Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Olon »

Doyle skrev: 2023-05-02 07:28:21 Inte nog med deppet att vi inte går upp. Nästa smäll känns etter värre. Som Djurgårdare väljer man alltså att spela för Färjestad, Färjestad!!!!!!!!!!. Är ju i klass med att man väljer att gå till aik i hockeyallsvenskan för att dissa DIF på allvar. Hur tänker man är en fundering som återkommer med jämna mellanrum, herregud😡
Jag håller med eftersom jag är uppvuxen med med hatmöten mot Färjestad, men man får komma ihåg att under de här grabbarnas livstid så har vi egentligen inte haft någon vidare rivalitet med kaffebönderna (undantaget semifinalen 18/19). Deras generation tycker förmodligen värre om Luleå. Tyvärr alltså, då det är ytterligare ett bevis på hur urvattnat det börjar bli i svensk hockey.

AIK-hatet är en annan sak. Det kommer per automatik i stan och med fotbollen.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

Manijock skrev: 2023-05-02 08:06:12 Marcus Davidsson verkar ju haft en riktigt fin säsong i Finland också. Väldigt tvek på att han skulle vara sugen på DIF nu. Speciellt eftersom vissa härinne verkar hävda att lagets enda ekonomiskt realistiska stjärnor nästa säsong kommer vara Berglund och Blomgren...
Det är väl ändå troligt att Davidssonarna ersätter två av våra dyrare spelare och skapar löneutrymme? Bröderna mot Rensfeldt och Liss skulle jag ta rakt av iaf. Är det istället för Norman och Brodin känns det tyngre.
Expert.
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Olon »

wardo skrev: 2023-05-02 07:20:44
Rudi skrev: 2023-05-02 07:11:02 Hur troligt att det att Vegas plockar över Lindbom redan nu?
Väldigt stor chans att Vegas vill få över honom. Bara en målvakt på kontrakt nästa år för Vegas om man bortser från Lehner.
Nja, utöver Lehner och Thompson så har de både Vikman och Saville under kontrakt, samt Jiri Patera som RFA som de garanterat kommer förlänga med. Om inte Lehner är 100 till nästa säsong så lär de ta in en annan rutinerad NHL-målvakt som komplement till Thompson, alternativt förlänga med Brossoit som blir UFA nu.

Så någon plats i Vegas kommer det initialt inte finnas för Lindbom, utan då handlar det om att konkurrera ut Saville eller Vikman för att spela i AHL med Patera. Det är däremot fullt rimligt. Frågan är bara vad Vegas tycker är bäst för hans utveckling. Jag gissar på att han signar med Vegas, lånas ut till FBK, och sedan åker han över på campen och blir kvar i AHL-laget.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

Madhawk säger att han fått bekräftat att vi lagt närmare 30 miljoner på truppen i år och en mer förväntad nivå nästa år bör vara en budget likt det Modo haft. Dom inledde säsongen på 17,5 miljoner och har krupit över 20 miljoner på slutet.

(Jag är inte hans källa)
Expert.
Nattuggla_
Inlägg: 3134
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

SirDIFalot skrev: 2023-05-02 09:19:38 Madhawk säger att han fått bekräftat att vi lagt närmare 30 miljoner på truppen i år och en mer förväntad nivå nästa år bör vara en budget likt det Modo haft. Dom inledde säsongen på 17,5 miljoner och har krupit över 20 miljoner på slutet.

(Jag är inte hans källa)
Jag är väldigt imponerad över Gradins sportchefsarbete med säsongens trupp.
Visar att namnen på ryggen inte är allt.
Det är den kostymen vi måste ta på nu.
Osten östlund
Inlägg: 1694
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Finns ngr duktig sportchefer där ut. Som kan trolla med knäna . Kentää. Gillade honom som Ssk plockade ifrån Västervik förra säsongen.

Tror både för KGs (hälsa) och Dif (KG i början av säsongen till nu. Humör/ork är nog i botten). Heder till honom, han har offrat mycket för DIF hockey. Så skull man behöva plocka in en ny/hungrig sportchef , bredvid Kg för överlämning. Sedan vilka titlar dom har är skitsamma.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9447
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

SirDIFalot skrev: 2023-05-02 09:19:38 Madhawk säger att han fått bekräftat att vi lagt närmare 30 miljoner på truppen i år och en mer förväntad nivå nästa år bör vara en budget likt det Modo haft. Dom inledde säsongen på 17,5 miljoner och har krupit över 20 miljoner på slutet.

(Jag är inte hans källa)
Med tanke på detta överlägsna försprånget/övertaget KG har haft mot sina kollegor så är det fan inte bra jobbat. Visst, vi var en match ifrån men i ärlighetens namn var det mycket individuella prestationer som gjorde att vi ens tog oss till final.

Titta på HV ifjol, så hanterar man ett ekonomiskt övertag på korrekt sätt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Tellqvist32
Inlägg: 584
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Tellqvist32 »

Jim Morrison skrev: 2023-05-02 09:47:16
SirDIFalot skrev: 2023-05-02 09:19:38 Madhawk säger att han fått bekräftat att vi lagt närmare 30 miljoner på truppen i år och en mer förväntad nivå nästa år bör vara en budget likt det Modo haft. Dom inledde säsongen på 17,5 miljoner och har krupit över 20 miljoner på slutet.

