Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
thelinho
Inlägg: 988
Blev medlem: 2022-10-28
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Kan stämma, men låter ologiskt då intresset för SHL är svalt och ett nytt koncept (med fler storlag) rimligtvis borde 1. Öka det generella intresset och 2. Ge en bredare intäktsbas (DIF, MoDo, Löven, SSK, Mora, AIK).

Större liga, ökat intresse = mer TV-intäkter att dela på?

Finns stor potential i SHL.
Wikegårds järnkaminer
mb81
Inlägg: 8665
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av mb81 »

Man skulle kunna öka SHL till 20 lag. Så många "stora" lag finns det som skulle klara det. Tv-pengen skulle väl minska/lag. Men känns osund som det är nu med sjukt stora trupper och massa importer. Skär ned trupperna lite och släpp fram mer juniorer så blir det bra.

Men känns som glappet skulle bli stort mellan SHL och allsvenskan. Risk att SHL blir en mer stängd liga i så fall. Det bästa vore nog att allsvenskan omförhandlas sitt tv-avtal med någon som faktiskt kan se värdet i allsvenskan istället som de gjort nu och skänkt bort allsvenskan. Så glappet inte blir så stort.
DIFLuWi
Inlägg: 2519
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av DIFLuWi »

mb81 skrev: 2023-04-21 08:10:05 Man skulle kunna öka SHL till 20 lag. Så många "stora" lag finns det som skulle klara det. Tv-pengen skulle väl minska/lag. Men känns osund som det är nu med sjukt stora trupper och massa importer. Skär ned trupperna lite och släpp fram mer juniorer så blir det bra.

Men känns som glappet skulle bli stort mellan SHL och allsvenskan. Risk att SHL blir en mer stängd liga i så fall. Det bästa vore nog att allsvenskan omförhandlas sitt tv-avtal med någon som faktiskt kan se värdet i allsvenskan istället som de gjort nu och skänkt bort allsvenskan. Så glappet inte blir så stort.
Trupperna i SHL är ändå inget som man blir riktigt klok på.
Finns ju knappt några stabila profiler kvar.
Friberg och Möller/Lindström är ju få kvar.

Varför ska man hålla på att byta klubb i Sverige hela tiden, fram och tillbaka?
Som nu, Abols är kapten i Örebro, byter till Rögle.
Samma med Sylvegård. Marcus spelade i Växjö för ett par säsonger sen, kom till Malmö, nu tillbaka till Växjö.

Tycker det vattnar ur lagen rejält, blir bara plast och skit.
Ha ett stabilare lönesystem istället och premiera klubblojalitet mer.
Tror säkert att det skulle bidra till en starkare identitet hos lagen, för supportrar som då får en starkare känsla av ”mitt lag”.
Chicken Shinnimin ena året, älskad andra.
Blir som att mobba en person, sen några år senare när personen är framgångsrik och kan erbjuda något, då passar det minsann.

Fyfan.
Blev argare ju mer jag skrev…
maag80
Inlägg: 72
Blev medlem: 2018-05-15
Ort: Järfälla

Säsongen 22/23

Inlägg av maag80 »

DIFLuWi skrev: 2023-04-21 09:12:47
mb81 skrev: 2023-04-21 08:10:05 Man skulle kunna öka SHL till 20 lag. Så många "stora" lag finns det som skulle klara det. Tv-pengen skulle väl minska/lag. Men känns osund som det är nu med sjukt stora trupper och massa importer. Skär ned trupperna lite och släpp fram mer juniorer så blir det bra.

Men känns som glappet skulle bli stort mellan SHL och allsvenskan. Risk att SHL blir en mer stängd liga i så fall. Det bästa vore nog att allsvenskan omförhandlas sitt tv-avtal med någon som faktiskt kan se värdet i allsvenskan istället som de gjort nu och skänkt bort allsvenskan. Så glappet inte blir så stort.
Trupperna i SHL är ändå inget som man blir riktigt klok på.
Finns ju knappt några stabila profiler kvar.
Friberg och Möller/Lindström är ju få kvar.

Varför ska man hålla på att byta klubb i Sverige hela tiden, fram och tillbaka?
Som nu, Abols är kapten i Örebro, byter till Rögle.
Samma med Sylvegård. Marcus spelade i Växjö för ett par säsonger sen, kom till Malmö, nu tillbaka till Växjö.

