Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
seppuko
Inlägg: 1665
Blev medlem: 2010-04-06
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Haninge
Kontakt:

Re: Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av seppuko »

S:t Djurgården skrev:
SirDIFalot skrev:
S:t Djurgården skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror inte det är någon hemlighet att Skellefteå tränar hårdast, vilket man måste om man ska spela deras system. Men jag tror allt vad gäller träning sköts bättre idag än vad det gjorde på Lasse Falks tid (25 år sedan).
Dom tränar enligt Lasse Falks modell och det är hårdast i SHL men det är ändå skit för att det är 25 år gammalt, eller vadå?
Nej, jag tror inte dom tränar efter Lasse Falks modell.
Så kanske det är men jag tvivlar lite på att Sudden skulle helt random berätta det utan att det ligger något bakom.
Det kan inte ha varit så att han menade att när Lasse Falk drog igång träningen med Djurgården så var det i klart högre intensitet än övriga lag i Sverige som sedan lade grunden till att Djurgården var så ohotat bra under tre år? Samma sak med Leif Boork på 80 talet där vi till en början var så slut efter hård träning att man höll på att åka ned men istället vann guld året efter genom att vara bäst tränad? Vi pratar ju ändå om tider där spelare hade jobb vid sidan om i vissa fall.
New blood joins this earth, and quickly he's subdued...
Användarvisningsbild
TheRegime
Inlägg: 238
Blev medlem: 2015-02-25
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av TheRegime »

seppuko skrev:
S:t Djurgården skrev:
SirDIFalot skrev:
S:t Djurgården skrev:
SirDIFalot skrev:Jag tror inte det är någon hemlighet att Skellefteå tränar hårdast, vilket man måste om man ska spela deras system. Men jag tror allt vad gäller träning sköts bättre idag än vad det gjorde på Lasse Falks tid (25 år sedan).
Dom tränar enligt Lasse Falks modell och det är hårdast i SHL men det är ändå skit för att det är 25 år gammalt, eller vadå?
Nej, jag tror inte dom tränar efter Lasse Falks modell.
Så kanske det är men jag tvivlar lite på att Sudden skulle helt random berätta det utan att det ligger något bakom.
Det kan inte ha varit så att han menade att när Lasse Falk drog igång träningen med Djurgården så var det i klart högre intensitet än övriga lag i Sverige som sedan lade grunden till att Djurgården var så ohotat bra under tre år? Samma sak med Leif Boork på 80 talet där vi till en början var så slut efter hård träning att man höll på att åka ned men istället vann guld året efter genom att vara bäst tränad? Vi pratar ju ändå om tider där spelare hade jobb vid sidan om i vissa fall.
Har en jobbarpolare (traktare) som är barndomsvän med saiks fyscoach och han är ganska bombsäker på att han är största anledningen till deras dominans, han kommer i grunden från skidåkningen så varje spelare har ett helt eget individuellt träningsprogram framtaget för maximera deras styrkor samtidigt som bieffekten och slitage på kroppen minskar, och detta inleds ända från HG spelarna vilket ger ett fysiskt slagkraftig lag, vilket dom är.. han ska även anse att övriga sverige är minst 10 år efter, lite som KHK var i HA med Miro Zalar som tog in friidrottsträning i fysen
Klyftig
Inlägg: 66
Blev medlem: 2021-10-01
Medlem: Ja, ständig medlem

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av Klyftig »

Ännu har vi inte blivit ledande utan bara backat i utvecklingen. Kan vi någonsin bli ledande igen?
Användarvisningsbild
Hepsnastian
Inlägg: 546
Blev medlem: 2012-10-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sollentuna

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av Hepsnastian »

Om vi bortser ifrån den ekonomiska biten, vad är det som gör att lag som saik/fisk/fbk/Växjö gör så jävla bra år efter år. Rent sportsligt alltså.
Jag fattar att dessa lag har massor mer pengar än oss. Men om man ska försöka sätta fingret på vad dom gör så bra?

Det första jag tänker på är ju att dom har haft kvar många spelare under flera år, som har varit bärande och gått i bräschen.
Hade vi fått ha kvar josefson/Enqvist tillsammans med Krüger/brodda å norman i många år så hade vi säkert varit ett annat lag idag.

Men inom organisationen? Nått är det ju som inte tar oss framåt och kan hålla oss kvar i högsta ligan.
Man ställer sig ju helt klart frågande.. Varför är inte vi bland dom bästa (längre)?
m0ng00se
Inlägg: 1476
Blev medlem: 2005-06-09

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av m0ng00se »

känns som vi är en av dom ledande på juniorsidan. bra resultat där och vi slussar upp många duktiga juniorer in till A-laget.

