Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 666
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rudi »

Det är väl ganska uppenbart att Costmar inte fått något SHL-erbjudande, annars hade han tagit det. Han är väl här för att han inte hade något bättre alternativ, inte för att han tror på satsningen. Huruvida spelaren eller hans farfar eller kusin är djurgårdare eller inte, det har visat sig inte spela någon som helst roll för prestationen på plan. Brodin är djurgårdare, men han spelar inte bättre för det.
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1849
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Andspe »

bbjs skrev: 2024-04-29 17:29:08
Andspe skrev: 2024-04-29 09:46:12 Tycker mest det är synd att det inte investeras på samma sätt i oss som i Väsby.
Hur vet du det ?
Finns flera anonyma sponsorer i DIF och att Lapplands-Väsby tar över två-tre kontrakt
kan ju också ses som att det gynnar oss i nuläget.
Mika är DIF fullt ut.
Har aldrig ifrågasatt det.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Rudi skrev: 2024-04-29 19:23:40 Det är väl ganska uppenbart att Costmar inte fått något SHL-erbjudande, annars hade han tagit det. Han är väl här för att han inte hade något bättre alternativ, inte för att han tror på satsningen. Huruvida spelaren eller hans farfar eller kusin är djurgårdare eller inte, det har visat sig inte spela någon som helst roll för prestationen på plan. Brodin är djurgårdare, men han spelar inte bättre för det.
Han är i en bra ålder så han vill nog prestera bra för spela på en bättre nivå igen. Han tycker nog det är bra att få en nystart i en sämre liga för att komma igen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Rolv
Inlägg: 250
Blev medlem: 2009-10-29

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rolv »

Ren spekulation. Viktor Lang, BIK Karlskoga.

Kan detta gälla DIF? Taget ur lokaltidningen:

– Men beslutet faller väl, tror jag, på att om jag reflekterar så hade jag ångrat mig om jag inte tog chansen som jag fått. Vi får se om det blir lyckat, men jag hade ångrat mig om jag inte provat, säger Viktor Lang.

Det låter som att du är på väg ”ett snäpp upp”?

– På något sätt blir det väl det. Den generella uppfattningen, och min uppfattning, är att det är ett steg upp. Hade det inte varit det så hade det väl kanske inte blivit det valet heller.

Vilken klubb Viktor Lang går till väljer han att inte avslöja.


Som det är formulerat känns det som en större klubb, men ändå inget glasklart snäpp uppåt. Så antingen en större klubb i allsvenskan, eller utomlands.
Senast redigerad av Rolv den 2024-04-29 20:28:09, redigerad totalt 1 gånger.
Galning1998
Inlägg: 266
Blev medlem: 2023-04-16

Silly Season 2024/25

Inlägg av Galning1998 »

Rolv skrev: 2024-04-29 20:15:51 Ren spekulation. Viktor Lang, BIK Karlskoga.

Kan detta gälla DIF? Taget ur lokaltidningen:

– Men beslutet faller väl, tror jag, på att om jag reflekterar så hade jag ångrat mig om jag inte tog chansen som jag fått. Vi får se om det blir lyckat, men jag hade ångrat mig om jag inte provat, säger Viktor Lang.

Det låter som att du är på väg ”ett snäpp upp”?

– På något sätt blir det väl det. Den generella uppfattningen, och min uppfattning, är att det är ett steg upp. Hade det inte varit det så hade det väl kanske inte blivit det valet heller.

Vilken klubb Viktor Lang går till väljer han att inte avslöja.
Upp ett snäpp inte ner
peter johansson
Inlägg: 238
Blev medlem: 2006-06-07

Silly Season 2024/25

Inlägg av peter johansson »

