Slutspelet 2024

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1846
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Slutspelet 2024

Inlägg av Andspe »

klintan85 skrev: 2024-03-24 15:59:30 Jag tycker det är absurt med så mycket avstängning för lite känslor efter avblåsning. Så farligt var det ju inte. Dessa i disciplinnämnden kommer ju radera ut all typ av känslor i hockeyn i framtiden. Det var samma när Liss och Grewe blev avstängda. Begenda är den ända som skulle ha fått en match p.g.a. han startade det hela resten skulle inte ha haft något.

Sen är det konstigt att en hård slashing i knävecket som bara är för att skada får en match medans lite gurgel efter slutsignal ger 2 matcher.
Precis! För genom det kan man direkt plocka bort en spelare i resten utav slutspelsserien.

Sen lite gruff… Hade varit fine med att Bagenda hade fått en match iom att han sätter igång allt efter avblåsning och någon form av straff för det måste ges. Man vill ju inte ha boxning efter signal och en match svider tillräckligt i en slutspelsserie.

Men bra trejd ändå för Mora
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Ju mer man analyserar matcherna desto oroligare blir jag.

Första matchen är ganska given.
Men sedan har vi två suddenvinster där Löven spelat bra, speciellt i OT.
Den på Hovet lyckas vi med lite tur hamna 0,4 sekunder rätt. I Umeå, ja, det är första skottet på mål vi har i den förlängningen.
Jag skulle inte säga att 3-0 speglade hur det sett ut på isen, den känslan kan Löven spela på nu.

Match 4 vinner man full rättvist, eftersom vi går ut med en attityd som skriker att vi är klara för semi.

Man har fått Krüger ur matchen rent psykologiskt och dessutom har vi ett special teams som inte alls fungerar.
Det är så satans uselt.

Vi har spelat väldigt passivt egentligen sedan match 1. Vet inte hur det kommer fungera i längden.

Jag är på riktigt orolig att vi hamnar i historieböckerna, att bli första lag i Sverige att tappa en 3-0 ledning.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2024-03-24 22:44:22, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald
Inlägg: 11877
Blev medlem: 2005-06-09
Ort: Dallas, Elm Street 411, 6th floor

Slutspelet 2024

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-24 22:38:32 Ju mer man analyserar matcherna desto oroligare blir jag.

Första matchen är ganska given.
Men sedan har vi två suddenvinster där Löven spelat bra, speciellt i OT.
Den på Hovet lyckas vi med lite tur hamna 0,4 sekunder rätt. I Umeå, ja, det är första skottet på mål vi har i den förlängningen.
Jag skulle inte säga att 3-0 speglade hur det sett ut på isen, den känslan kan Löven spela på nu.

Match 4 vinner man full rättvist, eftersom vi går ut med en attityd som skriker att vi är klara för semi.

Man har fått Krüger ur matchen rent psykologiskt och dessutom har vi ett special teams som inte alls fungerar.
Det är så satans uselt.

Jag är på riktigt orolig att vi hamnar i historieböckerna, att bli första lag i Sverige att tappa en 3-0 ledning.
Håller med om att det studsat rätt för oss inledningsvis.
Ganska givet att Löven skulle ta denna match (tror dom tar minst en till, jag tippade 4-3)

Så, du kan vänta till match 7 med den största oron :D
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5729
Blev medlem: 2012-09-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Vikas »

Jag börjar på allvar undra om någon inom det här laget (coacherna eller det där sportsliga rådet eller vad det är) faktiskt analyserar matcherna.

För det åtgärdas verkligen INGENTING i det här laget. Har inte gjort det på flera månader.

PP har sett precis likadant ut. Förstakedjan har inte fungerat sen nyår. Precis alla med någon sorts hockeykunskap kan se detta från bakom skärmen. Något är betydligt fel - jag vet inte om det är nån sorts intern spelarhierarki där vissa spelare alltid får som de vill eller om de är fullständigt lysande på träningar. Men resultatet är att vi står helt still.

Rotera i PP - det kan bokstavligen inte bli sämre än 0%. Ändra i förstakedjan - Wictor Nilsson har varit bedrövlig flera månader i sträck. Gradin har visat betydligt mer - ge honom en chans där.

För fan, Honken. Dags att börja coacha lite grann.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

Såg Skellefteå-Linköping igår.
Fan va bra han är Myrenberg.
Hoppas på två förluster till för LHC så kan han komma hit. Har god chans att konkurrera ut Andrén.

Blir det en sjunde avgörande på Hovet på lördag, och LHC åker ut i fyra raka så kan han stå den.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4516
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Slutspelet 2024

Inlägg av captcash »

Nattuggla_ skrev: 2024-03-25 10:54:47 Såg Skellefteå-Linköping igår.
Fan va bra han är Myrenberg.
Hoppas på två förluster till för LHC så kan han komma hit. Har god chans att konkurrera ut Andrén.

Blir det en sjunde avgörande på Hovet på lördag, och LHC åker ut i fyra raka så kan han stå den.
Instämmer, tar 100% hellre Myran än Andrén/Lidö/Hävelid, de kan få alla 3 för Myran så byter rakt av tack!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
benganfs
Inlägg: 518
Blev medlem: 2012-05-29

Slutspelet 2024

Inlägg av benganfs »

Lee Harvey Oswald skrev: 2024-03-24 22:44:03
Nattuggla_ skrev: 2024-03-24 22:38:32 Ju mer man analyserar matcherna desto oroligare blir jag.

Första matchen är ganska given.
Men sedan har vi två suddenvinster där Löven spelat bra, speciellt i OT.
Den på Hovet lyckas vi med lite tur hamna 0,4 sekunder rätt. I Umeå, ja, det är första skottet på mål vi har i den förlängningen.
Jag skulle inte säga att 3-0 speglade hur det sett ut på isen, den känslan kan Löven spela på nu.

Match 4 vinner man full rättvist, eftersom vi går ut med en attityd som skriker att vi är klara för semi.

Man har fått Krüger ur matchen rent psykologiskt och dessutom har vi ett special teams som inte alls fungerar.
Det är så satans uselt.

Jag är på riktigt orolig att vi hamnar i historieböckerna, att bli första lag i Sverige att tappa en 3-0 ledning.
Håller med om att det studsat rätt för oss inledningsvis.
Ganska givet att Löven skulle ta denna match (tror dom tar minst en till, jag tippade 4-3)

Så, du kan vänta till match 7 med den största oron :D
Fast inte riktigt så va? Match 1 till 3 så har vi spelat bra hockey.
Vi tappade i tredje perioden match 3 för att Björklöven var effektiva. 3 mål på 4 skott. De är la mest den sista matchen nu man blev orolig av.
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

Vikas skrev: 2024-03-24 22:54:17 Jag börjar på allvar undra om någon inom det här laget (coacherna eller det där sportsliga rådet eller vad det är) faktiskt analyserar matcherna.

För det åtgärdas verkligen INGENTING i det här laget. Har inte gjort det på flera månader.

PP har sett precis likadant ut. Förstakedjan har inte fungerat sen nyår. Precis alla med någon sorts hockeykunskap kan se detta från bakom skärmen. Något är betydligt fel - jag vet inte om det är nån sorts intern spelarhierarki där vissa spelare alltid får som de vill eller om de är fullständigt lysande på träningar. Men resultatet är att vi står helt still.

Rotera i PP - det kan bokstavligen inte bli sämre än 0%. Ändra i förstakedjan - Wictor Nilsson har varit bedrövlig flera månader i sträck. Gradin har visat betydligt mer - ge honom en chans där.

För fan, Honken. Dags att börja coacha lite grann.
Mycket tjat om Nilsson, han har inte varit bedrövlig flera månader i sträck, bara inte lika glödhet som under hösten. Sen tycker jag, vilket jag uttryckt flera gånger, att han inte får ut max av sitt spel tillsammans med Klasen. Han dras ner i att finlira vilket inte är hans styrka. Passar bättre i en kedja som gasar på, tex Norman/Kruger eller olika kombinationer med Costmar i höstas. Klasen tycker jag är den som ska ha mest kritik för det offensiva spelet 5v5 i förstakedjan just nu, det är väldigt blandat lågt och högt.

