Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Osten östlund
Inlägg: 1685
Blev medlem: 2022-08-10

Slutspelet 2024

Inlägg av Osten östlund »

Detblir3poäng skrev: 2024-03-27 11:04:38 Vinner Mora kommer Brynäs garanterat att välja dem i semi. Är en kortare resa, dom har spelar en lång och hård kvart längre än dom andra lagen och dom är på pappret inte speciellt mycket bättre än karlskoga. Medans Karlskoga har toppat formen rejält och spelar mycket mer fysiskt (risk för skador).
Hade varit kaxigt och självsäkert av dem!? Ifall dom resonerar att truppen är hel/pigg. Lika bra att vi slår ut DIF nu!

Så tar vi Mora/ Karlskoga i final. Med det som är kvar/helt!
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Osten östlund skrev: 2024-03-27 12:13:34
Detblir3poäng skrev: 2024-03-27 11:04:38 Vinner Mora kommer Brynäs garanterat att välja dem i semi. Är en kortare resa, dom har spelar en lång och hård kvart längre än dom andra lagen och dom är på pappret inte speciellt mycket bättre än karlskoga. Medans Karlskoga har toppat formen rejält och spelar mycket mer fysiskt (risk för skador).
Hade varit kaxigt och självsäkert av dem!? Ifall dom resonerar att truppen är hel/pigg. Lika bra att vi slår ut DIF nu!

Så tar vi Mora/ Karlskoga i final. Med det som är kvar/helt!
Men...återigen... enda kvarvarande förutsättningen för att Brynäs ska kunna välja DIF i en semi är att AIK slår ut Mora.
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Slutspelet 2024

Inlägg av nalland »

EspenK skrev: 2024-03-27 04:56:06
nalland skrev: 2024-03-27 01:51:36 Idag jobbar vi in Mora, dels för att skicka råttorna åt helvete men framförallt så att vi får hemmafördel även i semin.
Och för att det är betydligt roligare med två klackar på plats.

Och för att Mora spelat så mycket bättre än ajk.

Och för att kräken hade invalidiserat Kruger i första perioden.
Vet inte hur mycket betydelse det har med Moraklack på plats eftersom det är vi som kör över ändå, men köper resonemanget. Krüger kommer alla motståndare att gå för, och det verkar onekligen vara fullt tillåtet och fri jakt på alla dessa brunklirare som återfinns i alla seriens skitlag.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Slutspelet 2024

Inlägg av nalland »

Tror många av er gör lite samma misstag i era bedömningar som ni gjorde inför kvartsfinalerna. Visst, Karlskoga har övertygat och stod för en imponerande serie mot täljetattarna, men om Mora slår in matchbollen så blir jag oerhört förvånad om Gävlebockarna inte väljer Karlskoga, precis av samma skäl som i kvartarna. Brynäs slog Karlskoga i samtliga fyra grundseriematcher, medans man hade betydligt tuffare facit inbördes mot Mora. Känner mig säker på att vi får vinnaren av mötet Solna-Mora.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Slutspelet 2024

Inlägg av Manijock »

Lever på drömmen om Karlskoga. Mora är en mardröm för oss. Aik också naturligtvis! Vi har chans mot alla, men av de tre lagen känns Mora överlägset skickligast, aik smutsigast/fulast, och Karlskoga segast.

Om man får önska

1. Karlskoga
2. Mora
3. Aik

Det är absolut ingen rangordning. Aik är klart sämst av dessa tre. Men har ingen lust att pensionera Krüger redan nu.
Nattuggla_
Inlägg: 3121
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

nalland skrev: 2024-03-27 12:31:48 Tror många av er gör lite samma misstag i era bedömningar som ni gjorde inför kvartsfinalerna. Visst, Karlskoga har övertygat och stod för en imponerande serie mot täljetattarna, men om Mora slår in matchbollen så blir jag oerhört förvånad om Gävlebockarna inte väljer Karlskoga, precis av samma skäl som i kvartarna. Brynäs slog Karlskoga i samtliga fyra grundseriematcher, medans man hade betydligt tuffare facit inbördes mot Mora. Känner mig säker på att vi får vinnaren av mötet Solna-Mora.
Tror du inte att man resonerar så att Karlskoga fått vila lite över en vecka medan Mora gått hårda matcher mot gnaget, och därav väljer Mora? Trots sin fina statistik mot förstnämnda.
thelinho
Inlägg: 984
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av thelinho »

