Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9434
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

Mattias_87 skrev: 2023-05-01 16:56:04
Jim Morrison skrev: 2023-05-01 16:37:04 Vi kommer inte ha en budget som Hästen, Kristianstad, Östersund eller Nybro men typ som SSK, gnihet, BIK etc. Som ett ”övre mittenlag” och det är illa nog. Då krävs det en väldigt stark organisation (sportchef och tränare) för att lyckas pricka rätt. Vi spelar på exakt samma spelfält som majoriteten av lagen med några lag över oss som är starkare och mer etablerade.

Tycker vi att vi har rätt folk vid rodret för denna typ av budget?
Vi kan säga såhär, vilka lag kommer att ha högre lönebudget än oss? Brynäs är solklar men sedan måste det vara ganska jämnt precis under med Löven och SSK t.ex?
Ja, vi är väl där med majoriteten av lagen utöver absoluta botten. Men problemet är väl som sagt att vi investerat hela budgeten redan i spelarna vi har på kontrakt. Blir lite av en rävsax. Det vi kan hoppas på är att flertalet spelare självmant lämnar utan att vilja ha pengar och då kan man börja bygga välscoutat och smart.

Med en sportchef som fixar det.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2677
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av klintan85 »

SirDIFalot skrev: 2023-05-01 16:13:43
Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 16:11:52
SirDIFalot skrev: 2023-05-01 15:37:13
Nattuggla_ skrev: 2023-05-01 15:22:23
SirDIFalot skrev: 2023-05-01 14:55:17

Alltså dom här 2-4 årskontrakten har ju inte skrivits med tron om att vi skulle vara kvar i HockeyAllsvenskan och eventuellt klara av att betala dom med en halverad budget säsongen efter och framöver.

Jag vet självklart inte EXAKT vad alla spelare tjänat även om jag har en fingervisning om många, och dom få jag har exakta uppgifter på kommer jag inte posta här.

Men låter det här verkligen osannolikt för folk eller? Tror ni att den här truppen har kostat i nivå med vad man klarar av ett andra år i HockeyAllsvenskan? Hur mycket tror ni budgeten sjunker från år 1 till år 2? Den här truppen har väl kostat 30-35 precis som HVs jättesatsning ifjol. Har vi 20 miljoner i budget nästa år har vi en väldigt hög allsvensk budget. Då ska vi ersätta dom spelarna som är minst avlönade. Det säger väl sig självt?
Nej. Kanske inte men det är ju garanterat så att vissa kontrakt innehåller klausuler som gör att spelare är fria att lämna efter säsong 1-2. Det är ganska givet, och det måste man ha räknat med, därav har man ”gått över budget” första året.

Sen hur mycket av 04:ornas NHL kontrakt, sponsorpengar och Djurgårdshjärtats pengar som används har jag ingen aning om.

Men att tro att vi ska gå från denna trupp till typ Emil Berglund som en andracenter och Alexander Falk som försteback, som många vill måla upp det till, det är bara larvigt. Så kommer det inte se ut.
Det målas upp en bild av att vi kommer gå in med en trupp som liknar Kristianstads, och det skrämmer folk i onödan.
Givetvis kommer vi fortfarande ha en slagkraftig trupp säsong 2, sen har det ju redan visat sig denna säsong att namnen på ryggen inte är allt.
Okej, om vi börjar såhär då. Vad tror du vår budget landat på kommande säsong och vad tror du dom spelarna vi redan har signat kostar?
När vi vet vilka spelare som är kvar nästa säsong så kan vi börja diskutera vad det kostar. Och det är också min poäng från tidigare. Vissa kommer gå.

