Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av diftobbe89 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-08-11 19:56:15
Bogart skrev: 2023-08-09 08:34:34 Jag tycker vår trupp håller hög klass, backarna inkluderat. Så här känner jag kring backarna, vi har tre som håller hög allsvensk nivå och har rutin i Karlsson (kanske mer den höga nivån än rutinen), Glad och Ytterell. Vi har tre yngre förmågor som alla kan ta klivet upp till SHL nästa säsong om allt går som det ska i Hammarlund, Odelius och Andersson.

Forwardssidan har vi en centersida som består av Krüger, Magwood/Norman, Rensfeldt och Berglund. Det är osannolikt hög nivå för allsvenskan, oavsett vad ni irriterar er på hos några av dem spelarna. Lägg sedan till målskyttar av högsta rang i Liss, Brodin och Gradin. Vi har allsvenskans skickligaste spelfördelare i Linus Klasen och grovjobbare med finess som Grewe, Blomgren och Nilsson. Det här är ett jävligt bra lag, speciellt om man kliver ur djurgårdsbubblan och faktiskt tittar med lite objektiva och nyktra ögon. Det här är ett lag som kan vinna, inget snack.

Lägg därtill ett J20-lag som tagit sig till semifinal två år i rad och ett J18-lag som vunnit ett guld och ett silver de senaste två åren. Hockeymässigt ligger vi bra till, så är det bara.
Bra inlägg. Bästa jag läst på detta forum på många veckor, kanske månader.
Redan innan senaste säsongen skrevs om att det var sista chansen. Sedan var vi körda och dömda till Allsvenskan på livstid.
Efter säsongen skulle vi tappa alla. Nu står vi där med ett riktigt starkt lag, på papperet.
Min invändning mot laget är Garpen. Spelet i slutet på säsongen var många gånger både tråkigt och dåligt. De individuella topparna räddade upp resultaten.

Men vi har alla pusselbitar i laguppställningen för att kunna bli ett topplag.
Tycker du också backsidan ser bra ut på papperet? Det saknas inte någon mer defensivt lagd back som kan lasta tunga minuter i BP och i slutet av matcherna? En back som spelar enkelt och rejält.

Det kanske är jag som är helt snett ute. Ifall du som är tipskung och brukar ha rätt i dina analyser tycker backsidan ser bra ut så är jag fan beredd att ge mig. Jag kanske inte hänger med i utvecklingen :wink:
Spela fult
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

diftobbe89 skrev: 2023-08-11 22:14:26
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-08-11 19:56:15
Bogart skrev: 2023-08-09 08:34:34 Jag tycker vår trupp håller hög klass, backarna inkluderat. Så här känner jag kring backarna, vi har tre som håller hög allsvensk nivå och har rutin i Karlsson (kanske mer den höga nivån än rutinen), Glad och Ytterell. Vi har tre yngre förmågor som alla kan ta klivet upp till SHL nästa säsong om allt går som det ska i Hammarlund, Odelius och Andersson.

Forwardssidan har vi en centersida som består av Krüger, Magwood/Norman, Rensfeldt och Berglund. Det är osannolikt hög nivå för allsvenskan, oavsett vad ni irriterar er på hos några av dem spelarna. Lägg sedan till målskyttar av högsta rang i Liss, Brodin och Gradin. Vi har allsvenskans skickligaste spelfördelare i Linus Klasen och grovjobbare med finess som Grewe, Blomgren och Nilsson. Det här är ett jävligt bra lag, speciellt om man kliver ur djurgårdsbubblan och faktiskt tittar med lite objektiva och nyktra ögon. Det här är ett lag som kan vinna, inget snack.

Lägg därtill ett J20-lag som tagit sig till semifinal två år i rad och ett J18-lag som vunnit ett guld och ett silver de senaste två åren. Hockeymässigt ligger vi bra till, så är det bara.
Bra inlägg. Bästa jag läst på detta forum på många veckor, kanske månader.
Redan innan senaste säsongen skrevs om att det var sista chansen. Sedan var vi körda och dömda till Allsvenskan på livstid.
Efter säsongen skulle vi tappa alla. Nu står vi där med ett riktigt starkt lag, på papperet.
Min invändning mot laget är Garpen. Spelet i slutet på säsongen var många gånger både tråkigt och dåligt. De individuella topparna räddade upp resultaten.

