Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7165
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-25 12:30:52
benganfs skrev: 2024-03-25 12:05:22
Lee Harvey Oswald skrev: 2024-03-24 22:44:03
Nattuggla_ skrev: 2024-03-24 22:38:32 Ju mer man analyserar matcherna desto oroligare blir jag.

Första matchen är ganska given.
Men sedan har vi två suddenvinster där Löven spelat bra, speciellt i OT.
Den på Hovet lyckas vi med lite tur hamna 0,4 sekunder rätt. I Umeå, ja, det är första skottet på mål vi har i den förlängningen.
Jag skulle inte säga att 3-0 speglade hur det sett ut på isen, den känslan kan Löven spela på nu.

Match 4 vinner man full rättvist, eftersom vi går ut med en attityd som skriker att vi är klara för semi.

Man har fått Krüger ur matchen rent psykologiskt och dessutom har vi ett special teams som inte alls fungerar.
Det är så satans uselt.

Jag är på riktigt orolig att vi hamnar i historieböckerna, att bli första lag i Sverige att tappa en 3-0 ledning.
Håller med om att det studsat rätt för oss inledningsvis.
Ganska givet att Löven skulle ta denna match (tror dom tar minst en till, jag tippade 4-3)

Så, du kan vänta till match 7 med den största oron :D
Fast inte riktigt så va? Match 1 till 3 så har vi spelat bra hockey.
Vi tappade i tredje perioden match 3 för att Björklöven var effektiva. 3 mål på 4 skott. De är la mest den sista matchen nu man blev orolig av.
Håller ej med.
Första matchen gör vi 2-0 på två skott och kommer ut med en jäkla energi.
Även om det till slut är rättvist så studsar ju allting rätt för oss. Returer, sargstudsar. Mycket går våran väg.

Andra matchen gör vi mål med 0,4 sekunder kvar. Bra sekvens från Krüger, svinbra verkligen, men vi är ju en vindpust från att bli avblåsta. Och i detta OT spelar Björklöven väldigt bra.

Tredje matchen. Enkelt, vi tappar 0-3 till 3-3 på lite mer än en halv period, det är så grovt underkänt så det finns inte. Och i efterföljande OT har vi typ vårat första riktiga anfall med första skottet som lyckas gå in.
Detta är också ett OT som Löven spelar bra.

Vi har spelat ett väldigt passivt spel genom hela matchserien, och i Match 4 får Björklöven ordning på det.
Dessutom så lyckas man få Krüger helt ur spel. Den matchen Weigel gör mot Krüger är riktigt grym.
De pressar hårt under vårat PP eftersom allt är så jävla genomskinligt, det ska gå via en spelare, Klasen. Och när motståndet har läst en spelare så väl så är det idiotiskt att låta honom dubbla. Fattar inte det.
Och till råga på allt så är Andrén inte den matchvinnande målvakt man vill ha i ett slutspel. Han har ju spelat upp sig, men har fallit tillbaka lite i prestationen och han vinner inga matcher som står och väger.

Man kan ju försöka sätta ihop Brodin med Krüger igen, eftersom Brodin verkligen steppat upp i detta slutspel. Eller ta in Gradin som varit jättebra i de byten han fått göra.
Tycker snacket om att det är onödigt att göra något för att vi leder serien är bullshit. Om det inte är läge när man LEDER med 3-1, när är då läget?

Jag tycker inte 3-0 speglade hur matchserien sett ut. Och imorgon är det inte längre ett 3-0 läge de måste vända, det är "bara" 3-1.
Kusligt likt hur min tolkning av matchserien ser ut.
Enda gången jag tycker vi varit dominerande var under period 1 och 2 i match tre. Då var jag aldrig orolig.
Sedan tycker jag vi saknade det sista trycket mot mål, då hade vi gått in med minst 4-0 i den andra pausen.

Kommande matcher känns som slantsinglingar. Så det ger oss alltså 87,5 % chans till semifinal. Kämpa.
4 segrar kvar
#10
Inlägg: 13629
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Slutspelet 2024

Inlägg av #10 »

Jaha, då får vi flukta litegrann på kvällens match och hålla på Mora innan det viktiga i morgon,
#10
Inlägg: 13629
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Slutspelet 2024

Inlägg av #10 »

Stuga Mora
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5725
Blev medlem: 2012-09-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Vikas »

Med tanke på att Mora saknar halva laget (inklusive sina bästa spelare) så borde de inte kunna ta det här.

Bra start i alla fall.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Slutspelet 2024

Inlägg av SirDIFalot »

Aik gör fan ALLTID mål på första eller andra skottet, oavsett hur dålig målchans det är.
Expert.
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Slutspelet 2024

Inlägg av Manijock »

Ignatiew fortsätter att släppa in vartenda skott på Hovet. Fruktansvärt usla matcher från honom i Stockholm den här serien.
Manijock
Inlägg: 7791
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Slutspelet 2024

Inlägg av Manijock »

SirDIFalot skrev: 2024-03-25 19:08:21 Aik gör fan ALLTID mål på första eller andra skottet, oavsett hur dålig målchans det är.
Vadå? Alla mål aik gör är klara målchanser, samtidigt som deras försvar tvingar Mora att skjuta mycket ur dåliga lägen. Därav missvisar skottstatistiken i alla dessa matcher spelövertaget.....

Iallafall enligt Aik-twitter :roll:
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Slutspelet 2024

Inlägg av nalland »

Mora behöver bara få fart på pucken och råttorna är helt slutkörda. Så jävla fint att se.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
nalland
Inlägg: 296
Blev medlem: 2023-02-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: röda linjen

Slutspelet 2024

Inlägg av nalland »

De gör alltså sin bästa säsong på evigheter, slutar trea (i stort sett tvåa) i serien, spelar en femte match i kvartsfinalserie vid ställning 2-2 och läktarna gapar. Snacka om att de skiter fullständigt i sitt hockeylag.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17509
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Slutspelet 2024

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev: 2024-03-25 19:13:46
SirDIFalot skrev: 2024-03-25 19:08:21 Aik gör fan ALLTID mål på första eller andra skottet, oavsett hur dålig målchans det är.
Vadå? Alla mål aik gör är klara målchanser, samtidigt som deras försvar tvingar Mora att skjuta mycket ur dåliga lägen. Därav missvisar skottstatistiken i alla dessa matcher spelövertaget.....

Iallafall enligt Aik-twitter :roll:
Och Pajen
Expert.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2295
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av crike »

dr111DIF skrev: 2024-03-25 18:17:22
crike skrev: 2024-03-25 14:58:15 Har inte läst vad någon annan skrivit men jag såg bara två problem i match 4.

Tekningarna - vi har ju inte pucken i de två första perioderna av den enkla anledningen att vi lät löven starta med den efter varenda avblåsning. Var helt omvänt mot period 1-2 i match 3, där såg vi åt vårt håll hur bra det var att få starta med pucken.

Förstakedjan - det är en styrka i sig (eller är löven bara dåliga?) att vi kan vara med så bra som vi är trots att förstakedjan inte bidrar. Vi måste få igång dom för dom behövs i semin…ja, dit går vi.
Du glömde det allra viktigaste, powerplay. Det måste upp om vi ska gå långt. Hänger på samma faktor som förstakedjan tror jag.

Sammantaget ser det väldigt likt ut semin förra året där vi kontrollerar och tråkar ut Löven mer än vice versa men helt tandlösa i PP så det blir jämnt ändå. Skillnaden tycker jag är att vi skapar lite mer långa anfall än då i spelet 5v5 och inte bara rush/kontringar.
Tog inte med det då jag dels tycker att vi är så pass mycket bättre även utan vårt PP men också för att det känns som det går lite hand i hand med vår förstakedja.

Sen, känns så jäkla typiskt det här forumet att marginalisera våra framgångar till ”några snabba mål” och ett ”flaxmål” med 0.4 sek kvar. Vi är bättre än löven, vilket dock också beror på att löven är dåliga. Enda anledningen till att dom gjort några baljor på oss är ju för att Schilkey skjutit mitt i slottet. Vill man zooma ut och kolla statistik så kan man zooma ut fullt och kolla på vad det står i slutspelsserien, 3-1.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2682
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av klintan85 »

Det är mycket som talar för DIF imorgon. Björklöven har pressen, Djurgårdens hemmastatistik i år 21-5 och man har 6 raka vinster på hemmaplan mot Björklöven. Jag tror och hoppas att matchen i går bara var en tillfällighet när det kommer till att styra matchen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1385
Blev medlem: 2021-01-22

Slutspelet 2024

Inlägg av Exile »

Sjukt att gnaget slapp utvisning precis innan målet, han tar bokstavligen tag i armen på motståndaren..
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 660
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av Rudi »

Vad fan har kolsäckarna för skotteffektivitet? Det borde inte vara rimligt att göra mål på var fjärde skott match efter match.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11875
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Slutspelet 2024

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Rudi skrev: 2024-03-25 19:38:45 Vad fan har kolsäckarna för skotteffektivitet? Det borde inte vara rimligt att göra mål på var fjärde skott match efter match.
Har inte statistiken från Grundserien, men det borde ju inte gå över 52 omgångar

Men väl i ett slutspel, då det bara handlar om att överleva varje omgång, då tror jag det funkar till en semi och kanske tom en final.
Nivån på spelet är bitvis sjukt låg (det är ju inte SHL, där spelet/nivån/skickligheten höjs i ett slutspel)

Men inget av dessa två lag kommer utmana Brynäs

Mora är för trubbiga och läcker ohjälpligt bakåt.
aik:s hela identitet bygger på rus, chans, hafs, slafs...och flyt
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar