Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-02 09:44:37
kruger4ever skrev: 2024-05-01 19:06:49 Mora har gjort klart med den här snubben: https://www.eliteprospects.com/player/5 ... in-johnsen
Verkar finnas mycket intressanta spelare i norska ligan och många av dem lyckas bra i Hockeyallsvenskan. Vi kanske borde titta lite mer där?
Spelar inte så stor roll var vi tittar, så länge vi inte tittar fel.
Ta Gradin som exempel. Typisk statistik-värvning. Hade säkert fina siffror och vi gick på det.
Saknar man resurser är det helt okey att luta sig mot statistik till en början, men sedan måste man scouta spelaren i ett antal matcher, mot olika lag. Varför producerade Gradin i sin förra klubb? Vilken roll hade han? Får han den hos oss?
Liknar vårt spel Tingsryds? Passar han bättre i deras system?
Ska man ha Karlsson, Hedman, Bouchard och Makar i samma lag, alltså finns rollen ledig i vårt lag?
Är han en tuff och kaxig person som klarar pressen i Djurgården?

Är det utifrån detta en slump att han halverat poängskörden hos oss?

Så mina tips:
1. Börja scanna av terrängen med rykten/statistik, scanna av intressanta spelare helt enkelt.
2. Kolla spelaren på plats, både borta/hemma, flera matcher.
3. Höra sig för med spelarens gamla tränare/lagkamrater. Vad säger dom?
4. Möte med spelaren, hur är han som individ, vad har han för mål med sin hockey?

Typ så. Då spelar det mindre roll var man letar, möjligen då är Norge bättre eftersom de lär vara billigare spelare där än att söka i Sverige.

Ex, Simon Åkerström i Tingsryd, många stannar på punkt 1.
Jag har sett honom på plats i Tingsryd. Han har rätt svårt att sätta stopp i spelet i egen zon, vill man ha honom i ett slutspel?
Går såklart lira utmed Lillragge, men min poäng är att vi verkat ha gått på statistik lite för hårt när vi värvat in spelare.
Som jag förstått har det varit precis tvärtom. Man har gått mycket på ytlig statistik som +/- och mål/assist. Sånt man kan se lätt och helt ignorerat underliggande siffror.

Gradin hade till exempel rätt dåliga underliggande siffror förra säsongen men bra ytliga siffror vilket gör hans säsong hos oss rätt mer förståelig.

Resten av dina punkter håller jag med om. Krävs ett ordentligt och grundligt arbete med alla värvningar. Hur man är som person, ambitioner, drivkraft etc.
Senast redigerad av Jim Morrison den 2024-05-02 10:55:24, redigerad totalt 2 gång.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 825
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rojk »

Här hoppas jag att Kimby har tillräckligt med kunskap om Hockeyallsvenskan att han i tidigt skede kan säga ja eller nej när förslag på namn dyker upp.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7184
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Jim Morrison skrev: 2024-05-02 10:49:44
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-02 09:44:37
kruger4ever skrev: 2024-05-01 19:06:49 Mora har gjort klart med den här snubben: https://www.eliteprospects.com/player/5 ... in-johnsen
Verkar finnas mycket intressanta spelare i norska ligan och många av dem lyckas bra i Hockeyallsvenskan. Vi kanske borde titta lite mer där?
Spelar inte så stor roll var vi tittar, så länge vi inte tittar fel.
Ta Gradin som exempel. Typisk statistik-värvning. Hade säkert fina siffror och vi gick på det.
Saknar man resurser är det helt okey att luta sig mot statistik till en början, men sedan måste man scouta spelaren i ett antal matcher, mot olika lag. Varför producerade Gradin i sin förra klubb? Vilken roll hade han? Får han den hos oss?
Liknar vårt spel Tingsryds? Passar han bättre i deras system?
Ska man ha Karlsson, Hedman, Bouchard och Makar i samma lag, alltså finns rollen ledig i vårt lag?
Är han en tuff och kaxig person som klarar pressen i Djurgården?

Är det utifrån detta en slump att han halverat poängskörden hos oss?

Så mina tips:
1. Börja scanna av terrängen med rykten/statistik, scanna av intressanta spelare helt enkelt.
2. Kolla spelaren på plats, både borta/hemma, flera matcher.
3. Höra sig för med spelarens gamla tränare/lagkamrater. Vad säger dom?
4. Möte med spelaren, hur är han som individ, vad har han för mål med sin hockey?

Typ så. Då spelar det mindre roll var man letar, möjligen då är Norge bättre eftersom de lär vara billigare spelare där än att söka i Sverige.