Men vi har alla pusselbitar i laguppställningen för att kunna bli ett topplag.
Tycker du också backsidan ser bra ut på papperet? Det saknas inte någon mer defensivt lagd back som kan lasta tunga minuter i BP och i slutet av matcherna? En back som spelar enkelt och rejält.

Det kanske är jag som är helt snett ute. Ifall du som är tipskung och brukar ha rätt i dina analyser tycker backsidan ser bra ut så är jag fan beredd att ge mig. Jag kanske inte hänger med i utvecklingen :wink:
Jag kommer sakna Lindbom, Elliott, Arnesson och Östlund. Tunga tapp.
Men dags för andra att kliva fram.

Och min syn på backsidan är väl just att jag också kan sakna en härförare/ ledare. Hade gärna haft kvar någon av Arnesson eller Elliott.
Men skulle vi få en till ett bra spel och en fin harmoni i laget så tror jag man fyller på med spets där innan slutspelet.
Fast vi har absolut en bra backsida att börja serien med.
Säger som Gerhardsson, ”startelva är väl intressant, men slutelvan är minst lika intressant.”


Det där med tipskung börjar vara länge sedan. :oops:
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av diftobbe89 »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-08-12 13:49:42
diftobbe89 skrev: 2023-08-11 22:14:26
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-08-11 19:56:15
Bogart skrev: 2023-08-09 08:34:34 Jag tycker vår trupp håller hög klass, backarna inkluderat. Så här känner jag kring backarna, vi har tre som håller hög allsvensk nivå och har rutin i Karlsson (kanske mer den höga nivån än rutinen), Glad och Ytterell. Vi har tre yngre förmågor som alla kan ta klivet upp till SHL nästa säsong om allt går som det ska i Hammarlund, Odelius och Andersson.

Forwardssidan har vi en centersida som består av Krüger, Magwood/Norman, Rensfeldt och Berglund. Det är osannolikt hög nivå för allsvenskan, oavsett vad ni irriterar er på hos några av dem spelarna. Lägg sedan till målskyttar av högsta rang i Liss, Brodin och Gradin. Vi har allsvenskans skickligaste spelfördelare i Linus Klasen och grovjobbare med finess som Grewe, Blomgren och Nilsson. Det här är ett jävligt bra lag, speciellt om man kliver ur djurgårdsbubblan och faktiskt tittar med lite objektiva och nyktra ögon. Det här är ett lag som kan vinna, inget snack.

Lägg därtill ett J20-lag som tagit sig till semifinal två år i rad och ett J18-lag som vunnit ett guld och ett silver de senaste två åren. Hockeymässigt ligger vi bra till, så är det bara.
Bra inlägg. Bästa jag läst på detta forum på många veckor, kanske månader.
Redan innan senaste säsongen skrevs om att det var sista chansen. Sedan var vi körda och dömda till Allsvenskan på livstid.
Efter säsongen skulle vi tappa alla. Nu står vi där med ett riktigt starkt lag, på papperet.
Min invändning mot laget är Garpen. Spelet i slutet på säsongen var många gånger både tråkigt och dåligt. De individuella topparna räddade upp resultaten.

Men vi har alla pusselbitar i laguppställningen för att kunna bli ett topplag.
Tycker du också backsidan ser bra ut på papperet? Det saknas inte någon mer defensivt lagd back som kan lasta tunga minuter i BP och i slutet av matcherna? En back som spelar enkelt och rejält.

Det kanske är jag som är helt snett ute. Ifall du som är tipskung och brukar ha rätt i dina analyser tycker backsidan ser bra ut så är jag fan beredd att ge mig. Jag kanske inte hänger med i utvecklingen :wink:
Jag kommer sakna Lindbom, Elliott, Arnesson och Östlund. Tunga tapp.
Men dags för andra att kliva fram.

