Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
benganfs
Inlägg: 509
Blev medlem: 2012-05-29

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av benganfs »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-05 11:51:42 Nattuggla:

Går alltid vara efterklok över vilka spelare man borde behållit. Sedan är det inte alltid upp till DIF att bestämma att du ska vara kvar medan du får lämna.
Philip Holm är ju en annan som många tycker att vi slarvat bort. Men jag tänker att han kanske behövde miljöombyte för att kunna utvecklas. Han hade ju varit flera säsonger hos oss. Många spelare som utvecklats av just ett miljöombyte, och då talar jag om hela hockeyvärlden.

Men visst, finns såklart misstag som begåtts i vårt sätt att försöka/ kunna behålla spelare.
Ska jag spekulera så tror jag vår bristfälliga röda tråd av spelsätt orsakat en del spelartapp och minskat vår värvningsförmåga.

Vad har vi spelat för hockey senaste 20 åren? 10 åren? 5åren? 2åren?
I mitt tycke väldigt spretigt och varierat.
Och min återkommande fråga har länge varit, vem håller i vår spelidé?
Och vad går den ut på?

Som utomstående spelare skulle jag lockas av Stockholm, vår publik, vår historia och mediefokus. Men jag skulle oroas över om mitt spel skulle passa in i klubben. För hur fan spelar egentligen Djurgården?
Alltså håller typ med dig. Men däremot är vi fruktansvärt bra på att utveckla spelare också. Om du ser på våra juniorer, Bemström hultqvist marcus högström osv. Nämner inte alla. Men tror man kör detta koncept när man försöker värva spelare. Känns också att många andra lag har ögonen på DIF.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

benganfs skrev: 2023-05-05 12:07:34
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-05 11:51:42 Nattuggla:

Går alltid vara efterklok över vilka spelare man borde behållit. Sedan är det inte alltid upp till DIF att bestämma att du ska vara kvar medan du får lämna.
Philip Holm är ju en annan som många tycker att vi slarvat bort. Men jag tänker att han kanske behövde miljöombyte för att kunna utvecklas. Han hade ju varit flera säsonger hos oss. Många spelare som utvecklats av just ett miljöombyte, och då talar jag om hela hockeyvärlden.

Men visst, finns såklart misstag som begåtts i vårt sätt att försöka/ kunna behålla spelare.
Ska jag spekulera så tror jag vår bristfälliga röda tråd av spelsätt orsakat en del spelartapp och minskat vår värvningsförmåga.

Vad har vi spelat för hockey senaste 20 åren? 10 åren? 5åren? 2åren?
I mitt tycke väldigt spretigt och varierat.
Och min återkommande fråga har länge varit, vem håller i vår spelidé?
Och vad går den ut på?

Som utomstående spelare skulle jag lockas av Stockholm, vår publik, vår historia och mediefokus. Men jag skulle oroas över om mitt spel skulle passa in i klubben. För hur fan spelar egentligen Djurgården?
Alltså håller typ med dig. Men däremot är vi fruktansvärt bra på att utveckla spelare också. Om du ser på våra juniorer, Bemström hultqvist marcus högström osv. Nämner inte alla. Men tror man kör detta koncept när man försöker värva spelare. Känns också att många andra lag har ögonen på DIF.
Vet inte vem Hultqvist är, men utvecklingen för Bemström och Högström får väl ändå tillskrivas folk som inte jobbar i DIF längre.
Expert.
Användarvisningsbild
Legion
Inlägg: 45
Blev medlem: 2005-06-09

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Legion »

– Jag pratade med ”Hank” så sent som i förrgår. Samma sak där, vi tittar på möjligheterna. Han är en ledare, vi vill i så fall hitta en bra och tydlig roll för honom i lagbygget och på isen. Det är den biten som jag bollar med tränarna nu. Finns det en rättvis roll och plats för honom i lagbygget? Han är helt klart ett namn vi diskuterar. Han har djurgårdshjärta och skulle vilja lira i Djurgården. Han har lite andra alternativ att ta hänsyn till också. Vi tittar på vad vi eventuellt kan erbjuda.
Å så vevar vi Never ending story en gång till då...

Bläddra Er fram genom Nationalencyklopedin till "Vattendelare", där kommer Ni finna en helsidesbild på Henrik "Hank the Tank" Eriksson.

Vi är nog alla tämligen överens om att han inte är något direkt poängspelare. Likt Brodin så är Hank's största chans att hamna i protokollet kommandes fri på kontring att bara släppa pucken ut mot hörnet och hoppas att någon annan plockar upp den. Det är långt ifrån alla säsonger poängen har nått upp i närheten av tvåsiffrigt. Men alla har ju inte rollen av att försöka göra poäng?!
(Liiga är till mångt och mycket att jämställa med HA, och poängskörden i Sport är likställda med tidigare insatser i HA)

Vår gode Hank är en ganska reslig och vältränad kille, modiga 97'ish pannor, mer än väl för att kunna inkassera grymmas stats i sargduellerna. Galet subjektivt, men jag kan inte ens påminna mig om hur många gånger genom åren jag suttit på läktaren och reflekterat över är hur många gånger han inte kommer ut med pucken, beroende på avsaknad av aggressivitet och missanvändande av kilon.

