Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8127
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Mattias_87 »

Varje sommar har man ju en förhoppnings om att en bomb eller oväntat spelare ska komma hem. Men denna sommar finns väl inte denna spelare?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
jsson
Inlägg: 1685
Blev medlem: 2015-03-03
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av jsson »

Mattias_87 skrev: 2023-08-06 12:55:03 Varje sommar har man ju en förhoppnings om att en bomb eller oväntat spelare ska komma hem. Men denna sommar finns väl inte denna spelare?
Vi fyllde väl kvoten av dessa spelare förra sommaren.

5-6 år framåt:
Gabriel Landeskog
Mika Zibanejad
Alexander Wennberg

Går lite tyngre för dessa, men känns som långskott för allsvenskan:
Marcus Davidsson
Jonathan Davidsson
Axel Jonsson Fjällby
Emil Bemström
Andreas Englund
Tobias Björnfot
Simon Johansson
Alexander Holtz
William Eklund
Wikegårds järnkaminer
Robert Kimbys järnkaminer
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Wishes »

Glory1 skrev: 2023-07-31 20:26:31 Först våra talanger sedan lirare som Nardella och Borgström (Djurgårdare sedan länge) som vi hade kunnat haft.. Fan vad det suger att spela i Allsvenskan.

Samtidigt är jag väldigt tacksam över de som valde att återvända, viktigt att komma ihåg också såklart.
Tacksam för de som valde att återvända, och nu stannar kvar. Även det viktigt att komma ihåg!
Stolt, men aldrig nöjd
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Wishes »

Detblir3poäng skrev: 2023-07-31 20:46:03
SirDIFalot skrev: 2023-07-31 17:27:30 Jag oroar mig lite för att föreningen blöder pengar, vill göra sig av med flera spelare för att man måste kapa kostnader, men blir inte av med dessa spelare för att dom kostar för mycket.
Jag oroar mig MYCKET över dom här sakerna, och har gjort ända sen vi åkte ner. Hela förra säsongen var en dans på tunn, tunn lina för klubben och dom halkade snett på den sista metern. Alla pengar på rött misslyckades och jag kan faktiskt inte se att det kommer att gå att gå upp och rädda ekonomin på samma gång sålänge som villkoren för uppgång är som dom är just nu.... Tror tyvär att ökenvandringen redan har börjat om vi ska vara realistiska och hoppas bara att majoriteten av våra supportrar orkar med det i år framöver för annars kommer Djurgården hockey att vara nåt man bara pratar om med nostalgiska toner om 10 år. Lite deppigt inlägg kanske, men blir ju lätt så när det faktiskt inte kommer ut en enda grej kring hockeyn som ger en lite framtidstro, snarare tvärt om....
Alltid! Oavsett! Djurgår’n är alltid Djurgår’n. Flickvänner kommer och går, laget består!
Stolt, men aldrig nöjd
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Wishes »

klintan85 skrev: 2023-08-01 14:31:47 Så mörkt som det målas upp här tycker jag inte att det är. Man har ju i stort sätt hela truppen kvar till skillnad från förra säsongen när man fick börja om från början. Och sen fick man fylla på truppen allt efter som alla skador som kom så det blev aldrig någon arbetsro förra säsongen där man kunde spela ihop samma kedjor hela säsongen. Med tanke på det så gör man en väldigt bra säsong förra säsongen. Nu har man fått en stabilare start med en bra tränare på plats från början med en spelstil som verkligen funkar och ett lag som i stort sätt är den samma. Och den viktiga stommen i laget är kvar med Krüger i spetsen (fortfarande bästa spelaren i Hockeyallsvenskan) och så har man kryddat med lite bättre målskyttar denna säsong. Sen har man också nu mer erfarenhet av Hockeyallsvenskan. Det är inte så lätt att åka ner och gå upp igen. Brynäs kommer nog få känna av det denna säsong.

Brynäs är inte alls så bra som jag trodde att de skulle vara om man ser till lagbygget. Och Björklöven är ju ungefär som de var förra säsongen. Jag tycker denna upplaga av Hockeyallsvenskan är sämre än förra året. Visst Brynäs har kommit till och de är lite bättre än Modo var på pappret men samtidigt har det kommit två nya lag från div 1 så denna säsongen känns lite sämre. Jag tror inte Mora göra lika bra säsong som förra året och inte SSK heller så tredje favorit skulle jag nog hålla DIF. Kommer man till slutspel så kan man välta vem som helst det såg man ju förra säsongen när man var uträknade efter grundserien och alla skador. DIF är bättre när det börjar brinna till, när det inte är det vanliga serielunket. Med dessa erfarna spelare man har så har man en nivå till i ett slutspel. Och om man nu denna säsong är någorlunda skadefria så kan nog grundserien gå ännu bättre också och då kanske man inte är lika trötta i slutspelet när det ska avgöras.

Ända orsaken att man inte lyckades ta sig till SHL förra säsongen var att skadorna tog ut sin rätt tillslut. Man orkade inte samla kraft i den sista finalmatchen när det gällde som mest. Man var trött både kroppsligt och mentalt för att man under hela säsongen har fått jobbat i uppförsbacke hela tiden.
Precis så. Tro’t på det för i helvete. Tro’t på det!
Stolt, men aldrig nöjd
Wishes
Inlägg: 2818
Blev medlem: 2015-10-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Wishes »

Mattias_87 skrev: 2023-08-06 12:55:03 Varje sommar har man ju en förhoppnings om att en bomb eller oväntat spelare ska komma hem. Men denna sommar finns väl inte denna spelare?
Denna sommar är det bara regn. Sen - tro, hopp och kärlek!
Stolt, men aldrig nöjd
Bogart

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Bogart »

Jag tycker vår trupp håller hög klass, backarna inkluderat. Så här känner jag kring backarna, vi har tre som håller hög allsvensk nivå och har rutin i Karlsson (kanske mer den höga nivån än rutinen), Glad och Ytterell. Vi har tre yngre förmågor som alla kan ta klivet upp till SHL nästa säsong om allt går som det ska i Hammarlund, Odelius och Andersson.

Forwardssidan har vi en centersida som består av Krüger, Magwood/Norman, Rensfeldt och Berglund. Det är osannolikt hög nivå för allsvenskan, oavsett vad ni irriterar er på hos några av dem spelarna. Lägg sedan till målskyttar av högsta rang i Liss, Brodin och Gradin. Vi har allsvenskans skickligaste spelfördelare i Linus Klasen och grovjobbare med finess som Grewe, Blomgren och Nilsson. Det här är ett jävligt bra lag, speciellt om man kliver ur djurgårdsbubblan och faktiskt tittar med lite objektiva och nyktra ögon. Det här är ett lag som kan vinna, inget snack.

Lägg därtill ett J20-lag som tagit sig till semifinal två år i rad och ett J18-lag som vunnit ett guld och ett silver de senaste två åren. Hockeymässigt ligger vi bra till, så är det bara.
Osten östlund
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Aftonbladet ger vår silly 2+.... kan vara bra med, med mindre omsättningen!?

Nybro o Brynäs 5+, silly season

Tror att Brynäs leker hem grundserien. Tror SSK kommer vara en outsider. Vi får sänka målsättning!?
niz
Inlägg: 90
Blev medlem: 2013-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av niz »

Tror vi att Odelius är kvar i höst? Han tillhör väl Islanders. Åker han över på camp och gör det bra, kombinerat med att de ser hans talang och att han inte fått ut 100% här hemma lär han väl hamna där borta någonstans. Utan att ha läst något kring fallet tycker jag risken ser stor ut.
Osten östlund
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Tror faktiskt det är upp till honom och DIF denna säsong.

Om han spelar/platsar som en av 6 backar. Samt vi ligger i top under seriens gång. Så är han kvar denna säsong!

Backpar?

Hammarlund- Karlsson
Odelius- Andersson
Glad- Ytterell
Carnebo
Användarvisningsbild
Andspe
Inlägg: 1851
Blev medlem: 2011-01-13
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Andspe »

Osten östlund skrev: 2023-08-09 09:18:47 Aftonbladet ger vår silly 2+.... kan vara bra med, med mindre omsättningen!?

Nybro o Brynäs 5+, silly season

Tror att Brynäs leker hem grundserien. Tror SSK kommer vara en outsider. Vi får sänka målsättning!?
Jag tänker mest på säsongerna 17/18 & 2009/2010. Att ha tur att få behålla stommen och bygga vidare på är underskattat. Ofta tänker man att det namnet måste vi ha och det namnet. Men kollar man på vårat lag så handlar det mer om att få ut mer av laget. Tycker inte vi kom samman alls förra säsongen. Visst blev det bättre från årskiftet och fram, men aldrig sådär på riktigt.

Den där lagmaskinen som maler på och som kuggar i. Jag ser fram emot nästa säsong på det viset. Ska bli kul att få se spelare som Norman, Brodda, Klasen, Berglund och Rensfelt hitta sin roll och kugga med varandra.

Ser inte att Kruger kan bli bättre. Han glänste typ alltid förra säsongen. Vi fick däremot ett smakprov på Berglund i slutspelet. Berglund som egentligen är en riktigt bra spelare på HA-nivå.

För att summera. Vi har ett bra lag, nu gäller det mer att få ihop ett lag på riktigt.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4800
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av diftobbe89 »

Bogart skrev: 2023-08-09 08:34:34 Så här känner jag kring backarna, vi har tre som håller hög allsvensk nivå och har rutin i Karlsson (kanske mer den höga nivån än rutinen), Glad och Ytterell. Vi har tre yngre förmågor som alla kan ta klivet upp till SHL nästa säsong om allt går som det ska i Hammarlund, Odelius och Andersson.
Får man fråga vad du tycker om andra lags backsidor du som ser det objektivt? Skulle jag se alla backar på ett lika generöst sätt som du bedömer våra så blir många lags backsidor oerhört starka.

Björklöven:

Cronholm: Kom från SHL, toppback, stabil säsong ifjol.
Rahimi: Allsvensk defensiv klippa, kanske bäst av dom alla.
Jacob Andersson: Hög allsvensk klass.
Kim Johansson: Väldigt bra, kan ta klivet till SHL.
Nörstebo: SHL-meriterad stjärnback på den här nivån.

Något sådant kanske? :wink:
Spela fult
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1421
Blev medlem: 2021-01-22

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Exile »

Då var de nya priserna för SHL/HA klara...Det blir 549 kr i månaden oavsett om du vill se HA eller SHL...Folk undrar varför IPTV blir allt mer populärt...

Jag hade inte klagat på priset om sändningen var på topp, men nu måste vi betala 549 kr för en sändning som inte har förbättrats rent tekniskt sedan Full HD introducerades för en väldigt massa år sedan. Samt att sändningen i sig är katastrof, oftast får man nöja sig med endast 1 kommentator, när det är studie så håller den extremt låg klass. Det är en lång bit för att ens närma sig NHL-sändningarna

https://press.tv4.se/post/sa-blir-nya-tv4-play
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9555
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Exile skrev: 2023-08-10 16:31:52 Då var de nya priserna för SHL/HA klara...Det blir 549 kr i månaden oavsett om du vill se HA eller SHL...Folk undrar varför IPTV blir allt mer populärt...

Jag hade inte klagat på priset om sändningen var på topp, men nu måste vi betala 549 kr för en sändning som inte har förbättrats rent tekniskt sedan Full HD introducerades för en väldigt massa år sedan. Samt att sändningen i sig är katastrof, oftast får man nöja sig med endast 1 kommentator, när det är studie så håller den extremt låg klass. Det är en lång bit för att ens närma sig NHL-sändningarna

https://press.tv4.se/post/sa-blir-nya-tv4-play
Lär man missa hälften av matcherna då. Pengarna går väl dessutom främst till SHL snarare än till HA/DIF.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7198
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Bogart skrev: 2023-08-09 08:34:34 Jag tycker vår trupp håller hög klass, backarna inkluderat. Så här känner jag kring backarna, vi har tre som håller hög allsvensk nivå och har rutin i Karlsson (kanske mer den höga nivån än rutinen), Glad och Ytterell. Vi har tre yngre förmågor som alla kan ta klivet upp till SHL nästa säsong om allt går som det ska i Hammarlund, Odelius och Andersson.

Forwardssidan har vi en centersida som består av Krüger, Magwood/Norman, Rensfeldt och Berglund. Det är osannolikt hög nivå för allsvenskan, oavsett vad ni irriterar er på hos några av dem spelarna. Lägg sedan till målskyttar av högsta rang i Liss, Brodin och Gradin. Vi har allsvenskans skickligaste spelfördelare i Linus Klasen och grovjobbare med finess som Grewe, Blomgren och Nilsson. Det här är ett jävligt bra lag, speciellt om man kliver ur djurgårdsbubblan och faktiskt tittar med lite objektiva och nyktra ögon. Det här är ett lag som kan vinna, inget snack.

Lägg därtill ett J20-lag som tagit sig till semifinal två år i rad och ett J18-lag som vunnit ett guld och ett silver de senaste två åren. Hockeymässigt ligger vi bra till, så är det bara.
Bra inlägg. Bästa jag läst på detta forum på många veckor, kanske månader.
Redan innan senaste säsongen skrevs om att det var sista chansen. Sedan var vi körda och dömda till Allsvenskan på livstid.
Efter säsongen skulle vi tappa alla. Nu står vi där med ett riktigt starkt lag, på papperet.
Min invändning mot laget är Garpen. Spelet i slutet på säsongen var många gånger både tråkigt och dåligt. De individuella topparna räddade upp resultaten.

Men vi har alla pusselbitar i laguppställningen för att kunna bli ett topplag.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Låst