Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2024-03-27 08:22:24 Har inte någon koll på Myran i år så svarar väl inte riktigt på din fråga. Dock tycker jag det inte finns någon anledning att skruva på målvaktssidan nu, med en Andrén som verkligen kommit in i zonen och har en väsentlig del i att vi tar den här matchserien 4-1. Det viktigaste just nu är att gjuta in självförtroendet i Andrén att han är etta så han kan fortsätta på inslagen väg.
Tycker fortfarande han skriker osäkerhet.
Men återigen, kul hur man kan se så olika på saker och ting.

Jag tycker han ofta är felplacerad och hamnar fel i situationer.
Och säkerligen så kommer Andrén få stå även om Myrenberg blir tillgänglig, det tror jag också. Men om Andrén börjar vackla så tror jag han han är tvåa.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Henkos skrev: 2024-03-27 08:24:06
Praetori skrev: 2024-03-26 23:34:40
Henkos skrev: 2024-03-26 23:01:57 Jag tycker Bofors känns mest läskiga. Verkar ha ett ruskigt go i laget.
aik tror jag vi nöter ner över 7 matcher men kan bli dyrköpt som nämnts.
Ge mig Mora, tror inte de orkar ladda om.
Jag hoppas Mora torskar. Vore fett med derby och jag är inte ett dugg rädd för kolsäckarna i en semi. Löven är resor bättre.
Inte alls så säker på att Löven är bättre. På pappret, visst. Men de har inte fått ihop det spelmässigt och mentalt svaga. gnägget har en vassare tränare dessutom.
Kan vi vara lika påkopplade som vi varit större delen av den här matchserien tror jag råttorna, som gått ner sig i sitt försvarsspel och har svårt att hantera ens Mora utan sina två bästa spetsar, så tror jag vi har bra chans att vinna. Råttorna har för mycket långsamma truckar, åker vi skridskor och använder våra rörliga backar precis som Mora gör så kommer det gå bra.

Frågan för mig är snarare vilket pris vi får betala för en derbyfest? Garanterat ingen Krüger iaf eftersom de har frikort på att skada honom. Känns som en rolig semi men som verkligen minskar chanserna i en final. Vill vi gå upp är det bättre med en tråkig serie mot BIK/Mora.
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Slutspelet 2024

Inlägg av Olon »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 08:16:14 Otroligt hur olika man kan se på spelet.
Lyssnar på Radio1970 (Lövenpodden). De menar att vi är bättre än Björklöven på så många punkter och lyfter fram(!) vårat passningsspel.
Hör och häpna.
Kanske för att vi är solklart bättre och vinner fullt rättvist...? Är ju inte en slump att vi tar hem det med 4-1 i matcher. Det beror inte på några turmål eller konstant värdelöst spel som räddas av individuell skicklighet, som du vill få det till. Men väljer man att alltid endast fokusera på negativa saker och ständigt blunda för det som är positivt så är det väl inte så konstigt. I princip alla matcher innehåller bra och dåliga sekvenser från båda lagen, och är man alarmist så kan man givetvis samla på sig flera situationer som belägg för att vi borde ligga under med 10-0.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 08:39:54
dr111DIF skrev: 2024-03-27 08:22:24 Har inte någon koll på Myran i år så svarar väl inte riktigt på din fråga. Dock tycker jag det inte finns någon anledning att skruva på målvaktssidan nu, med en Andrén som verkligen kommit in i zonen och har en väsentlig del i att vi tar den här matchserien 4-1. Det viktigaste just nu är att gjuta in självförtroendet i Andrén att han är etta så han kan fortsätta på inslagen väg.
Tycker fortfarande han skriker osäkerhet.
Men återigen, kul hur man kan se så olika på saker och ting.

Jag tycker han ofta är felplacerad och hamnar fel i situationer.
Och säkerligen så kommer Andrén få stå även om Myrenberg blir tillgänglig, det tror jag också. Men om Andrén börjar vackla så tror jag han han är tvåa.
Jag vet inte riktigt vilka situationer du menar med Andrén där han är helt felplacerad. De flesta av målen han släpper är skott efter pass över centrallinjen. Näst vanligast ohotade skott från inre slottet. Räddar typ lika många sådana lägen som han släpper in. Närmaste vi kommer en tabbe är när han nästan räddar friläge från Fortier i match 2 som lite retligt slinker in, men jag menar det är ju ett friläge ändå?

Jag var mycket kritisk till Andrén tidigare under säsongen. Nu tycker jag att han räddar det han ska + kanske 40-50% av de allra farligaste lägena. Farliga returerna är minimerade. Mer kan vi nog inte begära och tillräckligt för att få stämpeln stabil från mig. Ge gärna exempel på när han gjort bort sig om jag missat det så får jag ändra mig. Svårt att tro att vi skulle få mer av Myran, men jag vet inte såklart.
Osten östlund
Inlägg: 1691
Blev medlem: 2022-08-10

Slutspelet 2024

Inlägg av Osten östlund »

Brynäs väljer troligtvis ej oss!?

Så nästa match är på tisdag (om jag förstått rätt)?

Oklart dock om vi börjar hemma/borta ( mora- råtta avgöra ).
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Olon skrev: 2024-03-27 09:09:04
Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 08:16:14 Otroligt hur olika man kan se på spelet.
Lyssnar på Radio1970 (Lövenpodden). De menar att vi är bättre än Björklöven på så många punkter och lyfter fram(!) vårat passningsspel.
Hör och häpna.
Kanske för att vi är solklart bättre och vinner fullt rättvist...? Är ju inte en slump att vi tar hem det med 4-1 i matcher. Det beror inte på några turmål eller konstant värdelöst spel som räddas av individuell skicklighet, som du vill få det till. Men väljer man att alltid endast fokusera på negativa saker och ständigt blunda för det som är positivt så är det väl inte så konstigt. I princip alla matcher innehåller bra och dåliga sekvenser från båda lagen, och är man alarmist så kan man givetvis samla på sig flera situationer som belägg för att vi borde ligga under med 10-0.
Det är långt ifrån bara jag som anmärker på vårat passningsspel och Andréns målvaktsspel. Det är bara kolla igenom matchtrådarna.
Du kan tycka det, att vi vinner fullt rättvist och att vi är solklart bättre. Jag gör inte det. Serien är betydligt jämnare än 4-1 tycker jag, och att vi är solklart bättre? Den köper jag inte heller.

Forumet vore ganska tråkigt om alla tyckte lika.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2024-03-27 09:57:50, redigerad totalt 1 gånger.
dr111DIF
Inlägg: 1016
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Osten östlund skrev: 2024-03-27 09:26:24 Brynäs väljer troligtvis ej oss!?

Så nästa match är på tisdag (om jag förstått rätt)?

Oklart dock om vi börjar hemma/borta ( mora- råtta avgöra ).
Går Mora vidare kan Brynäs inte välja oss! Jag blir duktigt förvånad om Brynäs skulle välja oss istället för BIK om råttorna går vidare.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 09:51:09
Olon skrev: 2024-03-27 09:09:04
Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 08:16:14 Otroligt hur olika man kan se på spelet.
Lyssnar på Radio1970 (Lövenpodden). De menar att vi är bättre än Björklöven på så många punkter och lyfter fram(!) vårat passningsspel.
Hör och häpna.
Kanske för att vi är solklart bättre och vinner fullt rättvist...? Är ju inte en slump att vi tar hem det med 4-1 i matcher. Det beror inte på några turmål eller konstant värdelöst spel som räddas av individuell skicklighet, som du vill få det till. Men väljer man att alltid endast fokusera på negativa saker och ständigt blunda för det som är positivt så är det väl inte så konstigt. I princip alla matcher innehåller bra och dåliga sekvenser från båda lagen, och är man alarmist så kan man givetvis samla på sig flera situationer som belägg för att vi borde ligga under med 10-0.
Det är långt ifrån bara jag som anmärker på vårat passningsspel och Andréns målvaktsspel. Det är bara kolla igenom matchtrådarna.
Du kan tycka det, att vi vinner fullt rättvist och att vi är solklart bättre. Jag gör inte det. Serien är betydligt jämnare än 4-1 tycker jag, och att vi är solklart bättre? Den köper jag inte heller.

Forumet vore ganska tråkigt om alla tyckte lika.
Du kan inte både kasta kakan och spy upp den. Antingen är vi dåliga och Andrén gör mer än han skall eller så är vi bättre än motståndarna trots sämre målvakt, och har tur.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av mb81 »

Jag tror även om vi skulle vara bäst i NHL skulle det gnällas på passningsspelet i matchtrådarna.
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-27 10:31:16
Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 09:51:09
Olon skrev: 2024-03-27 09:09:04
Nattuggla_ skrev: 2024-03-27 08:16:14 Otroligt hur olika man kan se på spelet.
Lyssnar på Radio1970 (Lövenpodden). De menar att vi är bättre än Björklöven på så många punkter och lyfter fram(!) vårat passningsspel.
Hör och häpna.
Kanske för att vi är solklart bättre och vinner fullt rättvist...? Är ju inte en slump att vi tar hem det med 4-1 i matcher. Det beror inte på några turmål eller konstant värdelöst spel som räddas av individuell skicklighet, som du vill få det till. Men väljer man att alltid endast fokusera på negativa saker och ständigt blunda för det som är positivt så är det väl inte så konstigt. I princip alla matcher innehåller bra och dåliga sekvenser från båda lagen, och är man alarmist så kan man givetvis samla på sig flera situationer som belägg för att vi borde ligga under med 10-0.
Det är långt ifrån bara jag som anmärker på vårat passningsspel och Andréns målvaktsspel. Det är bara kolla igenom matchtrådarna.
Du kan tycka det, att vi vinner fullt rättvist och att vi är solklart bättre. Jag gör inte det. Serien är betydligt jämnare än 4-1 tycker jag, och att vi är solklart bättre? Den köper jag inte heller.

Forumet vore ganska tråkigt om alla tyckte lika.
Du kan inte både kasta kakan och spy upp den. Antingen är vi dåliga och Andrén gör mer än han skall eller så är vi bättre än motståndarna trots sämre målvakt, och har tur.
Nej, för det behöver inte vara det ena eller det andra. Det kan vara en kombination.
Jag tycker inte att Andrén är helt värdelös. Men det är så det alltid tas emot för att man säger att han känns osäker. Det är två skilda saker.
Samma sak med vårat backspel och försvaret i stort.
Du kan ju exempelvis tycka att Kevin Karlsson är en bra back även fast han kastar bort puckar i egen zon ibland.

Måttstocken behöver inte vara Värdelös eller Världsklass. Det finns mängder av nivåer där emellan.
Hela laget har blandat och gett, iprincip. Det är väl ett fåtal som gör en bra serie rakt igenom.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2024-03-27 11:25:48, redigerad totalt 1 gånger.
Detblir3poäng
Inlägg: 2189
Blev medlem: 2017-02-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Detblir3poäng »

Vinner Mora kommer Brynäs garanterat att välja dem i semi. Är en kortare resa, dom har spelar en lång och hård kvart längre än dom andra lagen och dom är på pappret inte speciellt mycket bättre än karlskoga. Medans Karlskoga har toppat formen rejält och spelar mycket mer fysiskt (risk för skador).
mb81
Inlägg: 8657
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av mb81 »

Andrén har väl gjort vad man kan förvänta sig. Men ska vi gå upp måste han nog upp en nivå till.

Men fan vad det känns bra nu! Vår bredd är oerhört viktig. Gradin och Schlyter kommer in och ingen skillnad märks.

Till semin borde Odelius vara spelklar också. Kommer nog inte spela.på 6 backar men bredden är oerhört viktig nu.

Kruger och Klasen känns som de har mycket mer att kräma ut men likförbannat så gör de sina 1 ppg. Sen verkar vi få lättare semi än väntat. Mora eller i värsta fall ett slitet aik har inte samma höjder som ssk har. Eller väljer Brynäs mora?
Nattuggla_
Inlägg: 3127
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

mb81 skrev: 2024-03-27 11:10:12 Andrén har väl gjort vad man kan förvänta sig. Men ska vi gå upp måste han nog upp en nivå till.

Men fan vad det känns bra nu! Vår bredd är oerhört viktig. Gradin och Schlyter kommer in och ingen skillnad märks.

Till semin borde Odelius vara spelklar också. Kommer nog inte spela.på 6 backar men bredden är oerhört viktig nu.

Kruger och Klasen känns som de har mycket mer att kräma ut men likförbannat så gör de sina 1 ppg. Sen verkar vi få lättare semi än väntat. Mora eller i värsta fall ett slitet aik har inte samma höjder som ssk har. Eller väljer Brynäs mora?
Jo, lite så. Jag släpper den diskussionen nu, orkar inte tjafsa om den.

Kanske finns en plats för Odelius ändå beroende på hur läget är med Loponen? Pucken såg ut att ta illa och han spelade inte mer.
Men visst, det kan ju varit en säkerhetsåtgärd också.
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Slutspelet 2024

Inlägg av Henkos »

dr111DIF skrev: 2024-03-27 08:49:41

Kan vi vara lika påkopplade som vi varit större delen av den här matchserien tror jag råttorna, som gått ner sig i sitt försvarsspel och har svårt att hantera ens Mora utan sina två bästa spetsar, så tror jag vi har bra chans att vinna. Råttorna har för mycket långsamma truckar, åker vi skridskor och använder våra rörliga backar precis som Mora gör så kommer det gå bra.

Frågan för mig är snarare vilket pris vi får betala för en derbyfest? Garanterat ingen Krüger iaf eftersom de har frikort på att skada honom. Känns som en rolig semi men som verkligen minskar chanserna i en final. Vill vi gå upp är det bättre med en tråkig serie mot BIK/Mora.
Helt enig med dig här. Tror bara att aik blir något tuffare än Löven att mala ner.
mb81 skrev: 2024-03-27 11:10:12 Andrén har väl gjort vad man kan förvänta sig. Men ska vi gå upp måste han nog upp en nivå till.

Men fan vad det känns bra nu! Vår bredd är oerhört viktig. Gradin och Schlyter kommer in och ingen skillnad märks.

Till semin borde Odelius vara spelklar också. Kommer nog inte spela.på 6 backar men bredden är oerhört viktig nu.

Kruger och Klasen känns som de har mycket mer att kräma ut men likförbannat så gör de sina 1 ppg. Sen verkar vi få lättare semi än väntat. Mora eller i värsta fall ett slitet aik har inte samma höjder som ssk har. Eller väljer Brynäs mora?

Angående Andrén är jag lite kluven. Jag tycker han släpper lite väl mycket farliga returer och kanske ska ha något mål här och där. Dock inga rena tavlor som var fallet tidigare på säsongen och gör en del vassa saves. Stabil får man väl ändå kalla hans matchserie. Men som du säger så måste vi ha en bättre presterande målis om vi ska gå hela vägen. Dryga 90% är lite för klent.

Riktigt bra bredd nu ja när så många kommit igång! Alla fyra femmor tillför ju något bra i princip varje match. Borde finnas sparkapital hos Nilsson men jag ser gärna att man sätter in Eklund där så får Nilsson slåss för sina minuter i en annan miljö. Gradin bra som extraforward och Eriksson bör ju vara tillbaka till på tisdag så får sätta Schlyter igen (även om jag gillar honom)

Mycket positivt att ta med sig från denna serien. Det som oroar mig och som jag tror måste upp för att gå till final är PP och till viss del målvaktsspelet.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: 2024-03-27 11:10:12 Andrén har väl gjort vad man kan förvänta sig. Men ska vi gå upp måste han nog upp en nivå till.

Men fan vad det känns bra nu! Vår bredd är oerhört viktig. Gradin och Schlyter kommer in och ingen skillnad märks.

Till semin borde Odelius vara spelklar också. Kommer nog inte spela.på 6 backar men bredden är oerhört viktig nu.

Kruger och Klasen känns som de har mycket mer att kräma ut men likförbannat så gör de sina 1 ppg. Sen verkar vi få lättare semi än väntat. Mora eller i värsta fall ett slitet aik har inte samma höjder som ssk har. Eller väljer Brynäs mora?
Yes Andrén har börjat visat rätt fin form jämfört med tidigare under säsongen men han behöver förmodligen upp till de där 94+ som han visade i Kvart1 för att det skall kännas solitt. Med det sagt så är HA betydligt stökigare än SHL så det går inte riktigt att jämföra mot hans SHL-slutspel (99.09 är sjukt på 5 matcher men Växjö var snuskigt bra). De flesta lagen som gått upp senare åren har haft målvakter som legat ~91-92%. Det borde vi kunna få ut men tillfällena där motståndarna får slå/gå över centrallinjen eller jobba ostört framför kassen måste ner i antal i kommande matcher helt oavsett vem vi har i kassen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Skriv svar