Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7177
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Henkos skrev: 2024-02-27 08:37:45 Håller med Cyber. Inget lag väljer löven före Mora.
Bara för vi torskat tre övertid mot Mora så ska vi inte vara rädda. Tror ingen i laget har något emot att möta dom heller.

(Man glömmer ju inte när Hardy valde nåt bonnagäng i kvarten som vi hade typ 4 torskat mot i grundserien och som vi sen städade av enkelt i kvarten.)
Minns det som igår. Var Brunsås som Hardy valde trots minusstatistik under grundserien. Hade möjligheter att välja Frölunda där statistiken var omvänd.
Men statistik är en sak, hockey något annat. Grundserie är en sak, slutspel något annat. :D

Jag tror exempelvis aldrig vi väljer Löven före Mora av typ samma skäl.


https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -hos-folk/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... let-brynas
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8118
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Mattias_87 »

Har också väldigt svårt att se att vi väljer Löven framför Mora.
Avskaffa tre mot tre.
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Säsongen 23/24

Inlägg av Cyber »

nalland skrev: 2024-02-27 11:19:28
Osten östlund skrev: 2024-02-27 10:58:48
nalland skrev: 2024-02-27 10:47:10 Tror att ni underskattar Mora lite och gruppens känsla för att föredra Löven framför dem. I mitt tänk så slåss vi och Solna om tredjeplatsen för att få välja olika motståndare, Löven respektive Mora. Skönt att jag med er logik kan känna mig trygg om vi bränner tredjeplatsen. Att Solna väljer Mora köper jag rakt av, det är just bara att kolla inbördes de har mot Mora och Löven. Skulle bli förvånad om vår spelargrupp prioriterar Mora.

Men vi ska ju komma trea först haha...
Jag underskattar ingen ( se tabellplacering, fakta )!

Fortsätter det så här, så åker vi ut i kvartsfinalen.

Varken "känsla eller statistik " kommer ändra på det!
Men om folk är rädda för att Löven skulle ha en "sovande växel" och att man därför ska undvika dem, förstå då hur många som vill undvika oss...av samma anledning...
Så är det definitivt. Inget lag vill åka in på ett fullsatt hovet i slutspelet och måsta vinna. Man kommer välja Mora alla dagar före DIF och Löven.

Jag tycker att Mora spelar klart bäst hockey av de tre. De är väldigt konsekventa. Har ett riktigt bra försvarsspel hela vägen från anfallszon till försvaret i egen zon osv.

Men, Mora har sämsta truppen på papperet. Man tappade fem spelare sill SHL/Liiga. De maxar sin på papperet svaga trupp.

Det man är rädd för är att DIF kommer ihop sig som förra slutspelet match fyra mot Löven. Man är rädd att Löven plötsligt får ihop försvarsspelet och där Weigel, Pooley, Schilkey, Powell osv börjar ösa in poäng.

Mora kommer väljas av laget som kommer trea och fyran får Löven/DIF...
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Säsongen 23/24

Inlägg av Cyber »

Offsen som jag hittade för att gå upp. Mora är sexa. DIF tvåa och Löven fyra.

Brynäs IF 41.29%
Djurgårdens IF 15.76%
Södertälje SK 12.39%
IF Björklöven 10.84%
AIK 10.20%
sirwilliam
Inlägg: 1029
Blev medlem: 2012-11-12
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av sirwilliam »

Är varken rädd för Mora eller löven. Dock finns en risk att spelarna tömmer sig totalt efter en serie mot löven. Det är känslan iaf
Användarvisningsbild
Henkos
Inlägg: 1263
Blev medlem: 2009-10-24
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Lorensberg

Säsongen 23/24

Inlägg av Henkos »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-27 11:59:38
Henkos skrev: 2024-02-27 08:37:45 Håller med Cyber. Inget lag väljer löven före Mora.
Bara för vi torskat tre övertid mot Mora så ska vi inte vara rädda. Tror ingen i laget har något emot att möta dom heller.

(Man glömmer ju inte när Hardy valde nåt bonnagäng i kvarten som vi hade typ 4 torskat mot i grundserien och som vi sen städade av enkelt i kvarten.)
Minns det som igår. Var Brunsås som Hardy valde trots minusstatistik under grundserien. Hade möjligheter att välja Frölunda där statistiken var omvänd.
Men statistik är en sak, hockey något annat. Grundserie är en sak, slutspel något annat. :D

Jag tror exempelvis aldrig vi väljer Löven före Mora av typ samma skäl.


https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -hos-folk/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... let-brynas
Ja just det, Brynäs var det. 4-1 i matcher var det visst.

Råkade via en googling komma in på matchtråden för sista kvarten. Nostalgi. Alias som Mäklaren, Blå Helgonet, Caveman. Jaja slut på OT.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Henkos skrev: 2024-02-27 20:32:45
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2024-02-27 11:59:38
Henkos skrev: 2024-02-27 08:37:45 Håller med Cyber. Inget lag väljer löven före Mora.
Bara för vi torskat tre övertid mot Mora så ska vi inte vara rädda. Tror ingen i laget har något emot att möta dom heller.

(Man glömmer ju inte när Hardy valde nåt bonnagäng i kvarten som vi hade typ 4 torskat mot i grundserien och som vi sen städade av enkelt i kvarten.)
Minns det som igår. Var Brunsås som Hardy valde trots minusstatistik under grundserien. Hade möjligheter att välja Frölunda där statistiken var omvänd.
Men statistik är en sak, hockey något annat. Grundserie är en sak, slutspel något annat. :D

Jag tror exempelvis aldrig vi väljer Löven före Mora av typ samma skäl.


https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -hos-folk/

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... let-brynas
Ja just det, Brynäs var det. 4-1 i matcher var det visst.

Råkade via en googling komma in på matchtråden för sista kvarten. Nostalgi. Alias som Mäklaren, Blå Helgonet, Caveman. Jaja slut på OT.
Däremot tror jag nog att topplagen kommer hellre välja DIF än Björklöven om de slutar 5a och 6a. Har man hemmaplansfördel så vill man nog inte möta ligans näst bästa bortalag. Då möter man nog hellre ligans bästa hemmalag. Som är väldigt dåliga borta.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Kan det var grundseriens viktigaste match hittills. Vinner man kan man fortfarande bli tvåa, förlorar man så blir man nog 5a eller 6a.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
mb81
Inlägg: 8664
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av mb81 »

klintan85 skrev: 2024-02-28 11:25:13 Kan det var grundseriens viktigaste match hittills. Vinner man kan man fortfarande bli tvåa, förlorar man så blir man nog 5a eller 6a.
Varför blir vi nog femma eller sexa vid förlust? Samma poäng som Löven då med en match mindre.
Användarvisningsbild
crike
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2009-11-21
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av crike »

Min slutspelsånget handlar om att jag dels vill undvika råttorna. Inte för att jag inte tror vi vinner mot dom utan för att:
* Bortasupportrar kommer inte tillåtas
* Den lilla risken att dom slår ut oss kan inte jag hantera

Sen är frågan när man vill möta Brynäs. I en final när dom gått igenom kvart och semi med typ 4-1, 4-1 och bara känner att dom kan köra på i samma takt och vinna mot alla eller vill man ha dom tidigt? Jag tar dom nog hellre i en semi. Ser ändå att risken för att vi skulle få hybris om vi slår ut dom får anses som relativt liten när vi väl är i final. Däremot om vi hade fått dom så tidigt som i en kvart...



Går vi inte upp så måste Brynäs gå upp, enbart för att jag vill slippa dom som en motståndare i HA.

* Råttorna får inte gå upp av förklarliga skäl. Samtidigt som jag tror dom blir försvagade till nästa år då dom tappar tränaren, säkert någon av sina målvakter samt säkert någon transatlant.
* SSK, även här vill jag rent ementionellt att dom inte går upp men även dom tror jag blir försvagade till nästa år. Ingen Eriksson och Videll blir inte yngre.

Björklöven och Mora tror jag bara inte på men där är väl Björklöven det största hotet, Mora kommer inte lyckas med ett sådant lagbygge att dom faktiskt är "laget att slå".

Uppifrån hade jag velat ha ned HV, återigen, om vi går upp. Men IKO är ett mycket mer lämpligt motstånd i HA.
HCCL
Inlägg: 223
Blev medlem: 2019-04-23

Säsongen 23/24

Inlägg av HCCL »

crike skrev: 2024-02-28 14:59:53 Min slutspelsånget handlar om att jag dels vill undvika råttorna. Inte för att jag inte tror vi vinner mot dom utan för att:
* Bortasupportrar kommer inte tillåtas
* Den lilla risken att dom slår ut oss kan inte jag hantera
Sen så ska vi inte glömma att ohyran från Solna inte drar sig för att spela fult, och har dom dessutom möjlighet att gå vidare i ett slutspel så sänker dom Krüger det första dom gör, i synnerhet när dom kommer undan med det…
Användarvisningsbild
Jimmy Peterson
Inlägg: 710
Blev medlem: 2007-08-27
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Säsongen 23/24

Inlägg av Jimmy Peterson »

HCCL skrev: 2024-02-28 15:49:58
crike skrev: 2024-02-28 14:59:53 Min slutspelsånget handlar om att jag dels vill undvika råttorna. Inte för att jag inte tror vi vinner mot dom utan för att:
* Bortasupportrar kommer inte tillåtas
* Den lilla risken att dom slår ut oss kan inte jag hantera
Sen så ska vi inte glömma att ohyran från Solna inte drar sig för att spela fult, och har dom dessutom möjlighet att gå vidare i ett slutspel så sänker dom Krüger det första dom gör, i synnerhet när dom kommer undan med det…
Man saknar en sån som Mitman när man tänker på såna matcher. Med honom hade tacklingen senast fått konsekvenser. Då förespråkar jag inte gärna våld men lite blåmärken får man tåla om man medvetet skadar vår kapten.
EspenK
Inlägg: 9052
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Vilken utveckling på Grewe just nu.

Vågar säga att han driver sin kedja nu och är bäst i laget.
Härlig comeback!

Glad och Ragnarsson är riktiga backar. Gillar!

Nilsson måste upp ett par snäpp. Minst!

Måste gå rent sista 4 om vi ska ha chans på 2a platsen.
EspenK
Inlägg: 9052
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Efter dagsform/prestation

Norman Kruger Klasen
Grewe Eriksson Liss
Nilsson Rensfeldt Blomgren
Gradin Berglund Brodin

Dahlström, Eklund

Axel Lill-Kevin
Glad Ytterell
Ragge Loponen
Hammarn
Lite obalans men bästa lösningen tror jag.
Nattuggla_
Inlägg: 3179
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 23/24

Inlägg av Nattuggla_ »

Jag såg matchen igårkväll och försökte kolla extra på Andrén och Nilsson.

Att Wiktor gör mycket poäng i 5v5 går ej att snacka bort, det finns printat liksom.
Men jag ser inte storheten i honom alls. Han är godkänd i det mesta, men har ingen edge i någon av delarna.

Rensfeldt gjorde en kanonsäsong året vi åkte ur, statistikmässigt. Men då gillar några att nämna Sörensen som en bidragande orsak. Att när man spelar med Sörensen får man mycket gratis.
Men Wiktor har spelat med Klasen nästan hela säsongen. Man kan argumentera för att han också får mycket gratis.
Skriv svar