Visst var det lite av ett trendbrott vi upplevde igår? Hur många matcher den här säsongen har man inte känt: vinner vi den här matchen säkrar vi top2, top3 osv, utan att ha lyckats..? Skönt att Klasen fick rätt och viktigt att vi fick avgöra på ett kokande Hovet.

Ofattbart utgångsläge framöver. Antingen startar vi utvilade på Hovet med hemmafördel mot BIK/Mora. Eller så startar vi utvilade borta 2x på Hovet mot ett söndertrasat råttpack. Jag håller på Mora av den enkla anledning att skaderisken är betydligt lägre mot BIK/Mora än mot råttorna. Brynäs skrämmer mig inte mer än Modo förra säsongen. Men vi behöver hela bredden för att kunna hota i en potentiell final.

Glad påsk!
Wikegårds järnkaminer
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Inlägg: 7144
Blev medlem: 2006-12-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm.

Slutspelet 2024

Inlägg av DIF_Soldier »

Kvartsfinalen blev enklare resultatmässigt än jag förväntat mig, tack vare en hel del medstuds. IFB är en jävligt svår första motståndare. Men vi vinner rättvist. Här är varför.


- Tyngden. Längesen jag såg mitt DIF vara riktigt fysiska, vi smäller på rejält! Mycket mer än ifjol. I bräschen för detta går Olle Liss av alla, som att han aldrig gjort nåt annat. Tycker hela den kedjan sätter tonen, med Emil som stor informell ledare.
- Psyket. Många hade nog pekat på ett svagt psyke med tanke på hur vi tappar ledningar i två matcher. Jag väljer att se det som jävligt starkt att ta tillbaka momentum när vi bränt en ledning. Återigen har vi alltid varit svårslagna, och så länge vi håller jämna steg med motståndaren är jag nöjd.
- Djupet. Måste vara tungt för Björklöven hur vi bara matar på med kroppar när någon utgår. Junisarnas framfart gör att vi har ett jävla sparkapital, och fler som knackar på dörren. Mordor-liknande påtryckning. I like.

Största individuella plusen.

- Olle Liss. Jävla fin kille. Gnäller aldrig, glatt humör och nu också omfamnat en helt ny spelstil. Kommer sakna honom när han försvinner.
- Axel Andersson. Kliver upp som och tar den där topp 2-backplatsen med bravur. Lite oklart i början av säsongen vem det skulle vara, men Axel har växt och kommer så fortsätta.
- Kalle Loponen. Precis den poängback vi skrikit efter. Perfekt ersättare till PJ.
- Victor Eklund. Precis den speed vi behöver. Viker inte en centimeter, kör utav bara fan. 3p på 5 matcher i ett slutspel som 17-åring. Wow!
- Brodin & Ludde. Gubbarna slog kanske av på takten något de två sista fighterna, men satte tonen direkt med fenomenalt spel. Ludde extremt viktig tekare dessutom.
- Grewe. Pondus, kraft, det visste vi. Men jävligt smart med pucken också. Verkligen växt in i detta.
- Andrén. Vissa har bestämt sig för att han är kass. Men jag kan inte se en enda puck som han borde tagit. Visst, han kanske inte är Lindbom, men vem fan är det? Faktum är att han gjorde en hel del idioträddningar i flertalet matcher, särskilt plocken senast.

Vi bygger nåt bra här. Enda riktiga minusen jag kan se är powerplay och Wiktor Nilsson. Den senare verkar åka runt och drömma om Göteborg. Bäst för honom att han chippar in som resten av laget nu, annars har han ändå inget i SHL att göra. Skönt att Honken satte ned foten och bänkade honom. Som alla andra spelar just nu platsar han inte.

