Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Manijock
Inlägg: 7845
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Slutspelet 2024

Inlägg av Manijock »

Nattuggla_ skrev: 2024-04-09 09:23:08
Manijock skrev: 2024-04-09 07:48:11
Nattuggla_ skrev: 2024-04-09 07:20:31
Lee Harvey Oswald skrev: 2024-04-09 06:34:03 Att Mora skulle vara skickligare än DIF vet jag inte om någon tycker på riktigt.
Men att Mora i Slutspelet sett ut som ett mer fungerande lag, dvs som får ut max av sin trupp, det tror jag många kan se.

DIF letar fortfarande, vaskar om, krånglar i PP, spelar långsamt, förlorar skotten…. men har än så länge en bra effektivitet i avsluten.

Tycker inte DIF ser ut som laget som kommer ta klivet upp, men jag kan helt klart leva med att vi tar steget ändå :wink:

I en final tror jag på en 70-30-fördel för BIF.
Men det lär ju passa oss bättre att för en gångs skull inte vara favoriter
Jag vill minnas det som att vi inte var dominanta i kvalserien heller, det året vi gick upp senast. Men vi hittade sätt att vinna. Precis som nu.
Sen är det kanske enklare i en kvalserie där två lag går upp, men ändå. Det var ju långt ifrån självklart.
Vi hade ett fantastiskt Powerplay då. Jakobs, Högström, Jocke E, Sörensen och nån till? Hagelin? Stjärnor som levererade. Då räckte det trots att vi hade ett direkt dåligt målvaktsspel.
Men ändå bara 21,95% genom hela kvalserien.
Nu i slutspelet ligger vi på 23,08% hittils.

Vi hade flest försök, 41 stycken, men lyckades bara med 9 mål.
Bara Örebro och Västerås var sämre.
Däremot bäst i PK, i detta slutspel är vi nästan sämst.

Gällande skotteffektiviteten som någon påpekade här i tråden, att vi har varit effektiva mot Mora, där var vi bäst i kvalserien, och det är vi nu också (sett till hela slutspelet). Vi sätter våra lägen.

Corsi och sådant fanns väl inte då i svensk hockey.
Men intressant att vi i Kvalserien hade sämst procent gällande totalt puckinnehav, och näst sämst gällande puckinnehav i offensiv zon.
Låter lite som nu mot Mora.

Lite likheter finns ändå, även om man inte kan hänga upp sig på en kvalserie som hände för 10 år sedan såklart.
Kan tänka mig att våra siffror är "bra" just nu i PP. Känns som att det inte krävs så mycket istid i anfallszon för att vi ska näta. Problemet är väl just att ta sig in där. Men utdelningsmässigt känns det sjukt nog bra. Många ovanliga PP-mål som med Brodins senast på Hovet och Rensfeldt igår.

Bara alltså? Man minns ju det PPt som ramstarkt utav helvete. En av få saker som kändes genomgående bra. Sen Nymans struktur på backsidan.

Och tur som någon sa.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7184
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Praetori skrev: 2024-04-09 12:16:23
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-04-09 11:02:39 Att vi är effektivare än Mora är i mina ögon mycket skicklighet och inte "tur".

Ta deras back Petrus (eller vad han nu heter). Bombar skott på skott och har "oturen" att inte göra mål.
I förlängningen får Ytterell ett liknande läge, PANG.
Tur?

I vår box är det ju tydligt hur skickligt vi avstyr de farliga lägen medan de får skjuta med sina sämre skyttar eller från dåliga lägen.
Vi ställer ju upp med en som styr längst mot blå, och ofta är Kruger med och ser till varifrån Mora får ta avsluten.
De skjuter mycket, bra för skottstatistiken (om man nu vill vinna den), men hittills är det vi som vunnit flest matcher.

Med det sagt, jag tycker Mora är fyndiga och frejdiga i sitt spel. De har färre trötta gubbar, mer fart och finess i spelet, men saknar vår skill i avgörande lägen.
Så här långt är väl bäst att tillägga.
Men inte fan har vi 3-1 i matcher på ren tur, det resonemanget är verklighetsfrånvänt.
Det är inte konståkning där man ska åka vackrast och göra snyggast moves.
Mora har inte samma djup eller bredd. Det har 1 kedja som faktiskt levererar kvalitet i nästan varje byte medan övriga inte utgör något större hot om vi spelar som vi skall. Vi har däremot inte alls fått till det som det egentligen borde se ut. Våra toppforwards och toppbackar har inte alls levererat något som ens liknar vad de borde gjort men vi har ändå snott åt oss matcherna på grund av att andra formationer är tillräckligt bra och Mora stundvis naiva.
Typ så.
Sedan tror jag vi har svårt att få igång vårt spel mot Mora, deras spel underlättar inte för oss. Ungefär som med Tingsryd och Östersund medan vi däremot tycks passa bättre mot Löven, Brynäs och Södertälje.
Så har det alltid varit genom åren, vissa lag passar en bättre eller sämre. Men oerhört starkt att vi "hittar sätt att vinna" mot ett svårspelat motstånd.

