Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17537
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

Detblir3poäng skrev: 2023-07-31 20:46:03
SirDIFalot skrev: 2023-07-31 17:27:30 Jag oroar mig lite för att föreningen blöder pengar, vill göra sig av med flera spelare för att man måste kapa kostnader, men blir inte av med dessa spelare för att dom kostar för mycket.
Jag oroar mig MYCKET över dom här sakerna, och har gjort ända sen vi åkte ner. Hela förra säsongen var en dans på tunn, tunn lina för klubben och dom halkade snett på den sista metern. Alla pengar på rött misslyckades och jag kan faktiskt inte se att det kommer att gå att gå upp och rädda ekonomin på samma gång sålänge som villkoren för uppgång är som dom är just nu.... Tror tyvär att ökenvandringen redan har börjat om vi ska vara realistiska och hoppas bara att majoriteten av våra supportrar orkar med det i år framöver för annars kommer Djurgården hockey att vara nåt man bara pratar om med nostalgiska toner om 10 år. Lite deppigt inlägg kanske, men blir ju lätt så när det faktiskt inte kommer ut en enda grej kring hockeyn som ger en lite framtidstro, snarare tvärt om....
Bara titta på vad vi har kvar i eget kapital. KG sa att fjolårets trupp kostade som ett SHL-lag, och den truppen vi har nu har i princip kvar alla högavlönade spelare. Blir kvar i Allsvenskan efter denna säsong är det utan tvivel att annat Djurgården nästa säsong i alla fall.
Expert.
dr111DIF
Inlägg: 1030
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

Liss stannar, viktigt!
Användarvisningsbild
Doyle
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2006-11-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: San Jose Sharks

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Doyle »

Har väntat o väntat att det kommer ut nått som höjer värdet o intresset för DIF-hockey. Tyvärr tutar vi på i samma hjulspår och dagens trupp kommer inte o slåss i toppen men vi är med som lite outsider. Misstänker som många ger uttryck för att ekonomin är på väg utför utan bromsar. Om vi i framtiden ska eller önskar ha ett elitlag i Sthlm behöver vi få in en stark jäkla finansiär som är beredd att satsa på Stockholmshockeyn. Om man kollar fotbollen så spelar de i många divisioner över vårt stolta hockeylag. Tyvärr är ekonomin inom fotbollen så galet mycket större än hockeyn någonsin kan bli. Men finns viljan så borde det fasen gå stt göra en stor satsning till nästa säsong. Årets säsong är tyvärr rökt. Men samla nu alla goda krafter för att göra denna satsning. Många, många skulle haka på men nån med ekonomi måste kasta första stenen in på kansliet o få alla duktiga DIFARE o vakna.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8119
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Mattias_87 »

Ja ekonomin orkar jag inte ens tänka på, då får jag ångest. Gällande satsning så tror jag inte vi kommer få någon stor finansiär utifrån, om inte någon riktig joker plötsligt får för sig det. Hoppas SGA kan ju oss ett bättre avtal så länge vi spelar i HA iallafall. Vill dom verkligen ha en ny renoverad glob som är tom?
Avskaffa tre mot tre.
Osten östlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

dr111DIF skrev: 2023-08-01 13:33:01 Liss stannar, viktigt!
Var står det?
Osten östlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Mattias_87 skrev: 2023-08-01 13:39:40 Ja ekonomin orkar jag inte ens tänka på, då får jag ångest. Gällande satsning så tror jag inte vi kommer få någon stor finansiär utifrån, om inte någon riktig joker plötsligt får för sig det. Hoppas SGA kan ju oss ett bättre avtal så länge vi spelar i HA iallafall. Vill dom verkligen ha en ny renoverad glob som är tom?
Typ det gnaget har, svarta massan. Kontakta typ Sudden, Mika, Landeskog . Hetsa dom mot (HM) persson och andra näringslivstoppar... "nu behövs ni som mest" nån kampanj eller liknande.

Traditionella sponsor paketen verkar ju ej räcka (pengar).
dr111DIF
Inlägg: 1030
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

Osten östlund skrev: 2023-08-01 13:42:12
dr111DIF skrev: 2023-08-01 13:33:01 Liss stannar, viktigt!
Var står det?
Hockeynews
Detblir3poäng
Inlägg: 2190
Blev medlem: 2017-02-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Detblir3poäng »

SirDIFalot skrev: 2023-08-01 13:06:34
Detblir3poäng skrev: 2023-07-31 20:46:03
SirDIFalot skrev: 2023-07-31 17:27:30 Jag oroar mig lite för att föreningen blöder pengar, vill göra sig av med flera spelare för att man måste kapa kostnader, men blir inte av med dessa spelare för att dom kostar för mycket.
Jag oroar mig MYCKET över dom här sakerna, och har gjort ända sen vi åkte ner. Hela förra säsongen var en dans på tunn, tunn lina för klubben och dom halkade snett på den sista metern. Alla pengar på rött misslyckades och jag kan faktiskt inte se att det kommer att gå att gå upp och rädda ekonomin på samma gång sålänge som villkoren för uppgång är som dom är just nu.... Tror tyvär att ökenvandringen redan har börjat om vi ska vara realistiska och hoppas bara att majoriteten av våra supportrar orkar med det i år framöver för annars kommer Djurgården hockey att vara nåt man bara pratar om med nostalgiska toner om 10 år. Lite deppigt inlägg kanske, men blir ju lätt så när det faktiskt inte kommer ut en enda grej kring hockeyn som ger en lite framtidstro, snarare tvärt om....
Bara titta på vad vi har kvar i eget kapital. KG sa att fjolårets trupp kostade som ett SHL-lag, och den truppen vi har nu har i princip kvar alla högavlönade spelare. Blir kvar i Allsvenskan efter denna säsong är det utan tvivel att annat Djurgården nästa säsong i alla fall.
Ja, och nu inträffar det som många (jag inkluderat) var oroade för. KG går ut i media och slänger ut namn på spelare med kontrakt hos oss som han vill bli av med för att göra sig av med kostnader. Liss var ju en av dem och frågan är ju hur stor motivationsboost det är att veta att klubben ville att man skulle gå för 2 månader sen, för att senare bli kvar pga anledningar (Kristianstads degradering?) Jävligt oproffsigt av KG faktiskt, från början till slut. Håller med om att vi har ett par spelare som inte borde vara i vårat lag och ta plats och pengar, men då ska man kanske inte värva dem från första början och verkligen inte ge mer en ettårskontrakt för att säkra sin egen rygg!
Osten östlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Detblir3poäng skrev: 2023-08-01 14:13:13
SirDIFalot skrev: 2023-08-01 13:06:34
Detblir3poäng skrev: 2023-07-31 20:46:03
SirDIFalot skrev: 2023-07-31 17:27:30 Jag oroar mig lite för att föreningen blöder pengar, vill göra sig av med flera spelare för att man måste kapa kostnader, men blir inte av med dessa spelare för att dom kostar för mycket.
Jag oroar mig MYCKET över dom här sakerna, och har gjort ända sen vi åkte ner. Hela förra säsongen var en dans på tunn, tunn lina för klubben och dom halkade snett på den sista metern. Alla pengar på rött misslyckades och jag kan faktiskt inte se att det kommer att gå att gå upp och rädda ekonomin på samma gång sålänge som villkoren för uppgång är som dom är just nu.... Tror tyvär att ökenvandringen redan har börjat om vi ska vara realistiska och hoppas bara att majoriteten av våra supportrar orkar med det i år framöver för annars kommer Djurgården hockey att vara nåt man bara pratar om med nostalgiska toner om 10 år. Lite deppigt inlägg kanske, men blir ju lätt så när det faktiskt inte kommer ut en enda grej kring hockeyn som ger en lite framtidstro, snarare tvärt om....
Bara titta på vad vi har kvar i eget kapital. KG sa att fjolårets trupp kostade som ett SHL-lag, och den truppen vi har nu har i princip kvar alla högavlönade spelare. Blir kvar i Allsvenskan efter denna säsong är det utan tvivel att annat Djurgården nästa säsong i alla fall.
Ja, och nu inträffar det som många (jag inkluderat) var oroade för. KG går ut i media och slänger ut namn på spelare med kontrakt hos oss som han vill bli av med för att göra sig av med kostnader. Liss var ju en av dem och frågan är ju hur stor motivationsboost det är att veta att klubben ville att man skulle gå för 2 månader sen, för att senare bli kvar pga anledningar (Kristianstads degradering?) Jävligt oproffsigt av KG faktiskt, från början till slut. Håller med om att vi har ett par spelare som inte borde vara i vårat lag och ta plats och pengar, men då ska man kanske inte värva dem från första början och verkligen inte ge mer en ettårskontrakt för att säkra sin egen rygg!
Det att gå ut i media var ju inte så smart (för att sätta press). Vad tycker övriga spelare om dom "metoderna"!?

Liss blir kvar, för att ingen ville ta hans kontrakt. Bara hoppas han tar det på "rätt sätt". Visa att KG hade fel!

-Hur blir det med Cam?
- Väljer man ngn annan nu, för att bli av med kostnader, ex Rensfeldt?
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

Så mörkt som det målas upp här tycker jag inte att det är. Man har ju i stort sätt hela truppen kvar till skillnad från förra säsongen när man fick börja om från början. Och sen fick man fylla på truppen allt efter som alla skador som kom så det blev aldrig någon arbetsro förra säsongen där man kunde spela ihop samma kedjor hela säsongen. Med tanke på det så gör man en väldigt bra säsong förra säsongen. Nu har man fått en stabilare start med en bra tränare på plats från början med en spelstil som verkligen funkar och ett lag som i stort sätt är den samma. Och den viktiga stommen i laget är kvar med Krüger i spetsen (fortfarande bästa spelaren i Hockeyallsvenskan) och så har man kryddat med lite bättre målskyttar denna säsong. Sen har man också nu mer erfarenhet av Hockeyallsvenskan. Det är inte så lätt att åka ner och gå upp igen. Brynäs kommer nog få känna av det denna säsong.

Brynäs är inte alls så bra som jag trodde att de skulle vara om man ser till lagbygget. Och Björklöven är ju ungefär som de var förra säsongen. Jag tycker denna upplaga av Hockeyallsvenskan är sämre än förra året. Visst Brynäs har kommit till och de är lite bättre än Modo var på pappret men samtidigt har det kommit två nya lag från div 1 så denna säsongen känns lite sämre. Jag tror inte Mora göra lika bra säsong som förra året och inte SSK heller så tredje favorit skulle jag nog hålla DIF. Kommer man till slutspel så kan man välta vem som helst det såg man ju förra säsongen när man var uträknade efter grundserien och alla skador. DIF är bättre när det börjar brinna till, när det inte är det vanliga serielunket. Med dessa erfarna spelare man har så har man en nivå till i ett slutspel. Och om man nu denna säsong är någorlunda skadefria så kan nog grundserien gå ännu bättre också och då kanske man inte är lika trötta i slutspelet när det ska avgöras.

Ända orsaken att man inte lyckades ta sig till SHL förra säsongen var att skadorna tog ut sin rätt tillslut. Man orkade inte samla kraft i den sista finalmatchen när det gällde som mest. Man var trött både kroppsligt och mentalt för att man under hela säsongen har fått jobbat i uppförsbacke hela tiden.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
BigJ
Inlägg: 2273
Blev medlem: 2014-01-16

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BigJ »

klintan85 skrev: 2023-08-01 14:31:47 Så mörkt som det målas upp här tycker jag inte att det är. Man har ju i stort sätt hela truppen kvar till skillnad från förra säsongen när man fick börja om från början. Och sen fick man fylla på truppen allt efter som alla skador som kom så det blev aldrig någon arbetsro förra säsongen där man kunde spela ihop samma kedjor hela säsongen. Med tanke på det så gör man en väldigt bra säsong förra säsongen. Nu har man fått en stabilare start med en bra tränare på plats från början med en spelstil som verkligen funkar och ett lag som i stort sätt är den samma. Och den viktiga stommen i laget är kvar med Krüger i spetsen (fortfarande bästa spelaren i Hockeyallsvenskan) och så har man kryddat med lite bättre målskyttar denna säsong. Sen har man också nu mer erfarenhet av Hockeyallsvenskan. Det är inte så lätt att åka ner och gå upp igen. Brynäs kommer nog få känna av det denna säsong.

Brynäs är inte alls så bra som jag trodde att de skulle vara om man ser till lagbygget. Och Björklöven är ju ungefär som de var förra säsongen. Jag tycker denna upplaga av Hockeyallsvenskan är sämre än förra året. Visst Brynäs har kommit till och de är lite bättre än Modo var på pappret men samtidigt har det kommit två nya lag från div 1 så denna säsongen känns lite sämre. Jag tror inte Mora göra lika bra säsong som förra året och inte SSK heller så tredje favorit skulle jag nog hålla DIF. Kommer man till slutspel så kan man välta vem som helst det såg man ju förra säsongen när man var uträknade efter grundserien och alla skador. DIF är bättre när det börjar brinna till, när det inte är det vanliga serielunket. Med dessa erfarna spelare man har så har man en nivå till i ett slutspel. Och om man nu denna säsong är någorlunda skadefria så kan nog grundserien gå ännu bättre också och då kanske man inte är lika trötta i slutspelet när det ska avgöras.

Ända orsaken att man inte lyckades ta sig till SHL förra säsongen var att skadorna tog ut sin rätt tillslut. Man orkade inte samla kraft i den sista finalmatchen när det gällde som mest. Man var trött både kroppsligt och mentalt för att man under hela säsongen har fått jobbat i uppförsbacke hela tiden.
Håller med dig om att kontinuiteten är viktig och förhoppningsvis kör vi med samma tränare hela säsongen för det är garanterat viktigt. Ser kontinuitet, skicklighet och erfarenhet av Hockeyallsvenskan i forwardssidan och målvakterna ser intressanta ut men däreomot ser jag problem på backsidan och inte alls samma kvalitet som vi hade mot slutet av förra säsongen. Blir dock väldigt glad om jag motbevisas av våra backar.
Användarvisningsbild
supreme
Inlägg: 503
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av supreme »


K-G Stoppel kommer att banta backbesättningen.

– Vi har väl sagt att ”Ludde” Hedström och (Alexander) Falk kommer att behöva hitta nya destinationer. Vi har en dialog med deras representanter, säger Stoppel.

Högavlönade Cameron Schilling har ett år kvar på sitt kontrakt och är hemma i USA. Djurgården försöker lösa ut honom från kontraktet för att spara pengar.

– Det fortgår en dialog. Han skadades ju i sista matchen i axeln och vi får se var det landar någonstans. Just nu är han sjukskriven, säger Stoppel.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2688
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

BigJ skrev: 2023-08-01 18:11:43
klintan85 skrev: 2023-08-01 14:31:47 Så mörkt som det målas upp här tycker jag inte att det är. Man har ju i stort sätt hela truppen kvar till skillnad från förra säsongen när man fick börja om från början. Och sen fick man fylla på truppen allt efter som alla skador som kom så det blev aldrig någon arbetsro förra säsongen där man kunde spela ihop samma kedjor hela säsongen. Med tanke på det så gör man en väldigt bra säsong förra säsongen. Nu har man fått en stabilare start med en bra tränare på plats från början med en spelstil som verkligen funkar och ett lag som i stort sätt är den samma. Och den viktiga stommen i laget är kvar med Krüger i spetsen (fortfarande bästa spelaren i Hockeyallsvenskan) och så har man kryddat med lite bättre målskyttar denna säsong. Sen har man också nu mer erfarenhet av Hockeyallsvenskan. Det är inte så lätt att åka ner och gå upp igen. Brynäs kommer nog få känna av det denna säsong.

Brynäs är inte alls så bra som jag trodde att de skulle vara om man ser till lagbygget. Och Björklöven är ju ungefär som de var förra säsongen. Jag tycker denna upplaga av Hockeyallsvenskan är sämre än förra året. Visst Brynäs har kommit till och de är lite bättre än Modo var på pappret men samtidigt har det kommit två nya lag från div 1 så denna säsongen känns lite sämre. Jag tror inte Mora göra lika bra säsong som förra året och inte SSK heller så tredje favorit skulle jag nog hålla DIF. Kommer man till slutspel så kan man välta vem som helst det såg man ju förra säsongen när man var uträknade efter grundserien och alla skador. DIF är bättre när det börjar brinna till, när det inte är det vanliga serielunket. Med dessa erfarna spelare man har så har man en nivå till i ett slutspel. Och om man nu denna säsong är någorlunda skadefria så kan nog grundserien gå ännu bättre också och då kanske man inte är lika trötta i slutspelet när det ska avgöras.

Ända orsaken att man inte lyckades ta sig till SHL förra säsongen var att skadorna tog ut sin rätt tillslut. Man orkade inte samla kraft i den sista finalmatchen när det gällde som mest. Man var trött både kroppsligt och mentalt för att man under hela säsongen har fått jobbat i uppförsbacke hela tiden.
Håller med dig om att kontinuiteten är viktig och förhoppningsvis kör vi med samma tränare hela säsongen för det är garanterat viktigt. Ser kontinuitet, skicklighet och erfarenhet av Hockeyallsvenskan i forwardssidan och målvakterna ser intressanta ut men däreomot ser jag problem på backsidan och inte alls samma kvalitet som vi hade mot slutet av förra säsongen. Blir dock väldigt glad om jag motbevisas av våra backar.
Jo backsidan är sämre med Arnesson och Elliot borta. Men man har ju två backar som man värvade förra säsongen som inte hann att spela så mycket. Ytterell so var bästa offensiva back i DIF innan han blev skadad och sen Glad som också är mer än bra nog för HA. Och Axel Andersson ska bli intressant att se. Hoppas också att Odelius kommer upp i högre kapacitet än vad han gjorde förra säsongen får då har man en till intressant back. Sen att Kevin Karlsson kommer upp i samma nivå som han hade under slutspelet under resten av säsongen. Om detta funkar så har man ändå rätt bra backar för HA.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
dr111DIF
Inlägg: 1030
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

Att vi har tappat högklassiga backar på HA-nivå i Elliott och Arnesson råder det såklart ingen tvekan om. Sen spelade inte Arnesson final 5-7 tex och där kom Odelius in utan att det blev något sämre på det stora hela.

Jämfört slutspelslaget får väl Bertov och Ytterell ses som direkta ersättare till dessa två. Inte lika meriterade såklart men ändå högsta HA-klass och rutin. Inkörda i föreningen och gruppen vilket är plus.

Sen ersätter vi Danielsson med Axel A. Kan inte klaga på Nickys insatser som back givet förutsättningarna men det var många gånger inte helt optimalt. Baserat på det lilla som finns videomässigt verkar Axel ha intressanta egenskaper som vi saknade sist.

Sammantaget mindre meriterad backsida men fortfarande bland de bästa i HA på pappret och dessutom med mycket kontinuitet.
Osten östlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

När vi blir av med Cam, Hedström och Falk (frågan är bara till vilken kostnad)?

Är Stefan Eliott ngn vi kan tänkas plocka in i nov, han har ej signat ngt nytt.
Låst