Nu är det klart - Djurgården Hockey bolagiseras

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Emil Svelander
Inlägg: 1394
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Nu är det klart - Djurgården Hockey bolagiseras

Inlägg av Emil Svelander »

http://stockholm.city.se/sport/2008/04/ ... en_hockey/

Jag är dock något besviken på Mats Larssons uttalanden. Allt är precis som under föregående säsonger: Det snackas mycket om satsningar på spelare hit och dit i början, men sen slutar det med att vi får hit utfyllnadsspelare.

Att deras första prioritet är Stockholmsspelare och inte bra spelare är också väldigt oroväckande... vi har ju redan hela laget med spelare från Stockholm.
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Mycket snack och liten verkstad som alltid vid denna tid på året. Locka med feta satsingar på spelare för att sälja säsongsplåtar och sedan preseneras Edvin Frylén.

Dock förstår jag fortfarande inte vilka som skulle slänga in pengar i detta bolag då jag har svårt att se var de skall kunna göra vinster? Jag menar hade man kunna sälja spelare till marknadspriser hade det ju varit en sak, men nu är ju inte detta fallet vilket gör mig väldigt fundersam. Var görs vinsterna egentligen som skall locka investerare?
Highwind
Inlägg: 803
Blev medlem: 2007-06-01
Ort: Vasastan

Inlägg av Highwind »

Jag blir besviken om DIF slutar på - efter säsongen som har varit. Skulle kännas väldigt tråkigt om detta kapital blev en temporär lösning för att klara ekonomin som förmodligen skulle fortsatt gå back. Men går vi jämt ut eller plus så blir det spännande. Då är vi verkligen på väg igen.
Användarvisningsbild
Stambert
Inlägg: 123
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Är det samma gäng som gnäller över dyra biljettpriser som nu gnäller över att det inte finns pengar till dyra spelare?
Användarvisningsbild
Boråsaren
Inlägg: 619
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Boråsaren »

Tyckte mig läsa någonstans innan att ett av löftena för denna nyemission var att man skulle få mycket större spelarbudget?

Ska man bolagisera så ska man få någonting för det också. Nej man kanske inte ska bli något köpelag, men man kan värva de spelare som har stockholmsanknytning istället för att LHC gör det.

Sedan vill jag gärna veta hur stadgarna ser ut för eventuell försäljning i framtiden? Har man gjort som IF Elfsborg när man föreslog att ett ordinarie årsmöte samt ytterligare ett extra årsmöte ska med majoritet rösta igenom att aktierna stannar i DIF? Eller kommer DIF kunna heta Bauhaus Hockey IF snart?

Nu kanske det går bra, men tänk om tio år om det börjar gå riktigt knackigt.
Saknar Kung Wikegård!
Kall-El
Inlägg: 5195
Blev medlem: 2005-10-15

Inlägg av Kall-El »

Stambert skrev:Är det samma gäng som gnäller över dyra biljettpriser som nu gnäller över att det inte finns pengar till dyra spelare?
Med tanke på att styrelsen hävdat att det inte skiljer så mycket mellan DIFs spelarbudget och övriga lag undrar man ju lite smått vart pengarna går?

Tyvärr känns det som att vi de senaste 5-6 säsongerna betalat för stora pengar för medelmåttor. Istället borde man självfallet lagt stålarna på spets och sedan plockat upp juniorer. Det kan vara så att de dyra medelmåttorna förstört långt mycket mer för föreningen än vad man först kunnat ana.

Toppspelare skall ha lön därefter, men att köpa in t ex Frylén utifrån för att han skall spela i tredje backparet känns bara fel, fel och åter fel. Spets blandat med trotjänare, spelare från stan samt juniorer är rätt väg att gå. Köpa in obskyra spelare från Allsvenskan, eller andra b-ligor är ett säkert sätta att förstöra sina resurser på.
Användarvisningsbild
Stambert
Inlägg: 123
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Stambert »

Kall-El skrev:
Stambert skrev:Är det samma gäng som gnäller över dyra biljettpriser som nu gnäller över att det inte finns pengar till dyra spelare?
Med tanke på att styrelsen hävdat att det inte skiljer så mycket mellan DIFs spelarbudget och övriga lag undrar man ju lite smått vart pengarna går?
Om du tittar på spelartrupperna i Elitserien, tror du att något av lagen som kom före DIF i tabellen har lägre löner än DIF?
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Jag tycker det verkar vara ett rörigt förhållande mellan Djurgåden Hockey (föreningen) och Djurgården Hockey AB (bolaget)

Föreninen ska äga 75% av bolaget. Bolaget ska sälja 12% för ca 9,4 miljoner. 75+12=87
Återstår gör då 13% dvs ett marknadsvärde på ca 10 miljoner kronor som tillfaller bolaget(?) som idag ägs av bland andra Mats Larsson, Pappa Breitholtz och Kaarel Lehiste vilka i sin tur alla sitter i styrelsen för Djurgården hockey (föreningen).