Ex, Simon Åkerström i Tingsryd, många stannar på punkt 1.
Jag har sett honom på plats i Tingsryd. Han har rätt svårt att sätta stopp i spelet i egen zon, vill man ha honom i ett slutspel?
Går såklart lira utmed Lillragge, men min poäng är att vi verkat ha gått på statistik lite för hårt när vi värvat in spelare.
Som jag förstått har det varit precis tvärtom. Man har gått mycket på ytlig statistik som +/- och mål/assist. Sånt man kan se lätt och helt ignorerat underliggande siffror.

Gradin hade till exempel rätt dåliga underliggande siffror förra säsongen men bra ytliga siffror vilket gör hans säsong hos oss rätt mer förståelig.

Resten av dina punkter håller jag med om. Krävs ett ordentligt och grundligt arbete med alla värvningar. Hur man är som person, ambitioner, drivkraft etc.
Jo, precis det jag menar. Gradin hade en häftig statistik, vi kan kalla den ytlig, men statistik likväl.
Men hur rör han sig på banan, varifrån kommer chanserna, hur bär han puck, hur skyddar han puck, hur sitter passen, hur tar han emot ett pass, ingångar, backcheck, forecheck.....sådant ett tränat öga ser, men det tar TID att skapa sig en bra bild av spelaren.
Micke Johansson var enkel att fatta hur jävla bra han var, det kunde även en blind höna ana. Behövdes inte statistik för fem öre.
Men Challe var desto anonymare på banan, men nog så viktig.

Ska vi lyfta som förening så tror jag detta är en av de enskilt viktigaste aspekterna. En sportchef som kan se spelet och spelarna, gärna tillsammans med en statistisk analytiker som vet vad han pratar om.
Många misslyckade klubbar där man lutat sig för mycket på statistik och otränade hockeyögon.
Annars lätt att gå in i Eliteprospectfällan och sätta ihop en kedja av Klasen-Kruger-Norman och tro att det löser sig.
Vid en skada på Norman kan man ju sätta in en poängspelare som Gradin. :shock:

Förhoppningsvis är Wikegård ögonen, sedan hoppas jag någon annan kan ta analysen.
Utan en bra sportslig organisation kan vi strössla hur mycket pengar vi vill utan att lyckas.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av jsson »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-02 12:04:25
Ska vi lyfta som förening så tror jag detta är en av de enskilt viktigaste aspekterna. En sportchef som kan se spelet och spelarna, gärna tillsammans med en statistisk analytiker som vet vad han pratar om.
Många misslyckade klubbar där man lutat sig för mycket på statistik och otränade hockeyögon.
Annars lätt att gå in i Eliteprospectfällan och sätta ihop en kedja av Klasen-Kruger-Norman och tro att det löser sig.
Vid en skada på Norman kan man ju sätta in en poängspelare som Gradin. :shock:

Förhoppningsvis är Wikegård ögonen, sedan hoppas jag någon annan kan ta analysen.
Utan en bra sportslig organisation kan vi strössla hur mycket pengar vi vill utan att lyckas.
Just precis det här är varför jag blev väldigt positiv till att få in Wiken.
Det enda han gjort de senaste 20 åren är att titta på och analysera hockey. Inte som supporter, utan i arbetet.
Han hyllar ofta spelare som gör saker i det tysta i sina analyser.

All heder åt K-G som ville ta bajsmackan DIF fick i knät. Men Wikegård är något helt annat.

Nu satt många, jag inklusive, och hyllade K-G när Krüger, Brodin, Norman, Liss och liknande spelare blev klara. Så vi kanske får äta upp det här ännu en gång när Wikegård synas längre fram.
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 504
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly Season 2024/25

Inlägg av supreme »

Finns det någon inom klubben som analyserar den sortens statistik som nämns här?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

supreme skrev: 2024-05-02 12:52:40 Finns det någon inom klubben som analyserar den sortens statistik som nämns här?
Nope men förhoppningsvis är det på väg in. En analytiker/Wikegård/Kimby hade nog kunnat bli en bra trio vad gäller nyförvärv och spelet.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7184
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

jsson skrev: 2024-05-02 12:48:44
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-02 12:04:25
Ska vi lyfta som förening så tror jag detta är en av de enskilt viktigaste aspekterna. En sportchef som kan se spelet och spelarna, gärna tillsammans med en statistisk analytiker som vet vad han pratar om.
Många misslyckade klubbar där man lutat sig för mycket på statistik och otränade hockeyögon.
Annars lätt att gå in i Eliteprospectfällan och sätta ihop en kedja av Klasen-Kruger-Norman och tro att det löser sig.
Vid en skada på Norman kan man ju sätta in en poängspelare som Gradin. :shock:

Förhoppningsvis är Wikegård ögonen, sedan hoppas jag någon annan kan ta analysen.
Utan en bra sportslig organisation kan vi strössla hur mycket pengar vi vill utan att lyckas.
Just precis det här är varför jag blev väldigt positiv till att få in Wiken.
Det enda han gjort de senaste 20 åren är att titta på och analysera hockey. Inte som supporter, utan i arbetet.
Han hyllar ofta spelare som gör saker i det tysta i sina analyser.