Jag är övertygad om att vi kommer spela bättre i en ev final. Men då lär vi möta en annan spets och då blir det nog så svårt att vinna, fast det kommer "se bättre ut spelmässigt".

Som sagt, huvudsaken i slutspel är att vinna. Fråga Löven, SSK och Aik.
Jag tror exempelvis att Löven sett bättre ut mot Mora än vad vi gör, de dammade av dem hemma med 5-0 senaste mötet.
Hade Löven ledat med 3-1? Ingen aning.
Senast redigerad av BOMBOM BOUCHARD den 2024-04-09 14:50:46, redigerad totalt 1 gånger.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Hildi
Inlägg: 194
Blev medlem: 2011-02-15
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av Hildi »

Förstår mig verkligen inte på vårat pp. Det är så otroligt fantasilöst. När Krüger va skadad vill jag minnas att pp körde på rätt bra? Dels har klasen inte varit nära nivå och så blir ett evigt pingpongande mellan 32 och 86 som aldrig leder till någonting öht.
Separera och låt dom styra varsitt pp.
DIFLuWi
Inlägg: 2519
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av DIFLuWi »

Tror finalen kan bli mer spännande än vad många tror.
Givet att vi enl plan städar av Mora imorgon, så har vi på många sätt haft en lättare resa än i fjol. Då vi ändå på riktigt utmanade Modo som glidigt genom slutspelet och väntade på oss.

Om nu bara bikbok kan vakna till och stöka till nån extra match mot brunsås så kan det bli spännande!
Praetori
Inlägg: 13764
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

DIFLuWi skrev: 2024-04-09 15:33:12 Tror finalen kan bli mer spännande än vad många tror.
Givet att vi enl plan städar av Mora imorgon, så har vi på många sätt haft en lättare resa än i fjol. Då vi ändå på riktigt utmanade Modo som glidigt genom slutspelet och väntade på oss.

Om nu bara bikbok kan vakna till och stöka till nån extra match mot brunsås så kan det bli spännande!
Kan Karlskoga kriga till det och ta fram knogmackan som deras spel bestod av en gång i tiden och ta det till 7 matcher tror jag vi skulle ha en chans. Men det förutsätter att vi klarar av att vinna mot Mora på onsdag. Gör vi inte det och serien vänder tillbaka till Mora kan det bli läskigt på riktigt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7184
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

DIFLuWi skrev: 2024-04-09 15:33:12 Tror finalen kan bli mer spännande än vad många tror.
Givet att vi enl plan städar av Mora imorgon, så har vi på många sätt haft en lättare resa än i fjol. Då vi ändå på riktigt utmanade Modo som glidigt genom slutspelet och väntade på oss.

Om nu bara bikbok kan vakna till och stöka till nån extra match mot brunsås så kan det bli spännande!
Vi har spelat bra eller jämt mot Brynäs hela säsongen, bortsett en period.
Visserligen är slutspel något annat och Brynäs har mycket skills.
Men med en dåres envishet hävdar jag att våra chanser vore mycket goda mot Brynäs.

Fast då ska vi fixa matchbollen först mot ett spelskickligt Mora. Ingen enkel uppgift även om jag tror vi lyckas redan imorgon.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
EspenK
Inlägg: 9054
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Slutspelet 2024

Inlägg av EspenK »

Vill inte vara sån men kan man be BiK vinna en match till samt köra sönder ett par av Brynäsarnas spets?

Känns som enda chansen att det här slutar lyckligt är att de inte kan ställa upp med tre förstalines och två förstabackpar.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1407
Blev medlem: 2021-01-22

Slutspelet 2024

Inlägg av Exile »

Nee... BIkBok är slut tyvärr!
Torpeden
Inlägg: 37
Blev medlem: 2024-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Gävle

Slutspelet 2024

Inlägg av Torpeden »

Ja… Katastrofstart av dem.
Flunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 2021-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av Flunk »

Karlskoga skräller ikväll!
Osten östlund
Inlägg: 1763
Blev medlem: 2022-08-10

Slutspelet 2024

Inlägg av Osten östlund »

EspenK skrev: 2024-04-09 18:01:40 Vill inte vara sån men kan man be BiK vinna en match till samt köra sönder ett par av Brynäsarnas spets?

Känns som enda chansen att det här slutar lyckligt är att de inte kan ställa upp med tre förstalines och två förstabackpar.
Hade man fått båda hade det varit en dröm. Men annars är jag nöjd med lite skador, på deras top spelare.
Simpan
Inlägg: 167
Blev medlem: 2022-04-17
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av Simpan »

Såja Karlskoga, nu kör vi!!
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av klintan85 »

Brynäs övertygar inte alls i slutspelet hittills. Med lite tur för Karlskoga och de kunde ha lett med 3-2 i matcher om de vinner idag.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1407
Blev medlem: 2021-01-22

Slutspelet 2024

Inlägg av Exile »

Såja BikBok!!
Användarvisningsbild
KnoxBlue
Inlägg: 297
Blev medlem: 2016-03-11

Slutspelet 2024

Inlägg av KnoxBlue »

Nu darrar bocken
Skriv svar