Säsongen 23/24

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Cyber
Inlägg: 219
Blev medlem: 2022-11-27

Säsongen 23/24

Inlägg av Cyber »

dr111DIF skrev: 2023-12-23 11:15:24
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-12-23 10:44:13
dr111DIF skrev: 2023-12-23 09:09:49 1a platsen känns inte lika viktig i år, det finns fler bra lag i toppen. Inte MoDo, DIF, Löven och sedan ett rejält hack ner som förra året. Visst, man får hemmafördel i ev final men thats it. Det kommer troligen inte vara så att en semi blir särskilt mycket lättare än den andra.

Däremot blir det nog viktigt att vara top2 då det borgar för lättare kvart eftersom kvalitén droppar av en del utanför top6.
Nja, jag hoppas du har rätt. Men jag vill inte åka och möta vare sig Ssk, Löven,AIK eller Brynäs på en bortaplan i sjunde avgörande , oavsett kvart- semi- eller final.
Möjligen fördel med bortaplan mot lag utan publiktryck, typ borta mot Bik eller Mora. Då kan jag tänka mig att den lägre anspänningen med att lira borta väger över.

Gå för seriesegern.
Jag menade typ exakt det du skriver :wink: . men allra viktigast att komma Top2 för att ha fördelar jämfört andra lag med troligen lättare kvart mot play-in och hemmafördel i semi. Semifinallagen kommer troligen hittas bland DIF, Brynäs, SSK, Råttorna, Löven, Mora och där ser jag inte att 1:an får en så mycket lättare resa än 2:an som det var förra säsongen med DIF kontra Mora i semi. Sen ska man självklart gå för seriesegern för att få välja i semi och få hemmafördel i ev final.
En väldigt märklig statistik är att av de sju avgörande match 7 i hockeyallsvenskan har bortalaget vunnit sex!
I SHL är det dock en statistisk fördel för hemmalaget, men alltså inte i HA.

Jag tror att Mora och Västerås Jan störa topp fem, men det kommer att bli fyra av de här fem lagen i semi. Brynäs, SSK, AIK, DIF och Löven.
Det gäller att undvika femteplatsen i serien och därmed även fjärdeplatsen. Tror det är viktigare än att vara topp 2.

Med.reservation för skador såklart. Alla fyra lagen i semi ifjol var försvagade av skador. Det blir viktigt att ha en bred trupp och som alltid ha en het målvakt. (Även om bästa målvakten inte spelat för laget som gått upp de senaste åren).
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8121
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 23/24

Inlägg av Mattias_87 »

Klart man ska gå för seriesegern, även om den känns väldigt osannolik. Statistiskt så vinner ju hemmalaget 59-60% av gångerna i hockey. Nu tror jag att vi har en bra chans att komma tvåa eller trea om vi fortsätter som vi gjort och att det går bra i mellandagsmatcherna. Denna säsong står mellan Brynäs, Djurgården och Björklöven. Aik tror jag inte ens har en liten chans och inte övriga lag heller.

Viktigt att slippa topplagen i kvarten så vi kan få någon motsvarighet till Karlskoga istället. Läskigt däremot om det skulle bli derbyn mot Aik i kvarten.
Avskaffa tre mot tre.
EspenK
Inlägg: 9055
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

Mattias_87 skrev: 2023-12-23 16:19:10 Klart man ska gå för seriesegern, även om den känns väldigt osannolik. Statistiskt så vinner ju hemmalaget 59-60% av gångerna i hockey. Nu tror jag att vi har en bra chans att komma tvåa eller trea om vi fortsätter som vi gjort och att det går bra i mellandagsmatcherna. Denna säsong står mellan Brynäs, Djurgården och Björklöven. Aik tror jag inte ens har en liten chans och inte övriga lag heller.

Viktigt att slippa topplagen i kvarten så vi kan få någon motsvarighet till Karlskoga istället. Läskigt däremot om det skulle bli derbyn mot Aik i kvarten.
Utan PJ krävs att backsidan höjer sig nåt djuriskt i ett slutspel. Då kan kanske även Andren få lite självförtroende och sluta agera bredbent cowboy.