Och min syn på backsidan är väl just att jag också kan sakna en härförare/ ledare. Hade gärna haft kvar någon av Arnesson eller Elliott.
Men skulle vi få en till ett bra spel och en fin harmoni i laget så tror jag man fyller på med spets där innan slutspelet.
Fast vi har absolut en bra backsida att börja serien med.
Säger som Gerhardsson, ”startelva är väl intressant, men slutelvan är minst lika intressant.”


Det där med tipskung börjar vara länge sedan. :oops:
Att man inte ersatte Arnessons egenskaper är lite märkligt. Känslan är att man har tittat lit på hur MoDo byggde sin backsida. För några månader sen var vi och ryckte i Hampus Falk, renodlad defensiv back som tacklar mest av alla backar i ligan. Och då hade vi kvar Arnesson på kontrakt. Sen hände något och det tvärvände och backsidan ser helt annorlunda ut. Får hoppas KG är klok nog att snabbt ta in förstärkning om backsidan visar sig vara lite väl framtung för det är känslan.
Spela fult
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Grejen är väl att vi låst upp oss vid alldeles för många backar snarare än att man ”tänkte om” vad gäller riktning. Svårt att bygga om när man har tre backar man först försöker göra sig av med.

Vi har ju bara tagit in Axel Andersson och resterande backar är kvar från fjolåret. Inte mig emot dock då jag också tycker att backsidan ser mycket mer spännande ut nu rent hierarkiskt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF
Inlägg: 1036
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2023-08-12 15:38:38 Grejen är väl att vi låst upp oss vid alldeles för många backar snarare än att man ”tänkte om” vad gäller riktning. Svårt att bygga om när man har tre backar man först försöker göra sig av med.

Vi har ju bara tagit in Axel Andersson och resterande backar är kvar från fjolåret. Inte mig emot dock då jag också tycker att backsidan ser mycket mer spännande ut nu rent hierarkiskt.
Det är väl lite både och, har ändå aviserats tydligt att man vill ställa om till en lite mer rörlig och spelskicklig backsida, Garpens önskemål? På den punkten har man väl lyckats, i synnerhet om man jämför med backarna som inledde förra säsongen. Sen hade KG nog åtminstone gärna haft Elliott kvar om pengarna räckte.

Men som du säger är backsidan väldigt intressant och för den delen även top 4 i ligan om man bara går på meriter.

Vad gäller boxplay kommer man långt nuförtiden bara på att stressa och ta bort tid. Betydelsen av en sheriff framför mål är kanske störst i 3v5 eller om man kör sköldpadda i 4v5. Det verkade för mig som att Garpen successivt styrde mot ett mer aktivt pressande boxplay under sin tid vid rodret.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4794
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av diftobbe89 »

Jim Morrison skrev: 2023-08-12 15:38:38 Grejen är väl att vi låst upp oss vid alldeles för många backar snarare än att man ”tänkte om” vad gäller riktning. Svårt att bygga om när man har tre backar man först försöker göra sig av med.

Vi har ju bara tagit in Axel Andersson och resterande backar är kvar från fjolåret. Inte mig emot dock då jag också tycker att backsidan ser mycket mer spännande ut nu rent hierarkiskt.
Då skulle man i min mening tagit in en helt annan back än Axel Andersson eftersom vi redan har flera stycken liknande spelartyper i laget. Men det lär visa sig. Jag ska ge det en chans och jag har haft fel förr ska gudarna veta.

