Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2024-02-15 18:54:34 Så det finns folk som tycker att vi inte ska signa Marcus Krüger till en marknadsmässig lön som han lever upp till för att vi har Rensfeldt och Brodin som inte lever upp till sin lön?
Om du syftar på mig så nej. Det var inte så jag menade och försökte förklara det.

Men jag försöker få mig en bild av hur våran trupp kommer se ut när vi har dessa tre spelare som äter halva (nåväl) spelarbudgeten.

För samtidigt som bland annat du hela tiden påpekar hur lite pengar vi har, så känns det ganska konstigt om vi ska satsa så mycket på en spelare.
Vad händer om Krüger går sönder, hur har det sett ut nu när han inte spelat?
Daven
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Daven »

"Västerås IK har accepterat ett utköpsbud på Kalle Loponen. Backen lämnar därmed klubben.
Under torsdagen tackade Västerås IK ja till ett utköpsbud på Kalle Loponen.

Den 22-årige backen lämnar därmed klubben och Västerås efter 37 matcher och 4+2=6 poäng.

Affären innebär att Loponens nya klubb tar över återstående del av kontraktet – samt att det utgår en övergångssumma.

— Precis som i fallet med Krupic har vi värderat det inkomna budet och vad helhetslösningen innebär. Vi har gjort bedömningen att det är gynnsamt för Västerås IK och därför valt att tacka ja, säger sportchefen Niklas Johansson.

Västerås IK tackar Kalle Loponen för sin tid i klubben och önskar backen stort lycka till i sin fortsatta karriär."
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Fan man har glömt bort finnen. Samt att det är deadline idag (kanske var det som var tanken, Krugers förlängning)!
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Det enda negativa med Kruger är skadehistoriken. Om ledningen/läkare anser att hans tidigare skador inte lämnat några bestående kroppsbrister som enkelt kan blossa upp igen så är han värd varje krona.

Om inte så är det svårt att gå igenom en säsong med en förstacenter som missar hälften av matcherna. Men där får man hoppas de har bättre koll än oss vanliga dödliga.
Stenkollsåklart

Inlägg av Stenkollsåklart »

Herregud! Forumet brukar vara helt sinnesjukt obalanserat, men vad händer?!

Att Kruger signar är väl ingenting annat än positivt, oavsett vad hans lön är? Att värva spelare med Kruger i truppen, kontra utan, kan jag lova är som natt och dag. Det sänder signaler ut på marknaden att vi kommer att bli att räkna med framöver!

Tjatet om att Rensfeldt och Brodin är överbetalda är jag så sinnesjukt trött att läsa om! Brodin spelade OS säsongen innan han flyttade hem. Har han då en oskäligt hög lön? Svar nej! Vid signeringen av honom så blev var han värd precis det. Han tackade samtidigt nej till flertalet shl-klubbar. Men här inne tycker vi sportchefen gjorde ett dåligt jobb för att Brodin därefter inte levererat efter det forumet förväntat sig. SNARK! Ni kan ju inte tycka att den som varit sportchef gjort ett dåligt jobb, när det faktiskt var riktigt starkt att kunna signa honom. Vad som sker därefter är väl knappast KG’s fel? Han kanske borde gått till något medium och bett om ett framtidsutlåtande….? 🤷🏼

Rensfeldt är en solid tvåvägscenter som har en stor uppsida defensivt. Han är en ledare i gruppen och gör ett sjukt jobb i det tysta. Skaplig tekare och viktig i BP. Är han förväntad att vara något annat än detta hos någon, så ligger problemet i att ni har en förväntan som inte stämmer överens med verkligheten, inte att han är en kass hockeyspelare. Är han verkligen så dyr efter senaste kontraktsförlängningen….?
Praetori

Inlägg av Praetori »

Stenkollsåklart skrev: 2024-02-15 19:23:24 Herregud! Forumet brukar vara helt sinnesjukt obalanserat, men vad händer?!

Att Kruger signar är väl ingenting annat än positivt, oavsett vad hans lön är? Att värva spelare med Kruger i truppen, kontra utan, kan jag lova är som natt och dag. Det sänder signaler ut på marknaden att vi kommer att bli att räkna med framöver!

Tjatet om att Rensfeldt och Brodin är överbetalda är jag så sinnesjukt trött att läsa om! Brodin spelade OS säsongen innan han flyttade hem. Har han då en oskäligt hög lön? Svar nej! Vid signeringen av honom så blev var han värd precis det. Han tackade samtidigt nej till flertalet shl-klubbar. Men här inne tycker vi sportchefen gjorde ett dåligt jobb för att Brodin därefter inte levererat efter det forumet förväntat sig. SNARK! Ni kan ju inte tycka att den som varit sportchef gjort ett dåligt jobb, när det faktiskt var riktigt starkt att kunna signa honom. Vad som sker därefter är väl knappast KG’s fel? Han kanske borde gått till något medium och bett om ett framtidsutlåtande….? 🤷🏼

Rensfeldt är en solid tvåvägscenter som har en stor uppsida defensivt. Han är en ledare i gruppen och gör ett sjukt jobb i det tysta. Skaplig tekare och viktig i BP. Är han förväntad att vara något annat än detta hos någon, så ligger problemet i att ni har en förväntan som inte stämmer överens med verkligheten, inte att han är en kass hockeyspelare. Är han verkligen så dyr efter senaste kontraktsförlängningen….?
Tror folk super. :lol:
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Vad hände med allt?

