Omvänt kan det inte bli för det är Björklöven som har tre matcher mer spelat. Förlorar DIF de tre matcherna så är det fortfarande 11 poäng.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-28 13:19:07Och omvänt är vi 20 p efter.![]()
Jag ser en match i taget. Men kan vi ta nästa öppnar sig fina klättringsmöjligheter, helt klart.
Förlust så....
Dålig insats senast. Men det krävs 2 för att dansa. Inte så att Löven och Brynäs storspelar i alla deras matcher heller.
Viktigast att hitta sätt att vinna mer än man förlorar. Skapar självförtroende och bättre spel.
Så vi är i alla fall på rätt väg.
Säsongen 23/24
Säsongen 23/24
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongen 23/24
Jag tänkte väl mer om vi förlorar de tre kommande och de vinner sina tre. Att det går lika fort åt andra hållet, samt att det ofta är väääääldigt sällan det scenario du gav slår in.klintan85 skrev: ↑2023-11-28 13:59:45Omvänt kan det inte bli för det är Björklöven som har tre matcher mer spelat. Förlorar DIF de tre matcherna så är det fortfarande 11 poäng.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-28 13:19:07Och omvänt är vi 20 p efter.![]()
Jag ser en match i taget. Men kan vi ta nästa öppnar sig fina klättringsmöjligheter, helt klart.
Förlust så....
Dålig insats senast. Men det krävs 2 för att dansa. Inte så att Löven och Brynäs storspelar i alla deras matcher heller.
Viktigast att hitta sätt att vinna mer än man förlorar. Skapar självförtroende och bättre spel.
Vi ligger med all rätt många poäng efter Löven och vi kommer knappast ta ikapp dem på 3-4 matcher. Även om du matematiskt har rätt i det du skriver.

– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 23/24
Säsongen 23/24
Västerås är tack och lov bra....
Säsongen 23/24
Tänk va fort det kan gå, från ligga näst sist och allt såg mörkt ut till nu när man är 8 och har kontakt med topp 4a.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
-
Säsongen 23/24
Ändå bara 2 poäng från Tingsryd på plats 12 (med fyra(!) matcher fler dock).
Tabellen haltar så sjukt mycket. Och ikväll spelar Karlskoga, Västervik och Östersund igen. Så det är fler matcher för lag under oss.
Senast redigerad av Nattuggla_ den 2023-11-29 07:45:44, redigerad totalt 1 gånger.
- Jim Morrison
Säsongen 23/24
Vi har fyra (!) matcher färre spelade.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Säsongen 23/24
Såg det sen, hann inte ändra. Haha.Jim Morrison skrev: ↑2023-11-29 07:44:29Vi har fyra (!) matcher färre spelade.
Sjukt faktiskt.
Lite jobbigt med allt hoppande. Men samtidigt kan det vara ganska skönt med poäng att ”spela in”.
Säsongen 23/24
Löven spelar mot Brynäs ikväll i en riktigt intressant match. Förlorar Löven den så är man verkligen indragna i en förutom Brynäs väldigt jämn toppstrid. Det märkliga är väl att både Brynäs och Löven egentligen spelat ganska dålig ishockey. Jag anser att SSK och Mora spelar bäst, men de har inte samma spelartrupp som de två topplagen. (Och SSK kom igång rätt sent).BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-28 14:15:28Jag tänkte väl mer om vi förlorar de tre kommande och de vinner sina tre. Att det går lika fort åt andra hållet, samt att det ofta är väääääldigt sällan det scenario du gav slår in.klintan85 skrev: ↑2023-11-28 13:59:45Omvänt kan det inte bli för det är Björklöven som har tre matcher mer spelat. Förlorar DIF de tre matcherna så är det fortfarande 11 poäng.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-28 13:19:07Och omvänt är vi 20 p efter.![]()
Förlust så....
Vi ligger med all rätt många poäng efter Löven och vi kommer knappast ta ikapp dem på 3-4 matcher. Även om du matematiskt har rätt i det du skriver.![]()
Jag ser faktiskt att DIF om man får tillbaka lite spelare kan åka rätt fort uppåt i tabellen. Spelet ser mycket bättre ut, men kanske viktigare är att spelarna verkar tycka att det är roligare att spela och att klubban plötsligt väger 10 kilo mindre än under Garpen.
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 23/24
Har aldrig sett oss som något bottenlag. Tycker vi har ett lag för topp 4. Sedan kommer det ta ett tag att tugga ikapp. Kan hända att vi får nöja oss med topp 5-6 pga den dåliga starten.Cyber skrev: ↑2023-11-29 10:44:15
Löven spelar mot Brynäs ikväll i en riktigt intressant match. Förlorar Löven den så är man verkligen indragna i en förutom Brynäs väldigt jämn toppstrid. Det märkliga är väl att både Brynäs och Löven egentligen spelat ganska dålig ishockey. Jag anser att SSK och Mora spelar bäst, men de har inte samma spelartrupp som de två topplagen. (Och SSK kom igång rätt sent).