Ska jag säga något positivt så är jag förvånad över att vi lyckades behålla Glad, trodde något bottenlag i SHL skulle sno honom för att bredda sin backsida men han lär bli oerhört viktig.
Spela fult
GoseeDIF
Inlägg: 82
Blev medlem: 2022-08-05
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av GoseeDIF »

Målvaktssituationen? Är den hyffsad och man kan slappna av eller är det helt oprövat?
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Donkels-3.0
Inlägg: 1156
Blev medlem: 2021-09-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Donkels-3.0 »

GoseeDIF skrev: 2023-08-12 21:48:58 Målvaktssituationen? Är den hyffsad och man kan slappna av eller är det helt oprövat?
Andrén beprövad och stabil, Hävelid lovande men oprövad så kan man väl sammanfatta målvaktssituationen men då är jag mer oroad för backarna om vi tvingas slänga in Falk eller Hedström då bägge två är komplett odugliga
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

diftobbe89 skrev: 2023-08-12 19:52:59
Jim Morrison skrev: 2023-08-12 15:38:38 Grejen är väl att vi låst upp oss vid alldeles för många backar snarare än att man ”tänkte om” vad gäller riktning. Svårt att bygga om när man har tre backar man först försöker göra sig av med.

Vi har ju bara tagit in Axel Andersson och resterande backar är kvar från fjolåret. Inte mig emot dock då jag också tycker att backsidan ser mycket mer spännande ut nu rent hierarkiskt.
Då skulle man i min mening tagit in en helt annan back än Axel Andersson eftersom vi redan har flera stycken liknande spelartyper i laget. Men det lär visa sig. Jag ska ge det en chans och jag har haft fel förr ska gudarna veta.

Ska jag säga något positivt så är jag förvånad över att vi lyckades behålla Glad, trodde något bottenlag i SHL skulle sno honom för att bredda sin backsida men han lär bli oerhört viktig.
Jag tycker ju inte att man behöver vara en dålig back defensivt bara för att man har egenskaper framåt också.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Osten östlund
Inlägg: 1783
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Donkels-3.0 skrev: 2023-08-13 08:24:28
GoseeDIF skrev: 2023-08-12 21:48:58 Målvaktssituationen? Är den hyffsad och man kan slappna av eller är det helt oprövat?
Andrén beprövad och stabil, Hävelid lovande men oprövad så kan man väl sammanfatta målvaktssituationen men då är jag mer oroad för backarna om vi tvingas slänga in Falk eller Hedström då bägge två är komplett odugliga
På "pappret " så målvakterna bättre inför denna säsong. Än förra.

Gällande backar, gissar jag på att KG först vill bli av med Falk, Hedström och Cam. Sedan kommer det isåfall in en till. Där måste han pricka rätt!!!

Skulle Stefan Eliott va ett bra alt, i okt/nov?
dr111DIF
Inlägg: 1036
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2023-08-13 09:27:20
diftobbe89 skrev: 2023-08-12 19:52:59
Jim Morrison skrev: 2023-08-12 15:38:38 Grejen är väl att vi låst upp oss vid alldeles för många backar snarare än att man ”tänkte om” vad gäller riktning. Svårt att bygga om när man har tre backar man först försöker göra sig av med.

Vi har ju bara tagit in Axel Andersson och resterande backar är kvar från fjolåret. Inte mig emot dock då jag också tycker att backsidan ser mycket mer spännande ut nu rent hierarkiskt.
Då skulle man i min mening tagit in en helt annan back än Axel Andersson eftersom vi redan har flera stycken liknande spelartyper i laget. Men det lär visa sig. Jag ska ge det en chans och jag har haft fel förr ska gudarna veta.

Ska jag säga något positivt så är jag förvånad över att vi lyckades behålla Glad, trodde något bottenlag i SHL skulle sno honom för att bredda sin backsida men han lär bli oerhört viktig.
Jag tycker ju inte att man behöver vara en dålig back defensivt bara för att man har egenskaper framåt också.
Nej verkligen inte och om man ska döma med en brasklapp utifrån det skrala underlag som finns verkar Axel kunna bidra med den rörlighet som vi verkligen saknade förra säsongen.

Elliott i all ära, skitbra i allsvenskan men inte prisvärd tror jag ändå.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7189
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Osten östlund skrev: 2023-08-13 11:00:13
Donkels-3.0 skrev: 2023-08-13 08:24:28
GoseeDIF skrev: 2023-08-12 21:48:58 Målvaktssituationen? Är den hyffsad och man kan slappna av eller är det helt oprövat?
Andrén beprövad och stabil, Hävelid lovande men oprövad så kan man väl sammanfatta målvaktssituationen men då är jag mer oroad för backarna om vi tvingas slänga in Falk eller Hedström då bägge två är komplett odugliga
På "pappret " så målvakterna bättre inför denna säsong. Än förra.

Gällande backar, gissar jag på att KG först vill bli av med Falk, Hedström och Cam. Sedan kommer det isåfall in en till. Där måste han pricka rätt!!!

Skulle Stefan Eliott va ett bra alt, i okt/nov?
Tycker Elliott var vår bästa back. Om han vill komma och är motiverad så får han gärna spetsa vår backsida.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Manijock »

Första femmorna presenterade av Garpen.

Karlsson - Hammarlund
Gradin - Magwood - Klasen

Ytterell - Odelius
Nilsson - Krüger - Norman

Andersson - Glad
Brodin - Rensfeldt - Grewe

Liss - Berglund - Blomgren
(Schlyter)

Ett bra förstagäng. En sak är säker och det är att Ytterell Kommer att få ta ett stort defensivt ansvar? Klarar han det? Stort frågetecken. Sen tror jag att man överskattar framförallt Gradin, men även Wiktor Nilsson, vars form rallarrasade ifjol. Från en av lagets bästa till en av de svagare. Vart står han?
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9504
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2023-08-14 14:52:41 Första femmorna presenterade av Garpen.

Karlsson - Hammarlund
Gradin - Magwood - Klasen

Ytterell - Odelius
Nilsson - Krüger - Norman

Andersson - Glad
Brodin - Rensfeldt - Grewe

Liss - Berglund - Blomgren
(Schlyter)

Ett bra förstagäng. En sak är säker och det är att Ytterell Kommer att få ta ett stort defensivt ansvar? Klarar han det? Stort frågetecken. Sen tror jag att man överskattar framförallt Gradin, men även Wiktor Nilsson, vars form rallarrasade ifjol. Från en av lagets bästa till en av de svagare. Vart står han?
Wiktor Nilsson ska självklart inte spela med Krüger utan han och Liss ska byta plats. Hoppas verkligen inte Garpen tror att Wiktor är någon slags top6-spelare för att han hade mega-stolpe-in i fjol.

Det är ju väldigt tydligt att Garpen inte gillar Liss i alla fall och om Liss inte sätts i en position för att lyckas - varför ska vi då ha honom?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock
Inlägg: 7852
Blev medlem: 2012-04-30
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sörmland

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2023-08-14 17:08:06
Manijock skrev: 2023-08-14 14:52:41 Första femmorna presenterade av Garpen.

Karlsson - Hammarlund
Gradin - Magwood - Klasen

Ytterell - Odelius
Nilsson - Krüger - Norman

Andersson - Glad
Brodin - Rensfeldt - Grewe

Liss - Berglund - Blomgren
(Schlyter)

Ett bra förstagäng. En sak är säker och det är att Ytterell Kommer att få ta ett stort defensivt ansvar? Klarar han det? Stort frågetecken. Sen tror jag att man överskattar framförallt Gradin, men även Wiktor Nilsson, vars form rallarrasade ifjol. Från en av lagets bästa till en av de svagare. Vart står han?
Wiktor Nilsson ska självklart inte spela med Krüger utan han och Liss ska byta plats. Hoppas verkligen inte Garpen tror att Wiktor är någon slags top6-spelare för att han hade mega-stolpe-in i fjol.

Det är ju väldigt tydligt att Garpen inte gillar Liss i alla fall och om Liss inte sätts i en position för att lyckas - varför ska vi då ha honom?
Visserligen va ju Olle Liss Som allra bäst ifjol när han fick spela med Berglund och Forsberg. En del gör ju sig bättre i en sådan miljö.
Låst