Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9351
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2023-05-02 11:22:13 Rensfeldt...gjorde sin bästa säsong i shl. Så hans o shilings förhandlingslägen var guld. Samtliga jublade . När vi signade dem. Var en del panikvärningar i början, falk/Hedström med. Vart konstigt med Tim. Samt var vi beredda att lägga stora pengar på Brickley. Vi satsade stenhårt för att gå upp.

Med det sagt så kan vi inte älta så jävla mycket mer snart.

Det vi kan konstatera är, att dom 2 senaste säsongerna inte har gått som vi tänkt. Samt kan vi ej "köpa" shl platsen längre!

Mesta mästarna låter fint. Men vi är ej ledande i svensk hockey, samt så har vi ej hängt med i utvecklingen. Inse att vi är förlorare, därifrån kan allt sedan bli bättre!
Här satte du huvudet på spiken tror jag. Nu måste man börja göra jobbet på riktigt. Grundligt. Scouting, förhandlingar, lönestruktur, spelsätt, analys.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF
Inlägg: 959
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

SirDIFalot skrev: 2023-05-02 10:48:05
dr111DIF skrev: 2023-05-02 10:27:22

Avseende budget nästa år så behöver den väl inte vara så klen? Mycket oklart just nu. Signar Lindbom och Lekki med NHL så kan vi räkna in drygt 7 miljoner på det, sedan är det väl cirka 1 milj vardera på Östlund och Odelius om de signar med SHL?

Det är inte våra spelare tyvärr.
Fast de har båda gällande kontrakt över 23/24 med DIF? NHL-klubben kan i Östlunds fall bestämma ifall han spelar i NHL/AHL eller Europa, men de kan inte fritt bestämma vart i europa han spelar, utan det europeiska kontraktet bestämmer det om han lånas ut. För Odelius ännu mer reglerat eftersom han ej är förstarundare. Eventuell SHL-klubb måste väl rimligen isåfall bryta deras gällande europakontrakt om de vill "låna" spelaren från NHL. Sedan december nytt avtal mellan HA och SHL som reglerar detta hårdare, cirka miljonen i ersättning för att bryta kontrakt vill jag minnas att jag läst.

Lekki och Öhgren helt annorlunda eftersom de är kontraktslösa. Avtalet med SHL är ingen utvecklingsersättning utan en standardiserad ersättning för att lösa gällande HA-avtal.
Nattuggla_
Inlägg: 2863
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

dr111DIF skrev: 2023-05-02 11:35:58
SirDIFalot skrev: 2023-05-02 10:48:05
dr111DIF skrev: 2023-05-02 10:27:22

Avseende budget nästa år så behöver den väl inte vara så klen? Mycket oklart just nu. Signar Lindbom och Lekki med NHL så kan vi räkna in drygt 7 miljoner på det, sedan är det väl cirka 1 milj vardera på Östlund och Odelius om de signar med SHL?

Det är inte våra spelare tyvärr.
Fast de har båda gällande kontrakt över 23/24 med DIF? NHL-klubben kan i Östlunds fall bestämma ifall han spelar i NHL/AHL eller Europa, men de kan inte fritt bestämma vart i europa han spelar, utan det europeiska kontraktet bestämmer det om han lånas ut. För Odelius ännu mer reglerat eftersom han ej är förstarundare. Eventuell SHL-klubb måste väl rimligen isåfall bryta deras gällande europakontrakt om de vill "låna" spelaren från NHL. Sedan december nytt avtal mellan HA och SHL som reglerar detta hårdare, cirka miljonen i ersättning för att bryta kontrakt vill jag minnas att jag läst.

Lekki och Öhgren helt annorlunda eftersom de är kontraktslösa. Avtalet med SHL är ingen utvecklingsersättning utan en standardiserad ersättning för att lösa gällande HA-avtal.
Verkar stämma med avtalen men varför står de inte med på Eliteprospects?