Jag ser faktiskt att DIF om man får tillbaka lite spelare kan åka rätt fort uppåt i tabellen. Spelet ser mycket bättre ut, men kanske viktigare är att spelarna verkar tycka att det är roligare att spela och att klubban plötsligt väger 10 kilo mindre än under Garpen.
Men Löven och Brynäs tycker jag är bra. Har en spets och bredd som kommer slå hårt mot andra lag i bäst av 7 matcher.
Novembermatcher mot Nybro är ingen värdemätare.
Förhoppningsvis kan fler än Brynäs och Löven höja nivån i slutspelet. Annars blir det väl som tidigare Allsvenska finaler. Ett lag får komma utvilat till final (Modo, Timrå, Hv) och det andra laget har stångat sig blodigt i semifinal. (DIF, Löven).
För väl i slutspelet kan faktiskt mycket hända. Kanske är vi skadefria? Kanske går båda semifinalerna till 7 matcher?
Dessvärre lär ju inte Frölunda låta oss ha PJ våren ut, det blir ett ruskigt tapp. Omöjlig att ersätta. Förutom det är jag tveksam till Andren. Har han en nivå till? Han har ju dansat ett slutspel, så får hoppas han kan hitta det spelet igen. Men han hade såklart spelat i SHL med en högre lägstanivå.
I målvaktskampen är ju Björklöven i förarsätet, medan det är klart skakigare i Brynäs och mer osäkert hos oss.
Chans till SHL med nuvarande lag: (Brynäs kommer säkerligen köpa in ny målvakt, och övriga har inte heller värvat klart)
Löven 35%
Brynäs 25 %
DIF 20 %
SSK 10%
AIK 5 %
Mora 5 %
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Säsongen 23/24
Jag håller inte med om Löven och det beror inte på truppen, där Powell, Schilkey och Voutalainen verkligen står ut, utan för att man har en av seriens absolut sämsta tränare. Fullständigt utmanövrerad av Garpenlöv ifjol och de spelar fortfarande en väldigt dålig ishockey.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-29 12:20:33Har aldrig sett oss som något bottenlag. Tycker vi har ett lag för topp 4. Sedan kommer det ta ett tag att tugga ikapp. Kan hända att vi får nöja oss med topp 5-6 pga den dåliga starten.Cyber skrev: ↑2023-11-29 10:44:15
Löven spelar mot Brynäs ikväll i en riktigt intressant match. Förlorar Löven den så är man verkligen indragna i en förutom Brynäs väldigt jämn toppstrid. Det märkliga är väl att både Brynäs och Löven egentligen spelat ganska dålig ishockey. Jag anser att SSK och Mora spelar bäst, men de har inte samma spelartrupp som de två topplagen. (Och SSK kom igång rätt sent).
Men Löven och Brynäs tycker jag är bra. Har en spets och bredd som kommer slå hårt mot andra lag i bäst av 7 matcher.
Förhoppningsvis kan fler än Brynäs och Löven höja nivån i slutspelet. Annars blir det väl som tidigare Allsvenska finaler. Ett lag får komma utvilat till final (Modo, Timrå, Hv) och det andra laget har stångat sig blodigt i semifinal. (DIF, Löven).
För väl i slutspelet kan faktiskt mycket hända. Kanske är vi skadefria? Kanske går båda semifinalerna till 7 matcher?
Dessvärre lär ju inte Frölunda låta oss ha PJ våren ut, det blir ett ruskigt tapp. Omöjlig att ersätta. Förutom det är jag tveksam till Andren. Har han en nivå till? Han har ju dansat ett slutspel, så får hoppas han kan hitta det spelet igen. Men han hade såklart spelat i SHL med en högre lägstanivå.
I målvaktskampen är ju Björklöven i förarsätet, medan det är klart skakigare i Brynäs och mer osäkert hos oss.
Chans till SHL med nuvarande lag: (Brynäs kommer säkerligen köpa in ny målvakt, och övriga har inte heller värvat klart)
Löven 35%
Brynäs 25 %
DIF 20 %
SSK 10%
AIK 5 %
Mora 5 %
Man har ett extremt passivt försvarsspel i egen zon där motståndarna ofta får oerhört långa anfall. Man har de sämsta uppspelen i hela ligan där det väldigt sällan är så att Löven kommer med fart in i anfallszonen. Man spelar oftast upp pucken på vänsterkant upp till blå och dumpar. Man går ibland över röd och dumpar. Man flippar ibland från egen zon och hoppas den landar nära en forward osv.
Det är EXTREMT sällan de kommer samlade in i zonen med puckinnehav, utan nästan alltid får de börja anfallen med att checka tillbaka pucken.
Undantagen är när de snabbt kan vända spelet innan motståndarna hunnit ställa upp. Då är man livsfarliga i de kontringarna med många sjukt snabba spelare.
Säsongen 23/24
Biljetterna släppta till AIK - DIF i mellandagarna.
https://aik.ebiljett.nu/
DIF bortasektion slutsåld, men rekommenderar närliggande sektioner; B20, A21, B12, A11 för att addera ytterligare tryck till vår kurva.
https://aik.ebiljett.nu/
DIF bortasektion slutsåld, men rekommenderar närliggande sektioner; B20, A21, B12, A11 för att addera ytterligare tryck till vår kurva.