Topp 2 vore toppen. Men realistiskt är väl topp 6.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

EspenK skrev: 2023-12-23 17:58:53
Mattias_87 skrev: 2023-12-23 16:19:10 Klart man ska gå för seriesegern, även om den känns väldigt osannolik. Statistiskt så vinner ju hemmalaget 59-60% av gångerna i hockey. Nu tror jag att vi har en bra chans att komma tvåa eller trea om vi fortsätter som vi gjort och att det går bra i mellandagsmatcherna. Denna säsong står mellan Brynäs, Djurgården och Björklöven. Aik tror jag inte ens har en liten chans och inte övriga lag heller.

Viktigt att slippa topplagen i kvarten så vi kan få någon motsvarighet till Karlskoga istället. Läskigt däremot om det skulle bli derbyn mot Aik i kvarten.
Utan PJ krävs att backsidan höjer sig nåt djuriskt i ett slutspel. Då kan kanske även Andren få lite självförtroende och sluta agera bredbent cowboy.

Topp 2 vore toppen. Men realistiskt är väl topp 6.
Top 4 är väl i alla fall realistiskt.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Stenkollsåklart
Inlägg: 197
Blev medlem: 2023-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Stenkollsåklart »

daaviid skrev: 2023-12-06 20:36:19
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-06 20:22:28
SirDIFalot skrev: 2023-12-06 02:21:27
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-05 23:40:04 Du spelar 10 forwards och väljer att ta bort den forward som gjort flest mål i laget. Magwood har gjort 4 pinnar på 17... Man undrar ändå hur surret gick inne i tränarrummet! :lol:
Med all respekt för alla mål är lika mycket värda på resultattavlan så är inte mål i tom bur lika mycket värda som mål på en målvakt när man utvärderar spelare individuellt. I fallet Gradin då alltså.
Han har gjort 3 mål i öppen kasse, det stämmer. Men Djurgården har oavsett det endast tre spelare som gjort fler än 4 mål (borträknat mål i öppen kasse). Att i ett lag där man knappt har några målskyttar, skulle välja att ta bort en utav de få man har, är ju väldigt korkat. Precis lika dumt som att Garpen satte Liss på läktaren helt plötsligt. Ska DIF ha någon möjighet att ta sig någon vart i ett slutspel så behöver man få igång de spelare som ska producera och ge de spelarna möjlighet på möjlighet - man har inte tillräcklig konkurrens för annat! Att titta på +- kan säga något över tid, över 20 matcher, där laget som helhet varit uruselt, behöver inte betyda någonting.Jag har inte lyckats hitta att Gradin skulle vara en säkerhetsrisk defensivt. Sedan tar han ju faktiskt till en hel del lägen, och det har börjat ramla in en del puckar på sistone...

Om vi nu ska ha Magwood som ett alternativ, så vet jag inte vad ni ser hos honom. Att han åker snabbt? Far runt? För han vinner inte närkamper, förlora mycket puck, kommer inte till skott, gör inga mål och sätter inte upp sina medspelare. Det är ungefär som när halva forumet här tyckte Tom Söderlund var så sjukt bra - för att han kunde åka snabbt. Magwood har en uppsida, men han är inte tillräckligt bra för att leverera i hockeyallsvenskan, han har ingenting i ett powerplay att göra heller. Jag tror han får väldigt svårt att komma in i laget efter sin skada - om inte laget fortsätter att få nya skador på löpande band. DOCK så ligger inte det största problemet på anfallssidan, utan det är backsidan både är alldeles för tunn, och helt saknar djup.... trots det spelar Djurgården för tillfälligt en väldigt bra hockey. Kul ju! :)
Det var en rejäl hög med rappakalja angående Magwood. :lol:
Jag nöjer mig med att konstatera att du tycker på detta sätt. Tror du är relativt ensam om din åsikt.
Rappakalja var ordet! 😋
EspenK
Inlägg: 9055
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Säsongen 23/24

