Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2024-05-03 14:52:34
Gärna det. Meningslöst puckinnehav är överskattat. Snurra längs sarger med veka skridskovirtuoser.

Naturligtvis är det bästa försvarsspelet att inte spela i egen zon överhuvudtaget, men det är lika realistiskt som att Odelius kommer spela NHL nästa säsong... Speciellt om vi kommer minska budgeten så kraftigt som det sägs så är det bara sunt att vi förbereder oss för att vara mera försvarande än i fjol. Då krävs det starka backar som kan spela utan puck.
Så är det ju. Jag tycker ju inte att det behöver vara dåligt att vara ett mer defensivt lag. Titta på Växjö då som väl är landets mest framgångsrika lag de senaste tio åren och dom har ju byggt sina framgångar på en ramstark defensiv. Så vitt jag vet görs gör ju flest mål nu för tiden när man skapar många 2 mot 1 eller 3 mot 2 och för det krävs ju nog att man stannar spelet tidigt och vänder det fort.

Jag tror ju mer på att hela laget ska ha en stark defensiv än att vi ska värva enbart ”defensiva” backar och tänka att vi kommer vara duktiga på att försvara oss. Snabba och smarta forwards och duktiga tvåvägsbackar med en urstark defensiv kostym över hela laget där man hjälper varandra och jobbar prestigelöst.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Zpy65
Inlägg: 16
Blev medlem: 2021-11-23

Silly Season 2024/25

Inlägg av Zpy65 »

Olon skrev: 2024-05-02 22:49:00
Zpy65 skrev: 2024-05-02 20:37:31 Hallå där BomBom.
Måste bara få fråga, ditt inlägg angående att var scout eller scouta spelare,
Tror du verkligen inte att Djurgårdens org har koll på det, eller ????,
Sedan en fråga till, vilken erfarenhet har du inom hockeyn ??? , jag måste bara få fråga
Mvh zpy64
Hur ska ni ha det, är det Zpy65 eller Zpy64?
Mvh zpy63
Oj oj. Kanske det blev att bara fråga och undra hur andra tycker å tänker.
Zpy65 är det, eller Sundström som jag heter från Norrland
#10
Inlägg: 13639
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Silly Season 2024/25

Inlägg av #10 »

Fattar inte att folk vill ha bort Gradin, misshandlad hela hösten, även efter jul begränsad speltid, en av få i slutspelet som ville och fick nåt att hända trots sin minimala speltid, tror själv stenhårt på honom nästa år.
Manijock
Inlägg: 7846
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

#10 skrev: 2024-05-04 09:09:10 Fattar inte att folk vill ha bort Gradin, misshandlad hela hösten, även efter jul begränsad speltid, en av få i slutspelet som ville och fick nåt att hända trots sin minimala speltid, tror själv stenhårt på honom nästa år.
Håller med. Ser det som en styrka, att trots begränsat avslut och skridskoåkning klara av att göra den mängden mål som han faktiskt gjorde. Tyder på skalle och spelförståelse. Det är liksom inte tur att känslan är den att han får flest chanser hela tiden. Antar att han är förhållandevis billig också.

I rätt roll så fyller han absolut en bra funktion. Inte tal om att göra sig av med honom tror jag. Det är Rensfeldt och Brodin som sitter på dyra kontrakt, eller Klasen som tar extremt mycket plats och luft, som är aktuella för att lämna. Tror jag!

Sen de som fortfarande tjatar om att vi måste bli av med Grewe.... Jaa jisses! Vad är det egentligen ni missat?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Ge Grewe en bra plats i lineup utan avstängningar så tror jag han snuddar på 35-40 poäng nästa säsong med en stor fysisk närvaro.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
EspenK
Inlägg: 9054
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Silly Season 2024/25

Inlägg av EspenK »

Manijock skrev: 2024-05-04 09:56:45
#10 skrev: 2024-05-04 09:09:10 Fattar inte att folk vill ha bort Gradin, misshandlad hela hösten, även efter jul begränsad speltid, en av få i slutspelet som ville och fick nåt att hända trots sin minimala speltid, tror själv stenhårt på honom nästa år.
Håller med. Ser det som en styrka, att trots begränsat avslut och skridskoåkning klara av att göra den mängden mål som han faktiskt gjorde. Tyder på skalle och spelförståelse. Det är liksom inte tur att känslan är den att han får flest chanser hela tiden. Antar att han är förhållandevis billig också.

I rätt roll så fyller han absolut en bra funktion. Inte tal om att göra sig av med honom tror jag. Det är Rensfeldt och Brodin som sitter på dyra kontrakt, eller Klasen som tar extremt mycket plats och luft, som är aktuella för att lämna. Tror jag!

Sen de som fortfarande tjatar om att vi måste bli av med Grewe.... Jaa jisses! Vad är det egentligen ni missat?
Gradin och Grewe är bra spelare på den här nivån. Ska inte bära andra roller än de de är duktiga på så blir det bra.
dr111DIF
Inlägg: 1035
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Manijock skrev: 2024-05-04 09:56:45
#10 skrev: 2024-05-04 09:09:10 Fattar inte att folk vill ha bort Gradin, misshandlad hela hösten, även efter jul begränsad speltid, en av få i slutspelet som ville och fick nåt att hända trots sin minimala speltid, tror själv stenhårt på honom nästa år.
Håller med. Ser det som en styrka, att trots begränsat avslut och skridskoåkning klara av att göra den mängden mål som han faktiskt gjorde. Tyder på skalle och spelförståelse. Det är liksom inte tur att känslan är den att han får flest chanser hela tiden. Antar att han är förhållandevis billig också.

I rätt roll så fyller han absolut en bra funktion. Inte tal om att göra sig av med honom tror jag. Det är Rensfeldt och Brodin som sitter på dyra kontrakt, eller Klasen som tar extremt mycket plats och luft, som är aktuella för att lämna. Tror jag!

Sen de som fortfarande tjatar om att vi måste bli av med Grewe.... Jaa jisses! Vad är det egentligen ni missat?
Instämmer, Gradin kan säkert utvecklas till en hygglig Bengan-typ av målskytt. Kommer nog aldrig bli en Liss-typ, vilket vissa verkar ha trott att han var, men han dyker upp där chanserna blir och vinner mycket yta och puck framför kassen. Det är så han gjorde mycket av sina mål i TAIF också.

Grewe genererar väldigt mycket bra när han har sitt fysiska spel i balans, även bra framspelare. Har inte gett upp hoppet om att han kan bli en hyggligt producerande powerforward i rätt roll.

Brodin tror jag inte vi blir av med tyvärr om han inte lägger av självmant. Känns som Renen är på väg bort med tanke på alla centrar som ryktas in, ändå den av de dyra spelarna jag helst skulle ha kvar förutom Kruger.
Osten östlund
Inlägg: 1767
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Tänkte på den här diskussionen om att köra utländska spelare, kontra svenska spelare.

Där borde föreningen väll hålla en "gemensam linje, gällande lagen"!?

När när det är "PK tider", samt pumpas ut info gällande damlaget. Så slängde ett öga på truppen. För tillfället är det 7 spelare där, som ej är närproducerade (Sverige).

Så slutsatsen är?

- Damlaget går väll bättre än herrlaget?
- Senaste 3årens vinnare av HA. Har kört "legosoldater ".

Så vad ska vi göra 24/25 fortsätta med "närproducerat ", eller göra som damlaget, HV , Modo och Brynäs?
Användarvisningsbild
Legion
Inlägg: 46
Blev medlem: 2005-06-09

Silly Season 2024/25

Inlägg av Legion »

Gradin skulle behöva lite coaching för att bli någonting. För mig är han killen som bara kliver in 98%
Alltid ett halvt skär efter, tar inte situationerna fullt ut, gruffar lite smått, skjuter i varje läge.

En spelare som det är lätt att spela mot, man vet vad han kommer att göra, keepern kan gå 100% på att han kommer skjuta.
Situationerna ser likadana ut för honom över hela banan.

Han har förutsättningar för att bli en bra rollspelare, men det krävs coaching, även mental sådan för att locka fram 100%, eller t.o.m crazy mode.
Han behöver förstå att det är vad som krävs för att lyckas.

Kan man även skapa ett överraskningsmoment i honom där han bryter sitt eget mönster kan det bli bra.

Hammar'n är lite samma sak, på ett annat sätt. Hos honom är jag ganska övertygad om att problemet ligger i att han är alldeles för snäll, och därmed orejäl.
Einsteins E=mc2 är tämligen både väletablerad och allmänt accepterad. Skulle 100kg Hammar'n gå in i situationerna fullt ut, skulle aldrig motståndarna komma ut med pucken som de gör återkommande idag.
Risken är stor att detta är anledningen till att han blev bortgallrad i yngre år.
Mental coaching behöver locka fram Hulken i honom.

Samma issue som Ronnie P. led av i sin karriär BTW.
LG08
Inlägg: 167
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av LG08 »

Jim Morrison skrev: 2024-05-04 10:01:20 Ge Grewe en bra plats i lineup utan avstängningar så tror jag han snuddar på 35-40 poäng nästa säsong med en stor fysisk närvaro.
Inte en chans. För begränsad I spelsinne och puckhantering. Tror inte heller han har instinkten att göra många enkla mål framför kassen. .
Hur ska någon sådan komma upp I 40 poäng?

Sen Gradin. Nej, han kommer inte slå igenom hos oss..också väldigt begränsad sett till nyckelegenskaper.

Vore bra om båda försvann. Wersäll Blomgren är bättre än Grewe redan nu och mer utvecklingsbara. Högre nivåer i sig.
Gradin bör lämna för någom shilkey eller pooley typ..
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17546
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

LG08 skrev: 2024-05-04 15:17:40
Jim Morrison skrev: 2024-05-04 10:01:20 Ge Grewe en bra plats i lineup utan avstängningar så tror jag han snuddar på 35-40 poäng nästa säsong med en stor fysisk närvaro.
Inte en chans. För begränsad I spelsinne och puckhantering. Tror inte heller han har instinkten att göra många enkla mål framför kassen. .
Hur ska någon sådan komma upp I 40 poäng?

Sen Gradin. Nej, han kommer inte slå igenom hos oss..också väldigt begränsad sett till nyckelegenskaper.

Vore bra om båda försvann. Wersäll Blomgren är bättre än Grewe redan nu och mer utvecklingsbara. Högre nivåer i sig.
Gradin bör lämna för någom shilkey eller pooley typ..
Tror också Jim är lite för optimistisk. Grewe är spelskicklig och stark på pucken, men har varit en notoriskt svag skytt i flera år. Sen kanske han kan börja göra en del "enkla mål" runt kassen som typ Zach Hyman nu gör i NHL.

Men med tanke på hur svag vår vänstersida ser ut så känns det inte omöjligt att Grewe spelar i en första eller andrakedja kommande år. Men tror snarare på kanske 25-30 poäng i rätt miljö.
Expert.
LG08
Inlägg: 167
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av LG08 »

KG trodde också att grewe hade mycket poäng i sig...
Dvs , en given felbedömning.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Mattias_87 »

Osten östlund skrev: 2024-05-04 13:26:07Så slutsatsen är?

- Damlaget går väll bättre än herrlaget?
- Senaste 3årens vinnare av HA. Har kört "legosoldater ".

Så vad ska vi göra 24/25 fortsätta med "närproducerat ", eller göra som damlaget, HV , Modo och Brynäs?
I Hockeyallsvenskan så har nyckeln till framgång visat sig vara importer. Man kan få riktigt bra spelare för en låg penning. Det var ju någon sportchef som klämde ur sig för några år sedan i Cmore studion och typ sa "Importer ger högre skicklighet per krona".
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev: 2024-05-04 15:24:12
LG08 skrev: 2024-05-04 15:17:40
Jim Morrison skrev: 2024-05-04 10:01:20 Ge Grewe en bra plats i lineup utan avstängningar så tror jag han snuddar på 35-40 poäng nästa säsong med en stor fysisk närvaro.
Inte en chans. För begränsad I spelsinne och puckhantering. Tror inte heller han har instinkten att göra många enkla mål framför kassen. .
Hur ska någon sådan komma upp I 40 poäng?

Sen Gradin. Nej, han kommer inte slå igenom hos oss..också väldigt begränsad sett till nyckelegenskaper.

Vore bra om båda försvann. Wersäll Blomgren är bättre än Grewe redan nu och mer utvecklingsbara. Högre nivåer i sig.
Gradin bör lämna för någom shilkey eller pooley typ..
Tror också Jim är lite för optimistisk. Grewe är spelskicklig och stark på pucken, men har varit en notoriskt svag skytt i flera år. Sen kanske han kan börja göra en del "enkla mål" runt kassen som typ Zach Hyman nu gör i NHL.

Men med tanke på hur svag vår vänstersida ser ut så känns det inte omöjligt att Grewe spelar i en första eller andrakedja kommande år. Men tror snarare på kanske 25-30 poäng i rätt miljö.
Är nog lite för optimistisk med tanke på att han inte kommer få spela PP men han var en av våra bästa spelare offensivt i fem mot fem den här säsongen och har genom karriären varit en underskattad playmaker. Alltid legat rätt högt sett till underliggande.

Minst 30 säger jag då.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17546
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

Är det intressant att man inte tackat av John Norman?
Expert.
Skriv svar