Utan advanced stats är det svårt att utläsa var skills'en finns någonstans. Han är ju inte en elak jävel, definitivt inte på planen. Tvärtom är hans minuter i utvisningsbåset uppseendeväckande låga genom alla år (Ett par år i Mora står ut, men han kanske bara kom in sent i ett par situationer då?). Faller snällheten t.o.m honom i fatet?
Är det PK stats'en som är groteskt bra (det måste det nästan vara, övriga kort i karaktärsleken börjar ta slut, Leftare och inga större tekningsskills)?

Likeability vid sidan av planen är sedan länge disputerad och och behöver ingen vidare utredning, All star. - Got it!

Senast det begav sig strandade förhandlingarna beroende på ett "skambud" (inkluderandes en organisationsroll) ifrån DIF, och Hank flyttade vidare. Nu två år äldre, en liga lägre, så anser sig nu DIF och Hank då möjligen kunna mötas igen. Det måste mao. innebära att Hank anser sitt monetära värde idag vara lägre, parallellt med att DIF motsvarande ser hans spelmässiga värde vara högre, spännande paradox!

Hank är ytterligare en itteration i samma spelarkategori som Grewe, Nilsson, Brodin (Jodå), Blomgren, alla under kontrakt. I den värsta av alla vvärldar lämnar någon, men är det då vårt bästa alternativ?

Jag trampar uppenbarligen tungt vatten i den ena flodfåran, men för all del, Ni som badar på solsidan, ladda vattenpistolerna, fire away!!
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17486
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

Hank är väl välkommen om han accepterar 35k i månaden och gnugga 4:e line. Även om jag personligen föredrar Forsberg som har edge i sin speed om vi ska signa etablerat i fjärdelinen och inte satsa billigare från Div1/J20.
Expert.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2641
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

Hur trovärdigt är det att Hörnqvist skulle komma till DIF? Och vill man verkligen ha en spelare med hög lön som är skadebenägen och påväg att avsluta karriären. Om Klasen ska vara kvar så hoppas jag att han inte är borta så mycket som han var denna säsong. Brodin, Norman och Rensfeldt kan man göra sig av med för att få bort höga löner som inte bidrar tillräckligt. Liss är lite svårare, han var ju otroligt bra under grundserien men klappade igenom totalt i slutspelet.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
DIF1010
Inlägg: 7
Blev medlem: 2023-05-04

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av DIF1010 »

klintan85 skrev: 2023-05-05 12:36:17 Hur trovärdigt är det att Hörnqvist skulle komma till DIF? Och vill man verkligen ha en spelare med hög lön som är skadebenägen och påväg att avsluta karriären. Om Klasen ska vara kvar så hoppas jag att han inte är borta så mycket som han var denna säsong. Brodin, Norman och Rensfeldt kan man göra sig av med för att få bort höga löner som inte bidrar tillräckligt. Liss är lite svårare, han var ju otroligt bra under grundserien men klappade igenom totalt i slutspelet.
Killen har tjänat över 50 miljoner dollar, tror du han behöver en hög HA lön för att överleva?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8094
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Mattias_87 »

Ska Bengan hit så ska han i princip spela gratis för att han är motiverad och vill hjälpa DIF.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9398
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev: 2023-05-05 12:35:51 Hank är väl välkommen om han accepterar 35k i månaden och gnugga 4:e line. Även om jag personligen föredrar Forsberg som har edge i sin speed om vi ska signa etablerat i fjärdelinen och inte satsa billigare från Div1/J20.
Jag har nog hellre en Jesper Lindén i fjärde än Hank på grund av uppsidan samt kostnad. Det är även viktigt att få produktion från fjärde.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
DIF1010
Inlägg: 7
Blev medlem: 2023-05-04

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av DIF1010 »

Jim Morrison skrev: 2023-05-05 12:57:08
SirDIFalot skrev: 2023-05-05 12:35:51 Hank är väl välkommen om han accepterar 35k i månaden och gnugga 4:e line. Även om jag personligen föredrar Forsberg som har edge i sin speed om vi ska signa etablerat i fjärdelinen och inte satsa billigare från Div1/J20.
Jag har nog hellre en Jesper Lindén i fjärde än Hank på grund av uppsidan samt kostnad. Det är även viktigt att få produktion från fjärde.
Snittlönen är väl typ 20k i HA så 35 är mycket
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9398
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

DIF1010 skrev: 2023-05-05 13:01:29
Jim Morrison skrev: 2023-05-05 12:57:08
SirDIFalot skrev: 2023-05-05 12:35:51 Hank är väl välkommen om han accepterar 35k i månaden och gnugga 4:e line. Även om jag personligen föredrar Forsberg som har edge i sin speed om vi ska signa etablerat i fjärdelinen och inte satsa billigare från Div1/J20.
Jag har nog hellre en Jesper Lindén i fjärde än Hank på grund av uppsidan samt kostnad. Det är även viktigt att få produktion från fjärde.
Snittlönen är väl typ 20k i HA så 35 är mycket
Det är inte särskilt smart eller kostnadseffektivt sportcheferi att signa högprofilerade spelare till en fjärdekedja.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_
Inlägg: 3060
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

Jag längtar tills vi kör igång och avslutar den här säsongen så vi kan börja en ny era nästa år när alla menlösa kontrakt (K-Gs främst) går ut.

Så, nu har jag det sagt.

Nu kan jag inte bli mer besviken. Allt annat än kval neråt är godkänt.
Användarvisningsbild
Rudi
Inlägg: 654
Blev medlem: 2012-07-15
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Rudi »

Om Hank är aktuell för 35 kakor i månaden skulle jag kunna tänka mig att snöra på mig grillorna nästa säsong för ett ettårskontrakt. Jag tror mig ändå kunna utlova tre gjorda poäng och någon tackling. Jag har aldrig spelat hockey.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Inlägg: 7129
Blev medlem: 2005-06-09
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

benganfs skrev: 2023-05-05 12:07:34
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-05-05 11:51:42 Nattuggla:

Går alltid vara efterklok över vilka spelare man borde behållit. Sedan är det inte alltid upp till DIF att bestämma att du ska vara kvar medan du får lämna.
Philip Holm är ju en annan som många tycker att vi slarvat bort. Men jag tänker att han kanske behövde miljöombyte för att kunna utvecklas. Han hade ju varit flera säsonger hos oss. Många spelare som utvecklats av just ett miljöombyte, och då talar jag om hela hockeyvärlden.

Men visst, finns såklart misstag som begåtts i vårt sätt att försöka/ kunna behålla spelare.
Ska jag spekulera så tror jag vår bristfälliga röda tråd av spelsätt orsakat en del spelartapp och minskat vår värvningsförmåga.

Vad har vi spelat för hockey senaste 20 åren? 10 åren? 5åren? 2åren?
I mitt tycke väldigt spretigt och varierat.
Och min återkommande fråga har länge varit, vem håller i vår spelidé?
Och vad går den ut på?

Som utomstående spelare skulle jag lockas av Stockholm, vår publik, vår historia och mediefokus. Men jag skulle oroas över om mitt spel skulle passa in i klubben. För hur fan spelar egentligen Djurgården?
Alltså håller typ med dig. Men däremot är vi fruktansvärt bra på att utveckla spelare också. Om du ser på våra juniorer, Bemström hultqvist marcus högström osv. Nämner inte alla. Men tror man kör detta koncept när man försöker värva spelare. Känns också att många andra lag har ögonen på DIF.
Vi är riktigt bra på att ta fram juniorer. Med tanke på urvalet så ska vi också vara det.
Tycker också vi lyckas utveckla en hel del spelare som ” kört fast” hos andra. Olle Alsing tycker jag är ett bra exempel där. Markus Ljungh och Linus Johansson två andra, även om de två sistnämnda inte hade kört fast, men de fick bra utveckling hos oss.
4 segrar kvar
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2641
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

DIF1010 skrev: 2023-05-05 12:49:05
klintan85 skrev: 2023-05-05 12:36:17 Hur trovärdigt är det att Hörnqvist skulle komma till DIF? Och vill man verkligen ha en spelare med hög lön som är skadebenägen och påväg att avsluta karriären. Om Klasen ska vara kvar så hoppas jag att han inte är borta så mycket som han var denna säsong. Brodin, Norman och Rensfeldt kan man göra sig av med för att få bort höga löner som inte bidrar tillräckligt. Liss är lite svårare, han var ju otroligt bra under grundserien men klappade igenom totalt i slutspelet.
Killen har tjänat över 50 miljoner dollar, tror du han behöver en hög HA lön för att överleva?
Nej men titta på krüger han har tjänat massa men har ändå högst lön av alla.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
DIF1010
Inlägg: 7
Blev medlem: 2023-05-04

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av DIF1010 »

klintan85 skrev: 2023-05-05 15:08:07
DIF1010 skrev: 2023-05-05 12:49:05
klintan85 skrev: 2023-05-05 12:36:17 Hur trovärdigt är det att Hörnqvist skulle komma till DIF? Och vill man verkligen ha en spelare med hög lön som är skadebenägen och påväg att avsluta karriären. Om Klasen ska vara kvar så hoppas jag att han inte är borta så mycket som han var denna säsong. Brodin, Norman och Rensfeldt kan man göra sig av med för att få bort höga löner som inte bidrar tillräckligt. Liss är lite svårare, han var ju otroligt bra under grundserien men klappade igenom totalt i slutspelet.
Killen har tjänat över 50 miljoner dollar, tror du han behöver en hög HA lön för att överleva?
Nej men titta på krüger han har tjänat massa men har ändå högst lön av alla.
Inte i närheten av hans pengar och ingen vet vad Kruger har i lön, allt är bara spekulationer
Låst