Inlägg av EspenK »

God Djuuuul!
Hillberry blue
Inlägg: 681
Blev medlem: 2017-03-04
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sydöstra Sverige

Säsongen 23/24

Inlägg av Hillberry blue »

Önskar er alla en fin djuuuuuulhelg 🎄🎅🏼 och hopp om två segrar i mellandagarna !
Forza DIF
Flunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 2021-09-22
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Flunk »

God Djuuul! Allt kommer att bli bra!
daaviid
Inlägg: 4232
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av daaviid »

Stenkollsåklart skrev: 2023-12-24 02:31:19
daaviid skrev: 2023-12-06 20:36:19
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-06 20:22:28
SirDIFalot skrev: 2023-12-06 02:21:27
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-05 23:40:04 Du spelar 10 forwards och väljer att ta bort den forward som gjort flest mål i laget. Magwood har gjort 4 pinnar på 17... Man undrar ändå hur surret gick inne i tränarrummet! :lol:
Med all respekt för alla mål är lika mycket värda på resultattavlan så är inte mål i tom bur lika mycket värda som mål på en målvakt när man utvärderar spelare individuellt. I fallet Gradin då alltså.
Han har gjort 3 mål i öppen kasse, det stämmer. Men Djurgården har oavsett det endast tre spelare som gjort fler än 4 mål (borträknat mål i öppen kasse). Att i ett lag där man knappt har några målskyttar, skulle välja att ta bort en utav de få man har, är ju väldigt korkat. Precis lika dumt som att Garpen satte Liss på läktaren helt plötsligt. Ska DIF ha någon möjighet att ta sig någon vart i ett slutspel så behöver man få igång de spelare som ska producera och ge de spelarna möjlighet på möjlighet - man har inte tillräcklig konkurrens för annat! Att titta på +- kan säga något över tid, över 20 matcher, där laget som helhet varit uruselt, behöver inte betyda någonting.Jag har inte lyckats hitta att Gradin skulle vara en säkerhetsrisk defensivt. Sedan tar han ju faktiskt till en hel del lägen, och det har börjat ramla in en del puckar på sistone...

Om vi nu ska ha Magwood som ett alternativ, så vet jag inte vad ni ser hos honom. Att han åker snabbt? Far runt? För han vinner inte närkamper, förlora mycket puck, kommer inte till skott, gör inga mål och sätter inte upp sina medspelare. Det är ungefär som när halva forumet här tyckte Tom Söderlund var så sjukt bra - för att han kunde åka snabbt. Magwood har en uppsida, men han är inte tillräckligt bra för att leverera i hockeyallsvenskan, han har ingenting i ett powerplay att göra heller. Jag tror han får väldigt svårt att komma in i laget efter sin skada - om inte laget fortsätter att få nya skador på löpande band. DOCK så ligger inte det största problemet på anfallssidan, utan det är backsidan både är alldeles för tunn, och helt saknar djup.... trots det spelar Djurgården för tillfälligt en väldigt bra hockey. Kul ju! :)
Det var en rejäl hög med rappakalja angående Magwood. :lol:
Jag nöjer mig med att konstatera att du tycker på detta sätt. Tror du är relativt ensam om din åsikt.
Rappakalja var ordet! 😋
Oj, det tog dig nästan tre veckor att besvara och så bemödade du dig med en hel mening. :wink:
Ät lite fler pepparkakor och njut utav högtiden.
Stenkollsåklart
Inlägg: 197
Blev medlem: 2023-02-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av Stenkollsåklart »

daaviid skrev: 2023-12-25 11:13:16
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-24 02:31:19
daaviid skrev: 2023-12-06 20:36:19
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-06 20:22:28
SirDIFalot skrev: 2023-12-06 02:21:27