Bild
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Slutspelet 2024

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Manijock skrev: 2024-03-27 12:37:49 Lever på drömmen om Karlskoga. Mora är en mardröm för oss. Aik också naturligtvis! Vi har chans mot alla, men av de tre lagen känns Mora överlägset skickligast, aik smutsigast/fulast, och Karlskoga segast.

Om man får önska

1. Karlskoga
2. Mora
3. Aik

Det är absolut ingen rangordning. Aik är klart sämst av dessa tre. Men har ingen lust att pensionera Krüger redan nu.
Mora känns väldigt innefektiva, dom skapar drösvis med chanser men det krävs ett motlägg eller studspuck för att kunna avgöra (enda anledningen till att aik fortfarande är vid liv)

Jag är inte lika säker att Mora passar oss dåligt.
DIF har visat upp en hyfsat bra effektivitet, tror Mora kommer få kämpa minst lika mycket som Löven för att faktisk få in pucken i mål.

Så, om jag får önska.
1. Mora
2, BIK
3. Solna
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Henkos skrev: 2024-03-27 11:56:13
dr111DIF skrev: 2024-03-27 08:49:41

Kan vi vara lika påkopplade som vi varit större delen av den här matchserien tror jag råttorna, som gått ner sig i sitt försvarsspel och har svårt att hantera ens Mora utan sina två bästa spetsar, så tror jag vi har bra chans att vinna. Råttorna har för mycket långsamma truckar, åker vi skridskor och använder våra rörliga backar precis som Mora gör så kommer det gå bra.

Frågan för mig är snarare vilket pris vi får betala för en derbyfest? Garanterat ingen Krüger iaf eftersom de har frikort på att skada honom. Känns som en rolig semi men som verkligen minskar chanserna i en final. Vill vi gå upp är det bättre med en tråkig serie mot BIK/Mora.
Helt enig med dig här. Tror bara att aik blir något tuffare än Löven att mala ner.
mb81 skrev: 2024-03-27 11:10:12 Andrén har väl gjort vad man kan förvänta sig. Men ska vi gå upp måste han nog upp en nivå till.

Men fan vad det känns bra nu! Vår bredd är oerhört viktig. Gradin och Schlyter kommer in och ingen skillnad märks.

Till semin borde Odelius vara spelklar också. Kommer nog inte spela.på 6 backar men bredden är oerhört viktig nu.

Kruger och Klasen känns som de har mycket mer att kräma ut men likförbannat så gör de sina 1 ppg. Sen verkar vi få lättare semi än väntat. Mora eller i värsta fall ett slitet aik har inte samma höjder som ssk har. Eller väljer Brynäs mora?

Angående Andrén är jag lite kluven. Jag tycker han släpper lite väl mycket farliga returer och kanske ska ha något mål här och där. Dock inga rena tavlor som var fallet tidigare på säsongen och gör en del vassa saves. Stabil får man väl ändå kalla hans matchserie. Men som du säger så måste vi ha en bättre presterande målis om vi ska gå hela vägen. Dryga 90% är lite för klent.

Riktigt bra bredd nu ja när så många kommit igång! Alla fyra femmor tillför ju något bra i princip varje match. Borde finnas sparkapital hos Nilsson men jag ser gärna att man sätter in Eklund där så får Nilsson slåss för sina minuter i en annan miljö. Gradin bra som extraforward och Eriksson bör ju vara tillbaka till på tisdag så får sätta Schlyter igen (även om jag gillar honom)

Mycket positivt att ta med sig från denna serien. Det som oroar mig och som jag tror måste upp för att gå till final är PP och till viss del målvaktsspelet.
Vad gäller Andrén måste man nog titta på mer än procenten. Löven har ändå sylvass offensiv när det kommer till att hitta överlägena för att passa över centrallinjen och flera riktigt bra skyttar. Mot ett trubbigare anfall hade procenten varit klart högre med samma prestation. Deras mål är med få undantag riktigt bra skott från riktigt bra lägen. Jag har svårt att hitta ageranden och dåliga returer som motiverar omdömet "osäker" när jag har kollat igenom lite i efterhand. Väldigt stabil insats skulle jag tom säga och vann klart i målvaktsmatchen mot Lövens målvakter. Går han bara inte ner sig igen så är det han levererade i kvarten absolut tillräckligt bra skulle jag säga.