Vet inte om någon nämnt detta förut att Axel Andersson kan gå till HV71 dom utmanar Rögle rejält tydligen om hans signatur enligt Sportbladet
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-04-29 15:41:25
Nattuggla_ skrev: 2024-04-29 15:25:19
SirDIFalot skrev: 2024-04-29 15:04:56 Har inget emot ett kortare kontrakt på Costmar. Svårt att veta hur mycket offensiv uppsida han sitter på. Är han god för 20, 30 eller 40 poäng? Vi har skrivit alldeles för många dåliga kontrakt på 2-3 år i HA som vi nu får lida för. Sen finns det ju inte mycket fördelar med att skriva längre kontrakt i HA. Spelarna har ju ändå SHL-klausul. Sen har vi ju en ekonomisk situation som gör att vi blir lite fattigare för varje år som går nu, då får man ju anpassa sig till en ny ekonomisk verklighet varje år, och skriva kontrakt därefter.
Kontinuitet är också viktigt.
Vi kan inte börja skriva 1 år med alla nya spelare.
Ja, om kontraktet betydde mer än dom gör. Men spelarna får ju lämna för SHL oavsett. Så det är ju egentligen bara en risk för oss och fördelarna blir inte många. Vi har skrivit alldeles för många 2-årskontrakt. Det är inte sunt att en ny sportchef och coach tar över, vi ska kraftigt reducera vår budget så sitter vi med i princip ett helt lag med redan signade spelare. Åtminstone halva truppen bör ha utgående kontrakt för att ge oss mer flexibilitet att bygga om.
De får lämna oavsett ja, men vi får ju ekonomisk kompensation som motsvarar en spelare på runt 40-50k/mån i Hockeyallsvenskan, det är inte jättedåligt.
Det är ju sådana som Costmar man vill ha på minst 2 år imo.

Vi har Krüger, Brodin, Hammarlund och Ragnarsson på kontrakt över nästa säsong, det hade altså blivit 5 stycken med Costmar då.
Så att det blir för många på kontrakt kan man ju inte skylla på än. Du blandar ju ihop nuvarande situation med situationen som kommer komma i vår, det blir lite skevt.

Vi kan inte ha 10 nya forwards varenda säsong heller. Kontinuitet är viktigt.
Användarvisningsbild
John Terry
Inlägg: 431
Blev medlem: 2011-04-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av John Terry »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-30 06:13:12
SirDIFalot skrev: 2024-04-29 15:41:25
Nattuggla_ skrev: 2024-04-29 15:25:19
SirDIFalot skrev: 2024-04-29 15:04:56 Har inget emot ett kortare kontrakt på Costmar. Svårt att veta hur mycket offensiv uppsida han sitter på. Är han god för 20, 30 eller 40 poäng? Vi har skrivit alldeles för många dåliga kontrakt på 2-3 år i HA som vi nu får lida för. Sen finns det ju inte mycket fördelar med att skriva längre kontrakt i HA. Spelarna har ju ändå SHL-klausul. Sen har vi ju en ekonomisk situation som gör att vi blir lite fattigare för varje år som går nu, då får man ju anpassa sig till en ny ekonomisk verklighet varje år, och skriva kontrakt därefter.
Kontinuitet är också viktigt.
Vi kan inte börja skriva 1 år med alla nya spelare.
Ja, om kontraktet betydde mer än dom gör. Men spelarna får ju lämna för SHL oavsett. Så det är ju egentligen bara en risk för oss och fördelarna blir inte många. Vi har skrivit alldeles för många 2-årskontrakt. Det är inte sunt att en ny sportchef och coach tar över, vi ska kraftigt reducera vår budget så sitter vi med i princip ett helt lag med redan signade spelare. Åtminstone halva truppen bör ha utgående kontrakt för att ge oss mer flexibilitet att bygga om.
De får lämna oavsett ja, men vi får ju ekonomisk kompensation som motsvarar en spelare på runt 40-50k/mån i Hockeyallsvenskan, det är inte jättedåligt.
Det är ju sådana som Costmar man vill ha på minst 2 år imo.

Vi har Krüger, Brodin, Hammarlund och Ragnarsson på kontrakt över nästa säsong, det hade altså blivit 5 stycken med Costmar då.
Så att det blir för många på kontrakt kan man ju inte skylla på än. Du blandar ju ihop nuvarande situation med situationen som kommer komma i vår, det blir lite skevt.

Vi kan inte ha 10 nya forwards varenda säsong heller. Kontinuitet är viktigt.
Fast vi får ersättning oavsett om spelaren har gällande kontrakt eller ej. Däremot är det 150k extra om spelaren har ett år kvar och ytterligare 100k om det är två år kvar när SHL-avtalet skrivs. Så vinsten med att skriva längre avtal är 150k resp 250k om det är två år kvar. Vilket inte är tillräckligt för att ersätta med en spelare som har 40-50k/mån.