Med all respekt för alla mål är lika mycket värda på resultattavlan så är inte mål i tom bur lika mycket värda som mål på en målvakt när man utvärderar spelare individuellt. I fallet Gradin då alltså.
Han har gjort 3 mål i öppen kasse, det stämmer. Men Djurgården har oavsett det endast tre spelare som gjort fler än 4 mål (borträknat mål i öppen kasse). Att i ett lag där man knappt har några målskyttar, skulle välja att ta bort en utav de få man har, är ju väldigt korkat. Precis lika dumt som att Garpen satte Liss på läktaren helt plötsligt. Ska DIF ha någon möjighet att ta sig någon vart i ett slutspel så behöver man få igång de spelare som ska producera och ge de spelarna möjlighet på möjlighet - man har inte tillräcklig konkurrens för annat! Att titta på +- kan säga något över tid, över 20 matcher, där laget som helhet varit uruselt, behöver inte betyda någonting.Jag har inte lyckats hitta att Gradin skulle vara en säkerhetsrisk defensivt. Sedan tar han ju faktiskt till en hel del lägen, och det har börjat ramla in en del puckar på sistone...

Om vi nu ska ha Magwood som ett alternativ, så vet jag inte vad ni ser hos honom. Att han åker snabbt? Far runt? För han vinner inte närkamper, förlora mycket puck, kommer inte till skott, gör inga mål och sätter inte upp sina medspelare. Det är ungefär som när halva forumet här tyckte Tom Söderlund var så sjukt bra - för att han kunde åka snabbt. Magwood har en uppsida, men han är inte tillräckligt bra för att leverera i hockeyallsvenskan, han har ingenting i ett powerplay att göra heller. Jag tror han får väldigt svårt att komma in i laget efter sin skada - om inte laget fortsätter att få nya skador på löpande band. DOCK så ligger inte det största problemet på anfallssidan, utan det är backsidan både är alldeles för tunn, och helt saknar djup.... trots det spelar Djurgården för tillfälligt en väldigt bra hockey. Kul ju! :)
Det var en rejäl hög med rappakalja angående Magwood. :lol:
Jag nöjer mig med att konstatera att du tycker på detta sätt. Tror du är relativt ensam om din åsikt.
Rappakalja var ordet! 😋
Oj, det tog dig nästan tre veckor att besvara och så bemödade du dig med en hel mening. :wink:
Ät lite fler pepparkakor och njut utav högtiden.
Till mitt försvar, jag svarade även då… och detta inlägg krävde inte fler tecken faktiskt… Tyckte det var läge att ta upp tråden bara… 😉 men du har rätt, jag ska peta i mig ett par pepparkakor och ladda för derby på onsdag!
4-3-3
Inlägg: 26
Blev medlem: 2007-08-23
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Sollentuna

Säsongen 23/24

Inlägg av 4-3-3 »

Inte helt otroligt scenario:

När Johanneshovs Isstadion invigdes började DIF plocka Guld var och varannat år.
När Globen invigdes 1989 blev det nya Guld och storhetstid.
När DIF fotboll flyttade till Tele 2 blev DIF en stormakt i fotboll.
När DIF Hockey flyttar till nya Avici arena händer vad?

Ny sportchef och ny styrelse (förhoppningsvis) Ny träningsanläggning (förhoppningsvis) Nya Guld (förhoppningsvis)
Samt ett antal mycket duktiga juniorer kommer fram.

Framtiden är DIF:s
4-3-3
daaviid
Inlägg: 4232
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av daaviid »

Stenkollsåklart skrev: 2023-12-25 22:53:38
daaviid skrev: 2023-12-25 11:13:16
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-24 02:31:19
daaviid skrev: 2023-12-06 20:36:19
Stenkollsåklart skrev: 2023-12-06 20:22:28

Han har gjort 3 mål i öppen kasse, det stämmer. Men Djurgården har oavsett det endast tre spelare som gjort fler än 4 mål (borträknat mål i öppen kasse). Att i ett lag där man knappt har några målskyttar, skulle välja att ta bort en utav de få man har, är ju väldigt korkat. Precis lika dumt som att Garpen satte Liss på läktaren helt plötsligt. Ska DIF ha någon möjighet att ta sig någon vart i ett slutspel så behöver man få igång de spelare som ska producera och ge de spelarna möjlighet på möjlighet - man har inte tillräcklig konkurrens för annat! Att titta på +- kan säga något över tid, över 20 matcher, där laget som helhet varit uruselt, behöver inte betyda någonting.Jag har inte lyckats hitta att Gradin skulle vara en säkerhetsrisk defensivt. Sedan tar han ju faktiskt till en hel del lägen, och det har börjat ramla in en del puckar på sistone...