Det jag känner är väl att den svåra biten känns att få fram duktiga backar och då kanske främst duktiga högerfattade backar. Tittar man på svensk hockey idag så är det rörliga snabbspelande backar som gäller och det känns lite som det är där vi har fallerat större delen av säsongen. Har gått för för långsamt bakifrån i många matcher under säsongen

sen ska vi omsätta den goda juniorverksamheten till att få ett bra representationslag. den är lite knepig. gå från jnior till senior är inte bara och bara i många fall.

kanske ha nån mer utstakat samarbete med nån annan klubb. När vi låg i SHL så var det naturligt att skicka ner till HA men nu så kanske det är mot div1 vi behöver ha samarbete?
supreme
Inlägg: 495
Blev medlem: 2011-01-08
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Örebro

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av supreme »

Hepsnastian skrev: 2023-05-03 23:19:36 Om vi bortser ifrån den ekonomiska biten, vad är det som gör att lag som saik/fisk/fbk/Växjö gör så jävla bra år efter år. Rent sportsligt alltså.
Jag fattar att dessa lag har massor mer pengar än oss. Men om man ska försöka sätta fingret på vad dom gör så bra?

Det första jag tänker på är ju att dom har haft kvar många spelare under flera år, som har varit bärande och gått i bräschen.
Hade vi fått ha kvar josefson/Enqvist tillsammans med Krüger/brodda å norman i många år så hade vi säkert varit ett annat lag idag.

Men inom organisationen? Nått är det ju som inte tar oss framåt och kan hålla oss kvar i högsta ligan.
Man ställer sig ju helt klart frågande.. Varför är inte vi bland dom bästa (längre)?
Enligt en analys av den finansiella ställningen i SHL 2021/2022 (länk) finns det inget samband mellan lönekostnad och slutplacering i grundserien. Detta år placerade sig Brynäs IF och Linköping HC topp 6 vad gäller lönekostnader i SHL, men slutade på plats 10 respektive 11 i grundserien. Bäst enligt denna analys var Skellefteå AIK som fick ut mest av sitt lag givet lönekostnaderna. Klubben slutade på en tredje plats i grundserien och hade de tredje lägsta lönekostnaderna i SHL.

Kostnad per vunnen poäng 2021/2022 (tkr):

Oskarshamn: 1.066
Skellefteå: 1.372
Luleå: 1.612
Växjö: 1.628
Örebro: 1.651
Rögle: 1.682
Timrå: 1.760
Genomsnitt: 1.819
Malmö: 1.849
Frölunda: 1.908
Leksand: 2.056
Linköping: 2.155
Färjestad: 2.193
Brynäs: 2.236
Djurgårdens IF: 2.305

Så, vad gjorde t.ex. Skellefteå och Oskarshamn så bra? Varför får de ut så ofantligt mycket mer av sitt material än oss?
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8112
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av Mattias_87 »

Oskarshamn, Växjö och Skellefteå ska ju ligga i botten på SHL:s löneliga så man kan prestera utan pengar. Jag tror en stor nyckel är kontinuitet. Att ha en stomme med ledare och spelare som är med år efter år. Det kan vi se hos Skellefteå och Växjö. Sedan är det såklart viktigt att ha en sportchef som kan sitt jobb, någon som är född till detta.
Avskaffa tre mot tre.
#10
Inlägg: 13626
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av #10 »

Mattias_87 skrev: 2023-05-04 13:22:51 Oskarshamn, Växjö och Skellefteå ska ju ligga i botten på SHL:s löneliga så man kan prestera utan pengar. Jag tror en stor nyckel är kontinuitet. Att ha en stomme med ledare och spelare som är med år efter år. Det kan vi se hos Skellefteå och Växjö. Sedan är det såklart viktigt att ha en sportchef som kan sitt jobb, någon som är född till detta.
Vadå, vi hade ju JE och det gick ändå åt skogen🤣
niz
Inlägg: 85
Blev medlem: 2013-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av niz »

Var får de pengar ifrån i de där klubbarna? Är det seriöst så att de har bristande t.ex. skolverksamhet till förmån för hockeylaget i stan? Låter ju helt makabert. Fansens spelare? Vadå dra ihop en mille kan nog vi göra men en stad på 40k pers? Och hur långt räcker en mille? Är det inte något som är jävligt skumt i svensk hockey? Det enda lag med muskler i Svensk hockey som jag ser det är Frölunda och det är pga att 5 fotbollsklubbar går ihop och happyklappar sida vid sida på läktaren kring ett hockeylag vilket i sig är helt sinnessjukt.
EspenK
Inlägg: 9038
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av EspenK »

supreme skrev: 2023-05-04 11:30:13
Hepsnastian skrev: 2023-05-03 23:19:36 Om vi bortser ifrån den ekonomiska biten, vad är det som gör att lag som saik/fisk/fbk/Växjö gör så jävla bra år efter år. Rent sportsligt alltså.
Jag fattar att dessa lag har massor mer pengar än oss. Men om man ska försöka sätta fingret på vad dom gör så bra?

