Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Nattuggla_
Inlägg: 3133
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

EspenK skrev: 2024-03-26 05:20:39 Kikade på ajk-mora igår.

Shit va Mora åker skridskor. Verkar inte mattas heller.
Vi har inte vunnit en match mot dem, stabilt försvar och riktigt rörligt anfallsspel. Precis det vi har svårt för.

OM vi går vidare väntar en knallhård serie.
Allt talar för brynäs tyvärr som får en lätt resa mot final.

Brynäs-Bik. 4-0
DIF-morA 3-4
Farten i benen på Moraspelare var fan x2 mot vad jag sett DIF göra någon period i detta slutspel, även i period 4. Helt otroligt vilka omställningar. Passningar direkt på bladet också.
Tycker Mora ser bättre ut än både Björklöven och Djurgården. Men jag tror gnaget kan höja sig i en semi mot oss av naturliga skäl.

Så jag hoppas denna går till 7 men att Mora ändå går vidare, sen måste vi slå in matchbollen såklart.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2024-03-26 07:40:33, redigerad totalt 1 gånger.
Nattuggla_
Inlägg: 3133
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-25 22:51:30
Tellqvist32 skrev: 2024-03-25 22:47:18 Det är så skönt att se Mora göra mål.
Det är so so. Men det är galet kul att kolla på när Hank lirar hockey. Saknar grittet och att gå för 100% i alla lägen oavsett hur omöjligt långt bort pucken ser ut att vara.
Tänkte också på detta igår, just detaljen om pucken där.
Många gånger såg forecheckingen helt onödig ut, men helt plötsligt ikapp eller störde tillräckligt.

Tror vi drog en nitlott att inte ta tillbaka honom. Speciellt när vi befann oss på den här nivån, i SHL hade jag nog också sagt nej dock.
#10
Inlägg: 13632
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Slutspelet 2024

Inlägg av #10 »

Så här i efterhand urbota dumt att vi inte dubbelreggade Carl Lindbom ist för myran….
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8114
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av Mattias_87 »

#10 skrev: 2024-03-26 09:12:35 Så här i efterhand urbota dumt att vi inte dubbelreggade Carl Lindbom ist för myran….
Ingen hade någonsin kunnat förutspå att Rögle skulle ha 0-3 i matcher mot FBK. Fullständigt ologiskt är det.
Avskaffa tre mot tre.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

DIFLuWi skrev: 2024-03-25 23:57:59
Praetori skrev: 2024-03-25 23:40:14
Janzoo skrev: 2024-03-25 23:32:35 Helt fel liga, men jävligt skönt att se att FBK har det jävligt tufft i slutspelet. 0-3 i matcher mot bottenlaget Rövle nu.

Edit: avgörandet efter en puck som Lindbom absolut ska ha. Allt gott åt honom, men myser ändå lite över att han inte briljerar hos FBK.
Tar ju på Öhgren(?) på vägen fram. Absolut inte en puck han "ska" ha då den ändrar riktning.
Men ja han hade kunnat haft en roligare uppgift framför sig just nu i DIF med chans att bli odödlig i föreningen om han lyssnat mer på hjärta och mindre på agenter.
Sen är det lätt att vara efterklok och jag förstår absolut beslutet karriärmässigt.
Fast... Är det verkligen karriärmässigt det bästa?
Att han hade åkt över till NHL nästa säsong var väl helt klart? Måste ju vara att Vegas som ville ha han i SHL.
Han behöver ju knappast ha en SHL-säsong för att "utvecklas" i sitt spel. Den här säsongen kommer ju knappast ha gett han mer skills i NHL.

Nej, återigen så handlar det om att NHL dikterar i svensk hockey. Och agenter svanser efter med munnen öppen.
Soldaten brukar välja rätt ord vid sånna här tillfällen.
Nja hade vi haft kontrakt med honom så hade han spelat för oss eller NHL/AHL. NHL-klubbarna kan inte diktera vart en spelare skall spela (mer än NHL/AHL och har spelaren en Europaklausul får de gå till en Europeisk klubb istället för AHL, men kontrakt trumfar ju frivillighet så att säga).
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3133
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-26 10:38:59
DIFLuWi skrev: 2024-03-25 23:57:59
Praetori skrev: 2024-03-25 23:40:14
Janzoo skrev: 2024-03-25 23:32:35 Helt fel liga, men jävligt skönt att se att FBK har det jävligt tufft i slutspelet. 0-3 i matcher mot bottenlaget Rövle nu.

Edit: avgörandet efter en puck som Lindbom absolut ska ha. Allt gott åt honom, men myser ändå lite över att han inte briljerar hos FBK.
Tar ju på Öhgren(?) på vägen fram. Absolut inte en puck han "ska" ha då den ändrar riktning.
Men ja han hade kunnat haft en roligare uppgift framför sig just nu i DIF med chans att bli odödlig i föreningen om han lyssnat mer på hjärta och mindre på agenter.
Sen är det lätt att vara efterklok och jag förstår absolut beslutet karriärmässigt.
Fast... Är det verkligen karriärmässigt det bästa?
Att han hade åkt över till NHL nästa säsong var väl helt klart? Måste ju vara att Vegas som ville ha han i SHL.
Han behöver ju knappast ha en SHL-säsong för att "utvecklas" i sitt spel. Den här säsongen kommer ju knappast ha gett han mer skills i NHL.

Nej, återigen så handlar det om att NHL dikterar i svensk hockey. Och agenter svanser efter med munnen öppen.
Soldaten brukar välja rätt ord vid sånna här tillfällen.
Nja hade vi haft kontrakt med honom så hade han spelat för oss eller NHL/AHL. NHL-klubbarna kan inte diktera vart en spelare skall spela (mer än NHL/AHL och har spelaren en Europaklausul får de gå till en Europeisk klubb istället för AHL, men kontrakt trumfar ju frivillighet så att säga).
Det hade han?
Vi förlängde med 2 år i Januari 2022.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 07:21:21
Praetori skrev: 2024-03-25 22:51:30
Tellqvist32 skrev: 2024-03-25 22:47:18 Det är så skönt att se Mora göra mål.
Det är so so. Men det är galet kul att kolla på när Hank lirar hockey. Saknar grittet och att gå för 100% i alla lägen oavsett hur omöjligt långt bort pucken ser ut att vara.
Tänkte också på detta igår, just detaljen om pucken där.
Många gånger såg forecheckingen helt onödig ut, men helt plötsligt ikapp eller störde tillräckligt.

Tror vi drog en nitlott att inte ta tillbaka honom. Speciellt när vi befann oss på den här nivån, i SHL hade jag nog också sagt nej dock.
En av mina käpphästar. Även om du inte kommer "dit" i förstaläget så tar du bort tid och med mindre tid så fattar folk sämre beslut och hanterar pucken sämre. Det kanske inte blir puckkladd varje gång men de gånger det blir det så har du helt plötsligt tillverkat en chans att återerövra pucken, från ingenting.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:43:26 Det hade han?
Vi förlängde med 2 år i Januari 2022.
?? Jag vill minnas att han kritade på ett kontrakt som sträckte sig över säsongen 22/23 och det var vad som presenterades på hemsidan och diverse media. https://www.difhockey.se/article/quryak ... djurgarden

Anledningen till att jag minns det är för att jag var missnöjd över att det inte var längre.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_
Inlägg: 3133
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-26 10:48:54
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:43:26 Det hade han?
Vi förlängde med 2 år i Januari 2022.
?? Jag vill minnas att han kritade på ett kontrakt som sträckte sig över säsongen 22/23 och det var vad som presenterades på hemsidan och diverse media. https://www.difhockey.se/article/quryak ... djurgarden

Anledningen till att jag minns det är för att jag var missnöjd över att det inte var längre.
Ja, jag såg det nu också.
På EP står det 2 år, och att den förlängningen gjordes 2022, så det blir ju lite fel i hur man räknar.
Men korrekt, bara till 2023.
Nattuggla_
Inlägg: 3133
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2024-03-26 10:43:57
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 07:21:21
Praetori skrev: 2024-03-25 22:51:30
Tellqvist32 skrev: 2024-03-25 22:47:18 Det är så skönt att se Mora göra mål.
Det är so so. Men det är galet kul att kolla på när Hank lirar hockey. Saknar grittet och att gå för 100% i alla lägen oavsett hur omöjligt långt bort pucken ser ut att vara.
Tänkte också på detta igår, just detaljen om pucken där.
Många gånger såg forecheckingen helt onödig ut, men helt plötsligt ikapp eller störde tillräckligt.

Tror vi drog en nitlott att inte ta tillbaka honom. Speciellt när vi befann oss på den här nivån, i SHL hade jag nog också sagt nej dock.
En av mina käpphästar. Även om du inte kommer "dit" i förstaläget så tar du bort tid och med mindre tid så fattar folk sämre beslut och hanterar pucken sämre. Det kanske inte blir puckkladd varje gång men de gånger det blir det så har du helt plötsligt tillverkat en chans att återerövra pucken, från ingenting.
Exakt så, han vann några såna dueller igår, efterföljande sekvens blev det målchans.
Önskade att han hade fått avgöra inför gnagarna.
Nattuggla_
Inlägg: 3133
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:50:48
Praetori skrev: 2024-03-26 10:48:54
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:43:26 Det hade han?
Vi förlängde med 2 år i Januari 2022.
?? Jag vill minnas att han kritade på ett kontrakt som sträckte sig över säsongen 22/23 och det var vad som presenterades på hemsidan och diverse media. https://www.difhockey.se/article/quryak ... djurgarden

Anledningen till att jag minns det är för att jag var missnöjd över att det inte var längre.
Ja, jag såg det nu också.
På EP står det 2 år, och att den förlängningen gjordes 2022, så det blir ju lite fel i hur man räknar.
Men korrekt, bara till 2023.
Förstår ej varför man har så bråttom med dessa unga killar?
Han hade kunnat DOMINERA den här ligan en säsong till, och i bästa fall en potentiell SHL-säsong nästa vår hade han haft slutspelsrutin och gått in med en helt annan känsla.
Menmen
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:54:19
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:50:48
Praetori skrev: 2024-03-26 10:48:54
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:43:26 Det hade han?
Vi förlängde med 2 år i Januari 2022.
?? Jag vill minnas att han kritade på ett kontrakt som sträckte sig över säsongen 22/23 och det var vad som presenterades på hemsidan och diverse media. https://www.difhockey.se/article/quryak ... djurgarden

Anledningen till att jag minns det är för att jag var missnöjd över att det inte var längre.
Ja, jag såg det nu också.
På EP står det 2 år, och att den förlängningen gjordes 2022, så det blir ju lite fel i hur man räknar.
Men korrekt, bara till 2023.
Förstår ej varför man har så bråttom med dessa unga killar?
Han hade kunnat DOMINERA den här ligan en säsong till, och i bästa fall en potentiell SHL-säsong nästa vår hade han haft slutspelsrutin och gått in med en helt annan känsla.
Menmen
Det är ju alltid en chanstagning att skriva längre kontrakt med junisar. Man vet inte om de kommer slå igenom och agenterna är inte så pigga på HA juniorkontrakt för det ger väldigt lite avkastning för agenturen och risken är att de blir sittande med en spelare som inte får speltid/utvecklingspotential men som kunde fått bättre utveckling i en annan förening.

Men i fallet Lindbom som kommit upp från våra egna led så fanns det aldrig nån tvekan från min sida redan pre-pandemic. Vi borde sajnat 2år på direkten och inte behandlat honom som en rookie även om det krävt att "muta" agenten med en bättre deal. Lätt att vara efterklok och vi försökte ju verkligen hålla i stålarna under pandemin men hoppas vi lärt oss något inför framtiden. Det ser väldigt fint ut i leden flera år framöver just nu.
Senast redigerad av Praetori den 2024-03-26 11:20:39, redigerad totalt 1 gånger.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Praetori
Inlägg: 13757
Blev medlem: 2010-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Slutspelet 2024

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 10:52:43
Praetori skrev: 2024-03-26 10:43:57
Nattuggla_ skrev: 2024-03-26 07:21:21
Praetori skrev: 2024-03-25 22:51:30
Tellqvist32 skrev: 2024-03-25 22:47:18 Det är så skönt att se Mora göra mål.
Det är so so. Men det är galet kul att kolla på när Hank lirar hockey. Saknar grittet och att gå för 100% i alla lägen oavsett hur omöjligt långt bort pucken ser ut att vara.
Tänkte också på detta igår, just detaljen om pucken där.
Många gånger såg forecheckingen helt onödig ut, men helt plötsligt ikapp eller störde tillräckligt.

Tror vi drog en nitlott att inte ta tillbaka honom. Speciellt när vi befann oss på den här nivån, i SHL hade jag nog också sagt nej dock.
En av mina käpphästar. Även om du inte kommer "dit" i förstaläget så tar du bort tid och med mindre tid så fattar folk sämre beslut och hanterar pucken sämre. Det kanske inte blir puckkladd varje gång men de gånger det blir det så har du helt plötsligt tillverkat en chans att återerövra pucken, från ingenting.
Exakt så, han vann några såna dueller igår, efterföljande sekvens blev det målchans.
Önskade att han hade fått avgöra inför gnagarna.
Yep. En av anledningarna till att jag alltid försvarade Hank när han spelade hos oss. Att komma med den inställningen och de egenskaperna till jobbet varenda dag, varenda byte, dag ut och dag in är en form av superkraft som inte är så vanlig. Sen slösade vi bort andra delar av hans egenskaper genom att malla in honom i en fjärdekedja som typ bara såg ut att vara till för att generera bänkvila för våran förstalina. Men det var då. Nu är nu.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
LG08
Inlägg: 154
Blev medlem: 2024-01-02
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av LG08 »

Vill man ens spela myrenberg?
Tyckte han var svag förra slutspelet. Upplevde det som att media och supportrar var alldeles för snälla i sin befogade kritik mot myrenberg.
Är Myran ens bättre än Lidö..? Förmodligen, men myrenberg är precis som Hävelid överskattad.

GIvet att KG skulle regga honom, igen. Tyvärr.
Men ok, vi har tillgång till en bättre målvakt än Hävelid även fast man hade förhoppningar att en SHL målvakt skulle vara betydligt mer än bara det.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7167
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

LG08 skrev: 2024-03-26 13:27:55 Vill man ens spela myrenberg?
Tyckte han var svag förra slutspelet. Upplevde det som att media och supportrar var alldeles för snälla i sin befogade kritik mot myrenberg.
Är Myran ens bättre än Lidö..? Förmodligen, men myrenberg är precis som Hävelid överskattad.

GIvet att KG skulle regga honom, igen. Tyvärr.
Men ok, vi har tillgång till en bättre målvakt än Hävelid även fast man hade förhoppningar att en SHL målvakt skulle vara betydligt mer än bara det.
Och vad händer med Andren om det dyker upp ytterligare en målvakt? Blir han bättre av den konkurrensen?
Hade Myrenberg varit en given förstärkning hade vi ju kunnat flytta på Andren från förstaspaden, men jag är inte så säker på att han är bättre.
Myrenberg var riktigt bra första matcherna han kom in ifjol. Sedan tycker jag han tappade och blev sämre ju fler finaler som spelades.
Som "tangentmanager" kan jag tycka att han vore en förstärkning i byte mot Hävelid. Men i verkligheten finns ju alltid den psykologiska aspekten med också.
4 segrar kvar
Skriv svar