Jag räknar inte med att vi har kvar alla dessa:
Krüger
Liss
Schilling
Norman
Rensfeldt
Brodin
Arnesson
Klasen

Tror åtminstone 3-4 stycken lämnar för att frigöra pengar.
Ja, det var väl det jag sa. Ungefär en fyra högavlönade spelare som sitter på avtal måste lämna.
Brodin, Norman, Rensfeldt och Shilling är några jag inte skulle sakna för mycket. Dessa har varit för ojämna den här säsongen för den lönen de får. Hammarlund som är mycket billigare har varit mer stabil än Shilling. Och Juniorerna som inte kostar så mycket har gjort det mycket bättre än både Norman, Brodin och Rensfeldt. Klasen beror på om han är hel för det spelar ingen roll hur bra han är i ett slutspel om han är borta så mycket som han var den här säsongen. Liss kan man också göra sig av med om han fortsätter lika dåligt som i slutspelet. Så att 3-4 stycken försvinner av dem gör inte så mycket.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Schnabel
Inlägg: 2
Blev medlem: 2015-04-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Schnabel »

Har svårt att tro att killar som Kruger, Klasen, Brodin och Norman försvinner. De har ju ändå skrivit långtidskontrakt med vetskapen om att de kanske inte går upp direkt till SHL. Och det är väl inte bara att bryta, om man givetvis inte har en klausul i kontraktet. Dessutom har samtliga av dessa stora djurgårdshjärtan och vill säkert göra allt för att vi ska komma tillbaka i högsta serien, tror jag. Annars är det en bra stomme inför nästa säsong. Berglund lär väl också vara kvar, och Nilsson och Blomgren har ju förlängt och skulle säkert behöva något år till i HA för sin egen utvecklings skull. Hoppas även att Vejdemo blir kvar, kanske kanske… Gradin och Grewe sägs ju också vara klara inför nästa år. Skeptiskt till Grewe dock…Däremot skippar jag gärna Rensfeldt med tanke på den här säsongen. Gillar honom annars särskilt med tanke på förra säsongen då han var riktigt bra. Vet inte om något har hänt i år som kanske hämmat honom, nån skada? Liss är jag också tveksam till med tanke på att han knappt fick spela i slutspelet. Å andra sidan gjorde han mycket poäng i grundspelet. Men vill han ens vara kvar? Tyvärr tror jag att samtliga våra duktiga junisar försvinner, jäkligt trist.
Gällande backarna är jag mer orolig. Hammarlund borde vara kvar eftersom han förlängt sitt kontrakt. Arnesson är nog också kvar. Och dom två är självskrivna tycker jag. Sen är det flera som har kontrakt, dvs Glad, Karlsson, Falk, Schilling, Hedström. Men vetefan om det är någon av dem man vill ha kvar. Kanske Glad, möjligen även Schilling om han inte kostar hutlöst med pengar, vilket han säkert gör. Det är annars lättare att hitta defensivt bra backar som inte kostar skjortan. Hellre satsar jag då pengarna på ett par backar som gör poäng, vilket vi saknat i år. Tycker heller inte att Elliot övertygat speciellt mycket, särskilt i slutspelet. Men å andra sidan, hur lätt är det att hitta riktigt bra backar som vill spela i HA. Ytterell blev ju skadad, han producerade visserligen framåt. Men är han ett namn för Djurgården…?
Andren ska ju vara klar som målvakt. Är nog ett bra val, har en hyfsat bra cv. Sen kommer det säkert lösa sig med andre målvakt. Vi har ju exempelvis en väldigt lovande 05:a (Munther) som säkert kommer kunna vara aktuell.
Tror att jobbigaste kommer att bli - liksom förra året - att hitta riktigt bra kvalitativa backar. Vi behöver minst två riktigt bra offensiva backar som gör skillnad.
Senast redigerad av Schnabel den 2023-05-01 17:15:53, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
super djurgårn
Inlägg: 1050
Blev medlem: 2011-03-06
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av super djurgårn »

Schnabel skrev: 2023-05-01 17:09:10 Har svårt att tro att killar som Kruger, Klasen, Brodin och Norman försvinner. De har ju ändå skrivit långtidskontrakt med vetskapen om att de kanske inte går upp direkt till SHL. Och det är väl inte bara att bryta, om man givetvis inte har en klausul i kontraktet. Dessutom har samtliga av dessa stora djurgårdshjärtan och vill säkert göra allt för att vi ska komma tillbaka i högsta serien, tror jag.
Ja om nu Krüger som inte svarade rakt på frågan om han stannar inte gör det så hamnar han på min ej välkommen-lista, han har gjort sina 100-tals miljoner utomlands och säger sig ha djurgårdshjärta så vad är problemet. Ja hockeyn kanske suger och det är odugliga man spelar med i vissa fall men har man inga ekonomiska intressen så borde hjärtat och chansen att kunna bli legendarisk och spela upp sin klubb som kapten överväga
Osten östlund
Inlägg: 1681
Blev medlem: 2022-08-10