Tycker det vattnar ur lagen rejält, blir bara plast och skit.
Ha ett stabilare lönesystem istället och premiera klubblojalitet mer.
Tror säkert att det skulle bidra till en starkare identitet hos lagen, för supportrar som då får en starkare känsla av ”mitt lag”.
Chicken Shinnimin ena året, älskad andra.
Blir som att mobba en person, sen några år senare när personen är framgångsrik och kan erbjuda något, då passar det minsann.

Fyfan.
Blev argare ju mer jag skrev…
Ja, det är tråkigt naturligtvis...
Samtidigt får vi nog vänja oss vid att det är såhär det ser ut i hockeyn, och även t.ex. i fotbollen ANTAR jag att folk byter klubbar som galningar?
Det är svårt att premiera klubblojalitet, det blir nästan rabatt istället.... så det ligger på spelaren.

Sen finns det ju otaliga stockholmare egentligen i andra lag, bara det kan göra en arg, men det ser ut som det gör.
Andra lag har bättre förutsättningar, då blir det utspritt, och alla byter lag friskt, sen skeppas några till andra ligor, och några andra tas in.
Det var väl närmast ett undantag när KHL blev "no no", och Timrå fick lite hemvändare, t.ex.

Möller har varit en stark profil i Skellefteå som du säger!
Men bara för att göra dig ännu argare så påminner jag om att han är från Sthlm.
Nattuggla_
Inlägg: 3194
Blev medlem: 2021-08-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Nattuggla_ »

Skulle vara jäkligt skönt att vinna ikväll och sitta i förarsätet.
Ser ingen Modoit (några få kanske) som är nervösa.
Många är överens, fortsätter de spela likt förra matchen, och är lite mer effektiva i PP så vinner dem det här.
Våra backar är slöa och hänger inte med.

Problemet i en sån här kort serie är att det blir väldigt skevt att tänka så.
Ingen kommer sitta och hylla Modo som de bättre laget i Maj om vi går upp, även fast dem kanske var det.
I ärlighetens namn, mot Björklöven så var vi det bättre laget i kanske 2/6 matcher, och i åtminstone 2 av de andra matcherna så var Björklöven helt dominanta. Men vi vann fyra, sett till hur jag såg matcherna så snodde vi två segrar som vi egentligen inte skulle ha.

Modo kan inte fortsätta spela som de gör, de måste bl.a hitta nya vägar i PP för det är sönderläst.
Jag tror heller inte det räcker med att skjuta mer, för vi är ganska bra placerade i BP, otroligt smarta.
Dessutom så är det ganska jämnt i 5v5, och de kommer inte ha 6-7 PPn varje match. Så kommer det inte fortsätta. Ganska övertygad om det.

Våra backar är inte de snabbaste, nej.
Men hittills tycker jag vi har hanterat det helt OK, med några få undantag.
niz
Inlägg: 87
Blev medlem: 2013-10-02
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av niz »

Jag tycker det är tråkigt att inte ”Hockeysverige” / media går igång mer på årets genuina DIF än vad de gör. Varje match man ser på cmore ska det knorras om hur fina MoDo är (tur att det är två på Hovet nu så man slipper eländet!) när det i själva verket är på följande sätt (om man kollar lagens resp topp 5 poängbästa spelare):

MoDo
Bernhardt - Djurgårdare på vift
Halloran - Transatlant
Näsen - Göteborgare på vift
Aagard - dansk
Woods - transatlant

DIF
Öhgren - egen produkt, JVM-spelare
Krüger - svensk hockeylegend med rötterna i DIF
Klasen - iallafall Stockholmare
Berglund - född i familjen
Lekkerimäki - egen produkt, JVM-spelare

Skiter väl i dom egentligen men det stör mig ändå. Finns bara ett lag i den här serien och det borde även ”oberoende” se.
coden
Inlägg: 153
Blev medlem: 2010-03-18

Säsongen 22/23

Inlägg av coden »

Modo har pucksäkra och relativt snabba lirare som är skickliga med vrid- och vändspel med klubban men GUD SÅ TRÅKIGT det ser ut.

Det enda dom gör är ju långa uppspel till forward som sedan transporterar in pucken...ibland försöker denna forward sig på att dra sin back med tjusiga klubbtrix för att komma fri. Hittills har dom inte lyckats men ändå försöker dom igen och igen och igen.

Dom har inga profiler som sticker ut, ingen som irriterar eller upprör, ingenting som berör en det minsta. Jag blir inte ens irriterad när deras publik agerar lite enögt och buar åt något dåligt domslut.....jag känner INGENTING för det här bleka, könlösa Modo.

Jag har en dröm, en vision, att DIF kommer ut ikväll med Hovet i ryggen och kör över det här lättmjölkslaget och visar var skåpet ska stå.

