Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Nattuggla_
Inlägg: 3154
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Annars så gillar jag det argumentet som Leif i LT sportens podd drar fram.
Att när en budget sänks så kanske man får investera lite mer i de spelarna vi har istället. Det är inte bara nyförvärven som ska göra det alltid.

Nu menade han Södertälje.
Men jag tycker det går att applicera på oss också.
Man har ju sett nu på slutet att det går att hämta mer ur Grewe än han visade upp September-December. Gradin kommer till typ flest lägen av alla men behöver skjuta lite bättre. Kan man använda Hammarlund annorlunda? En sådan som Andrén, hur kommer han påverkas av när Kimby sätter sin prägel på defensiven?

Oavsett vad man tycker om att vi går in med till 90% samma trupp som denna säsong så kommer det en ny headcoach som ska göra sitt. Och det i sig är verkligen intressant.
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 501
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly Season 2024/25

Inlägg av supreme »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 10:34:37 Annars så gillar jag det argumentet som Leif i LT sportens podd drar fram.
Att när en budget sänks så kanske man får investera lite mer i de spelarna vi har istället. Det är inte bara nyförvärven som ska göra det alltid.

Nu menade han Södertälje.
Men jag tycker det går att applicera på oss också.
Man har ju sett nu på slutet att det går att hämta mer ur Grewe än han visade upp September-December. Gradin kommer till typ flest lägen av alla men behöver skjuta lite bättre. Kan man använda Hammarlund annorlunda? En sådan som Andrén, hur kommer han påverkas av när Kimby sätter sin prägel på defensiven?

Oavsett vad man tycker om att vi går in med till 90% samma trupp som denna säsong så kommer det en ny headcoach som ska göra sitt. Och det i sig är verkligen intressant.
Lite det här som jag har som räddningsplanka mentalt om finalen skiter sig - nästa år kan bli intressant (trots klart lägre budget) då Wiken och Kimby ska sätta sin prägel på laget och spelet.
Nattuggla_
Inlägg: 3154
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Hörde förövrigt gnagets nya tränare i Hockeymorgon imorse där han sa att "Pajen", sportchef i AIK, ringde honom för 2-3 veckor sedan.
Fick intrycket av att det var första kontakten.

Känns otroligt förhastat. Jag är glad om vi har fler möten än så med våra tränare/sportchefer vi anställer.

Ger ett otroligt instabilt intryck tycker jag rent generellt. Väldigt osäker.
Och har sett på sociala medier att supportrar inte är jättenöjda med den här rekryteringen.
Manijock
Inlägg: 7812
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 10:20:40
Praetori skrev: 2024-04-19 09:57:13
Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 09:50:34
Jim Morrison skrev: 2024-04-19 07:56:26 Med en starkare centersida (även Linus Eriksson bör räknas in där ja) så kan vi nog minska istiden och belastningen på Krüger och således sänka skaderisken. Problemet är ju att han har varit den enda dugliga centern två säsonger i följd och maxats totalt.

Jävla bonus om vi också kan få in Marcus Davidsson där även om jag ser det som väldigt osannolikt utan att dumpa massa kontrakt.
Nu vet jag inte exakt vad Rensfeldt tjänar men borde inte Bröderna Davidsson gå in under samma lön-isch?
Ryktas ju att Rensfeldt är överbetald, ska vi gissa på 150-175k? Bröderna Davidsson kanske 90-100k vardera? Nu spekulerar jag hej vilt.
Men ah, du fattar.

Det är sant som du säger. Sen har vi väl aspekten som DIFpodden tog upp också att Weigel har en förmåga att dra på sig uppmärksamhet. Det kommer tas bort lite från Krüger.