Det första jag tänker på är ju att dom har haft kvar många spelare under flera år, som har varit bärande och gått i bräschen.
Hade vi fått ha kvar josefson/Enqvist tillsammans med Krüger/brodda å norman i många år så hade vi säkert varit ett annat lag idag.

Men inom organisationen? Nått är det ju som inte tar oss framåt och kan hålla oss kvar i högsta ligan.
Man ställer sig ju helt klart frågande.. Varför är inte vi bland dom bästa (längre)?
Enligt en analys av den finansiella ställningen i SHL 2021/2022 (länk) finns det inget samband mellan lönekostnad och slutplacering i grundserien. Detta år placerade sig Brynäs IF och Linköping HC topp 6 vad gäller lönekostnader i SHL, men slutade på plats 10 respektive 11 i grundserien. Bäst enligt denna analys var Skellefteå AIK som fick ut mest av sitt lag givet lönekostnaderna. Klubben slutade på en tredje plats i grundserien och hade de tredje lägsta lönekostnaderna i SHL.

Kostnad per vunnen poäng 2021/2022 (tkr):

Oskarshamn: 1.066
Skellefteå: 1.372
Luleå: 1.612
Växjö: 1.628
Örebro: 1.651
Rögle: 1.682
Timrå: 1.760
Genomsnitt: 1.819
Malmö: 1.849
Frölunda: 1.908
Leksand: 2.056
Linköping: 2.155
Färjestad: 2.193
Brynäs: 2.236
Djurgårdens IF: 2.305

Så, vad gjorde t.ex. Skellefteå och Oskarshamn så bra? Varför får de ut så ofantligt mycket mer av sitt material än oss?
Har sagt det förr. De är totalt osentimentala och principlösa. Om du inte håller eller passar in så får du dra.

DIF: om du någon gång bott i 08 området eller är släkt med någon som en gång haft på sig en blå blå halsduk så är du välkommen. Fick vi tre defensiva centrar? Ojdå. Men viktigast är ju att vi inte värvar utanför tullarna.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2672
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av klintan85 »

Skillnad mellan DIF och andra topplag i SHL är att de är pengardopade av sina kommuner eller städer medans DIF har en stad som inte bryr sig ett skit.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17502
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av SirDIFalot »

klintan85 skrev: 2023-06-01 12:16:29 Skillnad mellan DIF och andra topplag i SHL är att de är pengardopade av sina kommuner eller städer medans DIF har en stad som inte bryr sig ett skit.
Det här är sant. Men ledande personer bakom DIF hockey får sluta gömma sig bakom det här. Det finns gott om fördelar med att husera i Stockholm också. Vi kan inte bara lägga oss ner och dö för att småstäderna hjälper sina lokala lag mer. Måste till en attitydförändring.
Expert.
Bogart

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av Bogart »

Det handlar om att bygga en organisation som man kan luta sig mot. Det går inte bara att ha en sportchef och sen köra på tips man från får agenter. Djurgården måste ha scout(er) som kan titta på en enorm mängd hockey och komma med tips/rapporter. Det finns flera duktiga scouter där ute som är villiga att lägga ner massa tid och allt de vill ha är erfarenhet och det behöver inte vara en dyr kostnad heller.

Utöver scouter så behöver man åtminstone en kunnig person som har bra koll på "analytics". Jag vet att många fnyser åt det men det är en stor del av hockey och något som behövs för att kunna komplettera det man hittar när man tittar på spelare och man kan hitta spelare som kanske inte syns lika mycket i spelet för att de har en för liten roll osv. Det behövs en organisation kring sportchefen för att det ska fungera och det behövs en kontinuitet i den organisationen oavsett vem som är sportchef. Vi behöver utveckla ett nytt Djurgårdssätt att jobba på.

Allting i Djurgården känns lite förlegat och gammalt. Istället för att röra sig framåt så tittar man hellre bakåt på hur saker gjorts förr i tiden när vi var som bäst, det var över 20 år sedan och det är dags att släppa det nu. Blicka framåt, hitta nya angreppssätt och lösningar. Fortsätt satsa stenhårt på ungdomarna för även om spelare försvinner till NHL så kan det ju finnas mängder av duktiga spelare bakom dessa som kan bli långsiktiga lösningar och klubbikoner. Fortsätt förvalta dessa talanger.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9419
Blev medlem: 2009-12-01

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av Jim Morrison »

Bogart skrev: 2023-06-01 14:22:50 Det handlar om att bygga en organisation som man kan luta sig mot. Det går inte bara att ha en sportchef och sen köra på tips man från får agenter. Djurgården måste ha scout(er) som kan titta på en enorm mängd hockey och komma med tips/rapporter. Det finns flera duktiga scouter där ute som är villiga att lägga ner massa tid och allt de vill ha är erfarenhet och det behöver inte vara en dyr kostnad heller.

Utöver scouter så behöver man åtminstone en kunnig person som har bra koll på "analytics". Jag vet att många fnyser åt det men det är en stor del av hockey och något som behövs för att kunna komplettera det man hittar när man tittar på spelare och man kan hitta spelare som kanske inte syns lika mycket i spelet för att de har en för liten roll osv. Det behövs en organisation kring sportchefen för att det ska fungera och det behövs en kontinuitet i den organisationen oavsett vem som är sportchef. Vi behöver utveckla ett nytt Djurgårdssätt att jobba på.

Allting i Djurgården känns lite förlegat och gammalt. Istället för att röra sig framåt så tittar man hellre bakåt på hur saker gjorts förr i tiden när vi var som bäst, det var över 20 år sedan och det är dags att släppa det nu. Blicka framåt, hitta nya angreppssätt och lösningar. Fortsätt satsa stenhårt på ungdomarna för även om spelare försvinner till NHL så kan det ju finnas mängder av duktiga spelare bakom dessa som kan bli långsiktiga lösningar och klubbikoner. Fortsätt förvalta dessa talanger.
Allt bottnar väl i styrelsen egentligen som måste börja försöka tänka såhär och släppa det som har varit. Det känns inte som att nuvarande konstellation är där och jag vet inte om den nya styrelsen som valberedningen har lagt fram är där heller. Vi får väl se efter årsstämman den 4e juli.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Bogart

Vad krävs för att vi skall bli ledande i Sverige igen ?

Inlägg av Bogart »

Jim Morrison skrev: 2023-06-02 06:55:59
Bogart skrev: 2023-06-01 14:22:50 Det handlar om att bygga en organisation som man kan luta sig mot. Det går inte bara att ha en sportchef och sen köra på tips man från får agenter. Djurgården måste ha scout(er) som kan titta på en enorm mängd hockey och komma med tips/rapporter. Det finns flera duktiga scouter där ute som är villiga att lägga ner massa tid och allt de vill ha är erfarenhet och det behöver inte vara en dyr kostnad heller.

Utöver scouter så behöver man åtminstone en kunnig person som har bra koll på "analytics". Jag vet att många fnyser åt det men det är en stor del av hockey och något som behövs för att kunna komplettera det man hittar när man tittar på spelare och man kan hitta spelare som kanske inte syns lika mycket i spelet för att de har en för liten roll osv. Det behövs en organisation kring sportchefen för att det ska fungera och det behövs en kontinuitet i den organisationen oavsett vem som är sportchef. Vi behöver utveckla ett nytt Djurgårdssätt att jobba på.

Allting i Djurgården känns lite förlegat och gammalt. Istället för att röra sig framåt så tittar man hellre bakåt på hur saker gjorts förr i tiden när vi var som bäst, det var över 20 år sedan och det är dags att släppa det nu. Blicka framåt, hitta nya angreppssätt och lösningar. Fortsätt satsa stenhårt på ungdomarna för även om spelare försvinner till NHL så kan det ju finnas mängder av duktiga spelare bakom dessa som kan bli långsiktiga lösningar och klubbikoner. Fortsätt förvalta dessa talanger.
Allt bottnar väl i styrelsen egentligen som måste börja försöka tänka såhär och släppa det som har varit. Det känns inte som att nuvarande konstellation är där och jag vet inte om den nya styrelsen som valberedningen har lagt fram är där heller. Vi får väl se efter årsstämman den 4e juli.
Ja, det måste börja uppifrån men det verkar viktigare att få in affärsmänniskor än hockeymänniskor. Förstår så klart tanken med det men det är en hockeyförening som ska drivas och då bör mer fokus ligga på hockeyn för det är i slutändan det som driver klubben framåt.
Skriv svar