Make it so!
mb81
Inlägg: 8665
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av mb81 »

niz skrev: 2023-04-21 11:07:29 Jag tycker det är tråkigt att inte ”Hockeysverige” / media går igång mer på årets genuina DIF än vad de gör. Varje match man ser på cmore ska det knorras om hur fina MoDo är (tur att det är två på Hovet nu så man slipper eländet!) när det i själva verket är på följande sätt (om man kollar lagens resp topp 5 poängbästa spelare):

MoDo
Bernhardt - Djurgårdare på vift
Halloran - Transatlant
Näsen - Göteborgare på vift
Aagard - dansk
Woods - transatlant

DIF
Öhgren - egen produkt, JVM-spelare
Krüger - svensk hockeylegend med rötterna i DIF
Klasen - iallafall Stockholmare
Berglund - född i familjen
Lekkerimäki - egen produkt, JVM-spelare

Skiter väl i dom egentligen men det stör mig ändå. Finns bara ett lag i den här serien och det borde även ”oberoende” se.
De har väl typ 4-5 produkter som gått via deras juniorlag. Dessutom borde steget vara kortare som allvenskt lag. I vårt lag har över hälften spelat juniorhockey hos oss. Det borde lyftas mera.
sensei
Inlägg: 5535
Blev medlem: 2009-02-01
Ort: florida
Kontakt:

Säsongen 22/23

Inlägg av sensei »

"Produkter" ?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
mb81
Inlägg: 8665
Blev medlem: 2010-11-03
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av mb81 »

sensei skrev: 2023-04-21 13:18:10 "Produkter" ?
Haha. Låter kul! Egna produkter. Men spelare låter lite mänskligare.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

De verkar skylla på att DIF klagar så mycket på domaren p.g.a. klubbens dåliga ekonomi. Om detta stämmer vet jag inte.
https://idrottensaffarer.se/affarer/202 ... den-hockey
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
DIFLuWi
Inlägg: 2519
Blev medlem: 2018-09-24
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av DIFLuWi »

klintan85 skrev: 2023-04-21 15:20:24 De verkar skylla på att DIF klagar så mycket på domaren p.g.a. klubbens dåliga ekonomi. Om detta stämmer vet jag inte.
https://idrottensaffarer.se/affarer/202 ... den-hockey
Aftonbladet gör också vad de kan för att smutskasta DIF.
Senast artikel om att Liss är bänkad trots ”poängkung”, innan dess var det en artikel om att vi ”stänger ute” Modo från hovet, när vi gör exakt samma sak som de gör…
https://www.aftonbladet.se/sportbladet ... d-mot-modo
Edit: De verkar ha tagit bort artikeln om biljettgnäll…
Användarvisningsbild
Jim Morrison
Inlägg: 9500
Blev medlem: 2009-12-01

Säsongen 22/23

Inlägg av Jim Morrison »

klintan85 skrev: 2023-04-21 15:20:24 De verkar skylla på att DIF klagar så mycket på domaren p.g.a. klubbens dåliga ekonomi. Om detta stämmer vet jag inte.
https://idrottensaffarer.se/affarer/202 ... den-hockey
Är väl ganska välkänt att vi gått all in på den här säsongen? Jag tror inte vi kan behålla alla ”stjärnor” som vi har på kontrakt med samma lön nästa säsong exempelvis och jag tror generellt läget är rätt akut att få in pengar om vi skulle bli kvar.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Vikas
Inlägg: 5731
Blev medlem: 2012-09-14

Säsongen 22/23

Inlägg av Vikas »

klintan85 skrev: 2023-04-21 15:20:24 De verkar skylla på att DIF klagar så mycket på domaren p.g.a. klubbens dåliga ekonomi. Om detta stämmer vet jag inte.
https://idrottensaffarer.se/affarer/202 ... den-hockey
Klart det stämmer. Alla vet om att ifall vi misslyckas i år kommer vi vara i samma sits som AIK. Man överlever inte länge i toppen i Hockeyallsvenskan som Stockholmslag.
Användarvisningsbild
klintan85
Inlägg: 2689
Blev medlem: 2012-12-01
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Det är väldigt jämt i denna serie men Modo känns lite mer på hugget när det ska avgöras. Ska DIF göra samma sak igen som mot Björklöven känns tveksamt. Modo är mycket bättre disciplinerade bakåt i jämfört med Björklöven och bjuder inte alls på lika mycket klara lägen som Björklöven. Nästa match blir otroligt jobbig att följa. DIF har otroligt svårt att göra mål i finalen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
Skriv svar