Det finns ju speciallösningar man kan dra till med om spelaren verkligen VILL hit och vill hem till Stockholm.
Tjäna mindre år 1 och mer år 2-3 på Bröderna exempelvis.
Jag ser det ändå som ett möjligt scenario.
Blir vi kvar i HA behöver vi ett budgetlag som ändå presterar. Jag hoppas verkligen att Wiken och Kimby är involverade i de diskussionerna redan nu så att vi, om så blir fallet, inte återigen kommer in på försäsongen med nåt ihoptejpat plockepinn som spretar. Vi behöver en stabil grund som vilar på huvudtränarens idéer. Inte betala ut löner till tilltänkta chansningar som sitter på läktaren eller inte får speltid.
Marcus och Jonathan Davidsson är ju verkligen inga chansningar.
Gått via våra led och presterat på den här nivån innan. Tog upp HV och vunnit guld i finska ligan nyligen.

Blir dem för dyra så är det ju en sak att tacka nej, men det är ju raka motsatsen till en chansning.
Verkligen. Det är som att kalla Brynäs värvningar av Kelleher, Vesel och Billins för "chansningar på HA-nivå". En idiot säger inte ens nej till Davidssons om det är ekonomiskt möjligt.
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 10:20:40
Praetori skrev: 2024-04-19 09:57:13
Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 09:50:34
Jim Morrison skrev: 2024-04-19 07:56:26 Med en starkare centersida (även Linus Eriksson bör räknas in där ja) så kan vi nog minska istiden och belastningen på Krüger och således sänka skaderisken. Problemet är ju att han har varit den enda dugliga centern två säsonger i följd och maxats totalt.

Jävla bonus om vi också kan få in Marcus Davidsson där även om jag ser det som väldigt osannolikt utan att dumpa massa kontrakt.
Nu vet jag inte exakt vad Rensfeldt tjänar men borde inte Bröderna Davidsson gå in under samma lön-isch?
Ryktas ju att Rensfeldt är överbetald, ska vi gissa på 150-175k? Bröderna Davidsson kanske 90-100k vardera? Nu spekulerar jag hej vilt.
Men ah, du fattar.

Det är sant som du säger. Sen har vi väl aspekten som DIFpodden tog upp också att Weigel har en förmåga att dra på sig uppmärksamhet. Det kommer tas bort lite från Krüger.

Det finns ju speciallösningar man kan dra till med om spelaren verkligen VILL hit och vill hem till Stockholm.
Tjäna mindre år 1 och mer år 2-3 på Bröderna exempelvis.
Jag ser det ändå som ett möjligt scenario.
Blir vi kvar i HA behöver vi ett budgetlag som ändå presterar. Jag hoppas verkligen att Wiken och Kimby är involverade i de diskussionerna redan nu så att vi, om så blir fallet, inte återigen kommer in på försäsongen med nåt ihoptejpat plockepinn som spretar. Vi behöver en stabil grund som vilar på huvudtränarens idéer. Inte betala ut löner till tilltänkta chansningar som sitter på läktaren eller inte får speltid.
Marcus och Jonathan Davidsson är ju verkligen inga chansningar.
Gått via våra led och presterat på den här nivån innan. Tog upp HV och vunnit guld i finska ligan nyligen.

Blir dem för dyra så är det ju en sak att tacka nej, men det är ju raka motsatsen till en chansning.
Jag menade i allmänhet. Gillar absolut bröderna D. För rätt peng skulle de färna få ersätta ett par av våra tröttmössor.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3154
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-04-19 14:24:46
Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 10:20:40
Praetori skrev: 2024-04-19 09:57:13
Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 09:50:34
Jim Morrison skrev: 2024-04-19 07:56:26 Med en starkare centersida (även Linus Eriksson bör räknas in där ja) så kan vi nog minska istiden och belastningen på Krüger och således sänka skaderisken. Problemet är ju att han har varit den enda dugliga centern två säsonger i följd och maxats totalt.

Jävla bonus om vi också kan få in Marcus Davidsson där även om jag ser det som väldigt osannolikt utan att dumpa massa kontrakt.
Nu vet jag inte exakt vad Rensfeldt tjänar men borde inte Bröderna Davidsson gå in under samma lön-isch?
Ryktas ju att Rensfeldt är överbetald, ska vi gissa på 150-175k? Bröderna Davidsson kanske 90-100k vardera? Nu spekulerar jag hej vilt.
Men ah, du fattar.

Det är sant som du säger. Sen har vi väl aspekten som DIFpodden tog upp också att Weigel har en förmåga att dra på sig uppmärksamhet. Det kommer tas bort lite från Krüger.