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Osten östlund »

Växjö sugna på Hammarlund
Bogart

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Bogart »

Kanske är dags att uppdatera er kring våra junisar då flera av dem kan komma att behövas nästa säsong. En spelare som vi har bra koll på redan som fått speltid är ju Mika Ounasvouri som gjorde ett hyfsat bra jobb när vi behövde honom under säsongen och kan vara ett alternativ bland de lägre kedjorna. Adrian Carnebo kan vara en kandidat till att vara en av extrabackarna under nästa säsong möjligtvis men jag gillar Arvid Bergström bättre men Bergström är en spelare som halva forumet kommer lacka på för att han spelar med risk men han är en långt mycket bättre talang än Carnebo. Melvin Wersäll var ju uppe och lirade litegrann under förra säsongen och jag kan se honom få mer istid. Även spelare som Lucas Stockselius och Vilmer Alriksson är intressanta, de har framförallt storleken för att spela i Djurgården under nästa säsong men underskatta inte deras skicklighetsnivå heller.

Spelare som kanske är något för unga men som har talangnivån att ta steg för att få några matcher nästa år är Linus Eriksson och Victor Eklund (Mini-Fimpen). Under dem finns också några 07or där Djurgården har några väldigt starka talanger men det känns nog för tidigt för dem att ta del av A-lagsspel redan nästa år. Det finns så klart talang att fylla på med för Djurgården är bland de bästa i Sverige på talangutveckling men räkna inte med juniorer som kommer upp och gör samma avtryck som Östlund, Öhgren, Lekkerimäki, Odelius, Nilsson och Blomgren, det tror jag inte någon av dessa spelare är redo att göra.
Användarvisningsbild
Buford
Inlägg: 2327
Blev medlem: 2008-05-09
Ort: South of Heaven

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Buford »

super djurgårn skrev: 2023-05-01 17:15:03
Schnabel skrev: 2023-05-01 17:09:10 Har svårt att tro att killar som Kruger, Klasen, Brodin och Norman försvinner. De har ju ändå skrivit långtidskontrakt med vetskapen om att de kanske inte går upp direkt till SHL. Och det är väl inte bara att bryta, om man givetvis inte har en klausul i kontraktet. Dessutom har samtliga av dessa stora djurgårdshjärtan och vill säkert göra allt för att vi ska komma tillbaka i högsta serien, tror jag.
Ja om nu Krüger som inte svarade rakt på frågan om han stannar inte gör det så hamnar han på min ej välkommen-lista, han har gjort sina 100-tals miljoner utomlands och säger sig ha djurgårdshjärta så vad är problemet. Ja hockeyn kanske suger och det är odugliga man spelar med i vissa fall men har man inga ekonomiska intressen så borde hjärtat och chansen att kunna bli legendarisk och spela upp sin klubb som kapten överväga
Jag tror att Krüger med flera är jävligt revanschsugna och vill stanna för att slutföra det dom kom för, så det är möjligt att dom blir kvar.
Nattuggla_
Inlägg: 3113
Blev medlem: 2021-08-14

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 16:37:04 Vi kommer inte ha en budget som Hästen, Kristianstad, Östersund eller Nybro men typ som SSK, gnihet, BIK etc. Som ett ”övre mittenlag” och det är illa nog. Då krävs det en väldigt stark organisation (sportchef och tränare) för att lyckas pricka rätt. Vi spelar på exakt samma spelfält som majoriteten av lagen med några lag över oss som är starkare och mer etablerade.

Tycker vi att vi har rätt folk vid rodret för denna typ av budget?
Definitivt inte.