Edit: jag tror att det Andrén lider mest av är våra intryck av honom från tidigare, minsta lilla retur och man reagerar instinktivt "å nej, inte igen!"
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Slutspelet 2024

Inlägg av BigJ »

DIF_Soldier skrev: 2024-03-27 12:57:00 Kvartsfinalen blev enklare resultatmässigt än jag förväntat mig, tack vare en hel del medstuds. IFB är en jävligt svår första motståndare. Men vi vinner rättvist. Här är varför.


- Tyngden. Längesen jag såg mitt DIF vara riktigt fysiska, vi smäller på rejält! Mycket mer än ifjol. I bräschen för detta går Olle Liss av alla, som att han aldrig gjort nåt annat. Tycker hela den kedjan sätter tonen, med Emil som stor informell ledare.
- Psyket. Många hade nog pekat på ett svagt psyke med tanke på hur vi tappar ledningar i två matcher. Jag väljer att se det som jävligt starkt att ta tillbaka momentum när vi bränt en ledning. Återigen har vi alltid varit svårslagna, och så länge vi håller jämna steg med motståndaren är jag nöjd.
- Djupet. Måste vara tungt för Björklöven hur vi bara matar på med kroppar när någon utgår. Junisarnas framfart gör att vi har ett jävla sparkapital, och fler som knackar på dörren. Mordor-liknande påtryckning. I like.

Största individuella plusen.

- Olle Liss. Jävla fin kille. Gnäller aldrig, glatt humör och nu också omfamnat en helt ny spelstil. Kommer sakna honom när han försvinner.
- Axel Andersson. Kliver upp som och tar den där topp 2-backplatsen med bravur. Lite oklart i början av säsongen vem det skulle vara, men Axel har växt och kommer så fortsätta.
- Kalle Loponen. Precis den poängback vi skrikit efter. Perfekt ersättare till PJ.
- Victor Eklund. Precis den speed vi behöver. Viker inte en centimeter, kör utav bara fan. 3p på 5 matcher i ett slutspel som 17-åring. Wow!
- Brodin & Ludde. Gubbarna slog kanske av på takten något de två sista fighterna, men satte tonen direkt med fenomenalt spel. Ludde extremt viktig tekare dessutom.
- Grewe. Pondus, kraft, det visste vi. Men jävligt smart med pucken också. Verkligen växt in i detta.
- Andrén. Vissa har bestämt sig för att han är kass. Men jag kan inte se en enda puck som han borde tagit. Visst, han kanske inte är Lindbom, men vem fan är det? Faktum är att han gjorde en hel del idioträddningar i flertalet matcher, särskilt plocken senast.

Vi bygger nåt bra här. Enda riktiga minusen jag kan se är powerplay och Wiktor Nilsson. Den senare verkar åka runt och drömma om Göteborg. Bäst för honom att han chippar in som resten av laget nu, annars har han ändå inget i SHL att göra. Skönt att Honken satte ned foten och bänkade honom. Som alla andra spelar just nu platsar han inte.

Bild
Håller med om allt samt vill tillägga att vi har ett väldigt starkt backpar i Glad/Ytterell, om de får vara hela...
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Slutspelet 2024

Inlägg av nalland »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 12:40:27
nalland skrev: 2024-03-27 12:31:48 Tror många av er gör lite samma misstag i era bedömningar som ni gjorde inför kvartsfinalerna. Visst, Karlskoga har övertygat och stod för en imponerande serie mot täljetattarna, men om Mora slår in matchbollen så blir jag oerhört förvånad om Gävlebockarna inte väljer Karlskoga, precis av samma skäl som i kvartarna. Brynäs slog Karlskoga i samtliga fyra grundseriematcher, medans man hade betydligt tuffare facit inbördes mot Mora. Känner mig säker på att vi får vinnaren av mötet Solna-Mora.
Tror du inte att man resonerar så att Karlskoga fått vila lite över en vecka medan Mora gått hårda matcher mot gnaget, och därav väljer Mora? Trots sin fina statistik mot förstnämnda.
Nej, skulle tro att Brynäs bara räds ett enda lag och det är oss. Spelar mindre roll för dem om det är Mora eller BIK:en i en semi, de ska förbi den ändå...och när de nu får välja så blir nog den mentala aspekten av att ha tagit 12/12 poäng i grundserien vad som väger över.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Nattuggla_
Inlägg: 3121
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

nalland skrev: 2024-03-27 13:28:13
Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 12:40:27
nalland skrev: 2024-03-27 12:31:48 Tror många av er gör lite samma misstag i era bedömningar som ni gjorde inför kvartsfinalerna. Visst, Karlskoga har övertygat och stod för en imponerande serie mot täljetattarna, men om Mora slår in matchbollen så blir jag oerhört förvånad om Gävlebockarna inte väljer Karlskoga, precis av samma skäl som i kvartarna. Brynäs slog Karlskoga i samtliga fyra grundseriematcher, medans man hade betydligt tuffare facit inbördes mot Mora. Känner mig säker på att vi får vinnaren av mötet Solna-Mora.
Tror du inte att man resonerar så att Karlskoga fått vila lite över en vecka medan Mora gått hårda matcher mot gnaget, och därav väljer Mora? Trots sin fina statistik mot förstnämnda.
Nej, skulle tro att Brynäs bara räds ett enda lag och det är oss. Spelar mindre roll för dem om det är Mora eller BIK:en i en semi, de ska förbi den ändå...och när de nu får välja så blir nog den mentala aspekten av att ha tagit 12/12 poäng i grundserien vad som väger över.
Sant! Och att man gör sig själv en otjänst att välja något annat än det lägst placerade.
m0ng00se
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2005-06-09

Slutspelet 2024

Inlägg av m0ng00se »

Brynäsaren på jobbet är helt övertygadom att dom väljer BIK

men oavsett så blir väl den semin som Brynäs spelar "semifiinal 1"? det borde då blir semifinal 2 för oss vilka det än blir vi får möta (om nu inte brynäs väljer oss då).

Semifinal 1: 1/4, 3/4, 5/4, 7/4, 9/4, 11/4, 13/4

Semifinal 2: 2/4, 4/4, 6/4, 8/4, 10/4, 12/4, 14/4

har jag rätt?

https://www.hockeyallsvenskan.se/articl ... -1el1/view


edit:

letade vidare å hittade spelschemat;)


https://www.hockeyallsvenskan.se/game-s ... lGames=all
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 14:38:17
nalland skrev: 2024-03-27 13:28:13
Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 12:40:27
nalland skrev: 2024-03-27 12:31:48 Tror många av er gör lite samma misstag i era bedömningar som ni gjorde inför kvartsfinalerna. Visst, Karlskoga har övertygat och stod för en imponerande serie mot täljetattarna, men om Mora slår in matchbollen så blir jag oerhört förvånad om Gävlebockarna inte väljer Karlskoga, precis av samma skäl som i kvartarna. Brynäs slog Karlskoga i samtliga fyra grundseriematcher, medans man hade betydligt tuffare facit inbördes mot Mora. Känner mig säker på att vi får vinnaren av mötet Solna-Mora.
Tror du inte att man resonerar så att Karlskoga fått vila lite över en vecka medan Mora gått hårda matcher mot gnaget, och därav väljer Mora? Trots sin fina statistik mot förstnämnda.
Nej, skulle tro att Brynäs bara räds ett enda lag och det är oss. Spelar mindre roll för dem om det är Mora eller BIK:en i en semi, de ska förbi den ändå...och när de nu får välja så blir nog den mentala aspekten av att ha tagit 12/12 poäng i grundserien vad som väger över.
Sant! Och att man gör sig själv en otjänst att välja något annat än det lägst placerade.
Säg det till SSK :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar