Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
niz
Inlägg: 86
Blev medlem: 2013-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av niz »

Är inte den som brukar racka ner på spelare och vill inte göra det nu heller men varför är Schlyter cementerad i allas trupper? Det var precis som Hammarn ett försök från div 1 men jag tycker inte det fallit ut i närheten av Hammarlund som jag tycker närmast blivit en kultspelare!
Tellqvist32
Inlägg: 583
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av Tellqvist32 »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 11:33:26 Nu har vi bara snackat allsvensk trupp, vilket kanske är rimligt.
Men har ni några drömnamn in om vi faktiskt når SHL?
Lappa ihop förhållandet med Marcus Sörensen :(
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 742
Blev medlem: 2012-02-18

Silly Season 2024/25

Inlägg av Eriksson »

Robbex skrev: 2024-03-27 15:14:51
LG08 skrev: 2024-03-27 15:00:48 Ska Grewe vara kvar borde han lägga sommaren på att träna klubba/puck teknik. Enkla dribblingar, kunda vända utan att tappa pucken. Lära sig hantera pucken i fart. Kontroll helt enkelt.

Är beredd att ha kvar grewe en säsong till utifrån vad man sett sista 10 matcherna. Men DIF behöver vara ärliga nog att erkänna hans brister.
Han behöver inte stå i gymmet det har han redan, plus det kanske ännu viktigare, att mentalt ta kramperna på instinkt.

Vilka matcher har du titta på egentligen? Han är den enda just nu som kan hålla i pucken och göra en gubbe. Lugn och trygg med puck.
Precis. Grewe är det Hank the tank över. Om de andra överbetalda lallarna hade samma inställning som Grewe så skulle det fn se mycket bättre ut
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Silly Season 2024/25

Inlägg av Olon »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 11:26:05
Olon skrev: 2024-03-28 11:21:06
Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 10:27:36
mb81 skrev: 2024-03-28 10:06:31 Tycker Kevin får för mycket skit. Han får väldigt stort förtroende och gör det mycket bra. En del dåliga beslut som man blir galen på dock. Men tagit ett stort ansvar och är duktig i BP också. Jag tycker Kevin är klart bättre än Loponen men gillar vad jag ser av Loponen också. Men förlorar en duktig BP-back om vi byter Kevin mot Loponen.

Hoppas Blomgren stannar. Axel har lite för hög lön så är han kvar är det fine med en bra förstaback. Blir han inte kvar kan vi omfördela pengarna på två spelare kanske.

Tycker ändå laget där ser ok ut. Kommer väl vara runt plats 2-5 igen. Exploderar juniskedjan nästa säsong så kan det bli en kul säsong. I år har varit litet mellanår med junnarna.
Kan vi så ska vi såklart behålla alla tre enligt mig (Glad, Loponen och Karlsson). Då är ju backsidan nästan intakt, och det är ju det mest optimala.
Kontrakten ska ju förhandlas om. Så även om vi måste sänka våran budget så kanske de stannar ändå? Beror ju på hur mycket lönen sänks och hur mycket de trivs här.

Sen håller jag med om Axel. Stannar han så är det bra, år två kanske han kan vara en ännu bättre back. Men om han skulle gå till SHL så blir vi av med en hög lön plus att vi får betalt. Så, en liten win-win där.
Glad har en låg lön, vilket vi vet efter hans avstängning. Tvivlar på att han är särskilt sugen på att gå ner ytterligare i lön efter den här säsongen.
Hmm okej, missade det.
Men om han har låg lön kanske vi förlänger med honom ändå? Såvidare han inte skulle kräva en höjning då.
Han och Axel plus Ragge/Ytterell hade varit en fin Topp-4.
Ja, skulle ta Glad alla dagar i veckan om han vill förlänga sitt kontrakt till samma pris. Glad + Loponen eller Karlsson samt de under kontrakt känns som en fin backsida. Nästan så att man helst hade undvarat Ytterell av backarna, med antagande om att han ligger relativt högt i lön. Ingen aning om vad han tjänar dock.
Osten östlund
Inlägg: 1690
Blev medlem: 2022-08-10

Silly Season 2024/25

Inlägg av Osten östlund »

Olon skrev: 2024-03-28 11:39:46
Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 11:26:05
Olon skrev: 2024-03-28 11:21:06
Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 10:27:36
mb81 skrev: 2024-03-28 10:06:31 Tycker Kevin får för mycket skit. Han får väldigt stort förtroende och gör det mycket bra. En del dåliga beslut som man blir galen på dock. Men tagit ett stort ansvar och är duktig i BP också. Jag tycker Kevin är klart bättre än Loponen men gillar vad jag ser av Loponen också. Men förlorar en duktig BP-back om vi byter Kevin mot Loponen.

Hoppas Blomgren stannar. Axel har lite för hög lön så är han kvar är det fine med en bra förstaback. Blir han inte kvar kan vi omfördela pengarna på två spelare kanske.

Tycker ändå laget där ser ok ut. Kommer väl vara runt plats 2-5 igen. Exploderar juniskedjan nästa säsong så kan det bli en kul säsong. I år har varit litet mellanår med junnarna.
Kan vi så ska vi såklart behålla alla tre enligt mig (Glad, Loponen och Karlsson). Då är ju backsidan nästan intakt, och det är ju det mest optimala.
Kontrakten ska ju förhandlas om. Så även om vi måste sänka våran budget så kanske de stannar ändå? Beror ju på hur mycket lönen sänks och hur mycket de trivs här.

Sen håller jag med om Axel. Stannar han så är det bra, år två kanske han kan vara en ännu bättre back. Men om han skulle gå till SHL så blir vi av med en hög lön plus att vi får betalt. Så, en liten win-win där.
Glad har en låg lön, vilket vi vet efter hans avstängning. Tvivlar på att han är särskilt sugen på att gå ner ytterligare i lön efter den här säsongen.
Hmm okej, missade det.
Men om han har låg lön kanske vi förlänger med honom ändå? Såvidare han inte skulle kräva en höjning då.
Han och Axel plus Ragge/Ytterell hade varit en fin Topp-4.
Ja, skulle ta Glad alla dagar i veckan om han vill förlänga sitt kontrakt till samma pris. Glad + Loponen eller Karlsson samt de under kontrakt känns som en fin backsida. Nästan så att man helst hade undvarat Ytterell av backarna, med antagande om att han ligger relativt högt i lön. Ingen aning om vad han tjänar dock.
Behåller gärna Glad. Verkar vara bra utanför isen med.

Om inte Wikegård signar honom omgående!

Så är risken stor att hv snor honom, ifall dom åker ur!
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Silly Season 2024/25

Inlägg av Nattuggla_ »

Tellqvist32 skrev: 2024-03-28 11:36:46
Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 11:33:26 Nu har vi bara snackat allsvensk trupp, vilket kanske är rimligt.
Men har ni några drömnamn in om vi faktiskt når SHL?
Lappa ihop förhållandet med Marcus Sörensen :(
Drömspelare för mig med, men förlängde tyvärr med Schweiziska klubben till 26/27.
niz skrev: 2024-03-28 11:36:23 Är inte den som brukar racka ner på spelare och vill inte göra det nu heller men varför är Schlyter cementerad i allas trupper? Det var precis som Hammarn ett försök från div 1 men jag tycker inte det fallit ut i närheten av Hammarlund som jag tycker närmast blivit en kultspelare!
Det handlar väl mer om att Schlyter har kontrakt redan. Och det borde vara billigt så inte värt att riva. Typ så.
Han hade inte varit given för mig om kontraktet gick ut nu.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17510
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly Season 2024/25

Inlägg av SirDIFalot »

niz skrev: 2024-03-28 11:36:23 Är inte den som brukar racka ner på spelare och vill inte göra det nu heller men varför är Schlyter cementerad i allas trupper? Det var precis som Hammarn ett försök från div 1 men jag tycker inte det fallit ut i närheten av Hammarlund som jag tycker närmast blivit en kultspelare!
För att han har kontrakt.
Expert.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av mb81 »

Schlyter har kontrakt och han gör det ändå ok som breddspelare. Dessutom billig. Det är verkligen vårt minsta problem.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 11:33:26 Nu har vi bara snackat allsvensk trupp, vilket kanske är rimligt.
Men har ni några drömnamn in om vi faktiskt når SHL?
Ändå inte orimligt att diskutera SHL-scenario lite paralellt, oddsen har inte känts bättre för avancemang sedan precis efter tutan ljöd i säsongspremiären mot Löven. Otippat öppen väg och ganska likvärdiga motståndare för DIF och Brynäs i semi till skillnad från hur det vara förra året.

Tittar man på truppen har vi ju många rutinerade pjäser redan som känns bra i kombination med Kimbys erfarenheter från Almtuna för att kriga sig kvar . Bottom 9 är redan låst och det är typ 1 C, 2FW spets som ska in. På backsidan 4 backar + Axel, juniorer och kanske spara någon till.

Potentiella svenska spetsnamn med någon anknytning till DIF eller sthlm jag kommer på efter kort spåning:

FW:
Bemström
Wennberg har fått krympande roll i NHL senaste åren, tjänat mycket pengar och har en buyout där han får 8-9 mil om året i flera år till. Potientiell håll käften-värvning.
AJF
Stenlund

Sören kan vi glömma, han förlängde nyss i NL.

D:
Erik Gustafsson
Lagesson
Björnfot
Simon Johansson

Lindbom vaktar kassen på lån från Vegas.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av mb81 »

Tellqvist32 skrev: 2024-03-28 11:36:46
Nattuggla_ skrev: 2024-03-28 11:33:26 Nu har vi bara snackat allsvensk trupp, vilket kanske är rimligt.
Men har ni några drömnamn in om vi faktiskt når SHL?
Lappa ihop förhållandet med Marcus Sörensen :(
Är väl inga hard feelings men han är en av de bästa spelarna i Schweiz och förlängde nyss.
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Tjatar om det kanske, men luktar det inte pension på Linus Klasen? Känns trött och lite halvomotiverad nu, och då är det slutspel. Räknar inte in honom till nästa säsong förrän han ger besked. Rensfeldt hoppas jag verkligen ska vara kvar även om han är överbetald. Är oerhört svårt att hitta den höga lägstanivån. Schlyter har kontrakt och är en no brainer. Tagit kliv hela tiden! Inte lika fort som Hammarlund men stabilare utveckling över tid.

Berglund vill man ju också ha kvar alltså. Kulturbärare till skaplig peng antar jag. Dock skadad lite väl ofta. Men hade sugit att släppa honom till en konkurrent. Precis som med Hank!

Underbart med Arvid Costmar. Snark över Weigel!
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Manijock skrev: 2024-03-28 12:46:27 Tjatar om det kanske, men luktar det inte pension på Linus Klasen? Känns trött och lite halvomotiverad nu, och då är det slutspel. Räknar inte in honom till nästa säsong förrän han ger besked. Rensfeldt hoppas jag verkligen ska vara kvar även om han är överbetald. Är oerhört svårt att hitta den höga lägstanivån. Schlyter har kontrakt och är en no brainer. Tagit kliv hela tiden! Inte lika fort som Hammarlund men stabilare utveckling över tid.

Berglund vill man ju också ha kvar alltså. Kulturbärare till skaplig peng antar jag. Dock skadad lite väl ofta. Men hade sugit att släppa honom till en konkurrent. Precis som med Hank!

Underbart med Arvid Costmar. Snark över Weigel!
Håller med om allt. Klasen får vi se. Vill egentligen heller inte bli av med Rensfeldt nu när han är bra (bäst?) igen. Mer att Costmar in + Weiglryktet väcker en del frågor med de centrar vi redan har på kontrakt. Sticker Linus E eller Blomman? (hemska tanke). Ingen förlängning på Norman eller Berglund? - känns dock konstigt att Weigl eller Costmar skulle vara fjärdecenter.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

mb81 skrev: 2024-03-28 10:06:31 Tycker Kevin får för mycket skit. Han får väldigt stort förtroende och gör det mycket bra. En del dåliga beslut som man blir galen på dock. Men tagit ett stort ansvar och är duktig i BP också. Jag tycker Kevin är klart bättre än Loponen men gillar vad jag ser av Loponen också. Men förlorar en duktig BP-back om vi byter Kevin mot Loponen.