All heder åt K-G som ville ta bajsmackan DIF fick i knät. Men Wikegård är något helt annat.

Nu satt många, jag inklusive, och hyllade K-G när Krüger, Brodin, Norman, Liss och liknande spelare blev klara. Så vi kanske får äta upp det här ännu en gång när Wikegård synas längre fram.
Jag har hyllat KG också. Och med all rätt tycker jag fortfarande.
Går ju inte vara efterklok. Han gjorde många värvningar som fick de flesta att jubla.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Osten östlund
Inlägg: 1763
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Gällande statistik. Så tog Honken in en kille på konsult. Under slutspelet.

Sen har väll Tobias Persson "gillat siffror ", går väll till Almtuna nu?

Ingen avtackning av KG?

Gällande Weigel, blir mer tveksam om han kommer och Rensfeldt stannar!

Är han Rensfeldts ersättare så bra!

Annars förstår jag inte argumenten, gentemot Berglund. Samt åldersstrukturen!

Välkommen till er första arbetsdag, Niklas och Robert!!!
Osten östlund
Inlägg: 1763
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-02 13:03:29
jsson skrev: 2024-05-02 12:48:44
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-05-02 12:04:25
Ska vi lyfta som förening så tror jag detta är en av de enskilt viktigaste aspekterna. En sportchef som kan se spelet och spelarna, gärna tillsammans med en statistisk analytiker som vet vad han pratar om.
Många misslyckade klubbar där man lutat sig för mycket på statistik och otränade hockeyögon.
Annars lätt att gå in i Eliteprospectfällan och sätta ihop en kedja av Klasen-Kruger-Norman och tro att det löser sig.
Vid en skada på Norman kan man ju sätta in en poängspelare som Gradin. :shock:

Förhoppningsvis är Wikegård ögonen, sedan hoppas jag någon annan kan ta analysen.
Utan en bra sportslig organisation kan vi strössla hur mycket pengar vi vill utan att lyckas.
Just precis det här är varför jag blev väldigt positiv till att få in Wiken.
Det enda han gjort de senaste 20 åren är att titta på och analysera hockey. Inte som supporter, utan i arbetet.
Han hyllar ofta spelare som gör saker i det tysta i sina analyser.

All heder åt K-G som ville ta bajsmackan DIF fick i knät. Men Wikegård är något helt annat.

Nu satt många, jag inklusive, och hyllade K-G när Krüger, Brodin, Norman, Liss och liknande spelare blev klara. Så vi kanske får äta upp det här ännu en gång när Wikegård synas längre fram.
Jag har hyllat KG också. Och med all rätt tycker jag fortfarande.
Går ju inte vara efterklok. Han gjorde många värvningar som fick de flesta att jubla.
Både och!

Ett dåligt exempel är. :

Om jag som vd bjuder dig och företaget på konferens, resor och presenter. Då skulle du/alla jubla. Samt så litade ni säkert på mitt omdöme.

Om jag sen kommer året efter. Säger att ni måste jobba mer, sänka era löner!

Hyllar du/ni mig med?

Ska inte älta ngt mer om KG. Heder att han tog bajsmackan , när ingen annan ville ta den.

Omdömeslöst att fortsätta sedan, samt även åta sig att bli VD med . När han tappat det.

Det var idioti!

Sen är han en eldsjäl ja! Lycka till framöver KG!
Användarvisningsbild
Rojk
Inlägg: 825
Blev medlem: 2012-06-29
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Huddinge

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rojk »

Osten östlund skrev: 2024-05-02 13:04:42 Gällande Weigel, blir mer tveksam om han kommer och Rensfeldt stannar!

Är han Rensfeldts ersättare så bra!

Annars förstår jag inte argumenten, gentemot Berglund. Samt åldersstrukturen!
Weigel har väl ändå mer poäng i sig än Berglund? Det är bara att titta på senaste säsongerna
It's easier to be an asshole to words than to people
Nattuggla_
Inlägg: 3194
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Rojk skrev: 2024-05-02 13:38:17
Osten östlund skrev: 2024-05-02 13:04:42 Gällande Weigel, blir mer tveksam om han kommer och Rensfeldt stannar!

Är han Rensfeldts ersättare så bra!

Annars förstår jag inte argumenten, gentemot Berglund. Samt åldersstrukturen!
Weigel har väl ändå mer poäng i sig än Berglund? Det är bara att titta på senaste säsongerna
Inga tvivel.
Weigel är fortfarande en otroligt smart spelare. I min bok går han före både Rensfeldt och Berglund, även om förstnämnda hade en fin avslutning.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4517
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Silly Season 2024/25

Inlägg av captcash »

Kan vi förvänta oss en banderoll på första hemma matchen ifall Weigel signar där det står "Vi har köpt en hundvalp! :)"

Gillar inte honom egentligen, eller gör jag det, eller inte, fan vet.. sparkad från DIF, älskade råttorna, hatar oss år efter år och nu vår lilla arga vakthund istället... jag är kluven men han är nog jävligt bra att ha i sitt lag under ett slutspel.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Osten östlund
Inlägg: 1763
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Nattuggla_ skrev: 2024-05-02 13:55:49
Rojk skrev: 2024-05-02 13:38:17
Osten östlund skrev: 2024-05-02 13:04:42 Gällande Weigel, blir mer tveksam om han kommer och Rensfeldt stannar!

Är han Rensfeldts ersättare så bra!

Annars förstår jag inte argumenten, gentemot Berglund. Samt åldersstrukturen!
Weigel har väl ändå mer poäng i sig än Berglund? Det är bara att titta på senaste säsongerna
Inga tvivel.
Weigel är fortfarande en otroligt smart spelare. I min bok går han före både Rensfeldt och Berglund, även om förstnämnda hade en fin avslutning.
Så om Rensfeldt blir kvar , hur blir rangordning på centersidan ? Rinkside podden, var inte direkt imponerad av nedan. Inget som gjorde skillnad ( sa dom, kanske har fel )?

Gällande lön så är det iallafall :

Kruger
Rensfeldt
Weigel
Eriksson

Poängen var, att antingen Rensfeldt eller Weigel (2 år äldre än Berglund) . Sedan ny gubbe under 30.

Kanske så det blir , eller inte!?

Men två spännande namn är ju Eero Savilahti eller Vessel.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Osten östlund skrev: 2024-05-02 14:32:10
Nattuggla_ skrev: 2024-05-02 13:55:49
Rojk skrev: 2024-05-02 13:38:17
Osten östlund skrev: 2024-05-02 13:04:42 Gällande Weigel, blir mer tveksam om han kommer och Rensfeldt stannar!

Är han Rensfeldts ersättare så bra!

Annars förstår jag inte argumenten, gentemot Berglund. Samt åldersstrukturen!
Weigel har väl ändå mer poäng i sig än Berglund? Det är bara att titta på senaste säsongerna
Inga tvivel.
Weigel är fortfarande en otroligt smart spelare. I min bok går han före både Rensfeldt och Berglund, även om förstnämnda hade en fin avslutning.
Så om Rensfeldt blir kvar , hur blir rangordning på centersidan ? Rinkside podden, var inte direkt imponerad av nedan. Inget som gjorde skillnad ( sa dom, kanske har fel )?

Gällande lön så är det iallafall :

Kruger
Rensfeldt
Weigel
Eriksson

Poängen var, att antingen Rensfeldt eller Weigel (2 år äldre än Berglund) . Sedan ny gubbe under 30.

Kanske så det blir , eller inte!?

Men två spännande namn är ju Eero Savilahti eller Vessel.
Costmar också. Han borde bli andra center och sen vet man inte vad som händer med Norman.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Svanken
Inlägg: 21
Blev medlem: 2021-03-04

Silly Season 2024/25

Inlägg av Svanken »

klintan85 skrev: 2024-05-02 17:05:47
Osten östlund skrev: 2024-05-02 14:32:10
Nattuggla_ skrev: 2024-05-02 13:55:49
Rojk skrev: 2024-05-02 13:38:17
Osten östlund skrev: 2024-05-02 13:04:42 Gällande Weigel, blir mer tveksam om han kommer och Rensfeldt stannar!

Är han Rensfeldts ersättare så bra!

Annars förstår jag inte argumenten, gentemot Berglund. Samt åldersstrukturen!
Weigel har väl ändå mer poäng i sig än Berglund? Det är bara att titta på senaste säsongerna
Inga tvivel.
Weigel är fortfarande en otroligt smart spelare. I min bok går han före både Rensfeldt och Berglund, även om förstnämnda hade en fin avslutning.
Så om Rensfeldt blir kvar , hur blir rangordning på centersidan ? Rinkside podden, var inte direkt imponerad av nedan. Inget som gjorde skillnad ( sa dom, kanske har fel )?

Gällande lön så är det iallafall :

Kruger
Rensfeldt
Weigel
Eriksson

Poängen var, att antingen Rensfeldt eller Weigel (2 år äldre än Berglund) . Sedan ny gubbe under 30.

Kanske så det blir , eller inte!?

Men två spännande namn är ju Eero Savilahti eller Vessel.
Costmar också. Han borde bli andra center och sen vet man inte vad som händer med Norman.

Linus Eriksson borde väl vara given andre center? Kedja med Frondell Eriksson Eklund blir ju riktigt fint!
Skriv svar