Ser ut som en soppa tycker jag, ni som förstår det här bättre får gärna förklara hur det är upplagt.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Olon
Inlägg: 220
Blev medlem: 2008-02-05

Inlägg av Olon »

Kall-El skrev:Mycket snack och liten verkstad som alltid vid denna tid på året. Locka med feta satsingar på spelare för att sälja säsongsplåtar och sedan preseneras Edvin Frylén.

Dock förstår jag fortfarande inte vilka som skulle slänga in pengar i detta bolag då jag har svårt att se var de skall kunna göra vinster? Jag menar hade man kunna sälja spelare till marknadspriser hade det ju varit en sak, men nu är ju inte detta fallet vilket gör mig väldigt fundersam. Var görs vinsterna egentligen som skall locka investerare?
Det verkar som att du har missat grejen med bolagisering totalt. Om ett företag (bolag) går med vinst ökar värdet på aktien, och utdelningen blir antagligen större. Aktier är ju liksom ett sparsätt precis som fonder eller bankens ränta, investerarna blir ju inte av med pengarna direkt - eftersom de får aktier i utbyte... Man har alltså lika stort intresse av att investera i DIF som i Telia eller Ericsson, etc.

Om du fortfarande inte förstår så kan du ta och läsa om aktier och aktiebolag, osv.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 1514
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: Numera norra förorterna

Inlägg av Andy »

Läste att aktien kostar 50.000 SEK.

Undrar bara hur man gör för att köpa - vill gärna bli delägare själv...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Kojak
Inlägg: 484
Blev medlem: 2005-09-11

Inlägg av Kojak »

Visserligen hade vi ett extrainkallat årsmöte kring denna fråga, men jag tycker det är dags ÅTERIGEN att DIF Hockey, med Mats Larsson och ledande personer i styrelsen och kansliet, svarar på frågor. Det märks ju att många har frågor kring detta med både ekonomin och bolagiseringen.

Men innan frågan kommer upp direkt till DIF om ett möte, är ni intresserade att gå på ett sådant och delta i diskussionen och försöka ta del av det som sägs?

Ha det!
Fritiof
Inlägg: 35
Blev medlem: 2007-07-11

Inlägg av Fritiof »

Kagen skrev:Jag tycker det verkar vara ett rörigt förhållande mellan Djurgåden Hockey (föreningen) och Djurgården Hockey AB (bolaget)

Föreninen ska äga 75% av bolaget. Bolaget ska sälja 12% för ca 9,4 miljoner. 75+12=87
Återstår gör då 13% dvs ett marknadsvärde på ca 10 miljoner kronor som tillfaller bolaget(?) som idag ägs av bland andra Mats Larsson, Pappa Breitholtz och Kaarel Lehiste vilka i sin tur alla sitter i styrelsen för Djurgården hockey (föreningen).

Ser ut som en soppa tycker jag, ni som förstår det här bättre får gärna förklara hur det är upplagt.
Jag är inte säker på att jag har tolkat allt rätt, men DIF Hockeyförening skall efter bolagsstämman äga 75% av aktierna i DIF Hockey AB (ägandet måste minst uppgå till 51%). Den okända externa finansiären har klivit in och köpt 12%. Därmed kan DIF Hockeyförening sälja ut ytterligare 75%-51%=24% av sina aktier i DIF Hockey AB. Dessa 24% skall då motsvara ca 18,4 MSEK.
isolerad
Inlägg: 1365
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av isolerad »

Bild

Här är en tydlig bild från ab för er som undrar hur det ser ut. För mig ser den iaf ganska tydlig ut.
i
Kagen
Inlägg: 494
Blev medlem: 2005-08-16

Inlägg av Kagen »

Fritiof skrev:
Jag är inte säker på att jag har tolkat allt rätt, men DIF Hockeyförening skall efter bolagsstämman äga 75% av aktierna i DIF Hockey AB (ägandet måste minst uppgå till 51%). Den okända externa finansiären har klivit in och köpt 12%. Därmed kan DIF Hockeyförening sälja ut ytterligare 75%-51%=24% av sina aktier i DIF Hockey AB. Dessa 24% skall då motsvara ca 18,4 MSEK.
Nej nej. Det framgår med all önskvärd tydlighet i Aftonbladet - ja, om vi nu ska tro på den källan - att Djurgården Hockey AB ska äga 75% av Djurgården Hockey (förening) och att de övriga 25% ska ägas till 12% av en extern finansiär som köper in sig för ca 1 miljon Euro och de övriga 13% ska ägas av DIF Hockeyintressenter AB.