Det finns ju speciallösningar man kan dra till med om spelaren verkligen VILL hit och vill hem till Stockholm.
Tjäna mindre år 1 och mer år 2-3 på Bröderna exempelvis.
Jag ser det ändå som ett möjligt scenario.
Blir vi kvar i HA behöver vi ett budgetlag som ändå presterar. Jag hoppas verkligen att Wiken och Kimby är involverade i de diskussionerna redan nu så att vi, om så blir fallet, inte återigen kommer in på försäsongen med nåt ihoptejpat plockepinn som spretar. Vi behöver en stabil grund som vilar på huvudtränarens idéer. Inte betala ut löner till tilltänkta chansningar som sitter på läktaren eller inte får speltid.
Marcus och Jonathan Davidsson är ju verkligen inga chansningar.
Gått via våra led och presterat på den här nivån innan. Tog upp HV och vunnit guld i finska ligan nyligen.

Blir dem för dyra så är det ju en sak att tacka nej, men det är ju raka motsatsen till en chansning.
Jag menade i allmänhet. Gillar absolut bröderna D. För rätt peng skulle de färna få ersätta ett par av våra tröttmössor.
Jaha okej, ja, då är jag med.
Det ryktades ju länge om att Kimby var den stora hjärnan bakom Lövens spel när Fagervall var där. Och i Almtuna har han ju gjort det bra med betydligt mindre medel.
Jag hoppas han kan få ut mer av vissa spelare och att vi blir ett välspelat lag, nu när vi ändå inte har råd med en massa stjärnor.
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 14:27:38 Jaha okej, ja, då är jag med.
Det ryktades ju länge om att Kimby var den stora hjärnan bakom Lövens spel när Fagervall var där. Och i Almtuna har han ju gjort det bra med betydligt mindre medel.
Jag hoppas han kan få ut mer av vissa spelare och att vi blir ett välspelat lag, nu när vi ändå inte har råd med en massa stjärnor.
Jag hoppas ju att vi går upp i SHL men Kimby känns som ett spännande tränarval oavsett vart vi spelar nästa säsong. Han har verkligen fått ut massvis ur Almtunas på pappret rätt tunna trupp.

Edit: Inget ont mot Honken. Han är en stor anledning till att vi ens är i final men behöver nog få tid att bygga på sig lite erfarenhet som coach på den här nivån.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1656
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av jsson »

Praetori skrev: 2024-04-19 14:29:15
Nattuggla_ skrev: 2024-04-19 14:27:38 Jaha okej, ja, då är jag med.
Det ryktades ju länge om att Kimby var den stora hjärnan bakom Lövens spel när Fagervall var där. Och i Almtuna har han ju gjort det bra med betydligt mindre medel.
Jag hoppas han kan få ut mer av vissa spelare och att vi blir ett välspelat lag, nu när vi ändå inte har råd med en massa stjärnor.
Jag hoppas ju att vi går upp i SHL men Kimby känns som ett spännande tränarval oavsett vart vi spelar nästa säsong. Han har verkligen fått ut massvis ur Almtunas på pappret rätt tunna trupp.

Edit: Inget ont mot Honken. Han är en stor anledning till att vi ens är i final men behöver nog få tid att bygga på sig lite erfarenhet som coach på den här nivån.
Honken känns som en people-person som bryr sig och är en god ledare. Kimby är väl en starkare matchcoach om inte annat.
Jag tycker våran tränartrio till nästa säsong är den mest spännande på länge.
Lös special teams bara för helvete
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Rolv
Inlägg: 250
Blev medlem: 2009-10-29

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rolv »

[/quote]
Verkligen. Det är som att kalla Brynäs värvningar av Kelleher, Vesel och Billins för "chansningar på HA-nivå". En idiot säger inte ens nej till Davidssons om det är ekonomiskt möjligt.
[/quote]

Jag minns hur det lät när våra erfarna spelare värvades. KG var helgonförklarad. Nu är det allt som oftast gnäll på de samma i var och varannan matchtråd. Man glömmer snabbt!