Såhär skrev Djurgården förra året när de förlängde:

https://www.difhockey.se/article/xh98al ... djurgarden

”Även forwardskollegan Wiktor Nilsson, som SHL-debuterade året innan, har skrivit på för spel över nästkommande säsong, det vill säga till 2023. Vad gäller Calle Odelius och. Noah Östlund löper deras nyskrivna rookieavtal över två år till 2024. Backen Odelius och centern Östlund deltar för tillfället i U18-VM med Småkronorna, ett mästerskap där även Jonathan Lekkerimäki och Liam Öhgren spelar.”
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17429
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

dr111DIF skrev: 2023-05-02 11:35:58
SirDIFalot skrev: 2023-05-02 10:48:05
dr111DIF skrev: 2023-05-02 10:27:22

Avseende budget nästa år så behöver den väl inte vara så klen? Mycket oklart just nu. Signar Lindbom och Lekki med NHL så kan vi räkna in drygt 7 miljoner på det, sedan är det väl cirka 1 milj vardera på Östlund och Odelius om de signar med SHL?

Det är inte våra spelare tyvärr.
Fast de har båda gällande kontrakt över 23/24 med DIF? NHL-klubben kan i Östlunds fall bestämma ifall han spelar i NHL/AHL eller Europa, men de kan inte fritt bestämma vart i europa han spelar, utan det europeiska kontraktet bestämmer det om han lånas ut. För Odelius ännu mer reglerat eftersom han ej är förstarundare. Eventuell SHL-klubb måste väl rimligen isåfall bryta deras gällande europakontrakt om de vill "låna" spelaren från NHL. Sedan december nytt avtal mellan HA och SHL som reglerar detta hårdare, cirka miljonen i ersättning för att bryta kontrakt vill jag minnas att jag läst.

Lekki och Öhgren helt annorlunda eftersom de är kontraktslösa. Avtalet med SHL är ingen utvecklingsersättning utan en standardiserad ersättning för att lösa gällande HA-avtal.
Du kan ha rätt. Ska dubbelkolla.
Matcher är ett nödvändigt ont för att få fram stats.
Användarvisningsbild
captcash
Inlägg: 4408
Blev medlem: 2012-03-31
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Sthlm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av captcash »

Undra när DIF släpper ut nyheten på sidan med "Vi tackar av XX spelare" och sen får man en ångest lista att bläddra igenom?

Kom igen DIF, få det överstökat, de som är klara ut kan ni lika gärna publicera så vi slipper lida.
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2416
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

Jim Morrison skrev: 2023-05-02 11:34:19
Osten östlund skrev: 2023-05-02 11:22:13 Rensfeldt...gjorde sin bästa säsong i shl. Så hans o shilings förhandlingslägen var guld. Samtliga jublade . När vi signade dem. Var en del panikvärningar i början, falk/Hedström med. Vart konstigt med Tim. Samt var vi beredda att lägga stora pengar på Brickley. Vi satsade stenhårt för att gå upp.

Med det sagt så kan vi inte älta så jävla mycket mer snart.

Det vi kan konstatera är, att dom 2 senaste säsongerna inte har gått som vi tänkt. Samt kan vi ej "köpa" shl platsen längre!

Mesta mästarna låter fint. Men vi är ej ledande i svensk hockey, samt så har vi ej hängt med i utvecklingen. Inse att vi är förlorare, därifrån kan allt sedan bli bättre!
Här satte du huvudet på spiken tror jag. Nu måste man börja göra jobbet på riktigt. Grundligt. Scouting, förhandlingar, lönestruktur, spelsätt, analys.
Sen är det en fördel också om man har en stad som stöttar och hjälper än som Sthlm verkligen inte gör.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
EspenK
Inlägg: 8728
Blev medlem: 2016-03-05
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Jönköping

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av EspenK »

Jag säger inte att Stockholms stad har som långsiktigt mål att döda ishockeyn i stan men de håller i all fall på att göra det.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7939
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Mattias_87 »

EspenK skrev: 2023-05-02 13:11:04 Jag säger inte att Stockholms stad har som långsiktigt mål att döda ishockeyn i stan men de håller i all fall på att göra det.
Det har pågått i decennier. Frågan är: Vad måste ändras?
- Träningsanläggning är ju på gång i Tallkrogen (ja det är några år framåt i tiden)

- Ombyggnad av Globen (Inte det mest optimala men tror det kan bli OK)

- Förhandla om avtalet gällande kringförsäljning <--- Där borde det finnas möjlighet? Särskilt när man ska riva Hovet och sälja marken och amortera av en väldigt stor del av Tele2 arena för dom pengarna vilket skulle sänka räntan med 22 miljoner/år (2021 års räntenivå)
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
sauron
Inlägg: 4214
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: STHLM

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av sauron »

Mattias_87 skrev: 2023-05-02 13:21:26
EspenK skrev: 2023-05-02 13:11:04 Jag säger inte att Stockholms stad har som långsiktigt mål att döda ishockeyn i stan men de håller i all fall på att göra det.
Det har pågått i decennier. Frågan är: Vad måste ändras?
- Träningsanläggning är ju på gång i Tallkrogen (ja det är några år framåt i tiden)

- Ombyggnad av Globen (Inte det mest optimala men tror det kan bli OK)

- Förhandla om avtalet gällande kringförsäljning <--- Där borde det finnas möjlighet? Särskilt när man ska riva Hovet och sälja marken och amortera av en väldigt stor del av Tele2 arena för dom pengarna vilket skulle sänka räntan med 22 miljoner/år (2021 års räntenivå)
Ärligt talat så tror jag inte att man kommer att riva Hovet (inom överskådlig framtid) då det helt enkelt inte är logistikt möjligt. Med tanke på att globen ska stänga i två år för renovering och att det helt enkelt behövs minst två arenor för att kunna ha den beläggning på respektive arena de redan har.
It's the hope that kills you.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 7939
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Mattias_87 »

sauron skrev: 2023-05-02 13:27:47 Ärligt talat så tror jag inte att man kommer att riva Hovet (inom överskådlig framtid) då det helt enkelt inte är logistikt möjligt. Med tanke på att globen ska stänga i två år för renovering och att det helt enkelt behövs minst två arenor för att kunna ha den beläggning på respektive arena de redan har.
Globen ska bara vara stängd i ett år. Stockholm har ishockey-VM i Maj 2025 och då ska den vara klar. Stockholm och ishockeyförbundet har ingen plan B vid eventuell försening. Sedan ska väl inte Hovet rivas förrän anläggningarna i Tallkrogen är klara och det dröjer. Men vi kommer ju att flytta in i Globen hösten 2025 är jag övertygad om.

Nu blev vi väldigt OT.
Avskaffa tre mot tre.
Bogart
Inlägg: 202
Blev medlem: 2019-05-26

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Bogart »

Kikade lite på free agents från HockeyAllsvenskan (enligt EP så behöver inte vara helt korrekt) och hittade några namn som nog inte är så dyra och kan vara intressanta till nästa säsong.

Erik Ullman, back, 25. Högerfattad back med lutning mot det offensiva spelet och som har levererat rätt bra i HockeyAllsvenskan senaste åren. Passar in i ett andra backpar med potentiell förmåga att pointa PP2.

Joseph Berger, back, 23. Ganska lik de backar vi har men skulle vi tappa Hammarlund + någon till tror jag han skulle vara en bra ersättare. Trygg med puck, bra på skridskorna. Kan fylla en roll i ett tredje backpar på ett bra sätt.

Jakob Bondesson, back, 22. Lite samma med honom som med Berger. Kanske inte något för stunden men om vi tappar någon så är han en bra ersättare.

Felix Olsson, forward, 27. Levererat bra i serien genomgående förutom ett år i Södertälje. Kan vara en spelare för mitten-6 med PP2-tid.

Sebastian Benker, forward, 31. Stor, tung forward som kan göra mål. Legat på en stabil nivå under hela sin HockeyAllsvenska karriär. Mitten-6-spelare.

William Wiå, forward, 24. Djurgårdsfostrad forward som skulle kunna göra ett gediget jobb i botten-6 och ta en roll i boxplay.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9351
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Vejdemo lämnar och Arnesson förlänger.

https://hockeynews.se/articles/29028/
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4740
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av diftobbe89 »

Jag vände helt med Vejdemo, en av få jag hade velat behålla. Typiskt. Arnesson är helt given, skönt med lojala spelare som Arnesson som man alltid vet vart man har.

Behåll Krüger och Norman av veteranerna åtminstone.
Spela fult
Användarvisningsbild
diftobbe89
Inlägg: 4740
Blev medlem: 2008-11-20
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av diftobbe89 »

Försök värva hem Tobias Lindberg.
Spela fult
Användarvisningsbild
sauron
Inlägg: 4214
Blev medlem: 2008-11-18
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: STHLM

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av sauron »

Jim Morrison skrev: 2023-05-02 14:32:10 Vejdemo lämnar och Arnesson förlänger.

https://hockeynews.se/articles/29028/
Fast enligt den så hade ju KG inte ens snackat med honom än... Utan trodde att han ville till shl.
It's the hope that kills you.
Låst