha varit p.g.a. detta som DIF var tvugna att sälja till AEG?
Den ynka summan om 3 miljoner hade väl Djurgårdsfamiljen lätt kunnat ragga ihop om de bildat ett eget Arena/Eventbolag.

Nåja, jag känner mig inte särskilt insatt i detta längre.
Tycker detta bara blir mer och mer märkligt. Borde inte DIF och Bajen tillsammans kunnat lagt upp dessa 3 miljoner och sedan tagit hand om driften gemensamt? Självfallet hade man sedan kunnat sätta spelare från de olika juniorlagen att stå i kiosker osv för att dra ner på de kostnaderna.

Egen kontroll över en lite sunkig arena är ekonomiskt sett fasen så mycket bättre än att spela i ett lyxbygge där man saknar detta. Känns som att inkompetens lyser igenom på många plan i den här soppan.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Pinnen skrev: Säkert, men sen det antal hundra miljoner kronor det kostar att rusta Hovet hade nog blivit svårare..

Dock tycker jag också det låter väldigt konstigt med endast 3 miljoner kronor.. :s
Självklart är det så, men AEG rustar Hovet av exakt samma skäl som ett Djurgårdsägt Arenabolag skulle göra; för att tjäna pengar. AEG kan alltså räkna hem en sådan kalkyl meda DIF inte kan det. Det är väl däri skillnaden ligger och på så vis har Mats Larsson & Co naturligtvis rätt.

Jag trodde dock att DIF / BMG skulle ha kompetensen att klara detta själva. Bildat ett eventbolag och räknat hem en kalkyl där Hovet rustas upp. Vore naturligtvis en riktig känga i skrevet på Hammarby men det är nog något som många Djurgårdare skulle kunna leva med.. :wink:
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey
Inlägg: 31
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kall-El skrev:
Kagen skrev:AB Stockholm Globe Arena överlåts till AEG Facilities för 3 miljoner kronor. Avtalsperioden sträcker sig över perioden 2008-2023 och företaget kommer årligen betala hyra till Stockholms stad, baserad på omsättning.

Tre ynka miljoner för ett kontrakt över 15 år. Var det därför DIF behövde AEG? Jag måste ha missuppfattat något för inte kan det väl ha varit p.g.a. detta som DIF var tvugna att sälja till AEG?
Den ynka summan om 3 miljoner hade väl Djurgårdsfamiljen lätt kunnat ragga ihop om de bildat ett eget Arena/Eventbolag.

Nåja, jag känner mig inte särskilt insatt i detta längre.
Tycker detta bara blir mer och mer märkligt. Borde inte DIF och Bajen tillsammans kunnat lagt upp dessa 3 miljoner och sedan tagit hand om driften gemensamt? Självfallet hade man sedan kunnat sätta spelare från de olika juniorlagen att stå i kiosker osv för att dra ner på de kostnaderna.

Egen kontroll över en lite sunkig arena är ekonomiskt sett fasen så mycket bättre än att spela i ett lyxbygge där man saknar detta. Känns som att inkompetens lyser igenom på många plan i den här soppan.
Driftsavtalet innehåller givetvis enorma åtaganden, där den initiala kostnaden på tre miljoner är en droppe i havet. Det säger väl sig självt att Djurgården Hockey inte har en chans i en upphandling när AEG och LiveNation står för motståndet.

När det gäller ditt påstående om att egen kontroll av en sunkig arena är bättre så fanns ju inte det alternativet, upphandligen gällde samtliga arenor i Globenområdet.
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey
Inlägg: 31
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kagen skrev:Jag trodde dock att DIF / BMG skulle ha kompetensen att klara detta själva. Bildat ett eventbolag och räknat hem en kalkyl där Hovet rustas upp. Vore naturligtvis en riktig känga i skrevet på Hammarby men det är nog något som många Djurgårdare skulle kunna leva med.. :wink:
Tyvärr fanns inte det alternativet, upphandligen gällde hela Globenområdet och inte de olika arenorna var för sig. Ganska logiskt för staden att vilja ha det så, de vill ju att området som helhet ska utvecklas och det gör det såklart bäst om driften är samlad hos en aktör.
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Jerker Dammbro skrev:
Kagen skrev:Jag trodde dock att DIF / BMG skulle ha kompetensen att klara detta själva. Bildat ett eventbolag och räknat hem en kalkyl där Hovet rustas upp. Vore naturligtvis en riktig känga i skrevet på Hammarby men det är nog något som många Djurgårdare skulle kunna leva med.. :wink:
Tyvärr fanns inte det alternativet, upphandligen gällde hela Globenområdet och inte de olika arenorna var för sig. Ganska logiskt för staden att vilja ha det så, de vill ju att området som helhet ska utvecklas och det gör det såklart bäst om driften är samlad hos en aktör.
Det var just därför jag lade till att det skulle vara en känga i skrevet för Hammarby (att ett DIF-bolag ägde arenaavtalet för Söderstadion).

Egentligen handlar det ju bara om vilket ben man väljer att stå på. Antingen upphandlar man den kompetens som krävs eller så söker man samarbeten. DIF valde vägen att söka samarbete. Valet av samarbetspartner föll på AEG vilket skapat en debatt som vi inte behöver dra upp en gång till.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Jerker Dammbro skrev:
Kall-El skrev:
Kagen skrev:AB Stockholm Globe Arena överlåts till AEG Facilities för 3 miljoner kronor. Avtalsperioden sträcker sig över perioden 2008-2023 och företaget kommer årligen betala hyra till Stockholms stad, baserad på omsättning.

Tre ynka miljoner för ett kontrakt över 15 år. Var det därför DIF behövde AEG? Jag måste ha missuppfattat något för inte kan det väl ha varit p.g.a. detta som DIF var tvugna att sälja till AEG?
Den ynka summan om 3 miljoner hade väl Djurgårdsfamiljen lätt kunnat ragga ihop om de bildat ett eget Arena/Eventbolag.

Nåja, jag känner mig inte särskilt insatt i detta längre.
Tycker detta bara blir mer och mer märkligt. Borde inte DIF och Bajen tillsammans kunnat lagt upp dessa 3 miljoner och sedan tagit hand om driften gemensamt? Självfallet hade man sedan kunnat sätta spelare från de olika juniorlagen att stå i kiosker osv för att dra ner på de kostnaderna.

Egen kontroll över en lite sunkig arena är ekonomiskt sett fasen så mycket bättre än att spela i ett lyxbygge där man saknar detta. Känns som att inkompetens lyser igenom på många plan i den här soppan.
Driftsavtalet innehåller givetvis enorma åtaganden, där den initiala kostnaden på tre miljoner är en droppe i havet. Det säger väl sig självt att Djurgården Hockey inte har en chans i en upphandling när AEG och LiveNation står för motståndet.

När det gäller ditt påstående om att egen kontroll av en sunkig arena är bättre så fanns ju inte det alternativet, upphandligen gällde samtliga arenor i Globenområdet.
NU menade jag visserligen sunkig arena i den meningen att man valde att INTE rusta upp Hovet. Inget annat.

Skulle för övrigt vara väldigt intressant att få se dessa siffror på de enorma åtagande som de pratas om....
Jerker Dammbro
Djurgården Hockey
Inlägg: 31
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Jerker Dammbro »

Kall-El skrev:
Jerker Dammbro skrev:
Kall-El skrev:
Kagen skrev:AB Stockholm Globe Arena överlåts till AEG Facilities för 3 miljoner kronor. Avtalsperioden sträcker sig över perioden 2008-2023 och företaget kommer årligen betala hyra till Stockholms stad, baserad på omsättning.

Tre ynka miljoner för ett kontrakt över 15 år. Var det därför DIF behövde AEG? Jag måste ha missuppfattat något för inte kan det väl ha varit p.g.a. detta som DIF var tvugna att sälja till AEG?
Den ynka summan om 3 miljoner hade väl Djurgårdsfamiljen lätt kunnat ragga ihop om de bildat ett eget Arena/Eventbolag.

Nåja, jag känner mig inte särskilt insatt i detta längre.
Tycker detta bara blir mer och mer märkligt. Borde inte DIF och Bajen tillsammans kunnat lagt upp dessa 3 miljoner och sedan tagit hand om driften gemensamt? Självfallet hade man sedan kunnat sätta spelare från de olika juniorlagen att stå i kiosker osv för att dra ner på de kostnaderna.

Egen kontroll över en lite sunkig arena är ekonomiskt sett fasen så mycket bättre än att spela i ett lyxbygge där man saknar detta. Känns som att inkompetens lyser igenom på många plan i den här soppan.
Driftsavtalet innehåller givetvis enorma åtaganden, där den initiala kostnaden på tre miljoner är en droppe i havet. Det säger väl sig självt att Djurgården Hockey inte har en chans i en upphandling när AEG och LiveNation står för motståndet.

När det gäller ditt påstående om att egen kontroll av en sunkig arena är bättre så fanns ju inte det alternativet, upphandligen gällde samtliga arenor i Globenområdet.
NU menade jag visserligen sunkig arena i den meningen att man valde att INTE rusta upp Hovet. Inget annat.

Skulle för övrigt vara väldigt intressant att få se dessa siffror på de enorma åtagande som de pratas om....
Hovet följer med i paketet (precis som sunkiga Söderstadion) oavsett om man rustar arenan eller inte.

Angående åtagandena: "AEG Facilities kommer att betala en årlig hyra till Stockholms stad som baseras på intäkten i evenemangsbolaget. Under det första verksamhetsåret innebär affären en resultatförbättring för Stockholm Globe Arena Fastigheter med ca 15 miljoner kronor. Under den 15-åriga avtalsperioden väntas Stockholms stad hyresintäkter öka successivt genom ökad omsättning i evenemangsbolaget. AEG Facilities förvärvar AB Stockholm Globe Arena för 3 miljoner kronor."

Med andra ord kommer AEG att betala 15 miljoner mer till fastighetsbolaget än vad evenemangsbolaget gör idag, en summa som sedan kommer att öka i takt med att omsättningen ökar.
Skriv svar