Det är lätt å diskutera å jämföra nyförvärv när man har facit.
Praetori
Inlägg: 13760
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly Season 2024/25

Inlägg av Praetori »

Rolv skrev: 2024-04-19 21:01:32
Verkligen. Det är som att kalla Brynäs värvningar av Kelleher, Vesel och Billins för "chansningar på HA-nivå". En idiot säger inte ens nej till Davidssons om det är ekonomiskt möjligt.
[/quote]

Jag minns hur det lät när våra erfarna spelare värvades. KG var helgonförklarad. Nu är det allt som oftast gnäll på de samma i var och varannan matchtråd. Man glömmer snabbt!

Det är lätt å diskutera å jämföra nyförvärv när man har facit.
[/quote]

Hindsight är alltid 20/20.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5728
Blev medlem: 2012-09-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Vikas »

Rolv skrev: 2024-04-19 21:01:32
Jag minns hur det lät när våra erfarna spelare värvades. KG var helgonförklarad. Nu är det allt som oftast gnäll på de samma i var och varannan matchtråd. Man glömmer snabbt!

Det är lätt å diskutera å jämföra nyförvärv när man har facit.
Vet inte hur andra kände men jag själv var även vid signingen enormt skeptisk till längden på vissa kontrakt, framförallt Brodin. En power-forward som varit beroende av fysiskt spel samt speed för framgång hela sin karriär kommer inte kunna utföra samma jobb när han är 36 år gammal.

Resultatet är inte helt förvånande, även om man hade förväntat sig åtminstone lite mer skicklighet.
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Silly Season 2024/25

Inlägg av BigJ »

Rolv skrev: 2024-04-19 21:01:32
Verkligen. Det är som att kalla Brynäs värvningar av Kelleher, Vesel och Billins för "chansningar på HA-nivå". En idiot säger inte ens nej till Davidssons om det är ekonomiskt möjligt.
[/quote]

Jag minns hur det lät när våra erfarna spelare värvades. KG var helgonförklarad. Nu är det allt som oftast gnäll på de samma i var och varannan matchtråd. Man glömmer snabbt!

Det är lätt å diskutera å jämföra nyförvärv när man har facit.
[/quote]
Just och särskilt våra "experter" här gnäller allra mest trots att de var stumma av beundran när det begav sig....
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2687
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

Ska bli intressant att se Viggo Björck, Anton Frondell, Viktor Eklund och Linus Eriksson nästa säsong. För alla dessa kommer nog vara ordinarie nästa säsong om man spelare Hockeyallsvenskan.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
daaviid
Inlägg: 4229
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av daaviid »

klintan85 skrev: 2024-04-20 23:25:02 Ska bli intressant att se Viggo Björck, Anton Frondell, Viktor Eklund och Linus Eriksson nästa säsong. För alla dessa kommer nog vara ordinarie nästa säsong om man spelare Hockeyallsvenskan.
Jag tror inte att Viggo går in och blir ordinarie nästa säsong om vi lirar i Hockeyallsvenskan. De andra tre, absolut. Viggo får nog vara med och känna på det, och gör han jäkligt bra ifrån sig så har han alla chanser att ta en ordinarie plats. Men inte till en början. Men det kanske var på sikt över säsongen som du menade?
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2687
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av klintan85 »

daaviid skrev: 2024-04-21 09:19:17
klintan85 skrev: 2024-04-20 23:25:02 Ska bli intressant att se Viggo Björck, Anton Frondell, Viktor Eklund och Linus Eriksson nästa säsong. För alla dessa kommer nog vara ordinarie nästa säsong om man spelare Hockeyallsvenskan.
Jag tror inte att Viggo går in och blir ordinarie nästa säsong om vi lirar i Hockeyallsvenskan. De andra tre, absolut. Viggo får nog vara med och känna på det, och gör han jäkligt bra ifrån sig så har han alla chanser att ta en ordinarie plats. Men inte till en början. Men det kanske var på sikt över säsongen som du menade?
Ja jag räknade fel. Jag trodde han skulle bli 17 det här året. Ja då ska han ju inte vara ordinarie.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar