Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Praetori »

dr111DIF skrev: 2024-03-26 11:20:01
Exile skrev: 2024-03-26 09:40:46
dr111DIF skrev: 2024-03-26 09:29:17


Det skulle i så fall vara utifrån logiken att om inte DIF är dominanta så måste motståndaren vara det? Men så är det ju inte riktigt, varit ganska jämnt och chansfattigt utom en period mellan 2:a/3:e senast då löven var "klart bättre". Sen hade vi inte någon så dominant period match 4 som i match 3 såklart.


Utifrån ovan tror jag inte vi får se några panikdrag i kedjorna, för det finns verkligen ingen anledning till panik. Däremot kommer man säkert försöka skruva på PP/BP för att maxa chanserna, kanske inte uppställningar men om vi ska ha tränat på något igår/idag så är det väl det. 5v5 är det björklöven som måste hitta på något.
Jag sa aldrig att Löven dominerade, men Djurgården har inte kommit upp till dans på många perioder... Helt ärligt ganska mycket tur att vi har 3-1 i matcher. Minns jag rätt så skapade vi knappt en chans under hela förlängningen innan Berglund fick in den avgörande pucken.

Skulle heller inte kalla det för panik om man är för en liten förändring i kedja #1, i mitt tycke Gradin mot WN. Eller om man anser att det är orimligt att Klasen lirar 2 min varje PP när det är tydligt att spelet är sönderläst av motståndarna.
De flesta av även större delarna av dessa perioder du så har vi bra kontroll på de delar som är viktiga för att kunna slå Löven. De har haft minst lika mycket "tur" som oss, allra mest vid upphämtningen i match 3 och början match 2. Det ser ut som det gjort mest mot Löven sedan förra slutspelet. Vilket hittils har varit fördel oss. Det som saknades sista matchen var den där sista edgen, framför allt offensivt. Det var fortfarande på det hela taget relativt jämnt utom slutet av andra där vi hamnade i en sällsynt brygga en period efter ett boxplay.

Tillbaka till att spela som match 1-3 så behöver vi inte ha tur för att vinna. Sen tycker jag absolut som du att man starkt bör överväga att inte dubbla Klasen i PP. Han har gått ner sig i spelet över hela banan och kanske en 38-åring inte orkar det helt enkelt. Typ enklaste justeringen man kan göra att köra Eklund där istället.
Match 1 period 1&2. Match 2 period 2, Match 3 period 1&2 och Match 4 period 1&3. Överlag bättre än löven i dessa mer än någon "tur". Lite tack vare att Andrén gör ett par bra räddningar dock men detsamma kan sägas om Svedberg. Vi skulle dock behöva börja plocka fram 3 bra perioder nu och gärna i 9 matcher till (helst på raken men man kan inte få allt).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Dju
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Dju »

Inte alls orolig, björkarna står kala och lövblåsen är med till Hovet ikväll.
dr111DIF
Inlägg: 1018
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av dr111DIF »

Praetori skrev: 2024-03-26 11:35:33
dr111DIF skrev: 2024-03-26 11:20:01
Exile skrev: 2024-03-26 09:40:46
dr111DIF skrev: 2024-03-26 09:29:17


Det skulle i så fall vara utifrån logiken att om inte DIF är dominanta så måste motståndaren vara det? Men så är det ju inte riktigt, varit ganska jämnt och chansfattigt utom en period mellan 2:a/3:e senast då löven var "klart bättre". Sen hade vi inte någon så dominant period match 4 som i match 3 såklart.


Utifrån ovan tror jag inte vi får se några panikdrag i kedjorna, för det finns verkligen ingen anledning till panik. Däremot kommer man säkert försöka skruva på PP/BP för att maxa chanserna, kanske inte uppställningar men om vi ska ha tränat på något igår/idag så är det väl det. 5v5 är det björklöven som måste hitta på något.
Jag sa aldrig att Löven dominerade, men Djurgården har inte kommit upp till dans på många perioder... Helt ärligt ganska mycket tur att vi har 3-1 i matcher. Minns jag rätt så skapade vi knappt en chans under hela förlängningen innan Berglund fick in den avgörande pucken.

Skulle heller inte kalla det för panik om man är för en liten förändring i kedja #1, i mitt tycke Gradin mot WN. Eller om man anser att det är orimligt att Klasen lirar 2 min varje PP när det är tydligt att spelet är sönderläst av motståndarna.
De flesta av även större delarna av dessa perioder du så har vi bra kontroll på de delar som är viktiga för att kunna slå Löven. De har haft minst lika mycket "tur" som oss, allra mest vid upphämtningen i match 3 och början match 2. Det ser ut som det gjort mest mot Löven sedan förra slutspelet. Vilket hittils har varit fördel oss. Det som saknades sista matchen var den där sista edgen, framför allt offensivt. Det var fortfarande på det hela taget relativt jämnt utom slutet av andra där vi hamnade i en sällsynt brygga en period efter ett boxplay.

Tillbaka till att spela som match 1-3 så behöver vi inte ha tur för att vinna. Sen tycker jag absolut som du att man starkt bör överväga att inte dubbla Klasen i PP. Han har gått ner sig i spelet över hela banan och kanske en 38-åring inte orkar det helt enkelt. Typ enklaste justeringen man kan göra att köra Eklund där istället.
Match 1 period 1&2. Match 2 period 2, Match 3 period 1&2 och Match 4 period 1&3. Överlag bättre än löven i dessa mer än någon "tur". Lite tack vare att Andrén gör ett par bra räddningar dock men detsamma kan sägas om Svedberg. Vi skulle dock behöva börja plocka fram 3 bra perioder nu och gärna i 9 matcher till (helst på raken men man kan inte få allt).
Håller med om fördelningen av perioder, längst period med kontinuerligt rejält övertag faller till DIF period 1+2 match 3. Annars är det kortare sekvenser med övertag åt båda håll. Visst skulle man vilja se tre perioders defilering men det tycker jag mer handlar om hur vi hanterat bottenlagen, förväntar mig inte att vi eller något annat lag ska orka hålla 60 minuter perfekt spel i dessa matcher, ändå HA-nivå vi pratar om.
Osten östlund
Inlägg: 1691
Blev medlem: 2022-08-10

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Osten östlund »

Buford skrev: 2024-03-26 09:56:38 En fråga, när blir Kimby officiellt anställd?
Skulle gissa som Wikegård. 1 maj

Dahlström som 13:e forward idag (Wersäll får vila)?

Odelius in som 7.e back?
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Buford »

#10 skrev: 2024-03-26 10:49:09
Buford skrev: 2024-03-26 09:55:05 Jag var ner på apoteket igår, köpte Umeprasol, så jävla nervös 😅
Åk på bolaget istället….
Hehe... Där var jag först 🤣
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Buford »

Osten östlund skrev: 2024-03-26 12:58:24
Buford skrev: 2024-03-26 09:56:38 En fråga, när blir Kimby officiellt anställd?
Skulle gissa som Wikegård. 1 maj

Dahlström som 13:e forward idag (Wersäll får vila)?

Odelius in som 7.e back?
Galet
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2329
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Buford »

Starta med Gradin i första femman...

Jag skrev ett långt meddelande till Wikegård angående WN, han nickade tbx...
#10
Inlägg: 13631
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av #10 »

Buford skrev: 2024-03-26 13:11:42 Starta med Gradin i första femman...

Jag skrev ett långt meddelande till Wikegård angående WN, han nickade tbx...
Haha, stuga Buford
förevigtdjurgården
Inlägg: 4346
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av förevigtdjurgården »

Ut och kör idag. Går vi inte för slakt från första nedsläpp tappar jag det.
Vila i Frid, DIF Hockey.
GULD
Inlägg: 379
Blev medlem: 2021-09-27
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av GULD »

Osten östlund skrev: 2024-03-26 12:58:24
Buford skrev: 2024-03-26 09:56:38 En fråga, när blir Kimby officiellt anställd?
Skulle gissa som Wikegård. 1 maj

Dahlström som 13:e forward idag (Wersäll får vila)?

Odelius in som 7.e back?
Lägg ut laguppställning som du hittade
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Henkos »

Schilkey 4 mål på 4 matcher. Hoppas vi ligger mycket tätare på honom nu och gärna riktigt tufft. Björklöven har inte så mkt mer spets nu med Powell borta.

Gör vi en bra match vinner vi.
Nattuggla_
Inlägg: 3132
Blev medlem: 2021-08-14

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Nattuggla_ »

Henkos skrev: 2024-03-26 15:06:54 Schilkey 4 mål på 4 matcher. Hoppas vi ligger mycket tätare på honom nu och gärna riktigt tufft. Björklöven har inte så mkt mer spets nu med Powell borta.

Gör vi en bra match vinner vi.
Om Powell är småskadad så kanske han spelar ikväll.
Annars är det väl Pooley och Shilkey.
Vi kan liksom inte släppa Shilkey i de lägena som han fick senast. På riktigt. Det är så amatörmässigt att man kan tro "Honken" och gänget inte sett Björklöven på hela säsongen.

Kollar man på vårat PP exempelvis så verkar Löven gjort läxan. Man går hårt på Klasen och ger honom ingen yta alls.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 15:11:34
Henkos skrev: 2024-03-26 15:06:54 Schilkey 4 mål på 4 matcher. Hoppas vi ligger mycket tätare på honom nu och gärna riktigt tufft. Björklöven har inte så mkt mer spets nu med Powell borta.

Gör vi en bra match vinner vi.
Om Powell är småskadad så kanske han spelar ikväll.
Annars är det väl Pooley och Shilkey.
Vi kan liksom inte släppa Shilkey i de lägena som han fick senast. På riktigt. Det är så amatörmässigt att man kan tro "Honken" och gänget inte sett Björklöven på hela säsongen.

Kollar man på vårat PP exempelvis så verkar Löven gjort läxan. Man går hårt på Klasen och ger honom ingen yta alls.
Löven har läst sönder Klasens passningsvägar. De låter honom ofta stå sär ute till höger och vrida och vända.
Men passen rakt bak till Ytterell/Loponen är sönderläst, likaså insticket till Brodda.
Borde kunna hända mer om vi hade fler alternativ till vänster förutom direktskottet från Liss.
Jag skulle gärna se fler platsbyten och kombinationer via det, ex att Klasen/Kruger väggspelar och söker sig in i banan, eller platsbyten vid blå.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4514
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av captcash »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-03-26 15:20:57
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 15:11:34
Henkos skrev: 2024-03-26 15:06:54 Schilkey 4 mål på 4 matcher. Hoppas vi ligger mycket tätare på honom nu och gärna riktigt tufft. Björklöven har inte så mkt mer spets nu med Powell borta.

Gör vi en bra match vinner vi.
Om Powell är småskadad så kanske han spelar ikväll.
Annars är det väl Pooley och Shilkey.
Vi kan liksom inte släppa Shilkey i de lägena som han fick senast. På riktigt. Det är så amatörmässigt att man kan tro "Honken" och gänget inte sett Björklöven på hela säsongen.

Kollar man på vårat PP exempelvis så verkar Löven gjort läxan. Man går hårt på Klasen och ger honom ingen yta alls.
Löven har läst sönder Klasens passningsvägar. De låter honom ofta stå sär ute till höger och vrida och vända.
Men passen rakt bak till Ytterell/Loponen är sönderläst, likaså insticket till Brodda.
Borde kunna hända mer om vi hade fler alternativ till vänster förutom direktskottet från Liss.
Jag skulle gärna se fler platsbyten och kombinationer via det, ex att Klasen/Kruger väggspelar och söker sig in i banan, eller platsbyten vid blå.
Korrekt, vi har sämsta och mest lättlästa PP av alla lag i SHL/HA kombinerat. Allt går ut på att ge pucken till Klasen på högersidan, sen får han snurra sig till läge i 2mins (vi byter ju fan inte ens ut killen när PP2 kommer in). Verkligen jobbigt att försvara sig mot det....
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1258
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Kvartsfinal 5 23/24 Djurgårdens IF - Björklöven 26/3

Inlägg av Henkos »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-03-26 15:20:57

Löven har läst sönder Klasens passningsvägar. De låter honom ofta stå sär ute till höger och vrida och vända.
Men passen rakt bak till Ytterell/Loponen är sönderläst, likaså insticket till Brodda.
Borde kunna hända mer om vi hade fler alternativ till vänster förutom direktskottet från Liss.
Jag skulle gärna se fler platsbyten och kombinationer via det, ex att Klasen/Kruger väggspelar och söker sig in i banan, eller platsbyten vid blå.
Inte bara Löven, slutet på serien var ju likadant även om vi lyckades få in några puckar ändå. Länge sen man spelade bra i PP.
Fattar inte att man inte ändrar något. In med Eklund istället för Liss tex så får vi mer rörlighet och någon som kan utmana även på den sidan. Gör _något_, tack.
Skriv svar