Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
DagUggla
Inlägg: 76
Blev medlem: 2022-12-27

Slutspelet 2024

Inlägg av DagUggla »

dr111DIF skrev: 2024-04-18 17:19:36
LG08 skrev: 2024-04-18 16:27:58
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-18 09:45:22
Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11

DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Sanna ord. Klart vi är värda finalen, så är det ju alltid om man vinner en slutspelsserie.
Enda gången det varit orättvist var corona-säsongen då ett riktigt vasst Löven inte ens fick chansen att spela om det.

Sedan för en dinosaurie som mig, som upplevt kvartsfinaler/semifinaler i bäst av 3 så blir det bara trotsigt/tramsigt att hävda tur/otur i en matchserie bäst av 7. Vinner man 4 av 7 matcher är det bara dåliga förlorare som skyller ifrån sig på otur/domare.
I så fall har man ju fundamentalt missat en viktig poäng med vad tävling och idrott handlar om.
Men kanske hade Mora vunnit om vi spelat bäst av 9? Vem vet? Bäst av 11? Möjligheterna för det lag som skapar mest och bäst ökar såklart med antalet matcher. Samtidigt är ju förutsättningarna givna och det man får förhålla sig till.
Slutspel i hockey är bäst av 7, finalen i fotbolls-vm avgörs nu och då genom straffsparkar. :?

Större skrällar än att vi vinner över Brynäs har jag upplevt ett flertal gånger. Bara kavla upp ärmarna och vara med från start imorgon så ger vi Brynäs en jävla match.
Försvarsspelet första 10 gjorde ju att t.o.m. gammelfarfar Scott såg ut att vara i samma form som han var året 2009. Det har vi inte råd med, bevisligen.
Sedan får Brynäs gärna vara favoriter (tror inte jag hört någon säga något annat heller)
Ok, nämn 3 gånger . Där lag som är så pass "underlägsna" som vi är, har vunnit serier i bäst av 7.

Undrar för att hitta hopp.
Om man som ni handukskastare utgår från att styrkeförhållandena är typ Norge mot Sverige i hockey-VM för 15-20 år sedan blir det väl svårt eftersom du inte hittar sånt i samma liga.

Är man mer realistisk kring styrkeförhållandena får du följande exempel. Visserligen bara två men alla från det här slutspelet:

Play-in-Bofors sveper SSK i 4 raka eller Mora tar 4 raka och vänder 2-0 i matcher mot medias "stora brynäsutmanare".
Det är ju en omöjlig fråga att svara på.

Allt beror ju på hur pass "underlägsna" någon tycker laget var.

Ska man se nyktert på det så är frågan "Hur många lag har vunnit i bäst av 7 fast man förlorade första bortamatchen med 6-2"
Flunk
Inlägg: 191
Blev medlem: 2021-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av Flunk »

LG08 skrev: 2024-04-18 16:27:58
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-18 09:45:22
Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11

DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Sanna ord. Klart vi är värda finalen, så är det ju alltid om man vinner en slutspelsserie.
Enda gången det varit orättvist var corona-säsongen då ett riktigt vasst Löven inte ens fick chansen att spela om det.

Sedan för en dinosaurie som mig, som upplevt kvartsfinaler/semifinaler i bäst av 3 så blir det bara trotsigt/tramsigt att hävda tur/otur i en matchserie bäst av 7. Vinner man 4 av 7 matcher är det bara dåliga förlorare som skyller ifrån sig på otur/domare.
I så fall har man ju fundamentalt missat en viktig poäng med vad tävling och idrott handlar om.
Men kanske hade Mora vunnit om vi spelat bäst av 9? Vem vet? Bäst av 11? Möjligheterna för det lag som skapar mest och bäst ökar såklart med antalet matcher. Samtidigt är ju förutsättningarna givna och det man får förhålla sig till.
Slutspel i hockey är bäst av 7, finalen i fotbolls-vm avgörs nu och då genom straffsparkar. :?

Större skrällar än att vi vinner över Brynäs har jag upplevt ett flertal gånger. Bara kavla upp ärmarna och vara med från start imorgon så ger vi Brynäs en jävla match.
Försvarsspelet första 10 gjorde ju att t.o.m. gammelfarfar Scott såg ut att vara i samma form som han var året 2009. Det har vi inte råd med, bevisligen.
Sedan får Brynäs gärna vara favoriter (tror inte jag hört någon säga något annat heller)
Ok, nämn 3 gånger . Där lag som är så pass "underlägsna" som vi är, har vunnit serier i bäst av 7.

Undrar för att hitta hopp.
2019 var vi periodvis otroligt utspelade i semifinalen mot seriesegraren Färjestad. Vi förlorade matcher med 8-2 och 6-1 men vann serien. Samma säsong satte Tampa poängrekord i NHL, men sveptes av ett slätstruket Columbus. Boston rök direkt förra slutspelet emot Florida efter att ha dominerat serien osv.
dr111DIF
Inlägg: 1023
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

DagUggla skrev: 2024-04-18 17:25:53
dr111DIF skrev: 2024-04-18 17:19:36
LG08 skrev: 2024-04-18 16:27:58
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-18 09:45:22
Harmageddon skrev: 2024-04-18 08:12:11

DIF har tagit sig till final (välförtjänt) och resan startade när man låg riktigt taskigt till i höstas. Att komma tillbaks från sådan resa är inte många som gör. Här tänker jag tillbaka på St. Louis Blues resa när dem låg sist i sin konferens i januari, tog sig till slutspel och vann SC till slut. Efter sju hårda matcher mot Bruins i finalen.

Allting handlar i slutändan om att man är redo för kamp, har självförtroende och har en sjuhelsikes lagmoral. Det var något jag inte såg igår överhuvudtaget hos DIF och då har man inte en chans att störa motståndarna.

Om Mora är ineffektivt så beror det på att DIF störde dem tillräckligt för att få dem ur balans. Likaså Björklöven i den serien. Detta är också över loppet på bäst av sju matcher.

Imorgon är det match 2 och resan att vinna är tuff. Kom igen DIF!
Sanna ord. Klart vi är värda finalen, så är det ju alltid om man vinner en slutspelsserie.
Enda gången det varit orättvist var corona-säsongen då ett riktigt vasst Löven inte ens fick chansen att spela om det.

Sedan för en dinosaurie som mig, som upplevt kvartsfinaler/semifinaler i bäst av 3 så blir det bara trotsigt/tramsigt att hävda tur/otur i en matchserie bäst av 7. Vinner man 4 av 7 matcher är det bara dåliga förlorare som skyller ifrån sig på otur/domare.
I så fall har man ju fundamentalt missat en viktig poäng med vad tävling och idrott handlar om.
Men kanske hade Mora vunnit om vi spelat bäst av 9? Vem vet? Bäst av 11? Möjligheterna för det lag som skapar mest och bäst ökar såklart med antalet matcher. Samtidigt är ju förutsättningarna givna och det man får förhålla sig till.
Slutspel i hockey är bäst av 7, finalen i fotbolls-vm avgörs nu och då genom straffsparkar. :?

Större skrällar än att vi vinner över Brynäs har jag upplevt ett flertal gånger. Bara kavla upp ärmarna och vara med från start imorgon så ger vi Brynäs en jävla match.
Försvarsspelet första 10 gjorde ju att t.o.m. gammelfarfar Scott såg ut att vara i samma form som han var året 2009. Det har vi inte råd med, bevisligen.
Sedan får Brynäs gärna vara favoriter (tror inte jag hört någon säga något annat heller)
Ok, nämn 3 gånger . Där lag som är så pass "underlägsna" som vi är, har vunnit serier i bäst av 7.

Undrar :) för att hitta hopp.
Om man som ni handukskastare utgår från att styrkeförhållandena är typ Norge mot Sverige i hockey-VM för 15-20 år sedan blir det väl svårt eftersom du inte hittar sånt i samma liga.

Är man mer realistisk kring styrkeförhållandena får du följande exempel. Visserligen bara två men alla från det här slutspelet:

Play-in-Bofors sveper SSK i 4 raka eller Mora tar 4 raka och vänder 2-0 i matcher mot medias "stora brynäsutmanare".
Det är ju en omöjlig fråga att svara på.

Allt beror ju på hur pass "underlägsna" någon tycker laget var.

Ska man se nyktert på det så är frågan "Hur många lag har vunnit i bäst av 7 fast man förlorade första bortamatchen med 6-2"
Poängen är väl att man knappt behöver röra sig vare sig i tid eller rum för att hitta exempel på rejäla underdogs i samma storleksordning som vi är mot Brynäs.

Tycker man baserat på matchen igår att vi som helhet är så fruktansvärt totalt underlägsna Brynäs som vissa ger sken av antar jag att man stängde av TVn efter 10 minuter i första.

Om man ändå vill ha mer extrema exempel kan man tex ta alla lag som gick upp( i snitt mer än ett per år tror jag) i det senaste kvalsystemet.

Edit: Jag håller dessutom med om att den frågan du ställer är mer relevant såklart. Men det var inte såna exempel som efterfrågades även om Moraserien såklart hör dit :)
Praetori
Inlägg: 13758
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-18 06:25:06
Praetori skrev: 2024-04-17 22:24:04
Donkels-3.0 skrev: 2024-04-17 22:19:37
Praetori skrev: 2024-04-17 22:02:59
Donkels-3.0 skrev: 2024-04-17 21:01:56 Viktigaste inför nästa säsong att inavels KG försvinner
Hur mår du?
Dåligt så länge the master disaster KG är kvar
Final två säsonger i rad. Ja alla värvningar är inte super men jisses. Du kanske bör ta en paus? Det skriver jag i all välmening.
Vi tog oss inte till final det här året. Vi hamnade här på grund av Moras ineffektivitet, inget annat.
Sen är det skitsamma att ta sig hit om man ändå inte har något att spela för när vi väl är här.
O K E J
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
4-3-3
Inlägg: 25
Blev medlem: 2007-08-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Sollentuna

Slutspelet 2024

Inlägg av 4-3-3 »

Vi har väl nästan jämt varit slätstrukna i match 1.Att vi skulle få storstryk i den var ingen överraskning för mig.
Match 2 däremot har vi inte råd att bli överkörda i.Jag hoppas och tror att vi som minst får till OT.Nu måste backar och Keeper hålla tätt från start.
4-3-3
m0ng00se
Inlägg: 1478
Blev medlem: 2005-06-09

Slutspelet 2024

Inlägg av m0ng00se »

det handlar om procent hit och dit som på isen ger STORA proportioner. Tänk er styrkeförhållandena i en match är totalt 100% fördelat på två lag. är vi som i första matchen inte påslagna, åker inte skridskor, träffar fel i forecheck = BIF full fart i mittzon, kassa i BP samt en målis som inte var bra så blir det ju typ 65-35 vilket visar sig i 6-1 i mål till brynäs. skruva till och tighta till allt ovan så blir styrkeförhållandena mer rimliga 53-47 eller nått sånt och då ramlar det ner på individuella misstag och nån studds hit å dit som kommer avgöra.

har lyssnat på en del poddar inför första matchen och nu efter första matchen och 99% av alla experter är bergsäkra på att brynäs "eeeeeenkelt" tar hem det här. defilerar i mål. kattens lek med råttan osv osv.

om inte det där mediasnacket kan vara tändvätska för grabbarna så vette fan vad som ska tända järnkaminerna!?


nu ger vi brynäs och all svensk media nått att fundera på och utjämnar till 1-1 i matcher! Hade det här varit serie som avgjordes med målskillnad som parameter hade det varit en sak nu är det bara 1-0 i matcher. det är naaada!

full fart framåt håll tätt bakåt!

Foooooorrrrzzzzaaa!!!!
Ligaya
Inlägg: 10
Blev medlem: 2009-01-13
Ort: K-141 Kursk

Slutspelet 2024

Inlägg av Ligaya »

Folk borde sluta haussa alla våra motståndare till skyarna. Spelar ingen roll vilka vi möter så höjer folk dom till nivåer motsvarande ett formtoppat Colorado/Tampa etc.
Brynäs är givetvis ett vasst lag i HA med en spets som inte hade gjort bort sig i SHL. Men nån måtta får det väl ändå vara. Vi har mött detta Brynäs fyra gånger under säsongen och stundtals varit dominanta och således vunnit mot dom också.
Det som skiljer är att deras ledande spelare fortsätter att producera och till synes har bra form i slutspelet. Våra tilltänkta motsvarigheter har inte gjort detsamma.
Men med tanke på det så finns det sparkapital hos oss. Hittar vi ett sätt att återigen kugga i och spela mer synkroniserat som lag finns det alla möjligheter att störa detta Brynäs. Det skulle givetvis hjälpa till om spelare som Krüger och Klasen kliver fram nu när det behövs som mest.
Att ge upp på förhand och hylla alla deras importer efter EN väldigt slätstruken insats från vårt håll ger avsmak. Bättre kan vi.
LG08
Inlägg: 154
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av LG08 »

Väntat. Den extremt lilla chansen vi hade rök idag, ledning på bortaplan inför sista men vi lyckas inte. Vi gör en bra prestation men det räcker inte.

Noterar att jag tippade torsk med 4 mål i första matchen och med uddamålet idag efter en bra insats.

Hade vi haft 3-4 spelare av bättre kaliber än våra sämsta vi ställer på isen idag så hade vi givetvis haft en klart bättre chans. Och det var absolut rimligt att vi kunde/borde haft det också, men KG sabbade det.
För långa och för många kontrakt till för dåliga spelare.
KG borde sett att (minst) 3-4 av hans signade spelare är för dåliga för oss och inte alls hade den potential han trodde.
+ Plus dom totalt bortkastade pengarna för att förstärka laget, med medelmåttornas medelmåttor, inför slutspelet.

Är på riktigt inte bitter, mer än på KG. Vi får mer eller mindre ut max idag av dom spelare vi har. Ingen skugga ska falla över spelarna.
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 742
Blev medlem: 2012-02-18

Slutspelet 2024

Inlägg av Eriksson »

Ser först nu att Topic är felstavad! Ska ju vara Slutspelat 2024
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Slutspelet 2024

Inlägg av BigJ »

Vi får göra som Mora gjorde mot aik och vända 0-2 till 4-2. Vem trodde på Mora efter 2 torskar...
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11876
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Slutspelet 2024

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

BigJ skrev: 2024-04-19 21:41:29 Vi får göra som Mora gjorde mot aik och vända 0-2 till 4-2. Vem trodde på Mora efter 2 torskar...
Ganska många ändå, Mora var ju spelmässigt överlägsna, aik gjorde ju mål på vartannat skott då

Så den jämförelsen haltar en del. BIF är tydligt det större, starkare och skickligare laget här

Tror DIF tar en av matcherna på Hovet, men sedan är det över
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
#10
Inlägg: 13633
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Slutspelet 2024

Inlägg av #10 »

BigJ skrev: 2024-04-19 21:41:29 Vi får göra som Mora gjorde mot aik och vända 0-2 till 4-2. Vem trodde på Mora efter 2 torskar...
Vi har en skygglapp i båset, ser fan inte en elefant om den står framför honom, jag brukar ha hopppet uppe i det sista men har gett upp efter dagens dravel….
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Slutspelet 2024

Inlägg av BigJ »

Lee Harvey Oswald skrev: 2024-04-19 21:47:43
BigJ skrev: 2024-04-19 21:41:29 Vi får göra som Mora gjorde mot aik och vända 0-2 till 4-2. Vem trodde på Mora efter 2 torskar...
Ganska många ändå, Mora var ju spelmässigt överlägsna, aik gjorde ju mål på vartannat skott då

Så den jämförelsen haltar en del. BIF är tydligt det större, starkare och skickligare laget här

Tror DIF tar en av matcherna på Hovet, men sedan är det över
Snarare att Ignatiev steppade upp rejält till skillnad mot aik:s keeper...
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Slutspelet 2024

Inlägg av BigJ »

#10 skrev: 2024-04-19 21:48:22
BigJ skrev: 2024-04-19 21:41:29 Vi får göra som Mora gjorde mot aik och vända 0-2 till 4-2. Vem trodde på Mora efter 2 torskar...
Vi har en skygglapp i båset, ser fan inte en elefant om den står framför honom, jag brukar ha hopppet uppe i det sista men har gett upp efter dagens dravel….
Hur många trodde på oss förra året efter 4 matcher, gissar att tongångarna var ungefär samma som nu men gick ändå till en sjunde även om just den matchen blev katastrof.

Vi har gjort bra matcher mot Brynäs på Hovet, fortsätter vi med det kan det bli bra.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4779
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av diftobbe89 »

Våga röra om inför hemmamatcherna, testa, varför fega... Det fungerar inte att ha Kevin Karlsson, Hammarlund och Odelius alla ordinarie om man vill vinna någonting, någon av dom kommer ställa till det. In med Loponen och Degnell, så sjukt tråkigt om vi står där med exakt samma jävla backar även kommande matcher.

In med Schlyter i laget, han kommer åka mycket skridskor iallafall och få Brynäs att svettas lite, även om han är rätt kass i grund och botten, men det är fan Brodin också..
Spela fult
Skriv svar