Om vi nu ska ha Magwood som ett alternativ, så vet jag inte vad ni ser hos honom. Att han åker snabbt? Far runt? För han vinner inte närkamper, förlora mycket puck, kommer inte till skott, gör inga mål och sätter inte upp sina medspelare. Det är ungefär som när halva forumet här tyckte Tom Söderlund var så sjukt bra - för att han kunde åka snabbt. Magwood har en uppsida, men han är inte tillräckligt bra för att leverera i hockeyallsvenskan, han har ingenting i ett powerplay att göra heller. Jag tror han får väldigt svårt att komma in i laget efter sin skada - om inte laget fortsätter att få nya skador på löpande band. DOCK så ligger inte det största problemet på anfallssidan, utan det är backsidan både är alldeles för tunn, och helt saknar djup.... trots det spelar Djurgården för tillfälligt en väldigt bra hockey. Kul ju! :)
Det var en rejäl hög med rappakalja angående Magwood. :lol:
Jag nöjer mig med att konstatera att du tycker på detta sätt. Tror du är relativt ensam om din åsikt.
Rappakalja var ordet! 😋
Oj, det tog dig nästan tre veckor att besvara och så bemödade du dig med en hel mening. :wink:
Ät lite fler pepparkakor och njut utav högtiden.
Till mitt försvar, jag svarade även då… och detta inlägg krävde inte fler tecken faktiskt… Tyckte det var läge att ta upp tråden bara… 😉 men du har rätt, jag ska peta i mig ett par pepparkakor och ladda för derby på onsdag!
Fasen, du har ju rätt. Nu minns jag att du faktiskt gjorde det. Var det någon nyhet som gjorde att du livade upp detta igen? Tänkte om du läst något om t.ex Magwood?
Har varit lite dött med nyheter det senaste tycker jag. Men, jag står fast vid min åsikt.. ge Magwood speltid.. det kommer att löna sig. :wink:
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av klintan85 »

Juniorkronorna kommer köra med Hävelid. Hoppas att han kan spela upp sig och få självförtroende inför framtiden.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
daaviid
Inlägg: 4232
Blev medlem: 2009-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 23/24

Inlägg av daaviid »

klintan85 skrev: 2023-12-26 15:31:52 Juniorkronorna kommer köra med Hävelid. Hoppas att han kan spela upp sig och få självförtroende inför framtiden.
Det var ju inte direkt någon övertygande insats senast i träningsmatchen mot USA, fast han kom in lite otacksamt när endast en period återstod.
Hoppas att det blir mer stabilt i inledningen utav turneringen så att han får bygga upp något.
Användarvisningsbild
emilin
Inlägg: 739
Blev medlem: 2012-01-26
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Nyköping

Säsongen 23/24

Inlägg av emilin »

Varför hypar inte hemsidan Järnkaminernas dag, Vore ruggigt grymt om vi satte lapp på luckan, skapade ett enormt tryck. Kommer ju i sådant fall skrivas en hel del i media.
Det tillsammans med att vi har fixat Wikegård mycket skriverier kring Djurgården i positiv bemärkelse ökar intresset kring klubben.
Personligen kommer jag med min 80 åriga far och mina barn 29 och 25 vara på plats, vill att gubben ska få uppleva vad Djurgårdsfamiljen kan skapa.
Jag har ju ändå honom att tacka för att man tog Djurgården till sitt hjärta.
Skriv svar