Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Andspe »

Ölvestad verkar bli kvar.

Har inget emot det egentligen, behöver inte bli bättre för att man byter. Det som jag däremot ställer högre krav på är att träningen måste förändras. Kanske tom rollen i sig. Kan vara lönt att arbeta med konsulter och göra rollen fystränare mindre.

Nytt för i år är ju att vi redan är på is. Så någon typ av förändring försöker man säkerligen få till.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Chabo
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-08-13

Silly Season 2024/25

Inlägg av Chabo »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-23 09:33:37 Ytterell:

32 åring som snittat just 32 matcher per säsong senaste 7 säsongerna.
Kanske inte riktigt passar in i ett lag som SKA och MÅSTE börja tävla och spela hårdare.
Är då en möjlig förklaring till varför det blir hej då.
Och inte mig emot, trots att han har sina toppar och verkar vara en störtskön snubbe.
Inte mig emot att han drar per se, men med full lön? Det måste funnits förhandlingsutrymme att förlikas någonstans. Nåja det är spekulationer.

Jag hoppas ledningen inser hur extremt dyrt det är att ”spara” in pengar på att ej ta in komepens i sportchefsrollen.

Dessa tre utköpta spelare är mer än hela supporterinsamlingen? Frustrerande.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 443
Blev medlem: 2011-04-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av John Terry »

Chabo skrev: 2024-05-23 10:48:48
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-23 09:33:37 Ytterell:

32 åring som snittat just 32 matcher per säsong senaste 7 säsongerna.
Kanske inte riktigt passar in i ett lag som SKA och MÅSTE börja tävla och spela hårdare.
Är då en möjlig förklaring till varför det blir hej då.
Och inte mig emot, trots att han har sina toppar och verkar vara en störtskön snubbe.
Inte mig emot att han drar per se, men med full lön? Det måste funnits förhandlingsutrymme att förlikas någonstans. Nåja det är spekulationer.

Jag hoppas ledningen inser hur extremt dyrt det är att ”spara” in pengar på att ej ta in komepens i sportchefsrollen.

Dessa tre utköpta spelare är mer än hela supporterinsamlingen? Frustrerande.
Har väldigt svårt att se att de utköpta spelarna kommer sitta kvar på hela sina löner från DIF 24/25 om de skaffar nya klubbar.
HCCL
Inlägg: 224
Blev medlem: 2019-04-23

Silly Season 2024/25

Inlägg av HCCL »

Andspe skrev: 2024-05-23 10:19:39 Ölvestad verkar bli kvar.

Har inget emot det egentligen, behöver inte bli bättre för att man byter. Det som jag däremot ställer högre krav på är att träningen måste förändras. Kanske tom rollen i sig. Kan vara lönt att arbeta med konsulter och göra rollen fystränare mindre.

Nytt för i år är ju att vi redan är på is. Så någon typ av förändring försöker man säkerligen få till.
Förvisso så är det ju så att det inte behöver bli bättre om man byter fystränare, men personligen så tror jag att Ölvestad är en av anledningarna till varför vi har haft så mycket problem med skador de senaste åren, så jag ser hellre att vi får in någon annan…
Döden
Inlägg: 1909
Blev medlem: 2022-02-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Döden »

HCCL skrev: 2024-05-23 11:26:03
Andspe skrev: 2024-05-23 10:19:39 Ölvestad verkar bli kvar.

Har inget emot det egentligen, behöver inte bli bättre för att man byter. Det som jag däremot ställer högre krav på är att träningen måste förändras. Kanske tom rollen i sig. Kan vara lönt att arbeta med konsulter och göra rollen fystränare mindre.

Nytt för i år är ju att vi redan är på is. Så någon typ av förändring försöker man säkerligen få till.
Förvisso så är det ju så att det inte behöver bli bättre om man byter fystränare, men personligen så tror jag att Ölvestad är en av anledningarna till varför vi har haft så mycket problem med skador de senaste åren, så jag ser hellre att vi får in någon annan…
Kan mycket väl vara tvärtom, men Wikegård utstrålar lite ”oldschoolgymaura”
Användarvisningsbild
Chabo
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-08-13

Silly Season 2024/25

Inlägg av Chabo »

John Terry skrev: 2024-05-23 10:54:54
Chabo skrev: 2024-05-23 10:48:48
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-23 09:33:37 Ytterell:

32 åring som snittat just 32 matcher per säsong senaste 7 säsongerna.
Kanske inte riktigt passar in i ett lag som SKA och MÅSTE börja tävla och spela hårdare.
Är då en möjlig förklaring till varför det blir hej då.
Och inte mig emot, trots att han har sina toppar och verkar vara en störtskön snubbe.
Inte mig emot att han drar per se, men med full lön? Det måste funnits förhandlingsutrymme att förlikas någonstans. Nåja det är spekulationer.

Jag hoppas ledningen inser hur extremt dyrt det är att ”spara” in pengar på att ej ta in komepens i sportchefsrollen.

Dessa tre utköpta spelare är mer än hela supporterinsamlingen? Frustrerande.
Har väldigt svårt att se att de utköpta spelarna kommer sitta kvar på hela sina löner från DIF 24/25 om de skaffar nya klubbar.
Jag med, men det hade jag å andra sidan tänkt om många saker som senare uppdagats, gällande hur saker har skötts de senaste åren.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Chabo skrev: 2024-05-23 10:48:48
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-23 09:33:37 Ytterell:

32 åring som snittat just 32 matcher per säsong senaste 7 säsongerna.
Kanske inte riktigt passar in i ett lag som SKA och MÅSTE börja tävla och spela hårdare.
Är då en möjlig förklaring till varför det blir hej då.
Och inte mig emot, trots att han har sina toppar och verkar vara en störtskön snubbe.
Inte mig emot att han drar per se, men med full lön? Det måste funnits förhandlingsutrymme att förlikas någonstans. Nåja det är spekulationer.

Jag hoppas ledningen inser hur extremt dyrt det är att ”spara” in pengar på att ej ta in komepens i sportchefsrollen.

Dessa tre utköpta spelare är mer än hela supporterinsamlingen? Frustrerande.
Kanske är jag obotlig optimist, men jag ser detta som en omstart med kompetent folk.
Nya tränare, ny sportchef. Jag litar på dessa fram till motsatsen är bevisad.
De spelare de gör sig av med finns det täckning för tänker jag, både ekonomiskt och sportsligt.
Och hittills tycker jag om det som hänt. Låt oss hoppas att dessa herrar vet vad de gör, men du har helt rätt i att det är mycket viktigt att ha rätt sportchef.
Jag ville ha in fler spelare i spannet 23-27 år. Spelare som tål tufft tränande och matchande. Sluta värva 30-plussare på väg nedåt.
Är väl Weigel som går emot mitt önsketänkande lite, men han kompenserar med att vara skadefri och "lätt" i kroppen. Stabil produktion och bör ha 2-3 goda år kvar. Men nog känner jag en viss oro över att värva 32-åringar, de ska i så fall vara hemvändare av yttersta kvalite för att jag ska vara nöjd.

Om Axel:
Axel Andersson borde verkligen ta ett år till i Allsvenskan. Jag är inte alls säker på att han kommer att ta en ledande roll i SHL. Hans backtyp ska ju vara topp 4 och logga många minuter. Att värva in honom till ett tredje, defensivt backpar vore inte så begåvat tycker jag.
Och där har många lag i Sverige mycket att lära, att förstå rollerna och värva därefter.
Finns som sagt en anledning att SHL´s bästa spelare under många år, Jocke Lindström, aldrig lyckades i NHL, medan andra "medelmåttor" åker över och blir framgångsrika och bofasta NHL-spelare.
Ska man leda ett pp i NHL ska man hålla hyffsat mer skillad nivå än om man ska vara i en checking-line.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Chabo
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-08-13

Silly Season 2024/25

Inlägg av Chabo »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-23 11:58:03
Chabo skrev: 2024-05-23 10:48:48
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-23 09:33:37 Ytterell:

32 åring som snittat just 32 matcher per säsong senaste 7 säsongerna.
Kanske inte riktigt passar in i ett lag som SKA och MÅSTE börja tävla och spela hårdare.
Är då en möjlig förklaring till varför det blir hej då.
Och inte mig emot, trots att han har sina toppar och verkar vara en störtskön snubbe.
Inte mig emot att han drar per se, men med full lön? Det måste funnits förhandlingsutrymme att förlikas någonstans. Nåja det är spekulationer.

Jag hoppas ledningen inser hur extremt dyrt det är att ”spara” in pengar på att ej ta in komepens i sportchefsrollen.

Dessa tre utköpta spelare är mer än hela supporterinsamlingen? Frustrerande.
Kanske är jag obotlig optimist, men jag ser detta som en omstart med kompetent folk.
Nya tränare, ny sportchef. Jag litar på dessa fram till motsatsen är bevisad.
De spelare de gör sig av med finns det täckning för tänker jag, både ekonomiskt och sportsligt.
Och hittills tycker jag om det som hänt. Låt oss hoppas att dessa herrar vet vad de gör, men du har helt rätt i att det är mycket viktigt att ha rätt sportchef.
Jag ville ha in fler spelare i spannet 23-27 år. Spelare som tål tufft tränande och matchande. Sluta värva 30-plussare på väg nedåt.
Är väl Weigel som går emot mitt önsketänkande lite, men han kompenserar med att vara skadefri och "lätt" i kroppen. Stabil produktion och bör ha 2-3 goda år kvar. Men nog känner jag en viss oro över att värva 32-åringar, de ska i så fall vara hemvändare av yttersta kvalite för att jag ska vara nöjd.

Om Axel:
Axel Andersson borde verkligen ta ett år till i Allsvenskan. Jag är inte alls säker på att han kommer att ta en ledande roll i SHL. Hans backtyp ska ju vara topp 4 och logga många minuter. Att värva in honom till ett tredje, defensivt backpar vore inte så begåvat tycker jag.
Och där har många lag i Sverige mycket att lära, att förstå rollerna och värva därefter.
Finns som sagt en anledning att SHL´s bästa spelare under många år, Jocke Lindström, aldrig lyckades i NHL, medan andra "medelmåttor" åker över och blir framgångsrika och bofasta NHL-spelare.
Ska man leda ett pp i NHL ska man hålla hyffsat mer skillad nivå än om man ska vara i en checking-line.
Jag gillar också de förändringar man gjort med ny tränare och ny sportslig ansvarig - men då främst i tron att detta är en lite ny roll snarare än att Wiken ska agera klassisk sportchef. Hoppas innerligt man sätter en till SC/assisterande/chefanalytiker/whatever under NW som kan få god tid att bidra till truppbygget åtminstone till 25/26.

Men än så länge är inte allt satt och alla ska såklart få en rejäl chans i sina nya roller mm.

Gällande Axel specifikt så skulle jag nog hellre ta SHL-pengen samt att vi kan använda de ca 100k/månad som det spekulerades i (signifikant höjning från förra säsongens 85k enligt madhawk?) till något bättre, även om jag gillar Axel och hans spel.

I allmänhet saknar jag tiden när vi värvade ungt med uppsida från lite oväntat håll. Jag hoppas man har en långsiktig plan på att utveckla scoutingorganisationen till nationell toppklass. Jag skulle köpa att harva i HA några "extra år" om det innebar att vi på allvar satte en organisation och arbetsmetoder som blir starka över tid (allt såklart hypotetiskt).
Burvaktarn
Inlägg: 46
Blev medlem: 2016-04-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Burvaktarn »

Inför kvällens match Sverige - Finland, satt jag och tänkte tillbaka på JVM spelare. Kom att tänka på Räty bröderna, då var jag imponerad över spelarna, speciellt centern.
Gjorde en koll på bägge bröderna, dem hänger inte längre ihop och "harvar" i AHL (nåja...). Något jag hade tyckt varit intressant iaf för oss, para ihop dem likt bröderna Davisson så kanske poängen kommer?
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 823
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly Season 2024/25

Inlägg av Tobbis »

Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1685
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av jsson »

Ojojoj.

Tror inte pengarna räcker till båda, men får vi in både Micce och PW så är det hatten av. Vilken duo.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9555
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

jsson skrev: 2024-05-23 16:12:56 Ojojoj.

Tror inte pengarna räcker till båda, men får vi in både Micce och PW så är det hatten av. Vilken duo.
Det låter ju väldigt onödigt att ha TVÅ målvaktstränare så jag hoppas den ena jobbar gratis?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Detblir3poäng
Inlägg: 2195
Blev medlem: 2017-02-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Detblir3poäng »

SirDIFalot skrev: 2024-05-21 19:51:18
Steef skrev: 2024-05-21 18:21:03
SirDIFalot skrev: 2024-05-21 18:16:14
jsson skrev: 2024-05-21 16:33:48 Snacket på stan säger Mikko out
Det tror jag skulle vara rätt uppskattat hos vissa.
Finns det statistik som pekar på att han (och Jimmie) skulle vara så dåliga eller har det bara blivit en forumsanning?
Lovar att spilla bönerna om det blir så att Mikko lämnar.
Sådär då, Mikko out..... :wink:
Tellqvist32
Inlägg: 600
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Tellqvist32 »

Wikegård tar inga fångar.
Manijock
Inlägg: 7888
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2024-05-23 16:35:22
jsson skrev: 2024-05-23 16:12:56 Ojojoj.

Tror inte pengarna räcker till båda, men får vi in både Micce och PW så är det hatten av. Vilken duo.
Det låter ju väldigt onödigt att ha TVÅ målvaktstränare så jag hoppas den ena jobbar gratis?
Micce står som "bollplank" vad det betyder. Kunde ju ett jäkla spån räkna ut att Wiken skulle hitta en plats åt sin bästis :lol: Känns dock skönt med tanke på PW:s unga ålder och brist på erfarenhet.
Skriv svar