Sväva i det blå
- BOMBOM BOUCHARD
- Tipsmästare 2010/11
Säsongen 23/24
Har bara strökollat på Löven i år, förutom matcherna mot oss.Cyber skrev: ↑2023-11-29 12:32:28Jag håller inte med om Löven och det beror inte på truppen, där Powell, Schilkey och Voutalainen verkligen står ut, utan för att man har en av seriens absolut sämsta tränare. Fullständigt utmanövrerad av Garpenlöv ifjol och de spelar fortfarande en väldigt dålig ishockey.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-29 12:20:33Har aldrig sett oss som något bottenlag. Tycker vi har ett lag för topp 4. Sedan kommer det ta ett tag att tugga ikapp. Kan hända att vi får nöja oss med topp 5-6 pga den dåliga starten.Cyber skrev: ↑2023-11-29 10:44:15
Löven 35%
Brynäs 25 %
DIF 20 %
SSK 10%
AIK 5 %
Mora 5 %
Man har ett extremt passivt försvarsspel i egen zon där motståndarna ofta får oerhört långa anfall. Man har de sämsta uppspelen i hela ligan där det väldigt sällan är så att Löven kommer med fart in i anfallszonen. Man spelar oftast upp pucken på vänsterkant upp till blå och dumpar. Man går ibland över röd och dumpar. Man flippar ibland från egen zon och hoppas den landar nära en forward osv.
Det är EXTREMT sällan de kommer samlade in i zonen med puckinnehav, utan nästan alltid får de börja anfallen med att checka tillbaka pucken.
Undantagen är när de snabbt kan vända spelet innan motståndarna hunnit ställa upp. Då är man livsfarliga i de kontringarna med många sjukt snabba spelare.
Men jag tycker inte Garpen överlistade Stråhle. Jag tycker vi hade otrolig tur som vann semifinalen. Tycker Löven var bättre i nästan varenda match, och med marginal. Jag fattar fortfarande inte hur vi lyckades slå ut dem.
Vi får helt enkelt vänta och se hur det blir. Men det är sällan en tabell ljuger. Vi har varit dåliga i höst och Löven och Brynäs har varit bäst.
Mycket hockey återstår.
Säsongen 23/24
Stråhle hade med stöd av statistikverktyget Sportlogic kommit fram till att Löven var bättre än DIF om man spelade med extremt hård forecheck. Man spelade precis så alla matcherna, men i de tre sista matcherna hade Garpen fattat hur de spelade och valde därför att spela back-back och sedan ett snabbt spel längs den andra kanten. Jag vet inte hur många odd man rushes DIF fick, men det var extremt många. Stråhle fick väldigt mycket kritik för att han inte anpassade lagets spel, utan Löven malde på likadant alla tre matcherna och den första den här säsongen.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-29 12:45:56Har bara strökollat på Löven i år, förutom matcherna mot oss.Cyber skrev: ↑2023-11-29 12:32:28Jag håller inte med om Löven och det beror inte på truppen, där Powell, Schilkey och Voutalainen verkligen står ut, utan för att man har en av seriens absolut sämsta tränare. Fullständigt utmanövrerad av Garpenlöv ifjol och de spelar fortfarande en väldigt dålig ishockey.BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2023-11-29 12:20:33Har aldrig sett oss som något bottenlag. Tycker vi har ett lag för topp 4. Sedan kommer det ta ett tag att tugga ikapp. Kan hända att vi får nöja oss med topp 5-6 pga den dåliga starten.Cyber skrev: ↑2023-11-29 10:44:15
Löven 35%
Brynäs 25 %
DIF 20 %
SSK 10%
AIK 5 %
Mora 5 %
Men jag tycker inte Garpen överlistade Stråhle. Jag tycker vi hade otrolig tur som vann semifinalen. Tycker Löven var bättre i nästan varenda match, och med marginal. Jag fattar fortfarande inte hur vi lyckades slå ut dem.
Vi får helt enkelt vänta och se hur det blir. Men det är sällan en tabell ljuger. Vi har varit dåliga i höst och Löven och Brynäs har varit bäst.
Mycket hockey återstår.
Det är ett generellt problem för Stråhle att ha en plan B. Han är extremt beroende av att den spets man har (som kan vara seriens bästa) gör individuella prestationer. Något sammanhållet systematiskt grundspel har man inte att falla tillbaka på.
Men, oavsett är det svårt att vinna mot ett Löven med Manning, Rahimi, Cronholm, Schilkey, Pooley, Powell, Fortier, Weigel osv. Lägg därtill seriens hittills överlägset bästa målvakt Voutalainen (som redan ifjol hade lika bra räddningsprocent som Lindholm).
Säsongen 23/24
Jag ska inte gråta över vårt spelschema, för det är nog bra för våra gubbar och deras skadebekymmer, men förstår inte hur vi hamnat där att vi efter ikväll har 3-4 matcher upp till flertalet lag.
Men för stunden tycker jag det är bra.
Men för stunden tycker jag det är bra.