Drömmen vore ett paket från Almtuna, Mårtensson som SC och tränare Kimby.
Användarvisningsbild
Tobbis
Inlägg: 810
Blev medlem: 2012-03-22
Medlem: Ja, vanlig medlem
Ort: Stockholm

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Tobbis »

Buford skrev: 2023-05-01 17:23:23
super djurgårn skrev: 2023-05-01 17:15:03
Schnabel skrev: 2023-05-01 17:09:10 Har svårt att tro att killar som Kruger, Klasen, Brodin och Norman försvinner. De har ju ändå skrivit långtidskontrakt med vetskapen om att de kanske inte går upp direkt till SHL. Och det är väl inte bara att bryta, om man givetvis inte har en klausul i kontraktet. Dessutom har samtliga av dessa stora djurgårdshjärtan och vill säkert göra allt för att vi ska komma tillbaka i högsta serien, tror jag.
Ja om nu Krüger som inte svarade rakt på frågan om han stannar inte gör det så hamnar han på min ej välkommen-lista, han har gjort sina 100-tals miljoner utomlands och säger sig ha djurgårdshjärta så vad är problemet. Ja hockeyn kanske suger och det är odugliga man spelar med i vissa fall men har man inga ekonomiska intressen så borde hjärtat och chansen att kunna bli legendarisk och spela upp sin klubb som kapten överväga
Jag tror att Krüger med flera är jävligt revanschsugna och vill stanna för att slutföra det dom kom för, så det är möjligt att dom blir kvar.
Låter inte jättehoppfullt om man läser vad Kruger svarat på frågan om han fortsätter i DIF nästa säsong.. :cry:
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av bbjs »

Vädret idag säger allt om hur man mår... så läge att försöka skåda ljuset å gå all-in på silly.

Odelius/Lindbom/Östlund ser jag också som förlorade, inte lika övertygad om att Öhgren/Lekkerimäki
försvinner. Tror det beror mycket på kontrakt/AHL och om Krüger stannar. I vilken annan klubb får de
en bättre mentor och mer speltid för fortsatt utveckling ?
Ingen i min bok.
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9434
Blev medlem: 2009-12-01

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Jim Morrison »

I min bok;

Garanterade förluster
Östlund
Lindbom
Odelius
Öhgren
Lekkerimäki

Troliga förluster
Hammarlund
Karlsson
Krüger
Vejdemo

Eventuella förluster
Rensfeldt
Brodin
Norman
Klasen
Liss
Schilling

Hade inte chockat mig
Wiktor Nilsson
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Exile
Inlägg: 1384
Blev medlem: 2021-01-22

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Exile »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 18:12:01 I min bok;

Garanterade förluster
Östlund
Lindbom
Odelius
Öhgren
Lekkerimäki

Troliga förluster
Hammarlund
Karlsson
Krüger
Vejdemo

Eventuella förluster
Rensfeldt
Brodin
Norman
Klasen
Liss
Schilling

Hade inte chockat mig
Wiktor Nilsson
Tappar man både Vejdemo och Kruger så ser det oerhört dystert ut tyvärr...
#10
Inlägg: 13626
Blev medlem: 2012-01-19
Medlem: Ja, ständig medlem
Ort: Norra delen av Sverige

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av #10 »

Jävlar vad tragisk stämning det är här inne….
Användarvisningsbild
Mattias_87
Inlägg: 8113
Blev medlem: 2008-10-21
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av Mattias_87 »

Jim Morrison skrev: 2023-05-01 18:12:01 I min bok;
Då ställer jag mig framför tåget.
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
bbjs
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-04-01
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja
Ort: 08

Silly season 2023/24 – uppdateras i första inlägget

Inlägg av bbjs »

Bra modell av Ödlekungen så...
I min bok;

Garanterade förluster
Östlund
Lindbom
Odelius
Liss
Elliott
Galajda

Troliga förluster
Karlsson
Vejdemo (vill SÅ gärna ha kvar)
Öhgren
Lekkerimäki
Schilling
Yterell

Eventuella förluster
Krüger (MÅSTE vara kvar om det inte ska ta 7 år att få ihop ett LAG igen)
Hammarlund
Rensfeldt
Klasen

Hade inte chockat mig
Wiktor Nilsson
Blomgren
Glad

Chockar mig
Berglund
Forsberg
Norman
Brodin
Låst