Det blev ingen cd?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Stenkollsåklart

Inlägg av Stenkollsåklart »

Praetori skrev: 2024-02-15 19:26:57
Stenkollsåklart skrev: 2024-02-15 19:23:24 Herregud! Forumet brukar vara helt sinnesjukt obalanserat, men vad händer?!

Tror folk super. :lol:
En torsdagssup kan man kanske ändå unna folk ju…
Användarvisningsbild
Philly Flu
Säsongskort: Ja

Inlägg av Philly Flu »

DIFLuWi skrev: 2024-02-15 18:47:26 Signalerna det här skickar.

Otroligt viktigt och stort av Marcus. Det här kommer att ge ringar på vattnet.

Att vi äntligen har en riktig kapten. Herr Jävla Järnkamin!
Krüger skickar också signaler till andra Djurgårdare ute i världen. Tjäna era pengar men kom hem medan ni fortfarande kan bidra.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Är beredd om revidera min åsikt om Kalle Loponen. Har fått till mig lite andra siffror och det ser ut som att han mer haft en dålig roll i Västerås snarare än att han är en dålig back. Med rätt förtroende och backpar kan det nog bli rätt bra.

Måste sluta med mina knee-jerk reactions tills jag har den hela bilden även om dom första siffrorna jag tittade på var rätt dåliga.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Jim Morrison skrev: 2024-02-15 19:41:47 Är beredd om revidera min åsikt om Kalle Loponen. Har fått till mig lite andra siffror och det ser ut som att han mer haft en dålig roll i Västerås snarare än att han är en dålig back. Med rätt förtroende och backpar kan det nog bli rätt bra.

Måste sluta med mina knee-jerk reactions tills jag har den hela bilden även om dom första siffrorna jag tittade på var rätt dåliga.
Vem bildar han backpar med, Axel?

Spelade igår med 10:an i Västerås. Är väll deras bästa back?
nalland
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av nalland »

DIF_Soldier skrev: 2024-02-15 18:17:37
nalland skrev: 2024-02-15 18:05:04 Marcus Krüger så jävla fin! Äkta Järnkamin!
Tar han upp oss ska #32 upp i taket. Jag skiter i SM-guld-kvoter och fan vet vad. Lätt att vara DIF när man kan rada upp guld och vara bäst i landet. Att harva kvar i allsvenskan när hela SHL står på kö är något annat. Det är större.

Får en att grina, tamejfan.
Instämmer helt och fullt. Jag fattade hjärtat han har för klubben när jag satt på tåget upp till Övik i fjol inför game 7, och satt med ett tågsällskap vars grabb lirade i J20. Han hade varit hos samma naprapat som Marcus inför de sista finalmatcher, som då berättat att axeln i stort sett var av (därav att han inte tekade om man kommer ihåg det). Ändå så står han där och leder vårat lag i en sjunde avgörande, förmodligen fullproppad med så mycket smärtstillande att merparten av lallarna på det här forumet hade svimmat bara av ångan.

SM-guld i all ära ja, men det finns roller och betydelser som har samma innebörd av de som redan sitter i taket. Krüger är redan med de stora grabbarna där uppe i min värld. Det absolut ultimata vore om han kunde få avsluta med en SHL-säsong med oss, dvs. att vi som senast går upp nästa säsong. Oavsett är han en av våra allra stora. Som Huddingegrabb själv har man bortskämt kunnat associera till många Djurgårdshjältar genom åren, men den stjärnaura som Marcus har är något utöver det vanliga. Att han med två Stanley Cup-ringar i prisskåpet väljer att åka runt och kriga för vår sköld i landets hockeylador är inget annat än respekt. Ren och skär respekt.
- 1926 - 1950 - 1954 - 1955 - 1958 - 1959 - 1960 - 1961 - 1962 - 1963 - 1983- 1989 - 1990 - 1991 - 2000 - 2001 -
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Klocka

Edit: fick upp hoppet innan jag fattade att det måste väl va Lopponen
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jag hör dig, och fattar vad du menar. Mycket bra poäng.

Såhär tänker jag.
Enligt uppgift (har försökt kolla officiella tillsammans med DIFpoddens gissningar) så kommer dessa tre äta ungefär 7-8 mille i spelarbudget.

Vill vi ha Krüger, Brodin och Rensfeldt? Absolut. Självklart.
Fråga då: Har vi råd att behålla alla plus alla vi har på kontrakt och fortfarande kunnat ställa en slagkraftig trupp på isen 2024/25?

Jag är inte anti Krüger, jag är egentligen inte heller anti Brodin. Utan det är helheten jag ifrågasätter.
Vem ställer vi på isen som förstecenter om Krüger går sönder. Har vi ens råd med en ersättare?

Vad kan vi förvänta oss för värvningar framöver?

Det här är endå rimliga frågor.
Jag tycker det är en intressant diskussion. Speciellt med tanke på att vi står utan en ”riktig” sportchef samt inte vet vilken serie vi spelar i.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

"Modo köper loss Topping. Västerås ska ha fått ett bud som man ”Inte kunde säga nej till”, och därför genomförs nu en affär mellan parterna."

Den typen av bud kan vi ju inte lägga tyvärr.
Expert.
Låst