Så här måste man göra en avvägning från fall till fall.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

John Terry skrev: 2024-04-30 06:23:19
Nattuggla_ skrev: 2024-04-30 06:13:12
SirDIFalot skrev: 2024-04-29 15:41:25
Nattuggla_ skrev: 2024-04-29 15:25:19
SirDIFalot skrev: 2024-04-29 15:04:56 Har inget emot ett kortare kontrakt på Costmar. Svårt att veta hur mycket offensiv uppsida han sitter på. Är han god för 20, 30 eller 40 poäng? Vi har skrivit alldeles för många dåliga kontrakt på 2-3 år i HA som vi nu får lida för. Sen finns det ju inte mycket fördelar med att skriva längre kontrakt i HA. Spelarna har ju ändå SHL-klausul. Sen har vi ju en ekonomisk situation som gör att vi blir lite fattigare för varje år som går nu, då får man ju anpassa sig till en ny ekonomisk verklighet varje år, och skriva kontrakt därefter.
Kontinuitet är också viktigt.
Vi kan inte börja skriva 1 år med alla nya spelare.
Ja, om kontraktet betydde mer än dom gör. Men spelarna får ju lämna för SHL oavsett. Så det är ju egentligen bara en risk för oss och fördelarna blir inte många. Vi har skrivit alldeles för många 2-årskontrakt. Det är inte sunt att en ny sportchef och coach tar över, vi ska kraftigt reducera vår budget så sitter vi med i princip ett helt lag med redan signade spelare. Åtminstone halva truppen bör ha utgående kontrakt för att ge oss mer flexibilitet att bygga om.
De får lämna oavsett ja, men vi får ju ekonomisk kompensation som motsvarar en spelare på runt 40-50k/mån i Hockeyallsvenskan, det är inte jättedåligt.
Det är ju sådana som Costmar man vill ha på minst 2 år imo.

Vi har Krüger, Brodin, Hammarlund och Ragnarsson på kontrakt över nästa säsong, det hade altså blivit 5 stycken med Costmar då.
Så att det blir för många på kontrakt kan man ju inte skylla på än. Du blandar ju ihop nuvarande situation med situationen som kommer komma i vår, det blir lite skevt.

Vi kan inte ha 10 nya forwards varenda säsong heller. Kontinuitet är viktigt.
Fast vi får ersättning oavsett om spelaren har gällande kontrakt eller ej. Däremot är det 150k extra om spelaren har ett år kvar och ytterligare 100k om det är två år kvar när SHL-avtalet skrivs. Så vinsten med att skriva längre avtal är 150k resp 250k om det är två år kvar. Vilket inte är tillräckligt för att ersätta med en spelare som har 40-50k/mån.

Så här måste man göra en avvägning från fall till fall.
Jaha, oj det visste jag inte.
Fan va sjukt.
Ok, men då är jag helt med på vad ni menar.

Edit. Men gällande Axel Andersson då, om han nu lämnar. Han har ju tillhört oss en säsong, plus då 1 år kvar på kontrakt. För honom bör vi altså ha runt 875k? Plus att vi blir av med hans höga lön.
Det går ju in 2 st toppbackar på den kostnaden.
Manijock
Inlägg: 7846
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Hanken definitivt klar för Ssk då. Det gör ont i hjärtat! Att det inte finns plats i truppen för en skicklig rollspelare pga att en svindyr usel sådan sitter i vägen...

Bra Djurgårdare ska spela i Djurgården. Inte bli publikfavoriter hos våra rivaler.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Simon Åkerström ryktas till aik? Om han är tillgänglig till HA tycker jag definitivt vi borde vara där.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-04-30 07:38:39 Simon Åkerström ryktas till aik? Om han är tillgänglig till HA tycker jag definitivt vi borde vara där.
Väntar vi på beslut angående Axel kanske?
Förmodligen har vi väl inte råd med en till toppback om det inte är så att Axel går till SHL.

Kan tänka mig att Åkerström lär kosta efter den säsong han haft. Och enligt agenten själv så pratade man ju med samtliga SHL-klubbar.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9501
Blev medlem: 2009-12-01

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-30 07:41:55
Jim Morrison skrev: 2024-04-30 07:38:39 Simon Åkerström ryktas till aik? Om han är tillgänglig till HA tycker jag definitivt vi borde vara där.
Väntar vi på beslut angående Axel kanske?
Förmodligen har vi väl inte råd med en till toppback om det inte är så att Axel går till SHL.

Kan tänka mig att Åkerström lär kosta efter den säsong han haft. Och enligt agenten själv så pratade man ju med samtliga SHL-klubbar.
Ja, något budkrig kan vi iofs inte gå in i och han lär vara rätt eftertraktad.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Knickedick
Inlägg: 1277
Blev medlem: 2014-05-13
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2024-04-29 17:05:16
Knickedick skrev: 2024-04-29 16:57:38 Problemet är ju att du verkar se en given positiv utveckling i spelaren vilket vi ju alla hoppas på men det är lååångt ifrån en garanti för!!

Att prata om 40p säsong 2 är ju ren fantasi i nuläget. Det kan lika gärna bli 10 både säsong 1 och efter det.
Måste vara jobbigt för spelare att bara bli värderade efter poäng och inte efter egenskaper som bidrar till att man fyller sin roll i laget sin man är värvad för.

Alla defensiva backar ska få 15k i månaden Max då
Det är klart att det är en kalkylerad risk och en övervägning. Men en 22-åring har ju mycket större utvecklingspotential än en 32-åring så om det är någon spelare man ska sajna på ett längre kontrakt är det ju en sådan spelare. Likt vi gjort förut med Linus Johansson, Sebastian Strandberg, Kalle Östman, Olle Alsing och massa fler.

Se en utvecklingskurva där en spelare kanske är rimligt betald år ett men underbetald år två. Nu ger vi oss inte ens chansen att få till en sån situation om det inte är så att han har rätt bra betalt direkt vilket jag inte ser fog for.

Han kanske själv hade krav på enbart en säsong dock och då får man väl bortse från ovan.
Som du säger. Det finns ju en risk i det, och överpresterar han så försvinner han ändå till SHL. Därför tycker jag som sagt inte att man ska börja med mer än ett år. Man kan absolut skriva 1+1. Men risken att det inte funkar i ny miljö finns alltid där. Förläng med två isåfall om han visar sig funka. Klart att lönen kommer gå upp lite. Men om vi då sitter på massa andra kontrakt som går ut eftersom vi skriver 1-2års-kontrakt så kommer ju utrymmet att öka lönen att finnas när vi inte är låsta på andra kontrakt. Står fast vid att spelare med klubbhjärta mellan 24-28 år som visat sig funka över några säsonger kan få förlängt med två år. Blir Costmar en 40p spelare så förloras han ändå till SHL.
Poängen blir att blir han Succé tappar vi honom till SHL och kan ändå inte behålla honom. Blir han flopp så blir han inte bara en Costmar/Kostnad vi vill bli av med.
Nattuggla_
Inlägg: 3196
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2024-04-30 07:46:56
Nattuggla_ skrev: 2024-04-30 07:41:55
Jim Morrison skrev: 2024-04-30 07:38:39 Simon Åkerström ryktas till aik? Om han är tillgänglig till HA tycker jag definitivt vi borde vara där.
Väntar vi på beslut angående Axel kanske?
Förmodligen har vi väl inte råd med en till toppback om det inte är så att Axel går till SHL.

Kan tänka mig att Åkerström lär kosta efter den säsong han haft. Och enligt agenten själv så pratade man ju med samtliga SHL-klubbar.
Ja, något budkrig kan vi iofs inte gå in i och han lär vara rätt eftertraktad.
Hjälper ju inte heller att spelare har till typ sista Juni att bryta kontraktet för SHL.
Så Axel får gärna bestämma sig snarast möjligt.

Lär ju ha råd med 2 toppbackar om Axel försvinner dock?
Se vad jag jag skrev ovan om hans ersättning + lön.
Edit. Sen kanske man inte tänker så iofs. Det kan ju bli en center + back. Men våran backsida är ju i behov av två riktigt bra spelare om han väljer SHL.
Skriv svar