Hoppas Blomgren stannar. Axel har lite för hög lön så är han kvar är det fine med en bra förstaback. Blir han inte kvar kan vi omfördela pengarna på två spelare kanske.

Tycker ändå laget där ser ok ut. Kommer väl vara runt plats 2-5 igen. Exploderar juniskedjan nästa säsong så kan det bli en kul säsong. I år har varit litet mellanår med junnarna.
Gillar också Kevin överlag, ganska allround. Just frekvensen av väldigt allvarliga missbedömningar med pucken på denna nivån tror jag dock avskräcker SHL-lag. I HA kommer han dock vara eftertraktad och vill sannolikt ha betalt därefter, finns också stor risk att KG betalat honom rätt mycket.

1-2 av alla med utgående måste nog bort för plats åt Degnell, Bergström, Carnebo som lär ge mycket värde för pengarna. Delar också din jämförelse mellan Kevin/Loponen. Loponen visar en del offensiv spets, är rightare med bra tryck i bössan, mer utvecklingsbar och säkert billigare än Kevin. Får vara kvar pga det, rightare med bra skott kommer behövas i nästa års trupp eftersom vi har ont om dylika forwards.
Manijock
Inlägg: 7793
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

dr111DIF skrev: 2024-03-28 12:58:57
Manijock skrev: 2024-03-28 12:46:27 Tjatar om det kanske, men luktar det inte pension på Linus Klasen? Känns trött och lite halvomotiverad nu, och då är det slutspel. Räknar inte in honom till nästa säsong förrän han ger besked. Rensfeldt hoppas jag verkligen ska vara kvar även om han är överbetald. Är oerhört svårt att hitta den höga lägstanivån. Schlyter har kontrakt och är en no brainer. Tagit kliv hela tiden! Inte lika fort som Hammarlund men stabilare utveckling över tid.

Berglund vill man ju också ha kvar alltså. Kulturbärare till skaplig peng antar jag. Dock skadad lite väl ofta. Men hade sugit att släppa honom till en konkurrent. Precis som med Hank!

Underbart med Arvid Costmar. Snark över Weigel!
Håller med om allt. Klasen får vi se. Vill egentligen heller inte bli av med Rensfeldt nu när han är bra (bäst?) igen. Mer att Costmar in + Weiglryktet väcker en del frågor med de centrar vi redan har på kontrakt. Sticker Linus E eller Blomman? (hemska tanke). Ingen förlängning på Norman eller Berglund? - känns dock konstigt att Weigl eller Costmar skulle vara fjärdecenter.
Norman ska knappt vara kvar om han spelar gratis. Bara att avsluta! Blomgren tror jag kommer plockas upp av en SHL-klubb. Axel Andersson också. Berglund tror jag tyvärr att vi kommer släppa av ekonomiska skäl. Glad likaså, även om det suger att tappa våran bästa back. Borde ha SHL-intresse. Utgår från att vi kan behålla juniorerna. Men är det någon som sticker så tror jag att det är Linus Eriksson.

MV: Andrén - Hävelid

B: Karlsson, Hammarlund, Ytterell, Ragnarsson, Carnebo, Degnell, Bergström. Borde innebära en ny back in!

C: Krüger, Rensfeldt, Weigel, Eriksson

LW: Schlyter, Grewe, Wersäll, (Klasen)

RW: Brodin, Eklund, Gradin, Costmar

Finns ju absolut plats för ett par riktigt stabila forwards till rent fysiskt iallafall. Bra täckning på centersidan med tanke på att Schlyter och Costmar också kan gå där, så om ryktena om Weigel och Costmar stämmer så är ju den i stort spikad. Finns med andra ord ingen plats för Berglund :? LW och backsidan är hej kom och hjälp mig :lol:
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8113
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Mattias_87 »

Skulle gärna ha in en riktig målspruta till nästa säsong. Det var ett tag sedan vi hade en sådan spelare.
Avskaffa tre mot tre.
Skriv svar