Det för oss in på PP och vi kan nog räkna ut vem som bestämmer där, kanske lite för mycket? Just nu är det väldigt statiskt och i stort sett alla spel går via Klasen på högerkanten. Han blir nästan stillastående liksom de andra och tvingas till forcerade svåra lösningar. Måste skakas om och fås till någon variant här där Klasen åker mer med pucken i fart och kombinerar med andra i högre tempo. Mest hänger det på att Klasen slutar agera som att han spelar någon allstarmatch för pensionärer i PP. Definitivt sluta dubbla honom tills detta löser sig (kanske han blir för trött?), om någonting är typ PP2 bättre med mer rörelse och mindre statiskt spel via Klasen trots att han är på isen.

Vi har bra chans att avgöra detta i morgon även som det ser ut nu men lyckas vi få någotsånär ordning på PP kommer det vara ridå för löven garanterat. Inte oäven för att testa Klasen med Eriksson/Eklund och Wersäll eller Gradin i första.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Slutspelet 2024

Inlägg av Nattuggla_ »

benganfs skrev: 2024-03-25 12:05:22
Lee Harvey Oswald skrev: 2024-03-24 22:44:03
Nattuggla_ skrev: 2024-03-24 22:38:32 Ju mer man analyserar matcherna desto oroligare blir jag.

Första matchen är ganska given.
Men sedan har vi två suddenvinster där Löven spelat bra, speciellt i OT.
Den på Hovet lyckas vi med lite tur hamna 0,4 sekunder rätt. I Umeå, ja, det är första skottet på mål vi har i den förlängningen.
Jag skulle inte säga att 3-0 speglade hur det sett ut på isen, den känslan kan Löven spela på nu.

Match 4 vinner man full rättvist, eftersom vi går ut med en attityd som skriker att vi är klara för semi.

Man har fått Krüger ur matchen rent psykologiskt och dessutom har vi ett special teams som inte alls fungerar.
Det är så satans uselt.

Jag är på riktigt orolig att vi hamnar i historieböckerna, att bli första lag i Sverige att tappa en 3-0 ledning.
Håller med om att det studsat rätt för oss inledningsvis.
Ganska givet att Löven skulle ta denna match (tror dom tar minst en till, jag tippade 4-3)

Så, du kan vänta till match 7 med den största oron :D
Fast inte riktigt så va? Match 1 till 3 så har vi spelat bra hockey.
Vi tappade i tredje perioden match 3 för att Björklöven var effektiva. 3 mål på 4 skott. De är la mest den sista matchen nu man blev orolig av.
Håller ej med.
Första matchen gör vi 2-0 på två skott och kommer ut med en jäkla energi.
Även om det till slut är rättvist så studsar ju allting rätt för oss. Returer, sargstudsar. Mycket går våran väg.

Andra matchen gör vi mål med 0,4 sekunder kvar. Bra sekvens från Krüger, svinbra verkligen, men vi är ju en vindpust från att bli avblåsta. Och i detta OT spelar Björklöven väldigt bra.

Tredje matchen. Enkelt, vi tappar 0-3 till 3-3 på lite mer än en halv period, det är så grovt underkänt så det finns inte. Och i efterföljande OT har vi typ vårat första riktiga anfall med första skottet som lyckas gå in.
Detta är också ett OT som Löven spelar bra.

Vi har spelat ett väldigt passivt spel genom hela matchserien, och i Match 4 får Björklöven ordning på det.
Dessutom så lyckas man få Krüger helt ur spel. Den matchen Weigel gör mot Krüger är riktigt grym.
De pressar hårt under vårat PP eftersom allt är så jävla genomskinligt, det ska gå via en spelare, Klasen. Och när motståndet har läst en spelare så väl så är det idiotiskt att låta honom dubbla. Fattar inte det.
Och till råga på allt så är Andrén inte den matchvinnande målvakt man vill ha i ett slutspel. Han har ju spelat upp sig, men har fallit tillbaka lite i prestationen och han vinner inga matcher som står och väger.

Man kan ju försöka sätta ihop Brodin med Krüger igen, eftersom Brodin verkligen steppat upp i detta slutspel. Eller ta in Gradin som varit jättebra i de byten han fått göra.
Tycker snacket om att det är onödigt att göra något för att vi leder serien är bullshit. Om det inte är läge när man LEDER med 3-1, när är då läget?

Jag tycker inte 3-0 speglade hur matchserien sett ut. Och imorgon är det inte längre ett 3-0 läge de måste vända, det är "bara" 3-1.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av klintan85 »

Älskar Klasen svar och han har helt rätt.

Klasens kaxiga utspel: Då är det färdigspelat

https://www.aftonbladet.se/a/bg32Xv
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av crike »

Har inte läst vad någon annan skrivit men jag såg bara två problem i match 4.

Tekningarna - vi har ju inte pucken i de två första perioderna av den enkla anledningen att vi lät löven starta med den efter varenda avblåsning. Var helt omvänt mot period 1-2 i match 3, där såg vi åt vårt håll hur bra det var att få starta med pucken.

Förstakedjan - det är en styrka i sig (eller är löven bara dåliga?) att vi kan vara med så bra som vi är trots att förstakedjan inte bidrar. Vi måste få igång dom för dom behövs i semin…ja, dit går vi.
Användarvisningsbild
Eriksson
Inlägg: 742
Blev medlem: 2012-02-18

Slutspelet 2024

Inlägg av Eriksson »

klintan85 skrev: 2024-03-25 14:13:04 Älskar Klasen svar och han har helt rätt.

Klasens kaxiga utspel: Då är det färdigspelat

https://www.aftonbladet.se/a/bg32Xv
Det har ju aldrig hänt att ett lag har vänt 3-0 underläge och med Klasens utspel så lär det ske, avd super jinx
Vad vet jag, jag är bara en supporter som gnäller
Osten östlund
Inlägg: 1726
Blev medlem: 2022-08-10

Slutspelet 2024

Inlägg av Osten östlund »

Eriksson skrev: 2024-03-25 16:03:27
klintan85 skrev: 2024-03-25 14:13:04 Älskar Klasen svar och han har helt rätt.

Klasens kaxiga utspel: Då är det färdigspelat

https://www.aftonbladet.se/a/bg32Xv
Det har ju aldrig hänt att ett lag har vänt 3-0 underläge och med Klasens utspel så lär det ske, avd super jinx
Då lägger han nog "klubban på hyllan "!
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av klintan85 »

Eriksson skrev: 2024-03-25 16:03:27
klintan85 skrev: 2024-03-25 14:13:04 Älskar Klasen svar och han har helt rätt.

Klasens kaxiga utspel: Då är det färdigspelat

https://www.aftonbladet.se/a/bg32Xv
Det har ju aldrig hänt att ett lag har vänt 3-0 underläge och med Klasens utspel så lär det ske, avd super jinx
Han gör helt rätt Klasen. Och hans analys stämmer helt och fult också. DIF har varit bättre till stora delar av detta slutspel. Ingen av matcherna skulle ha gått till övertid om DIF hade tagit vara på sitt övertag i matcherna.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
dr111DIF
Inlägg: 1027
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Slutspelet 2024

Inlägg av dr111DIF »

crike skrev: 2024-03-25 14:58:15 Har inte läst vad någon annan skrivit men jag såg bara två problem i match 4.

Tekningarna - vi har ju inte pucken i de två första perioderna av den enkla anledningen att vi lät löven starta med den efter varenda avblåsning. Var helt omvänt mot period 1-2 i match 3, där såg vi åt vårt håll hur bra det var att få starta med pucken.

Förstakedjan - det är en styrka i sig (eller är löven bara dåliga?) att vi kan vara med så bra som vi är trots att förstakedjan inte bidrar. Vi måste få igång dom för dom behövs i semin…ja, dit går vi.
Du glömde det allra viktigaste, powerplay. Det måste upp om vi ska gå långt. Hänger på samma faktor som förstakedjan tror jag.

Sammantaget ser det väldigt likt ut semin förra året där vi kontrollerar och tråkar ut Löven mer än vice versa men helt tandlösa i PP så det blir jämnt ändå. Skillnaden tycker jag är att vi skapar lite mer långa anfall än då i spelet 5v5 och inte bara rush/kontringar.
Skriv svar