(Jag är inte hans källa)
Med tanke på detta överlägsna försprånget/övertaget KG har haft mot sina kollegor så är det fan inte bra jobbat. Visst, vi var en match ifrån men i ärlighetens namn var det mycket individuella prestationer som gjorde att vi ens tog oss till final.

Titta på HV ifjol, så hanterar man ett ekonomiskt övertag på korrekt sätt.
Absurda mängder pengar som knappt gjorde någonting i slutspelet. Liss, Norman, Rensfeldt + dyra skadade spelare räddades ju bara upp av våra skickligare juniorer, som nu alla är borta till nästa år.

Juniorerna skulle ju vara det där extra strösslet, nu fick de täcka upp högt upp i kedjorna och gjorde det bra, för att vi hade för få etablerade skickliga poängspelare.
Tellqvist32
Inlägg: 584
Blev medlem: 2023-01-24
Medlem: Ja, ständig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Tellqvist32 »

Öhgren, Östlund och Lekkerimäki är alla garanterade första- eller andrakedjan + powerplay nästa år och de har dessutom ett år kvar som juniorer. Deras NHL-klubbar som tycker att nivån är för låg? Nu gjorde alla det bra i slutspelet, men de är fortfarande väldigt unga.

Finns ju inga garantier att de får topproller i SHL, även om det inte skulle vara någon skräll heller. Det är ju ruggigt bra. Men här finns det garanti om speltid och att spela HA som 19-åring är knappast dåligt. Dessutom hade de fått ta stort ansvar.

Men lätt för oss att säga också. Men det känns ju helt värdelöst att tappa våra egna talanger till Färjestad. Men det är ju här vi är nu...
//WiktorK
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-10-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av //WiktorK »

Det kan man såklart tycka.
Men det kan i ärlighetens namn inte ha varit en lätt säsong för KG, där en del pengar måste ha lagts på att "lappa och laga".

Jag har svårt att klandra KG alltför mycket för att spelare som Brodin, Rensfeldt och Norman inte har spelat efter sin förmåga eller andras förväntningar. För detta var trots allt spelare som var klara för SHL (Rensfeldt klar efter degradering), men valde att hänga på ner i allsvenskan. Jag tror inte att någon sportchef på förhand hade tackat nej till att ha de spelarna i sin allsvenska trupp.

Så jag fattar att det gått mycket pengar då man haft SHL-mässiga spelare i truppen från start. Man har haft mycket skador vilket gjort att man behövt värva under säsong, man har sparkat en tränare, man har brutit kontraktet med en spelare. Lägg därtill ett hackande spel som gjort att man ville förstärka ytterligare för att ha chans på att fixa avancemang.

Någonstans köper jag ändå att man öste in pengar denna säsong, för att studsa tillbaka direkt. Jag tycker som sagt att det finns anledningar och skäl till att det lagts mer pengar än vad säkert tanken var från början, när budgeten sattes.

Men jag både tror och förväntar mig att man lärt sig av läxan, att man går tillbaka till ritbordet och drar lärdom av säsongen. För jag är övertygad om att vi kommer ställa ett konkurrenskraftigt lag på isen nästa säsong, om än kanske inte lika namn starkt
Senast redigerad av //WiktorK den 2023-05-02 10:56:51, redigerad totalt 3 gång.
dr111DIF
Inlägg: 1018
Blev medlem: 2021-12-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av dr111DIF »

Jim Morrison skrev: 2023-05-02 09:47:16
SirDIFalot skrev: 2023-05-02 09:19:38 Madhawk säger att han fått bekräftat att vi lagt närmare 30 miljoner på truppen i år och en mer förväntad nivå nästa år bör vara en budget likt det Modo haft. Dom inledde säsongen på 17,5 miljoner och har krupit över 20 miljoner på slutet.

(Jag är inte hans källa)
Med tanke på detta överlägsna försprånget/övertaget KG har haft mot sina kollegor så är det fan inte bra jobbat. Visst, vi var en match ifrån men i ärlighetens namn var det mycket individuella prestationer som gjorde att vi ens tog oss till final.

Titta på HV ifjol, så hanterar man ett ekonomiskt övertag på korrekt sätt.
Ändå svårt att jämföra, kvalitén och bredden på HA-trupperna sköt upp rejält när KHL inte längre var med i leken. KG drog ihop det överlägset mest meriterade HA-laget någonsin, på meritnivå klasser bättre än HVs. Stora problemet är väl att vi inte satte de absolut fundamentala ABC-delarna i vårt spel förrän precis innan slutspelet, ingen tid fanns sedan kvar att fila på t.ex. den sista kemin i det offensiva spelet. Detta kombinerat med att framför allt MoDo och Löven satsade med en bättre truppbredd och nivå i sitt spel jämfört året innan blev avgörande.

Avseende budget nästa år så behöver den väl inte vara så klen? Mycket oklart just nu. Signar Lindbom och Lekki med NHL så kan vi räkna in drygt 7 miljoner på det, sedan är det väl cirka 1 milj vardera på Östlund och Odelius om de signar med SHL?

Oklart vad alla våra toppspelare tjänar, men känns konstigt om man signat kontrakt man vet att man måste bryta men det kommer väl visa sig. Jag tror t.ex. Johan Alm som vi väl släpper var svindyr, hans förhandlingsläge var helt optimalt och har ingen vidare känsla för klubben.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

dr111DIF skrev: 2023-05-02 10:27:22
Jim Morrison skrev: 2023-05-02 09:47:16
SirDIFalot skrev: 2023-05-02 09:19:38 Madhawk säger att han fått bekräftat att vi lagt närmare 30 miljoner på truppen i år och en mer förväntad nivå nästa år bör vara en budget likt det Modo haft. Dom inledde säsongen på 17,5 miljoner och har krupit över 20 miljoner på slutet.

(Jag är inte hans källa)
Med tanke på detta överlägsna försprånget/övertaget KG har haft mot sina kollegor så är det fan inte bra jobbat. Visst, vi var en match ifrån men i ärlighetens namn var det mycket individuella prestationer som gjorde att vi ens tog oss till final.

Titta på HV ifjol, så hanterar man ett ekonomiskt övertag på korrekt sätt.
Ändå svårt att jämföra, kvalitén och bredden på HA-trupperna sköt upp rejält när KHL inte längre var med i leken. KG drog ihop det överlägset mest meriterade HA-laget någonsin, på meritnivå klasser bättre än HVs. Stora problemet är väl att vi inte satte de absolut fundamentala ABC-delarna i vårt spel förrän precis innan slutspelet, ingen tid fanns sedan kvar att fila på t.ex. den sista kemin i det offensiva spelet. Detta kombinerat med att framför allt MoDo och Löven satsade med en bättre truppbredd och nivå i sitt spel jämfört året innan blev avgörande.

Avseende budget nästa år så behöver den väl inte vara så klen? Mycket oklart just nu. Signar Lindbom och Lekki med NHL så kan vi räkna in drygt 7 miljoner på det, sedan är det väl cirka 1 milj vardera på Östlund och Odelius om de signar med SHL?

Oklart vad alla våra toppspelare tjänar, men känns konstigt om man signat kontrakt man vet att man måste bryta men det kommer väl visa sig. Jag tror t.ex. Johan Alm som vi väl släpper var svindyr, hans förhandlingsläge var helt optimalt och har ingen vidare känsla för klubben.
Det är inte våra spelare tyvärr.
Expert.
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Inlägg: 17514
Blev medlem: 2009-12-21
Säsongskort: Ja
Ort: Upplands Väsby

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av SirDIFalot »

Stämmer det att någon här räknade ut vad Nicklas Danielsson tjänade hos oss i år baserat på bötern han fick får sin spearing mot Modo? Någon skrev till mig om det och sa att han tjänade 100k i månaden baserat på den uträkningen. OM det stämmer så säger det nog en del om hur skev vår lönestruktur varit tyvärr.
Expert.
Olon
Inlägg: 215
Blev medlem: 2008-02-05

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Olon »

SirDIFalot skrev: 2023-05-02 10:51:07 Stämmer det att någon här räknade ut vad Nicklas Danielsson tjänade hos oss i år baserat på bötern han fick får sin spearing mot Modo? Någon skrev till mig om det och sa att han tjänade 100k i månaden baserat på den uträkningen. OM det stämmer så säger det nog en del om hur skev vår lönestruktur varit tyvärr.
Jag har inte sett något om det, men låter felaktigt om de inte har ändrat. Tidigare var åtminstone bötesbeloppet 12,5 % av månadslönen. Spelare som räknades som återfall fick 15 % extra (dvs 14,375 %).

Danielssons bot var på 10 000 kr, så om han räknades som en "återfallsförbrytare" så skulle alltså hans månadslön vara 70 000 kr. Räknas han inte som ett återfall så skulle hans månadslön vara 80 000 kr. Han har dock varit avstängd några gånger tidigare, så förmodligen tjänade han 70 000 kr vilket inte känns orimligt. Han spelade ju bara halva säsongen.
Osten östlund
Inlägg: 1694
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Rensfeldt...gjorde sin bästa säsong i shl. Så hans o shilings förhandlingslägen var guld. Samtliga jublade . När vi signade dem. Var en del panikvärningar i början, falk/Hedström med. Vart konstigt med Tim. Samt var vi beredda att lägga stora pengar på Brickley. Vi satsade stenhårt för att gå upp.

Med det sagt så kan vi inte älta så jävla mycket mer snart.

Det vi kan konstatera är, att dom 2 senaste säsongerna inte har gått som vi tänkt. Samt kan vi ej "köpa" shl platsen längre!

Mesta mästarna låter fint. Men vi är ej ledande i svensk hockey, samt så har vi ej hängt med i utvecklingen. Inse att vi är förlorare, därifrån kan allt sedan bli bättre!
Låst