Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Skidlöparn
Inlägg: 2330
Blev medlem: 2013-05-19
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Skidlöparn »

Öhgren är ett ruggigt (men väntat) tapp. Redan visat sig vara de stora matchernas man och tycker man känner av en aura av framtida stjärnstatus på den grabben. Lekki är såklart också ett tapp men en spelartyp man enklare kan ersätta.

Nu är det viktigaste att behålla Kruger och sen Garpen (om vi inte hittar ett bra tränarnamn mycket snart).
Osten östlund
Inlägg: 1611
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Skidlöparn skrev: 2023-05-12 15:37:52 Öhgren är ett ruggigt (men väntat) tapp. Redan visat sig vara de stora matchernas man och tycker man känner av en aura av framtida stjärnstatus på den grabben. Lekki är såklart också ett tapp men en spelartyp man enklare kan ersätta.

Nu är det viktigaste att behålla Kruger och sen Garpen (om vi inte hittar ett bra tränarnamn mycket snart).
Är konstig att man ej gått ut med förlängning gällande Garpen. KG hänvisar när det gäller spelare/ nyförvärv. Att han pratar med tränarteamet vilka spelare, som ska spela vart.

Kommer det in en ny HC, som sen säger att han tar det laget han får (det tar jag då, vad jag tycker)!
Tellqvist32
Inlägg: 555
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Tellqvist32 »

Ja, de är inga vanliga juniorer, men att det är så "bråttom" till SHL när samtliga ändå är garanterade mycket speltid i DIF och de knappt fyllt 19....


Här finns ändå garantierna. Knappast att deras karriärer kommer dala för att de spelade i HA som tonåringar.


Men men... man hade nog tänkt annorlunda som spelare själv.
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Olon »

Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:17:06 Ja, de är inga vanliga juniorer, men att det är så "bråttom" till SHL när samtliga ändå är garanterade mycket speltid i DIF och de knappt fyllt 19....


Här finns ändå garantierna. Knappast att deras karriärer kommer dala för att de spelade i HA som tonåringar.


Men men... man hade nog tänkt annorlunda som spelare själv.
Om de får den utvecklingen som deras NHL-klubbar och de själva räknar med så blir det ett år i SHL innan de flyttar till Nordamerika. Är väl en ganska rimlig metod för att ta nästa steg i så fall.

Har ju gått sådär för Jonathan Dahlén att gå direkt från HA till Nordamerika, två gånger om. Den ena gången som en stor talang och den andra gången som en hockeyallsvensk superstjärna. I hans fall hade det kanske varit smartare att spela en eller två säsonger i SHL innan han testade lyckan, istället för att ha lekstuga i HA.
Tellqvist32
Inlägg: 555
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Tellqvist32 »

Olon skrev: 2023-05-12 16:45:54
Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:17:06 Ja, de är inga vanliga juniorer, men att det är så "bråttom" till SHL när samtliga ändå är garanterade mycket speltid i DIF och de knappt fyllt 19....


Här finns ändå garantierna. Knappast att deras karriärer kommer dala för att de spelade i HA som tonåringar.


Men men... man hade nog tänkt annorlunda som spelare själv.
Om de får den utvecklingen som deras NHL-klubbar och de själva räknar med så blir det ett år i SHL innan de flyttar till Nordamerika. Är väl en ganska rimlig metod för att ta nästa steg i så fall.

Har ju gått sådär för Jonathan Dahlén att gå direkt från HA till Nordamerika, två gånger om. Den ena gången som en stor talang och den andra gången som en hockeyallsvensk superstjärna. I hans fall hade det kanske varit smartare att spela en eller två säsonger i SHL innan han testade lyckan, istället för att ha lekstuga i HA.
Du har såklart en poäng i det, sedan tror jag att det är andra saker som gör att det inte funkade för just Dahlén, men det är ju en annan femma.

Å andra sidan blir det som du lägger upp det är det tre klubbar på tre år. Sedan är det ju inte otänkbart att de får börja i AHL heller. Mycket hattande tror jag inte gynnar heller.
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Olon »

Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:51:22
Olon skrev: 2023-05-12 16:45:54
Tellqvist32 skrev: 2023-05-12 16:17:06 Ja, de är inga vanliga juniorer, men att det är så "bråttom" till SHL när samtliga ändå är garanterade mycket speltid i DIF och de knappt fyllt 19....