DIF Hockeyintressenter AB
DIF Hockeyintressenter AB
Org.nummer: 556655-4910 Bolagsform: Aktiebolag
STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR
Larsson, Mats Erik (f. 1957), Ordinarie ledamot, Styrelseordförde
Johansson, Thomas Olov (f. 1948), Ordinarie ledamot
Josefsson, Ola Magnus (f. 1967), Ordinarie ledamot
Lilja, Karl-Erik (f. 1957), Ordinarie ledamot Bolagsform: Aktiebolag
STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR
Larsson, Mats Erik (f. 1957), Ordinarie ledamot, Styrelseordförde
Johansson, Thomas Olov (f. 1948), Ordinarie ledamot
Josefsson, Ola Magnus (f. 1967), Ordinarie ledamot
Lilja, Karl-Erik (f. 1957), Ordinarie ledamot

Mats Larsson är Styrelseordförande för Djurgården Hockey (förening)
Mats Larsson är Styrelseordförande för Djurgåren Hockey AB (aktiebolag)
Mats Larsson är Styrelseordförande för DIF Hockeyintressenter AB.

Han säljer alltså Djurgården Hockey (förening) till sina egna bolag(!)

Anledning är helt säkert att han anser att det är rätt. En väldigt subjektiv bedömning. DIF Hockeyintressenter AB DIF Hockeyintressenter AB Org.nummer: 556655-4910 har stöttat Djurgården Hockey (förening) med ca 12 miljoner kronor genom åren är den officiella sanningen.

Men hey, det är ju också ett rätt intressant sätt att se på det. Bolaget har knappt haft någon verksamhet alls annat än att balansera ett kapital på idag drygt 11 miljoner kronor. Det är alltså inte så att dessa pengar har gått in i kassan hos Djurgården Hockey (förening) utan istället ligger de och skvalpar i DIF Hockeyintressenter AB med Mats Larsson som ordförande och andra ledamöter som sitter i styrelsen för både föreningen och detta bolag.

Pengarna har alltså inte använts mer än att de i praktiken kunnat visas upp och på så sätt kanske rädda Elitlicensen, nog så viktigt naturligtvis.

DIF Hockeyintressenter AB kan på många sätt och vis hävdas ha gjort mycket för att stötta Djurgårens Hockey (förening) men är det då självklart att de ska belönas med aktier värda tio miljoner för detta?

Det är just den frågan som jag tycker är mest intressant att väcka.

DIF Hockeyintressenter AB bildades år 2004 och har haft noll anställda och noll kronor i omsättning. Det har bara legat med en stor kassa pengar och skvalpat. En kassa som Mats Larsson bestämt över. Inte Djurgården Hockey (förening) (där iofs Mats Larsson också är ordförande).

Det skriker jäv här.

Det finns andra som stöttat Djurgårens hockey förening genom åren och som inte lyft arvode eller lön för detta arbete. Fansen. Medlemmarna. De som går på matcherna och betalar för sig. Kan inte de få del av kakan?

Kakan är just nu på 13% eller om ni så vill ca tio miljoner kronor. Enligt Mats Larssons förslag ska hela den kakan tillfalla DIF Hockeyintressenter AB där han själv är Ordförande och storägare. Jag tycker det är galet.

Mats Larsson med flera har länge utmålats som välgörare som går in med miljoner för att rädda Djurgården. "Här är miljonärerna som räddar Djurgården" har vi kunnat läsa några gånger vid det här laget.
Nu visar det sig att det är en sanning med klar modifikation. Sant är att de gått in med miljoner (men inte i Djurgården Hockey förening) och sant är att de vill ha avkastning på dessa pengar.

Vad händer om stämman säger nej till förslaget att (i praktiken) sälja 13% av Djurgården hockey förening till DIF Hockeyintressenter AB? Säger då Mats Larsson, styrelseordförande för Djurgården Hockeyförening, Djurgården Hockey AB samt DIF Hockeyintressenter AB någonting i stil med "Det var ju tråkigt, då får inte föreningen del av de pengar som finns i DIF Hockeyintressenter.." alltså en situation som närmast liknar utpressning mot den förening han själv är ordförande i.

En intrikat soppa är vad detta är och jag förstår inte hur en och samma person kan sitta som ordförande på alla dessa stolar på samma gång. Han förhandlar ju med sig själv!

Bäst för Djurgården Hockeyförening vore naturligtivis om de pengar som finns i DIF Hockeyintressenter AB skänktes till föreningen. Helt i linje med den uppfattning som funnits - nämligen den att Mats Larsson med flera gått in med pengar i Djurgåden Hockeyförening.

Det skulle öppna för att sälja dessa 13% till andra, till fansen t.ex. En nyemission med företräde för befintliga medlemmar i Djurgården Hockeyförening.

En lyckad emission skulle innebära ett kapitaltillskott på tio miljoner utöver de pengar som det nuvarande upplägget skulle ge. Dessutom går det att sälja ytterligare 24% vid ett senare tillfället utan att ge ifrån sig majoriteten (51%).
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Fricke
Inlägg: 1131
Blev medlem: 2005-06-09

Inlägg av Fricke »

Andy skrev:Läste att aktien kostar 50.000 SEK.

Undrar bara hur man gör för att köpa - vill gärna bli delägare själv...
Emissionen är riktad och inte publik...
Skriv svar