Här finns ändå garantierna. Knappast att deras karriärer kommer dala för att de spelade i HA som tonåringar.


Men men... man hade nog tänkt annorlunda som spelare själv.
Om de får den utvecklingen som deras NHL-klubbar och de själva räknar med så blir det ett år i SHL innan de flyttar till Nordamerika. Är väl en ganska rimlig metod för att ta nästa steg i så fall.

Har ju gått sådär för Jonathan Dahlén att gå direkt från HA till Nordamerika, två gånger om. Den ena gången som en stor talang och den andra gången som en hockeyallsvensk superstjärna. I hans fall hade det kanske varit smartare att spela en eller två säsonger i SHL innan han testade lyckan, istället för att ha lekstuga i HA.
Du har såklart en poäng i det, sedan tror jag att det är andra saker som gör att det inte funkade för just Dahlén, men det är ju en annan femma.

Å andra sidan blir det som du lägger upp det är det tre klubbar på tre år. Sedan är det ju inte otänkbart att de får börja i AHL heller. Mycket hattande tror jag inte gynnar heller.
Så är det. Det är väl snarare troligt att samtliga får spela minst en säsong i AHL. Lindbom lär behöva spela flera AHL-säsonger innan han blir ordinarie i NHL. Men samtliga siktar nog på att göra en Wennberg istället för en Dahlén (även om jag håller med om att det finns en del andra saker som gjorde att det inte fungerade för honom; i tre olika NHL-organisationer).
dr111DIF
Inlägg: 1004
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-12 14:41:14
klintan85 skrev: 2023-05-12 13:14:36 Forsberg förstår jag inte varför man inte fortsätter med. Han är en av få i DIF som tacklar och han gnuggar och har bra skridskoåkning. Sen är han inte dyr heller.
Ja, lite konstigt faktiskt. Kanske kommer de inte överens ekonomiskt?
Annars så hoppas jag att man fyller resten med puckskickliga spelare. Behöver såklart inte vara spets, men vi saknade fart och puckskicklighet ( typ Tim).
Vi kom knappt in i anfallszon mot Modo ibland. Fruktansvärt många trubbiga spelare, obekväma med puck i rörelse.
Jag mindes Norman som en skicklig pucktransportör, vågar man hoppas att ögonoperationerna gör att vi får tillbaka honom i gammal god form.
Annars har vi bara kvar typ Kruger och Klasen som verkligen kunde stå upp mot Modo. Min favorit Östlund lär ju dra, tyvärr.

Att inte Tim Söderlund passade in i vårt tröga spel blir ju allt lättare att förstå när man såg vart Garpen styrde skutan.
Vi grävde skyttegravar och hoppades på motståndarens misstag.

Eller kan spelare som Wiktor Nilson, Ludde, Berglund, Liss, Blomgren mfl blomma ut och spela modern hockey under en annan tränare?
Eller fick Garpen för lite tid?

Många frågor just nu, som sig bör. Men jag tycker vi har något på gång ändå med lagbygget, det är inte nattsvart. Men nyförvärven och tränarfilosofin blir nyckelfaktorer där vi måste få nära nog maxutdelning om vi ska få en trevlig vinter.
Trodde det var antingen Eriksson eller Forsberg. Foppa var ju bra energispelare i slutspelet och farlig på kontringar. Intressant att se vad det blir in då, vi lär ha rätt fullt högre upp i hierarkin med all rätta. Hoppas också att vi kan väcka liv i Grewes offensiva potential.

Garpen fick för lite tid för att utvärdera spelet fullt ut. Det blev skade- och frånvarokaos direkt sen vart det gradvis bättre. Tid fanns att få ordning på grunderna och det lyckades, vi blev ordentligt svårslagna och jobbiga att möta. Sen fanns nog inte tid att utveckla struktur och rörelse i anfallspelet. Spela på läget/misstag, kontringar och skicka puckar på mål fick duga och det räckte så när. Någon enstaka studs hit eller dit var allt som skiljde mot Modo, även om de hade mer långa anfall.

Hela säsongen dåligt med rörelse, samförstånd och understöd när vi försökte ha längre anfall, här måste Garpen bygga vidare rejält när vi har grunderna på plats. Det blir nyckeln till att få ut produktionen ur i grund och botten bra spelare som Norman, Brodin och Renen. Det finns alla chanser till bra revansch i poängprotokollet.
Robbex
Inlägg: 382
Blev medlem: 2022-03-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Robbex »

Får inga bra vibbar av KG nu. Hoppas han har något riktigt vasst på gång. Hade lätt kunnat se en femma med grewe-Berglund-Forsberg. En jobbig femma och möta som på gamla goda tiden.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7127
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

dr111DIF skrev: 2023-05-12 18:04:17
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-12 14:41:14
klintan85 skrev: 2023-05-12 13:14:36 Forsberg förstår jag inte varför man inte fortsätter med. Han är en av få i DIF som tacklar och han gnuggar och har bra skridskoåkning. Sen är han inte dyr heller.
Ja, lite konstigt faktiskt. Kanske kommer de inte överens ekonomiskt?
Annars så hoppas jag att man fyller resten med puckskickliga spelare. Behöver såklart inte vara spets, men vi saknade fart och puckskicklighet ( typ Tim).
Vi kom knappt in i anfallszon mot Modo ibland. Fruktansvärt många trubbiga spelare, obekväma med puck i rörelse.
Jag mindes Norman som en skicklig pucktransportör, vågar man hoppas att ögonoperationerna gör att vi får tillbaka honom i gammal god form.
Annars har vi bara kvar typ Kruger och Klasen som verkligen kunde stå upp mot Modo. Min favorit Östlund lär ju dra, tyvärr.

Att inte Tim Söderlund passade in i vårt tröga spel blir ju allt lättare att förstå när man såg vart Garpen styrde skutan.
Vi grävde skyttegravar och hoppades på motståndarens misstag.

Eller kan spelare som Wiktor Nilson, Ludde, Berglund, Liss, Blomgren mfl blomma ut och spela modern hockey under en annan tränare?
Eller fick Garpen för lite tid?

Många frågor just nu, som sig bör. Men jag tycker vi har något på gång ändå med lagbygget, det är inte nattsvart. Men nyförvärven och tränarfilosofin blir nyckelfaktorer där vi måste få nära nog maxutdelning om vi ska få en trevlig vinter.
Trodde det var antingen Eriksson eller Forsberg. Foppa var ju bra energispelare i slutspelet och farlig på kontringar. Intressant att se vad det blir in då, vi lär ha rätt fullt högre upp i hierarkin med all rätta. Hoppas också att vi kan väcka liv i Grewes offensiva potential.

Garpen fick för lite tid för att utvärdera spelet fullt ut. Det blev skade- och frånvarokaos direkt sen vart det gradvis bättre. Tid fanns att få ordning på grunderna och det lyckades, vi blev ordentligt svårslagna och jobbiga att möta. Sen fanns nog inte tid att utveckla struktur och rörelse i anfallspelet. Spela på läget/misstag, kontringar och skicka puckar på mål fick duga och det räckte så när. Någon enstaka studs hit eller dit var allt som skiljde mot Modo, även om de hade mer långa anfall.

Hela säsongen dåligt med rörelse, samförstånd och understöd när vi försökte ha längre anfall, här måste Garpen bygga vidare rejält när vi har grunderna på plats. Det blir nyckeln till att få ut produktionen ur i grund och botten bra spelare som Norman, Brodin och Renen. Det finns alla chanser till bra revansch i poängprotokollet.
Bra resonemang rakt av. Du sätter ord på precis det jag tycker var vårt problem.
4 segrar kvar
kruger4ever
Inlägg: 6
Blev medlem: 2023-05-12

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av kruger4ever »

Jag har skissat lite på lagbygget kommande säsong och har kommit fram till nånting som känns ganska vettigt och realistiskt. Jag nämner direkt att jag har fruktansvärt dålig koll på budget och ekonomi så jag kanske är helt ute och cyklar.

Norman Kruger Gradin
Klasen Bengtsson* Nilsson
Blomgren Rensfeldt Brodin
Grewe Berglund Linden*

Hammarlund Andersson*
Glad Ytterell
Bondesson* Karlsson

* = Christopher Bengtsson, spännande och stabil spelare med många starka säsonger i HA. Stockholmare.
* = Jesper Linden, ryktats till DIF men även ryktats stanna i Mariestad, har nyss fyllt 25 och redo för nästa steg. Poängmaskin i hockeyettan.
* = Axel Andersson, behöver väl inte nämnas så mycket, alla har hört ryktena. Rightback som säkerligen skulle må bra av en stor roll i HA.
* = Jakob Bondesson, blev imponerad av denna snubbe varje gång jag såg Kristianstad, verkar vara en pigg tvåvägsback och bara 22 år.

Schilling och Liss fattas då min magkänsla säger att dom inte blir kvar, speciellt om vi nu måste spara in lite stålar för att behålla stommen på forwardssidan. Tror Odelius drar till SHL. Ska även nämnas att jag skulle gärna se Schlyter få kontrakt och en roll i laget, tyckte ändå han gjorde precis allt man kunde förvänta sig av honom. Detsamma gäller Ounasvuori och vi har många andra spännande juniorer att plocka upp beroende på hur mycket pengar vi har att röra oss med.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17485
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

klintan85 skrev: 2023-05-12 13:14:36 Forsberg förstår jag inte varför man inte fortsätter med. Han är en av få i DIF som tacklar och han gnuggar och har bra skridskoåkning. Sen är han inte dyr heller.
Vad kostar han? Gissar att en så pass meriterad spelare är rätt dyr i relation till roll.
Expert.
Osten östlund
Inlägg: 1611
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

August Berg, Modo jagar KG
Nattuggla_
Inlägg: 3046
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

Om vi skulle landa August Berg och Axel Andersson som de två sista backarna så tycker jag den ser väldigt spännande ut.

Ska vi utgå från att Schilling lämnar och Hammarlund/Karlsson stannar så ser jag det typ såhär:

Karlsson-Ytterell
Hammarlund-Berg
Glad-Andersson
Hedström/Falk/Carnebo

Som jag skrivit innan så har jag gärna kvar Schilling också, men fattar om vi måste släppa pga ekonomin.
DIFLuWi
Inlägg: 2474
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av DIFLuWi »

Har inte orkat med forumets på ett tag efter förlusten.

Men läser på Instagram att Hank är klar för Mora.

Fyfan vilket nedköp. Oavsett så tycker jag att när Hank spelar i Sverige ska det vara för DIF. Vi ska alltid ha en plats öppen för den typen av spelare.
Där tycker jag att vi gick otroligt fel om vi inte jagade och föll på alldeles för hög lön.

Hank är DIF inni benmärgen. Fyfan vad jag kommer lida v att se han jaga Krüger i vinter.

Riktigt uselt hanterat återigen. Vi borde stått med öppna armar. Så viktig är han för vårt DNA.
benganfs
Inlägg: 509
Blev medlem: 2012-05-29

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av benganfs »

DIFLuWi skrev: 2023-05-12 21:37:44 Har inte orkat med forumets på ett tag efter förlusten.

Men läser på Instagram att Hank är klar för Mora.

Fyfan vilket nedköp. Oavsett så tycker jag att när Hank spelar i Sverige ska det vara för DIF. Vi ska alltid ha en plats öppen för den typen av spelare.
Där tycker jag att vi gick otroligt fel om vi inte jagade och föll på alldeles för hög lön.

Hank är DIF inni benmärgen. Fyfan vad jag kommer lida v att se han jaga Krüger i vinter.

Riktigt uselt hanterat återigen. Vi borde stått med öppna armar. Så viktig är han för vårt DNA.
Vem skulle han ersätta i top 6? Säkert där han vill lira. Vi kan inte erbjuda detta. Vi har redan nog med identitet spelare som du efterfrågar.
Låst